Mooie foto's, niet modelbouw

Bedankt Jesse, ik ben al heel wat wijzer geworden.

PS : als er nog mensen zijn die iets weten te vertellen over deze camera's, laat maar komen ! :p

grts en bedankt

niels

Bedankt Jesse, ik ben al heel wat wijzer geworden.

PS : als er nog mensen zijn die iets weten te vertellen over deze camera's, laat maar komen ! :p

grts en bedankt

niels

De lumix camera´s komen meestal wel het beste uit de tests vanwege hun goede lensen. Al heb ken ik iemand met een lumix en die foto´s vallen een beetje oranje uit..

En inderdaad wat Jesse zegt, neem bijvoorbeeld mobiele telefoons met camera´s van wel 8 megapixels! Helaas met sensors zo klein dat op de helft van de sensor al geen licht valt..

nou.... de gehele sensor vangt wel licht maar de pixels op de sensor zijn zó klein dat ze meer héél weinig licht vangen en dus een zwak signaal afgeven.
Om daar toch een bruikbare foto van te maken wordt het signaal versterkt.
Maar aangezien élke pixel (in elke camera) altijd een zekere mate van ruis produceert wordt ook de ruis versterkt.
Dus je hebt al veel ruis om mee te beginnen en dan ga je dat ook nog eens versterken.

Een tijdje geleden heb ik even een lumix in mijn handen gehad en de macro stand liet echt alle wensen over...
Nuja, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij alle lumixen zo is.
Ik ga wel even naar de mediamarkt, daar kan ik ze eens in mijn handen hebben en bekijken.

grts

niels

Je hebt aan beide camera's geen slechte compact hoor. Laat je dus leiden door je gevoel, ga ze even in de winkel vasthouden en kijk wat jij het prettigste vind. Lees goed de diverse reviews door en zet voor jezelf de plus en min punten op een rijtje.

Haha, zonder ze vast te hebben gehad zegt mijn gevoel de Canon.
Waarom ? Wel ik heb nu een Canon, ben er zeer tevreden over, de werking zal wel niet zoveel verschillen en de look trekt mij wel aan...

Tja ik wacht wel nog even, mss komt er ook een Canon uit die ongeveer gelijk is aan de SX200 IS, maar dan met 10 Mpix.:mrgreen:

grts

niels

3838135470_ed2fd57aaa_b.jpg

Nu zullen jullie zeker weten waar ik op reis, eerder citytrip, ben geweest ...

grts

niels

Haha, zonder ze vast te hebben gehad zegt mijn gevoel de Canon.
Waarom ? Wel ik heb nu een Canon, ben er zeer tevreden over, de werking zal wel niet zoveel verschillen en de look trekt mij wel aan...

Tja ik wacht wel nog even, mss komt er ook een Canon uit die ongeveer gelijk is aan de SX200 IS, maar dan met 10 Mpix.:mrgreen:

grts

niels

Ik zou er niet op rekenen, de XS200IS is de nieuwste aanwinst van Canon en "top of the line" qua compactcamera's van dit merk, dus alles wat nu nog uitkomt met 10MP zal qua optische zoom en functionaliteit een heel stuk minder zijn.
Bovendien zullen ze geen vergelijkbaar model uitbrengen met minder MP omdat dit nu juist de verkopende factor is, er moeten zoveel mogelijk MP's in zitten want dát verkoopt.
Nogmaals, de canon maakt absoluut geen slechte beelden hoor, en de macro stand is subliem, maar flink uitvergroten is er niet bij (als je niet van ruis houdt)

Ach, dus zolang je de foto's niet op groot scherm gaat bekijken, zie je het niet, of ..?
Wat zou dan het grootst mogelijke formaat zijn zonder zichtbare ruis ?

niels

Laatst bewerkt:
Als je graag superzoom wil, Olympus heeft nog niet zo gek lang de SP 590UZ met 12 megapixels en 26!!! keer optische zoom op de markt. En ik heb veel fotos van de olympus toestellen gezien en moet zeggen dat die niet eens zo slecht zijn..

Ach, dus zolang je de foto's niet op groot scherm gaat bekijken, zie je het niet, of ..?
Wat zou dan het grootst mogelijke formaat zijn zonder zichtbare ruis ?

niels

Nee dan zie je er niks van, want op een groter beeldscherm (let op, ik praat wel over een monitor aangesloten op een pc) is de resolutie ook hoger.
Ga je nou bijvoorbeeld je foto's bekijken op een breedbeeldtelevisie die 2x zo groot is als je pc monitor ga je het zeker merken, tenzij het een full HD tv is dan zou het mee kunnen vallen omdat de resolutie daar weer vrij hoog is.
De max qua megapixels op zo'n kleine sensor? ik zou haast zeggen, ze hadden bij 8 Mp moeten stoppen cq grotere sensoren moeten gaan produceren. ook bij 10 Mp merk je het al is het wel een heel stuk minder.

manmanman leren we hier bij zeg:p
ik heb ook een canon(ouder en goedkoper type) vind die wel mooie foto's nemen en filmen valt ook goed mee, maar foto's nemen zonder flits moet je met statief doen anders zijn ze wazig.

qua foto is dus de canon en de panasonic ongeveer hetzelfde(panasonic iets beter)
en wat zegt het filmen?
ze filmen beide in HD maar in hoeverre ben je iets met die hd?
als je bv geen HD scherm hebt? ik lees ook wel dat er speciale opslagkaartjes moeten zijn, dat het omzetten op pc moeilijker is laat staan het bewerken zeer lastig...
niet dat het echt veel de bedoeling is om te filmen want daar heb ik een sony camcorder voor. maar op dagen dat je ze niet beide meeneemt en toch wat wil filmen...

Als je geen HD scherm hebt zal de weergegeven kwaliteit ook minder zijn dan het kán zijn op een HD tv.
Een HD tv heeft immers een hogere resolutie dan een normale tv.

Wat betreft de kaartjes, jij bedoelt waarschijnlijk de SDHC kaarten, dit zijn de opvolgers van de normale SD kaarten.
De normale SD kaarten hebben capaciteitsgrens van 2 GB, daarom zijn later de SDHC kaarten in productie genomen.
Deze staan een hogere capaciteit toe, tot wel 2 TB! (dit zijn dan weer de SDXC kaarten, XC= extreme capacity) echter hebben deze kaarten een backwords compatibiliteits probleem, ze kunnen niet gebruikt worden in apparaten ouder dan de kaarten zelf.
Dat betekent dat als je een wat oudere pc hebt met een kaartlezer erin, de kans groot is dat je een nieuwe losse kaartlezer moet kopen.
De huidige besturingssystemen (2000, XP, vista,7 Linux, mac) kunnen gewoon overweg met de kaarten aangezien ze een FAT-32 bestandsindeling gebruiken.

Achzo, dan neig ik toch zeer naar de Canon SX200 IS.
Zeker nu ik een vakantiejob heb gevonden voor volgende week, dan zou het wel eens kunnen zijn dat er rap één in huis komt. :p
Een statief zou ook handig zijn, om te filmen, maar vooral op panorama foto's te maken.

Heb sinds 2 weken een Sandisk ULTRA II (2gb) kaartje, daar kan ik het wel mee doen...

grts en bedankt voor de vele nuttige info !

niels

Je hebt al een voorkeur Niels voordat je beide camera's hebt vast gehad of nader hebt bekeken. Heel vaak kom je dan ook niet meer onder die voorkeur uit, hoe goed het andere model (of zelfs beter) ook moge zijn. Eigenlijk heb je je keuze al gemaakt en wil je van ons graag een goedkeuring, daarom zeg ik KOPEN dat ding! ;)

Genoeg geouwehoert, terug naar de plaatjes.

Klikbaar...

2GB is ongeveer 500 foto's met de Canon, kom je wel even mee vooruit, mar als je nog op vakantie moet zou ik toch ff een extra kaartje kopen.

Als je besteld bij Kamera express en betaald met ideal (voor 17:00) dan heb je hem de volgende dag in huis voor een zeer gunstige prijs.
(nogmaals: nee, ik heb geen aandelen):p

Weet niet als dit reclame maken is of iemand proberen geld te laten besparen maar www.cameranu.nl is ook erg goedkoop, veel op voorraad, goede service en ook snelle levering!

Zoals Amstel al zei: terug naar de foto's!

(Hoewel de info erg nuttig is. Ik doe dan ook nog maar mijn duit in het zakje: Ik dacht met m'n 1GB kaartje wel uit te komen (ervaring: >550 foto's) en mocht het dan nog zo zijn dat het te weinig is, nou, dan koop ik in Denemarken toch nog een kaartje?
Nou, dat had ik beter in Nederland kunnen doen. Wat zijn die daar duur! Niet te geloven. Hier koop je bij wijze van spreke per kilo, daar lijkt het wel goud.)

Ok,
Amstel heeft een paar bladzijden terug een foto van mij bewerkt. Ik heb toen aangegeven zelf GIMP te hebben.
Ik heb al m'n "visite" vakantie foto's door GIMP gehaald en een opmerkelijk verschil (verbetering! ;) ) wil ik jullie toch niet onthouden:
Eerst zonder bewerking:

241a.jpg

En deze is nadat ik GIMP d'r op los had gelaten:

241b.jpg

Alles wat ik hier gedaan heb is het aanpassen van de histogram.

Tel de verschillen :)

5 Seconden werk is wat overdreven, maar het komt in de buurt.
Een aantal foto's heb ik toch wat meer bewerkt. Een horizon die niet waterpas loopt valt al op bij meer dan 0,3 graden. En dat is niet erg veel. Toch heb ik hier op gelet. Na het recht zetten van de horizon moet je natuurlijk nog even croppen, dus dan heb je meer werk.
Al met al ben ik toch een behoorlijk aantal uren bezig geweest om ongeveer 400 foto's te bewerken.

Voor al diegenen die willen weten wat GIMP is: dat is een foto bewerkings programma, als Photoshop en dergelijke, met als verschil dat GIMP GRATIS is.
(En dat is natuurlijk een goed argument ;) )
Hier kun je GIMP vinden (En nee, ik heb geen aandelen ;) )

Wim

Laatst bewerkt:
Met histogram bedoel je zeker Levels Wim? ;) In de engelse foto bewerkingsprogramma's wordt hetvolgens mij levels genoemd. Bij mij in photoshop in ieder geval wel! Meestal als ik een beetje lui ben dan doe ik het maar gewoon automatisch :oops: Het is allemaal best wel lastig vind ik..

Hier een foto vanaf ons visbootje op de Langweerder Wielen ofzo. Nouja hou het maar op het meer bij Langweer (Friesland).

langweer12.jpg

Maar Wim, zou bij jou de overstap naar een Spiegelreflexcamera niet uitkunnen? Volgens mij hebje aardig schik van het fotograferen! Kijk wel uit, het is zeer verslavend :oops: Je begint met een body met kitlens van 400 nog wat euro en uit eindelijk heb ik ondertussen al voor meer dan 1200 euro.. :( Zou verboden meoten worden!

Ik weet niet hoe dit in Photoshop ed heet.
Daarom heb ik even een printscreentje gemaakt (sorry, hij is niet verkleind naar 640, maar anders gaat de leesbaarheid terug) (*)
Ik heb de cursor op het menu gezet en de pop up staat er naast:

histogram1.jpg

Het histogram kun je aanpassen door de zwarte driehoekjes te verschuiven. In dit geval heeft het geen zin, want het zwart loopt hier door tot het einde van de grafiek.
Wanneer dit niet het geval is, kun je het driehoekje opschuiven in de richting van de 1e plaats waar een kleur zit. Is wat lastig uitleggen zo, maar het wijst zich vanzelf wanneer je er mee gaat spelen. Aan de witte kant (rechts dus) gaat dit op dezelfde manier.

Dan die spiegel reflex. Die heb ik al.
Alleen passen d'r geen SD kaartjes in, alleen maar filmpjes ;)

Een DSLR was me wat te duur. Ik heb daarom destijds gekozen voor een brug camera. Wanneer ik nu nogmaals een camera mag uitzoeken (sponsors mogen zich melden ;) ) zou ik er eentje kiezen waarbij de zoom en scherpstelling ook handmatig geregeld kunnen worden.

Wim

(*) Verdorie, er wordt automatisch teruggeschaald naar 640
Nou ja, ik had er zelf een beetje om gevraagd ;)

Er staat in ieder geval
(menu) -> Kleuren -> niveaus

En dat lijkt er wel erg veel op.

Laatst bewerkt:
Back