Mooie foto's, niet modelbouw

@Botter: Op de eerste foto mis ik een duidelijke voorgrond en de lucht is ook niet spannend genoeg om zo'n groot deel van de foto in te nemen. Verder wel een fijne plaat :) Foto 2 is mooi! niks op aan te merken.

Dan heb ik nog de snapshots van gisteren in navolging van de serie die ik in dit draadje heb gezet.

Klikbaar...
1.

2.

3.

4.

En als bonus nog een ansichtkaart :)

Je hebt gelijk Amstel, maar ik stond bovenop een kasteel en heb de foto over 26 mm gemaakt.. Niet zo gek ver ingezoomd dus. Het ingezoomde is puur om de muur van het uitzicht punter niet op te krijgen ;)

Die 2e foto is vanaf de pier, vind hem zelf niet zo mooi.. Zou nu een mooie plaatje kunnen schieten maar het regend steeds en heb geen zin om dan met de camera naar het piertje te lopen! Toen ik net binnen zat kwam trouwens samen met regen ook rechts tussen de 2 bergen een mistbank aanzetten! Heel apart, dat ik dan weer net weg ben:(

Op zich een leuke camera Ludozz!

Maar precies wat jij zegt, prioriteiten stellen. Spiegelreflex camera´s zijn over het algemeen alleen met de aanschaf duur. Maar je investeerd echt in goed spul als je zelf niks kapot maakt! Kijk je ouders maar eens lief aan of maak per ongeluk hun camera kapot :p

Dus? Ik ben anderhalf jaar ouder en loop ook al met 1200 euro om de nek? Sterker nog: Ik ken iemand uit Katwijk, die is 13 en loopt al met een Nikon D80 + sigma 18-200 om de nek. Op tugspotters heb je iemand van 13 die ook met een spiegelreflex om zijn nek loopt.. Een 15 jarige met een spiegelreflex is dus heus niet zo vreemd vind ik! Je kan immers overal voor sparen.. en een 1000D + kitlens heb je al voor ongeveer 450 euro..

Ja hehe, zelf loop ik dagelijks met 2000+ euro om mijn nek, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen weggelegd is.
Iemand van 13 die een setje van ca. €800 om zijn nek heeft zal daar lang voor hebben moeten sparen, of een zéér vrijgevige pappa en mamma hebben anders koop je niet zomaar ff zo'n set.

Mijn punt is dat je er nogal makkelijk over doet: "Dan kóóp je toch een Spiegelreflex"
Niet kwaad bedoelt, no hard feelings, even goede vrienden:)

Terug naar de foto's:
@ Amstel76:
Snapshots inderdaad, niet de kwaliteit die ik van je gewend ben, maar een mens wil ook wel eens gewoon "ff lekker schieten" ipv veel moeten nadenken alvorens een foto te maken, ik herken dat wel.
Die laatste vind ik wel erg mooi, maar....:) had nó veel mooier gekund door dichter iop het paaltje te kruipen en met meer groothoek alsnog de windmolens erop te zetten.
Dan had je meer detail in het paaltje gehad en was het ook meteen duidelijk wat het lijdend voorwerp is in de foto

btw: ben jij niet mee verhuisd van Fotovisie naar Phototime ?

@ Botter:
Mooie foto's alhoewel in de eerste de voorgrond wat donker is, ik denk dat je nog wel ruimte had om ietsje over te belichten.
Ook moet ik zoeken naar de scherpte, volgende keer je diafragma véél verder dichtdraaien dan zijn de bergen op de achtergrond ook scherp(er)
Je had een sluitertijd van 1/1600 dus ruimte genoeg voor een kleiner diafragma, bijv rond de F16 ofzo, dan hou je nog een sluitertijd over van rond de 1/100, dat is met 26mm brandpuntafstand prima te doen.
Foto 2 vind ik erg mooi maar hier heb ik dezelfde opmerking over de scherpte, echter had je hier ook je isop op moeten schroeven om je diafragma te knijpen en dat moet je willen ivm de toename van ruis in je foto.

@ Amstel76:
Snapshots inderdaad, niet de kwaliteit die ik van je gewend ben, maar een mens wil ook wel eens gewoon "ff lekker schieten" ipv veel moeten nadenken alvorens een foto te maken, ik herken dat wel.
Die laatste vind ik wel erg mooi, maar....:) had nó veel mooier gekund door dichter iop het paaltje te kruipen en met meer groothoek alsnog de windmolens erop te zetten.
Dan had je meer detail in het paaltje gehad en was het ook meteen duidelijk wat het lijdend voorwerp is in de foto

btw: ben jij niet mee verhuisd van Fotovisie naar Phototime ?

Helemaal eens hoor over die laatste foto maar je weet dus meteen waarom hij in deze serie staat ipv die andere. Ik had zelfs nog tele erop zitten ipv groothoek, was wat snapshotjes aan het maken met tele in de hoop dat er misschien een mooie vogel voorbij kwam vliegen ofzo.

Phototime was mij even ontgaan maar ik heb hem nu gevonden...thanks :)

een fijntje !

een van m'n eerste macro's
3837096629_16027182ec.jpg

een klassieke landschapsfoto in de ardennen
3837095057_99b57babd6_b.jpg

de mijne zijn wat verloren gegaan door de discussie rond een compactje, ik zou ook graag eens jullie mening weten =)

Laatst bewerkt door een moderator:
de mijne zijn wat verloren gegaan door de discussie rond een compactje, ik zou ook graag eens jullie mening weten =)

SC10BOYKE = Cooper?
(Omdat de leeftijden niet matchen)

1e:
Ik zou niet snel mensen op het forum (Internet in het algemeen) zetten. Wie weet wat er in de toekomst met zo'n foto gebeurt.

2e:
Die is goed zeg!
Hoe krijg je dat voor elkaar? Wanneer ik zo dicht bij kom, nemen die beesten de kuierlatten.

3e:
Mooie wolkenlucht, maar die zou (in mijn ogen) "dramatischer" kunnen. (1 of 2 stappen onder belicht)

Wim

SC10BOYKE = Cooper?
(Omdat de leeftijden niet matchen)

1e:
Ik zou niet snel mensen op het forum (Internet in het algemeen) zetten. Wie weet wat er in de toekomst met zo'n foto gebeurt.

2e:
Die is goed zeg!
Hoe krijg je dat voor elkaar? Wanneer ik zo dicht bij kom, nemen die beesten de kuierlatten.

3e:
Mooie wolkenlucht, maar die zou (in mijn ogen) "dramatischer" kunnen. (1 of 2 stappen onder belicht)

Wim

Jah Cooper heeft een akkefietje met een of andere moderater dus neemt dit nieuwe alter ego het even over.

1) jap weet ik en ik ging die sowieso nog wel van mbf gooien maar meestal is dat niet echt een probleem tenzij de persoon in kwestie zich in een niet normale situatie bevindt.

2) Volgens mij zat ik toen vlakbij 't nest ofzo want er waren er veel. Maar deze 2 gaven enkel elkaar de aandacht en niet mijn gespleten persoonlijkheid ;-)

3) jap, Ik wist op die moment niet echt wat ik prioritair wou dus heb ik gewoon een toeristisch goed belicht plaatje genomen en er achteraf met lightroom overgegaan om de wolken leuker te krijgen.

Op dit moment neem ik veel foto's (waar ik de tijd voor kan nemen) in 3-voud:
1 x volgens de belichtingsautomaat, 1 x -1LW en 1x +1LW.
Dan heb je later in ieder geval te keizen.

Wim

@SC10BOYKE:
Foto 1, Lekker spontaan maar wel erg veel zonlicht, de ogen van de mevrouw vallen helemaal weg.
Foto2, Mooi shot, jammer alleen van de heel erg aanwezige achtergrond.
Foto 3, heb je deze ook in raw? Daar valt dan veel meer uit te halen.

@SC10BOYKE:
Foto 1, Lekker spontaan maar wel erg veel zonlicht, de ogen van de mevrouw vallen helemaal weg.
Foto2, Mooi shot, jammer alleen van de heel erg aanwezige achtergrond.
Foto 3, heb je deze ook in raw? Daar valt dan veel meer uit te halen.

1) sjah dat heb je op zo'n moment niet te kiezen natuurlijk.
2) hoe voorkom je dat dan? ik heb namelijk nog nooit macro bewust gaan fotograferen, dit gewoon gedaan omdat ik zo'n kans voor mijn neus kreeg geworpen

3) nee, doe ik niet voor gewone vakantiekiekjes :) Enkel als ik bewust ga fotograferen voor 'goed en speciaal'.

1) sjah dat heb je op zo'n moment niet te kiezen natuurlijk.
2) hoe voorkom je dat dan? ik heb namelijk nog nooit macro bewust gaan fotograferen, dit gewoon gedaan omdat ik zo'n kans voor mijn neus kreeg geworpen

3) nee, doe ik niet voor gewone vakantiekiekjes :) Enkel als ik bewust ga fotograferen voor 'goed en speciaal'.
1: Natuurlijk is dat zo maar dan is het al snel een snapshot of een leuke foto voor in het familiealbum.
2: Ik ben ook niet zo van de macro's hoor maar je moet er in ieder geval de tijd voor nemen. Je moment goed kiezen en er wat tijd in investeren.
3: Dus vakantiekiekjes kunnen niet goed of speciaal zijn? Als je deze lucht voor je neus hebt dan kan je je natuurlijk wel bedenken dat je later nog eens iets leuks met die foto zou willen doen.

Als ik het zo terug lees klinkt mijn reactie een beetje negatief maar zo is het zeker niet bedoeld hoor ;)

Rustig hier, niemand heeft meer mooie foto's?
Ik zie dat er wat in de forumsoftware is veranderd waardoor mijn foto's niet meer klikbaar zijn. Nu dus maar de grotere versie plaatsen en laten verkleinen door het forum wat in mijn ogen de kwaliteit helaas niet ten goede komt. Naast het feit dat de downloadtijden flink kunnen gaan oplopen als niemand zijn afbeeldingen meer verkleint...

Een fuut die wacht op de nacht...
3865791422_91c688b550_o.jpg

Touchdown...
3906635803_986199840c_o.jpg

3907414940_8762ba4db2_o.jpg

Laatst bewerkt:
Rustig hier, niemand heeft meer mooie foto's?
Ik zie dat er wat in de forumsoftware is veranderd waardoor mijn foto's niet meer klikbaar zijn. Nu dus maar de grotere versie plaatsen en laten verkleinen door het forum wat in mijn ogen de kwaliteit helaas niet ten goede komt. Naast het feit dat de downloadtijden flink kunnen gaan oplopen als niemand zijn afbeeldingen meer verkleint...

Een fuut die wacht op de nacht...

Touchdown...
3906635803_986199840c_o.jpg

MOOIE FOTO'S!!!! Ben zo vrij geweest om bovenstaande als bureaublad te gebruiken. Zelfs op 1680x1050 is hij nog haarscherp! Super!

MOOIE FOTO'S!!!! Ben zo vrij geweest om bovenstaande als bureaublad te gebruiken. Zelfs op 1680x1050 is hij nog haarscherp! Super!

Klik hier voor een 16:10 uitsnede 1680x1050, dat is wat beter dan een 1024 versie. Bedankt voor je complimenten. En natuurlijk mogen mijn foto's voor persoonlijk gebruik gebruikt worden, ik begin pas te zeuren als ik ze ergens gepubliceerd zie staan ;)

Heb ook een nieuw lensje aangeschaft voor donkere situaties binnenshuis en portretten, een prime 50mm 1.8. Eerste resultaten zijn erg gaaf, is een goede aanschaf voor dat kleine beetje geld. Daar zullen binnenkort ook wel wat foto's van verschijnen...
3926503974_d7129d02e0.jpg

Verder van het het weekend nog naar het Noorderparkfestival geweest. Was mijn eerste keer dat ik zulke foto's heb gemaakt en dat viel niet mee gezien het weinige licht. Wel erg leuk om te doen en het is iets wat je niet te vaak moet doen anders heb je zo een nieuwe camera, lichtsterke lenzen enzovoort. Was er niet met het doel zulke foto's te maken aangezien we met een paar kinderen waren, dus heel veel tijd per act had ik niet :(

Hier staan nog een aantal foto's van het Noorderparkfestival...

1.
3918644943_7853500b80_o.jpg

2.
3918645193_2c502eece4_o.jpg

3.
3919430588_33b6e3d320_o.jpg

4.
3918645505_10deb1c264_o.jpg

5.
3919430972_38bce17b00_o.jpg

6.
3918645691_21690cb205_o.jpg

7.
3919431270_ca0e345ed5_o.jpg

8.
3918646687_bbb7d0c16e_o.jpg

9.
3919431806_620a09bf2c_o.jpg

10.
3918646819_520d0e3afd_o.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie foto's mogen een compliment hebben. Maar je hebt hem volgens mij wel nabewerkt... toch?

Mooie foto's mogen een compliment hebben. Maar je hebt hem volgens mij wel nabewerkt... toch?
Heb je het nu over de foto van de eend of over mijn festival foto's?

Over de eend. De normale foto is verkleint waardoor hij verscherpt moet worden, op een groter formaat is dit niet nodig. Het blauwe van het water komt door de mooie blauwe lucht die op die dag aanwezig was. Geen extreme nabewerking dus maar gewoon gebruik gemaakt van de omgeving en het licht.

Mijn overige foto's zijn allemaal nabewerkt. Dit komt omdat ik in raw schiet en alle foto's nabewerking nodig hebben. De foto's van het festival zijn zo natuurlijk mogelijk gehouden qua witbalans en kleuren.

Back