De uiteindelijke kwaliteit van de foto's die er uit rollen, ik heb begrepen dat de foto's van de Canon wat meer ruis bevatten, hetgeen te verklaren is door mijn voorgaande opmerking dat ze tegenwoordig té veel pixels op té kleine sensors stampen.
De Canon heeft 12,1 Miljoen Pixels en de Panasonic 10,1 Miljoen Pixels, de panasonic heeft hiermee het voordeel van minder ruis.
De fabrikanten smijten met het aantal megapixels van hun nieuwe camera's alsof het het allerbelangrijkste aspect van de camera is, en 99% van de mensen vind dat ook, het eerste waar naar gekeken word is "hoeveel megapixel is die camera"
Maar wat diezelfde 99% niet weet is dat het eigenlijk de beeldkwaliteit aantast.
Ik zal 2 voorbeelden plaatsen, 1 gemaakt met mijn 12,1 MP Canon SX200IS en 1 gemaakt met mijn 10,1 MP Canon 40D zodat je kunt zien wat ik bedoel.
De Canon 40D heeft een véél grotere sensor dan de SX200IS (en alle andere compact toestellen) hetgeen ook weer voordelig is qua ruis.
Foto 1
gemaakt met de SX200IS op 80-ISO:
Foto 2
Gemaakt met de Canon 40D op 100-ISO:
De beide foto's zijn een 100% crop van het origineel.
Wat goed te zien is, is dat bij de opname met de SX200IS alle detail verloren gaat door de ruis.
Daar moet ik eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat dit alleen duidelijk zichtbaar is wanneer men inzoomt op gaat uitvergroten.
De foto uit de 40D behoudt zijn scherpte en detail, ook wanneer er op 100% wordt ingezoomd.
Dit komt dus door de grotere sensor.
Elke pixel vangt licht (fotonen) en hoe meer licht hij opvangt, hoe beter het signaal is dat hij afgeeft, het spreekt dus voor zich dat kleinere pixels minder licht vangen en dus een zwakker/slechter signaal afgeven dan grotere pixels.
Een zwakker/slechter signaal staat gelijk aan ruis.
Dus om die 12,1 miljoen pixels op de sensor van die SX200IS te krijgen (of welke andere compact camera dan ook) moeten de pixels kleiner worden, want de sensors kunnen niet groter, want dan wordt het toestel te groot en is het geen compact camera meer.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.