Geachte foto enthousiastelingen. Dit past wellicht niet echt in deze discussie, maar ik weet dat hier een hoop deskundigen op fotogebied zitten. Vandaar toch maar met enige aarzeling hier geplaatst.
Hoewel ik tussen de 50 en 40 jaar geleden zelf ook een enthousiaste fotograaf was (ook zelf ontwikkelen en afdrukken), heb ik daar sindsdien weinig meer aan gedaan dan wat vakantie/reisfoto's. Ik heb m'n oude Nikon F-601 nog steeds, maar doe daar natuurlijk niets meer mee, tegenwoordig maak ik foto's (bijvoorbeeld voor bouwverslagen) met een relatief eenvoudige camera (Sony DSC-W300 met 13,6 Mp), maar die voldoet uitstekend voor mijn normale toepassingen.
Onlangs leende ik een boek over de Zeven Provinciën, het 17e eeuwse vlaggeschip van Michiel de Ruyter, en daar staan fantastisch mooie details in. Probleem is alleen het formaat, 42 x 36 cm, en dat past voor geen meter onder mijn copier/scanner. Zeker niet omdat je zo'n kostbaar boek (nieuwprijs zo'n 200 €) niet wilt forceren.
Daarom besloot ik wat foto's van de voor mij interessante pagina's te maken. Eerst een geïmproviseerd statief gemaakt, zodanig dat ik van bovenaf foto's kan maken als het boek op de vloer ligt. Dit lijkt te gaan lukken, maar ik loop wel tegen iets vreemds op.
Ik heb diverse lichtomstandigheden (daglicht, daglicht gecombineerd met kunstlicht) uitgeprobeerd, maar dat gaf bijna hetzelfde resultaat. Flitsen lukt niet omdat het nogal glimmend papier is, en een gedeelte van een bladzijde altijd hinderlijke reflecties vertoond.
Maar wat ik ook deed, ik had last van een grijze of licht geelachtige achtergrond. Het wit van het papier wordt geen wit op de foto. Toen ik met de witbalans ging spelen (opname maken van een wit vel als referentie) leek dat in eerste instantie niet te helpen. Ook dan had ik last van die grijze of geelachtige (afhankelijk of ik ze in zwart-wit of in kleur opneem) achtergrond als ik de foto's op de computer bekeek.
Hieronder een detail van 800 x 800 pixels (8 x 8 cm op het origineel) dat ik uit een opname van een bladzijde (4224 x 3168 pixels) heb gehaald met correct ingestelde witbalans:
Dat is dus erg grijs. Toen bedacht ik me om eens naar de kleurcorrectie optie van de software te kijken (Adjust color van Preview op de Mac, waarmee ik foto's bekijk). Dan krijg ik het volgende popup scherm:
Wat opvalt is dat in het grafiekje er rechts helemaal niets wordt weergegeven. Als ik nu op "Auto Levels"
klik, verandert dat scherm in het volgende:
En gelijktijdig verandert het beeld met de opname in dat hieronder:
Dat ziet er dus al een stuk beter uit, en als ik die dan opsla blijft hij ook zo. Van het opgeslagen beeld krijg ik dan het volgende kleurencorrectie pop-up:
De rechtse "staart" is dan helemaal weg.
Later bleek dat als ik de witbalans gewoon op "auto" zet, en dus geen aparte opname voor de witte achtergrond maak, het resultaat vrijwel identiek is. Die hele witbalans correctie werkt dus gewoon niet.
Zou dat een fout van de camera zijn, of doe ik iets principieels fout? Als het een camerefout is, zit ik weer goed want de garantie (3 jaar) was vorige maand net verlopen........
Op zich is het geen ramp, want met die software correctie is goed te leven. Qua details zijn opnames best wel goed, toen ik dacht dat er wat wazige slecht leesbare stukken waren, bleken die stukken op het origineel ook niet met het blote oog leesbaar te zijn.....
Groet,
Ad Bakker