Moswey 3 schaal 1:3.5

Ik wil hier een bouwbericht plaatsen van en Moswey3, schaal 1:3.5.
Afgelopen zomer heb ik de knoop doorgehakt en een short kit besteld bij Frank Albrecht.
http://www.albmodellbau.de/html/moswey3.htm

Had al heel lang een grote klassieke zwever op m'n verlanglijstje staan. De Moswey vind ik erg mooi, klassieke lijnen met net een beetje meeuw vleugel. Maar ook strakke lijnen door de meerkant romp. En uit ons Ornithos clubproject Tiger is een Tiger schaal 1:1.33 gebouwd, als sleepkist, en die zoekt een mooie zwever van ca 5 kG om te trekken..
Daarnaast was ik het bouwen met kunststof een beetje zat, weer zin in het lijmen van hout met klassieke witte houtlijm.
Zo'n shortkit is een grote doos vol met gefreesde triplex platen, een zakje met kleine gefreesde onderdelen, een cockpitkap en 3 tekeningen. Je moet er zelf nog heel veel materiaal bij kopen, zoals vuren latjes, 0.4 0.6 en 0.8 mm triplex en een beetje balsa.
Ik heb er geen vleugel pen bij besteld, want 12 mm staal vond ik te zwaar en de vierkante carbon "verbinder" had veel levertijd. dus daar ga ik zelf wat op verzinnen.
Nog een plaatje van hoe het moet worden.
moswey3retroplane2_s.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben natuurlijk meteen begonnen en wel met het richtingsroer. Dat is een leuk klein onderdeel om de bouwmethode in de vingers te krijgen.
De kit heeft mooie basisplaten uit populieren-triplex bijgeleverd waar je de ribben met voetjes in kunt zetten.
Vervolgens moet er liggers in, een achterlijst, maar dan de uitdaging: beplanken met 0.4 mm triplex, via de strijk methode.
Je smeert bede onderdelen in met witte houtlijm. 15 min laten aandrogen, en dan met een hete strijkbout het 0.4 mm triplex vast strijken.
Als je het eenmaal geprobeerd hebt wil je niet anders meer, gewoonweg fantastisch!
20170809_202604.jpg

Ribben in de bouwplaat, en liggertjes er in
20170810_145142.jpg

Zelf een as hulsje gedraaid met een klein flensje. Net wat mooier dan een stukje 4 mm alu buis. natuurlijk uit 7075T6 ;-)
IMG-20170811-WA0001_resized.jpeg

Bekleed met triplex, het zijn verschillende losse stukken, maar de ronding van ca 22 mm diameter strijk je er zo in. Triplex is goed in deze radius te buigen.

De achterlijst had ik van balsa striples gemaakt i.p.v. vuren, want ik had even geen dun vuren liggen. Niet zo slim want dat wordt erg slap.
Dus toen maar bekleed met 0.4 mm triplex. Dus is nog meer schaal ook nog en in lijn met de bouw van de staartvlakken.
20171029_143022_resized.jpg


Toen kwam een grote pauze voor het volgende Ornithos club project, SeaFury....
http://www.modelbouwforum.nl/threads/club-pylon-race-project-ornithos-hawker-sea-fury.251390/page-12

maar die is nu af vandaar dit draadje.
 
Wanneer je van 12 mm naar 10 mm teruggaat betekent dat al een 30% reductie van gewicht. En 10 mm is ruim voldoende voor een zwever van 4 meter en een streefgewicht van 5 kg.

Overigens een heel mooi model en ik ben benieuwd naar je vorderingen, maar die gaan we hier vast voorbij zien komen.....
 
Wanneer je van 12 mm naar 10 mm teruggaat betekent dat al een 30% reductie van gewicht. En 10 mm is ruim voldoende voor een zwever van 4 meter en een streefgewicht van 5 kg.

Overigens een heel mooi model en ik ben benieuwd naar je vorderingen, maar die gaan we hier vast voorbij zien komen.....
Dat gaat hard, je bouwt sneller dan ik kan typen;)
 
10 mm dat scheelt veel ja. Bedankt voor de tip. ik heb geen ervaring met deze maat kisten.
Ik ben van plan carbon buis of staf te gebruiken. Zal eens uitrekenen wat overeenkomt met 10 mm staal.
14 mm carbon buis zou mooi zijn, dan past het zeker in de 14 mm "vierkant" uitsparingen in de ribben.
Ik was in July al begonnen met bouwen ;-)
 
Mooi project, ga ik volgen.
Ik denk ook dat 10 mm staal moet volstaan.
Je kunt natuurlijk altijd een stronghall ALU-buis implementeren.
Maar voor het gewicht moet je het niet laten.
Wat staal in het midden zal geenszins het vliegbeeld benadelen.
 
Wat sommetjes aan de vleugel pen.
vleugelpen_berekeningen_3.JPG


Ik ga uit van 5 kG vliegtuig, 2 kG vleugels, 2 kG romp en 1 kG ballast = 3 kG romp totaal.
Elliptische draagkracht verdeling, effectieve arm = 42% van halve spanwijdte = 84 cm.
Buigend moment: 1.5 kG x 9.81 x G load x 0.84m .
Nominaal ontwerp is met 12 mm stalen pen. Bij 10 G een spanning van 729 N/mm^2, dat is veilig voor verenstaal.
14 mm carbon pen zit op 459 N/mm^2, is prima waarde. 12 mm Carbon pen zit op 800 = breuk bij 11 G, kan nog net.
Een 16 x 12 mm carbon buis is ook OK, en leverbaar. Die is met 66 gram het lichtste, maar misschien moeilijk in de vleugel in te passen.
De ligger / spanten zijn voorbereid voor een 16x12 mm rechthoek pen met 10x10 mm houten kern, rovings en koolstof slang, dat is erg veel werk om zelf te maken.
14 mm carbon staf lijkt mij een mooi compromis. Dat past goed in de vleugel, is met 115 gram ook licht, en ruime sterkte marge.
 

Bijlagen

  • vleugelpen_berekeningen.JPG
    vleugelpen_berekeningen.JPG
    87 KB · Weergaven: 481
  • vleugelpen_berekeningen_2.JPG
    vleugelpen_berekeningen_2.JPG
    89,8 KB · Weergaven: 497
Laatst bewerkt:
Bij carbon buizen als verbinder moet je er zeker van zijn dat er voldoende 45° koolstof weefsel in verwerkt is om splijten tegen te gaan.
10 - 11 G is in mijn optiek een te lage waarde, maar ik ben misschien geen maatstaf.:thumbsup:
14 mm carbon is denk ik ook het beste voor de momenten dat je licht wilt zijn.
Dan kan je de verbinder nog vervangen door staal als het harder waait.
 
Mooi hoor jouw Mucha!
16 mm alu buis 1 mm wand dikte. Dat is maar de helft van mijn voorbeeld berekening onderste regel 16x12 mm buis
Kom ik op 5G breuklast. En als jouw romp meer dan 3 kG is nog minder. De 10G is erg extreem denk ik. Zeker voor een oldtimer die gesleept wordt.
 
Laatst bewerkt:
Vergis je niet. Hang je met je Oltimer achter een sterke sleper terwijl je als zweefpiloot een stuurfoutje maakt. De sleper trekt wel door en handjeklap zegt je vleugel.
 
Ok, 14 mm carbon wordt het dan.

Nog wat bouw foto's van stabilo en hoogteroeren.
Gaat op vergelijkbare manier. Ribben in meegeleverde bouwplaat steken. Er zit zelfs een kammetje bij om de ribben exact verticaal te plaatsen!
Het zijn nu 2 mm balsa ribben, dit is een nieuwere uitvoering met lichter stabilo.
De center ribben zijn wel 3 mm populieren triplex.
De vuren liggers zijn 5x2 mm taps uitlopend naar 5x1.2 mm. Dat is een flink schuur klusje, met name omdat je dat 8x moet doen!
De hoofdligger heeft een knik. delen moeten netjes pas worden gemaakt, en er moet een vulstukje tegenaan. Echte houtbouw!
IMG-20170812-WA0006_resized.jpeg

De voorlijst heeft een klein knikje bij de tippen. Dat heb ik net wat anders gedaan, een spietje aan de binnenzijde. De buitencontour maak ik op het eind op maat.

IMG-20170812-WA0008_resized.jpeg

Hier zitten de tapse liggers er in en het meeste van de webbing. Kleine kiertjes waar de scharnier plaatjes (GVK) moeten komen.
Deze scharnier plaatjes zitten in 5 mm triplex vulblokjes waarvan er dus 6 tussen de ligger gordingen geplakt zitten. Ze zijn alle drie anders, verschillende hoogte en ietsje taps....
20171023_222547_resized.jpg

Hier gaat de laatste webbing op de hoofdligger.
Er zitten ook nog enkele vuren vulblokjes tussen de 2 center ribben.
20171023_213602_resized.jpg

Eenmaal glad geschuurd lijkt het aardig op een stabilo.
Dat viel nog niet zo mee want de vuren liggers en verlijmde kopse balsa van de webbing is veel harder dan de balsa ribjes.
Voor de hoogteroeren doe ik het anders. 5x1 mm vuren liggers met 5x1 mm balsa er op. Dan hoef je alleen balsa strak te schuren.
 
Hoogteroertjes... dat is een grote puzzel van heel veel kleine houtjes.
Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje omslachtig en erg veel werk, maar het wordt wel heel bijzonder.
20171026_222300_resized.jpg

Begint weer met balsa ribjes in de bekende triplex bouwplaat.
Ribvoetjes moet je allemaal een beetje afronden omdat ze anders net niet passen i.v.m. de frees radius afgeronde sleufjes in de basisplaat.
Ook was mijn balsa net aan de dikke kant, dus ook daar ietsje vanaf zodat de voetjes heel te lossen zijn.
20171029_000810_resized.jpg

De eerste ligger gaat er in nog op de basisplaat. daarna moet het skelet er even af om de onderste ligger te plaatsen.
Ik heb nu 5x1 mm vuren + 5x1 mm balsa gebruikt. Aan de tippen moet je de gordingen samen knijpen om de laatste rib netjes aan de ligger te verlijmen.
Er zitten ook nog 3 mini hulpliggertjes in van 3x1 mm vuren +3x1 mm balsa.
Daarna alles weer terug in de bouwplaat.
20171029_000756_resized.jpg

Voor het aanbrengen van de webbing.
En een verbreding van de hoofdligger, 5x3 mm vuren latjes en triplex webbing. Op deze doos liggers komt straks de hoogteroer aansturing.
Dat zit bij het origineel ook zo lijkt het op deze foto. Maar het origineel heeft het uit 1 stuk. In de kit zijn het 2 delen en afneembaar.
Moswey+3+HB-374_60.jpg

20171029_143100_resized.jpg

Ook hier weer de 5mm triplex vulblokjes voor de scharnieren.
En een flink aantal mini-ribjes aan de voorkant. Hier moet later 0.4 mm triplex indekking overheen.

20171029_143037_resized.jpg

De achterlijst is een 2 mm balsa gefreesd onderdeel dat op een 0.4 mm triplex deel wordt gelijmd en grof in profiel geschuurd.
Daarna verlijmd met de ribben, en precies vlak geschuurd met de rib bovenzijde. Tenslotte gaat er een tweede laag triplex 0.4 mm op. Een sandwich achterlijst dus.
De tip bestaat uit een 1 mm triplex laag met hierop 3 mm balsa aan beide zijden.
Daarna weer veel schuren.
Ik wacht op een levering 0.4 mm triplex, is onderweg. Dan kan ik verder.
Erg lastig wordt denk ik de triplex - triplex overgang van tip indekking naar achterlijst. Hier is het de uitdaging het balsa vulblok in de tip precies 0.4 mm onder de achterlijst weg te schuren.
 
Wachtend op 0.4 mm triplex vast met de romp begonnen. Laddermal van 180 cm
En de eerste romp spantjes. Ik denk er over om een motor in de neus te bouwen. Prop met speciale meenemer zodat het er zonder prop uit ziet als pitot buis. Sleepkoppeling komt dan wat lager in de neus.
20171106_214952.jpg
.
 
Back
Top