Mosquito van Graupner

Hoi,
Niet om eigenwijs te doen maar als je de ruimte hebt die motor er in te leggen kun je er ook een schotje voor zetten. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je denkt dat dat niet kan. Je zaagt de neus recht af en lijmt er een stukje triplex tegenaan. Gaatjes er in, motor er achter, schroefjes er door. Véél beter voor de koeling en makkelijker als hij er uit moet.
Zo bijvoorbeeld.
Ik heb het schotje ín de romp gelijmd maar er gewoon vlak tegen aan kan ook (epoxy gebruiken)

071002_Cirrus002.jpg

Als je er een schotje áchter maakt (wat ook kan) kun je hem daar aan vast schroeven in plaats van de motor aan de romp verlijmen. Wat zou een balsa bokje áchter de motor moeten doen dan? Alle kracht gaat naar voren.

Tot slot, als je de motor in de romp lijmt kun je hem volgens mij nooit goed uitlijnen. Met een schotje wel.

Laatst bewerkt:
OK!
Probeer ik het zo! DAnk!
Heb de binnekant opgeschuurd..............ga de bodem en zijkanten aan de binnenkant voorzien van een nieuw balsa huid. Netter.
Stabilo geschuurd, gaat vanmiddag in de folie.

Off topic: ik heb nog zo'n Ultra Fly liggen die ongeveer in dezelfde staat verkeerd als de Mosquito van Kees. Mochten er geinteresseerden zijn om het ding op te knappen (voor het treffen volgend jaar!) dan kunnen die zich bij mij melden.

Stabilo

Heb vandaag het stabilo in de folie gezet. Vanavond het kielvlak en hoogteroer. Foto volgt.
Het is een enorm stabilo. Weet iemand of je dit stabilo ook demontabel kunt laten.
Met een elastiek bv???
Scheelt in opbergen en vervoer..................
Hoor graag even!

Stabilo

Dat van dat grote stabilo herken ik, is inderdaad lastig bij vervoer en opbergen qua kwetsbaarheid. Mijn idee zou zijn om vanaf de onderzijde 2 moertjes op de hartlijn in te lijmen. Vervolgens 2 paspennen op de romp en het geheel dan vastzetten met 2 breekbouten naar de moeren vanaf de onderzijde van de romp. Is optisch als functioneel de mooiste oplossing, althans naar mijn idee.

Jacob Bos

Kees,

Zoals beloofd een foto van de vorderingen "bouw Mosquito".
'T begint er al aardig op te lijken.

@ Jakko, Nogmaals bedankt voor de tekening!!!

full

Kom helaas 2mm balsa te kort, anders had ik de bodem er vandaag ook in gehad.........

Alleen de vleugels van de acrus zijn nog heel en heb ik over, mag je hebben.

Bert,

Ik heb dus het zelfde gehad als jij. Mijn neus ligt ook in puin. De strip, die onder de vleugel de koolstof staaf op de plaats houden, is uit de linker vleugel gebroken bij te sterk optrekken.
Uit de rechter vleugel kon de strip met wat kracht er ook uitgenomen worden. Vandaar de opmerking dat het lijkt dat de CA lijm aan veroudering lijdt, of in iedergeval niet zo sterk hecht als verwacht...........

Arjan,

Is dat de Cirrus? Waar/hoe heb je dat motorschot vandaag/gemaakt?

Ziet er goed uit..........de mijne ga ik as vrijdag ophalen in Wuppertal:proost: Heb gisteren nog contact gehad met de verkoper, lijkt dus goed te gaan.

Weet iemand of je dit stabilo ook demontabel kunt laten.
Met een elastiek bv???

Orgineel zitten er houten pennen in de romp om het stabilo met elastiek op de romp te plaatsen

Gr Harry

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, die pen zie ik, maar hoe gaat dat dan?
Er zit tenslotte ook een hoogteroer aan het stabilo vast. Je kunt moeilijk het elastiek ook om het hoogteroer slaan.....................
Zie overigens geen foto van je Mosquito...........;(

Het elastiek gaat tussen het stabilo en het hoogteroer door. ter plaatse is het spleetje tussen het roer en het stabilo iets groter meen ik.

Jaaaaaa.............ik zie het nu ook op een explosietekening!
Pen recht achteruit de romp en een pen dwars voor het stabilo.
In het hoogteroer een inkeping voor de elastiekjes!
Ga ik zo maken!

Harry,
Ja, dat is mijn Cirrus. Zie opknapverslag opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a

Ik heb de neus afgezaagd op de plek waar hij breed genoeg was voor de motor (wat min of meer overeenkwam met de lengte van de spinner) en van 3mm triplex een schotje gemaakt. Randen iets afgeschuind en het schot van binnenuit in de neus gedrukt. Dat is met epoxy vastgezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Arjan: Dank voor je info mbt tot het omdraaien van motoren.

Bij de Mosquito die ik ga ontvangen zijn ook elastieken gebruikt. Werkt prima. Bij de Dandy werkt het net zo.

Ruud

probleempje..............

Heb de motor ruw op de plaats. Dat lukt wel.
Probleem is de cockpitkap.............die valt er niet overheen.
Iemand een tip?..........

Verder een foto van het stabilo.

IMG_0950_1.jpg

IMG_0951_2.jpg

Je kunt het houten gedeelte van de cockpit voor een deel weghalen. Gaat dat niet, dan kun je altijd de cockpit korter maken en het gedeelte waar de moter zit iets maken van hout.

Staart ziet er goed uit!!!

Ruud

Ja Ruud, bedankt voor het compliment.
De cockpit korter maken kan, maar dan is hij helemaal niet origineel meer.
Is het kielvlak en hoogterroer ook al niet.
Wordt het een beetje een allegaartje of moeten we daar dan maar mee leven............?

Oplossinkje . . . . . ?

Kees,

Ben het zelfde probleem ook tegen gekomen en heb er gebruik van gemaakt . . .

Het voorste schot in de cockpit kap heb ik verwijderd, boven de motor heb ik 1 mm balsa rond gebogen en deze bewust niet laten aansluiten op de cockpit kap, er ontstaat dan een een koelsleuf naar motor en regelaar!

Cockpitkap heb ik vastgezet met boutje moertje . . foto's zeggen meer denk ik, kijk maar:

SV105385.JPG

SV105388.JPG

Juist!
Dus ook een beetje improviseren en het model aanpassen.
Ga ik dat ook maar doen!
De cockpitkap gaat er aan geloven.
Bedankt voor de tip en foto's!

1 opmerkinkje . .

nog 1 nabrandertje: de cockpitkap hoeft er naar mijn idee niet 'aan te geloven'. In zij-aanzicht is er niets veranderd! Het enige wat verdwenen is, is het voorste schot in het frame van de cockpitkap.

Succes met de verherbouw!

Jacob

OK!
Zojuist de motor op het schot gemonteerd. Goed gelukt.
Nu nog een bokje achter/onder de motor. Extra stevigheid.

Ik lak de romp met G4 lak. Is transparant en kan wat hebben. Krassen doet hij dan niet.
Wordt een beetje gelig. Net als jouw romp.

Back