Montageverslag 2 meter F3A E-Evolution, electro.

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 10 feb 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    De Evolution gaat alweer zijn 2e seizoen in, zondag de eerste wedstrijd van dit jaar:) (Oss)

    Nog even een actuele foto op mijn trainingsveld; (BVL Steenbergen)

    [​IMG]
     
  2. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Mooie grasmat!
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja hoor, best acceptabel:)
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Best acceptabel.. man dat is een golfbaan :p
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nog wat foto's;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik vond dat niet je beste vlucht, omdat ie zo dichtbij was dat sommige dingen gewoon niet meer te zien waren. Ik zie nu op dit filmpje dat ik goed gezien had dat je stallturns geen wingovers waren etc, maar vanaf de jurystoel was dat amper te zien, omdat het haast midden boven ons was :p

    De E-evolution heeft zich zonder meer keurig gedragen, het ding vliegt gewoon best goed.

    Nu je throttle management nog wat verbeteren en soms nog de neiging tot wat te bruut aan de knuppels te trekken, eruit werken :)
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, de M was te dichtbij, al was het naar mijn idee ook weer niet zó erg dat de stallturns niet goed meer te boordelen waren, maar dat geeft niet:)

    Klopt, ik zou er zo nog 1 bij bestellen, Lindinger heeft hem alleen niet meer op zijn site staan, spijtig eigenlijk wel.....

    Klopt, maar wat ik je gisteren al zei; ik zou de regelaar een keer in detail moeten gaan instellen voordat dat 100% in orde is. Door het kiezen van de easy-instellingen kon ik vorig jaar direct aan de slag. Eigenlijk koos ik ook electro omdat ik lui was, maar voor het mooie moet ik nog wat parameters gaan invullen in de regelaar, dat komt nog......
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik mis nog een foto hoe je deze knaap in een pandaatje geperst krijgt incl jezelf en urlien!?
    tot mijn verbazing stapten julie gister allebei in, ik dacht dat urlien met Bas mee was..
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat is niet zo'n prestatie hoor;) (in de lengte houd ik nog ruim 20cm over)
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    We kregen het na motorstoring Frans O niet voor elkaar gepuzeld in een 107..
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Om die reden hebben we vorige zomer ook een Panda gekocht, en geen C1 (=gelijk aan de 107) en die 3 cilinder zag ik ook niet echt zitten
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Neem dan een Smart Forfour.. daar passen 2 2m kisten in.. :)
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ach ja, ik kan 4 2 meters meenemen (of 1x 3.30m) met onze "echte" auto, maar als ik zuinig kan rijden, dan zal ik het niet laten:p

    (motorkap blijft er normaal op)
    [​IMG]

    Anyway, genoeg auto-geneuzel:)
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Na een jaar lang met 2 accu's gevlogen te hebben, heb ik zojuist toch maar een 3e besteld bij HC, kwam incl verzenden op iets meer dan 120 euro, dus dat valt alleszins mee:p (Rhino 4900)
     
  16. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hebben we al een mening over de "ongeveer" levensduur van de Rhino's? Ik ben er dik tevreden mee, zit nu op 70 cycles. Wat is het maximum? 150? Ben benieuwd...

    Volkert
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Rhino zijn zippy cellen. Met een zippy pakket heb ik nu ca. 250 vluchten gedaan en ik kan er nog steeds mee vliegen, maar de puf is er wel uit en ik zou 'm op wedstrijden niet meer gebruiken.

    Ik verwacht dus dat jullie de 200 cycles op die rhino's zeker wel moeten halen, mits je ze niet mishandelt en niet te lang in storage gooit (oftewel: mits je ze ook maar echt gebruikt).
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, moet wel gaan lukken, ze liggen nooit langer dan +/- 6 weken stil bij mij.

    Overigens zit de Evolution nu pas op 100 vluchten totaal, met pakket 1 op 60 vluchten, pakket 2 op 40, dus qua levensduur kan ik nu nog geen uitspraken doen:D
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ok.. ik heb het filmpje nu eens goed bekeken.. wat commentaar, vat het niet verkeerd op, het is goed bedoeld, niet als afzeiken maar als pointers om beter te worden.
    Over het algemeen vloog je deze vlucht veel te dichtbij, maar dat hadden we al vastgesteld. Diepte is dus een issue waarop je punten kunt winnen. Meet het uit, 150m, en ga op die diepte vliegen, om een beeld te krijgen van welke afstand het nu eigenlijk is.

    Als je het heeeeeeel strikt jureert:

    Figuur M:

    - De radii van de op- en neergaande lusdelen is vrij krap. Bedenk je dat die gelijk zou moeten zijn aan de radius van de halve lus onderin de M. -1 punt
    - Na het eerste kwart lusdeel (om verticaal te komen) begin je direct met de rol. Eigenljik ga je direct over van lusdeel naar rol. Daar hoort een recht stuk tussen. In totaal missen er in je figuur M eigenlijk 9 rechte stukjes tussen figuurdelen. -9 punten
    - Je 1e stallturn kom je scheef in (al ingestuurd) -1 punt.
    - Nadat het stalled gedeelte van de stallturn over is, waaier je naar rechts uit, -1 punt. Ook is het toestel ca. 10~15 graden gedraaid, -1 punt. De staart waggelt bij het uitkomen -1 punt.
    - De 2e poot omhoog ga je scheef naar rechts -1 punt.
    - Ook na die stallturn waggelt je staart -1 punt.
    - Na het laatste lusdeel zie je je rollen om 'm recht te krijgen, dus je kwam er scheef uit -1 punt.

    halve omgekeerde cubaan / 2/4pts rol

    - je raakt de 45 graden kwijt in het 2e stuk van je puntsrol -1 punt
    - na die puntsrol komt er geen recht stukje meer, puntsrol zit niet in het midden -2 punt
    - je vliegt 'm hoger uit dan in (lusgedeelte is niet rond) -1 punt
    - bij uitvliegen maak je een rollende wind/diepte correctie -1 punt

    twee tegengestelde rollen

    - door je rollende dieptecorrectie zit er geen recht stuk voor de 1e rol -1 punt
    - over het geheel zit een stijgende lijn (niet te zien op video, maar was in echt wel zo) -1 punt
    - omkeerpunt zit niet in het midden -1 punt
    - direct na het figuur maak je weer een dieptecorrectie met rol, waardoor recht stuk ontbreekt -1 punt
    Fout die jij niet maakte, maar wel veel voorbijkwam:
    - te lang recht stuk tussen de 2 rollen -1 punt

    halve vierkante lus/halve rol

    - rechte stukken voor en na rol niet gelijk en te kort -2 punten
    - ingaande/uitkomende radius verschillend -1 punt

    45 graden daallijn/positieve snaproll

    - vlak voor je aan de daallijn begint (eigenlijk tegelijk) rol je een stukje -1 punt
    - snaproll zit niet in het midden -1 punt
    - rechte stukjes voor en na snaproll erg kort -1 punt

    humpty bump

    - top radius is niet gelijk aan in- en uitgaande -1 punt
    - tol niet in het midden -1 punt

    lus met geintr. 4pts over top 90 graden

    - 'punten' niet gelijk verdeeld -1 punt
    - voordat je er aan begint, is je kist al gerold -2 punten (op het filmpje lijkt het alsof je een 5pts rol vliegt)
    - geheel is niet rond -1 punt

    halve vierkante lus op de punt

    - hoeken zijn geen 45 graden -2 punt

    cubaan

    - 1e lusdeel rol je en zitten 2 'hoekjes' in -3 punt
    - hoogtecorrectie bij uitvliegen -1 punt

    halve lus

    gebaseerd op filmpje geen direct commentaar

    slowroll

    - 'zakkertje' bij start -1 punt
    - dieptevariatie in figuur -1 punt

    stall turn

    - niet recht omhoog -1 punt
    - rollen niet in het midden -2 punt
    - stallturn ingestuurd -1 punt
    - staartwaggel -1 punt
    - niet recht omlaag -1 punt

    immelman

    - voor z'n hoogte iets te breed -1 punt
    - rollen zit wat hoogtevariatie in -2 punt

    figuur 9

    - bovenste lusdeel is 'plat'; veel breder dan hoog, -2 punt
    - bij uitvliegen duidelijk zichtbare rolcorrectie -1 punt

    meskant

    - erg kort -1 punt
    - niet 90 graden -1 punt
    - dieptevariatie -1 punt

    Tips:
    - Let op dat je over elk figuur 1 a 2 punten aftrek extra zou krijgen wegens het te dichtbij vliegen, en op elk hoekfiguur als consequentie van het dichtbij vliegen ook aftrek wegens uitvliegen.
    - op dit filmpje is het niet te zien hoe e.e.a. ligt tov het midden
    - je zou héél veel punten kunnen winnen als je voor- en na elk figuurdeel echt duidelijk zichtbaar een stukje rechtuit vliegt.
    - Dieptecorrecties op de onderlijn kun je beter niet met rol doen; dat is héél erg zichtbaar. Daar kun je beter het rudder voor gebruiken.
    - Een stallturn niet insturen, als je goed recht omhoog gegaan bent, zal je kist niet raar omvallen
    - Na een stallturn je rudder net iets langer vasthouden en dan heeeel subtiel loslaten. Hiermee zal de waggel verdwijnen
    - Let op dat je een vaste onderlijn en bovenlijn gaat gebruiken. Dat geeft het geheel meer rust, nu vlieg je vrij breed, dichtbij en laag.


    Nogmaals dit is niet afzeikerig bedoeld, maar opbouwend. Zou je een filmpje van mij zo gaan bekijken, zou je net zoveel commentaar kunnen vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2010
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Voor de goede orde, voor we daar misverstanden over krijgen. Het was een goede vlucht. Dat bleek ook uit de scores. In die vluchtronde de 2e plaats als ik mij niet vergis.

    Oók de E-Evolution gedroeg zich goed, muv kennelijk de throttle curve, maar dat is een instellingskwestie.
     

Deel Deze Pagina