Monterey van Astro Flight

J

Ik heb wel wat moeite met de volgende zin:

De zin klopt op zich helemaal, maar het is geen reden om zeggen dat bij max uitslag alles wel zwaar mag lopen. Als je max uitslag nodig hebt zit je al in een 'niet normale' vliegsituatie, juist dan wil je dat je zonder enige hapering de uitslag krijgt die je wilt.

Raymond,

Daar heb je natuurlijk een punt.
De overbrenging moet in alle omstandigheden feilloos verlopen met een minimale belasting van de servo's.

Mvg,
Aurectar
 
Twee schroeven per servo volstaan ruimschoots.
Voorwaarde dat de schroeven goed vastzitten wel te verstaan.
Onder de platine zitten hardhoudbalkjes van 8 op 8mm.

Dat twee schroeven het servo voldoende vasthouden daar twijfel ik niet aan.
Maar het servo heeft een kunststof huis wat je met de bevestigingsschroeven kan vervormen.
Dus twee schroeven diagonaal aangebracht zullen het huis meer of minder vervormen afhankelijk van hoeveel voorspanning de schroeven uitoefenen op het servohuis.
Een vervormd servohuis is niet best voor het inwendige mechanische gedeelte.

Johannes
 
Gemoedsrust

Dat twee schroeven het servo voldoende vasthouden daar twijfel ik niet aan.
Maar het servo heeft een kunststof huis wat je met de bevestigingsschroeven kan vervormen.
Dus twee schroeven diagonaal aangebracht zullen het huis meer of minder vervormen afhankelijk van hoeveel voorspanning de schroeven uitoefenen op het servohuis.
Een vervormd servohuis is niet best voor het inwendige mechanische gedeelte.

Johannes


Zo ver had ik nog niet gedacht.
Vlug 6 schroeven surplus indraaien.
Goed voor de gemoedsrust.
Dank voor het advies

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt:
schroefjes

De schroefjes zitten er in.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is nu dik in orde!
Nogmaals, mijn opmerkingen zijn bedoeld om wat dieper na te denken over constructieve details.
Gelukkig is het allemaal niet zo kritisch.
Bij elk nieuw project moeten ongelofelijk veel keuzes gemaakt worden en het zal altijd een compromis zijn.
Dat is juist de uitdaging en maakt het bouwen van een toestel zo boeiend.

Johannes
 
Mag ik ook een positieve kritische noot geven? Ik kijk naar de servo-sleepkoppeling.
Persoonlijk zou ik deze aansluiting en het gaatje zetten die het dichts bij de servo zitten. Dit voor het benutten van de maximale kracht van de servokracht tbv de sleepkoppeling.
 
De schroefjes zitten er in.

full

Een schakelaar met een pennetje er aan vind ik altijd link, als ik het goed zie is aan het stangetje trekken aan en induwen uit?

Ik zou dat stangetje weghalen en alleen de schakelaar gebruiken. Voor je het weet gaat er een "dood" model de lucht in.

Grt Lyckele
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een schakelaar met een pennetje er aan vind ik altijd link, als ik het goed zie is aan het stangetje trekken aan en induwen uit?

Ik zou dat stangetje weghalen en alleen de schakelaar gebruiken. Voor je het weet gaat er een "dood" model de lucht in.

Grt Lyckele

of je draait de schakelaar om :) je trekt niet snel een pinnetje naar buiten met iets te doen aan het toestel (wel naar binnen duwen)
dan is het risico al voor 50% opgelost.

wat nog BETER is, is als je aan elke zijde van de romp een gaatje maakt , en een touwtje gebruikt. zo kan je de schakelaar nooit onbewust aan of uit zetten.
links van de romp trekken is AAN, rechts trekken UIT :)
 
of je draait de schakelaar om :) je trekt niet snel een pinnetje naar buiten met iets te doen aan het toestel (wel naar binnen duwen)
dan is het risico al voor 50% opgelost.

wat nog BETER is, is als je aan elke zijde van de romp een gaatje maakt , en een touwtje gebruikt. zo kan je de schakelaar nooit onbewust aan of uit zetten.
links van de romp trekken is AAN, rechts trekken UIT :)

Mijn vorige Monterey"s waren ook uitgerust met een trekpennetje.
Nooit ambras mee gehad.

Ik heb wel de gewoonte van voor elke vlucht mijn roertjes te controleren (op zicht bij zendermanipulatie)
Verder nog geen last gehad van Elfjes die aan het pennetje friemelden in volle vlucht..
 
Net verlengdraden er aan gesoldeerd
Draadjesover 8mm van isolatie ontdaan, een beetje soldeervet, vertinnen en aan elkaar over de volle 8mm.
Vervolgens krimp kousjes erover.
Dan servo's op platine gelijmd.
Dit met silicone montagelijm.
Zit muurvast.
Hopelijk morgen buiten goed weder zodat ik met spanlak kan optreden om mijn vleugels hun finale laagjes te geven.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dan trek je al snel een soldering los :) ik doe ze ook altijd bijna 1cm ... nooit problemen...
Dan soldeer je of erg slecht, of je trekt idioot hard aan de draden. Bij 2 mm overlap is het soldeer-contact-oppervlak al zeker 2x zo groot als de draaddoorsnee zelf.

Het is mij nog nooit overkomen, en ik weet zeker dat zelfs bij 1 mm overlap, als je hard trekt breekt de draad. Niet de soldering. Probeer maar uit.
Ooit gezien hoe groot de soldeercontacten op een printplaat zijn?

Dirk.
 
Dan soldeer je of erg slecht, of je trekt idioot hard aan de draden. Bij 2 mm overlap is het soldeer-contact-oppervlak al zeker 2x zo groot als de draaddoorsnee zelf.

Het is mij nog nooit overkomen, en ik weet zeker dat zelfs bij 1 mm overlap, als je hard trekt breekt de draad. Niet de soldering. Probeer maar uit.
Ooit gezien hoe groot de soldeercontacten op een printplaat zijn?

Dirk.

Het zal dan eerder psychologisch zijn.

Dirk, weet jij waar ik aan die stekker-vergrendelingen zou kunnen geraken.

Mvg,
Aurectar
 
Ik weet niet op welke stekkervergrendelingen je precies doelt, maar als je stekkers e.d. zoekt voor de modelbouw, ga ik tegenwoordig naar Nessel.
Chaotische site maar hij heeft wel alles, en tegen redelijke prijzen, en gewoon goed koop in een enveloppe verzenden (als de hoeveelheid het toelaat).
Hij reageert ook goed en snel op de mail (zelfs op zaterdagavond en de zondag heb ik antwoord van hun gehad).

Dirk
 
Ik weet niet op welke stekkervergrendelingen je precies doelt, maar als je stekkers e.d. zoekt voor de modelbouw, ga ik tegenwoordig naar Nessel.
Chaotische site maar hij heeft wel alles, en tegen redelijke prijzen, en gewoon goed koop in een enveloppe verzenden (als de hoeveelheid het toelaat).
Hij reageert ook goed en snel op de mail (zelfs op zaterdagavond en de zondag heb ik antwoord van hun gehad).

Dirk

Wanneer je een mannelijke servostekker in een vrouwelijke servostekker steekt kan het per abuis gebeuren dat deze loskomen met alle gevolgen vandien.
Om dit de voorkomen word over de twee stekkers een vergrendelingsklip geschoven.
Heb ik eens gezien.
Ik zoek ook zo'n klips.
Vandaar mijn vraag.

Aurectar
 
Afwerking Koverall

Te gevolge betere temperaturen de laatste dagen kon ik mijn vleugels de laatste lagen spanlak aanbrengen.
Gisteren de delen van mijn vleugel afgetaped.
Nadien de te verven opp lichtjes met schuurpapier gevreven.
Doe ik normaal met zijde.
Mocht ik blijkbaar niet gedaan hebben bij Koverall.
Vezeltjes aan oppervlakte licht beschadigd.
Wat een eng gevoel bij aanblik :confused:.
Ik kon mezelf haast :murder:

Gelukkig na twee laagjes verf niks meer van te merken.:)
Moraal van het verhaal.
Wees in het vervolg voorzichtig met schuurpapier bij afwerking Koverall.
Zeker de lichtste korrel gebruiken indien toch nodig.

We leren zo te zien nog altijd bij.

Mvg,
Aurectar
 
Wanneer je een mannelijke servostekker in een vrouwelijke servostekker steekt kan het per abuis gebeuren dat deze loskomen met alle gevolgen vandien.
Om dit de voorkomen word over de twee stekkers een vergrendelingsklip geschoven.
Heb ik eens gezien.
Ik zoek ook zo'n klips.
Vandaar mijn vraag.

Aurectar
Dat loskomen is mij nog nooit overkomen tenzij na een landing waarbij een draai om de tip plaatsvindt. Maar dan ben je al op de grond ...

ACT heeft sinds kort zo'n stekker-set. ACT-kwaliteit en ACT-prijs.

Dirk.
 
Dat loskomen is mij nog nooit overkomen tenzij na een landing waarbij een draai om de tip plaatsvindt. Maar dan ben je al op de grond ...

ACT heeft sinds kort zo'n stekker-set. ACT-kwaliteit en ACT-prijs.

Dirk.

Heb het net gevonden op EBAY

5x Sicherung Clip f Servo Stecker Graupner Futaba Clips | eBay

Ik zit daar met een stekker die niet al te veel spant.
Dus, beter voorkomen dan genezen.
Feitelijk heb ik het ook nooit tegengekomen.
Heb wel gemerkt dat de heren ven onze club die met Jets vliegen alle stekkerverbindingen op die wijze locken.
Het miskomt nooit.
In mijn akrozwever en mijn Bergfalke zitten zelfvergrendelende steckers van BMI.
Nu nog moeilijk te vinden.
Bij deze heeft het vrouwelijk deel een klipje aan de rand.

Nu, dank voor aandacht

Mvg,
Aurectar
 
Back
Top