Moswey 3 schaal 1:3.5

Thnx....
Deze zomer ook gezien bij nk f3k in Bergeijk. In het klein en met schuifgeleiding op de rolroer stuurstangen. De grote kisten hebben ook zoiets dacht ik vroeger ooit op een K8 gezien te hebben. Misschien is het 3x6 lagertje aan de kleine kant voor een dikke servo. Maar die had ik nog liggen.
Verder met hr stuurarmen. Gvk plaat met soort sleutel. Valt precies over de 1.5 mm triplex webbing van de ligger stompjes. Vastlijmen en nog 2 m2 schroefjes kops in de liggers...
1511609307839314232222.jpg

Start van de romp. Deze wordt op een ladder mal gebouwd.
15116469364981599295897.jpg
alles in volle gang. De neus spanten zijn al verlijmd en klaargemaakt voor de motor.
1511647015316660467143.jpg
hoofdspant gelamineerd van 3 lagen.
1511647074303131664410.jpg
en er liggen nog 2 mallen te drogen waarmee de spanten geplaatst en uitgericht worden. Deze komen weerszijde van de romp.
15116471506712068690185.jpg
zijn te lang voor de foto

Weer verder met de romp.
De laddermal heb ik muurvast aan de tafel geschroefd. Er zat namelijk wat verdraaiing in en die kan ik er nu uit halen. Voor en achter met de waterpas controleren.
De opbouw volgorde is een beetje tricky. Ik heb meteen alle spantjes voor er in gezet want de bodemplaat van de schaatskast moet er in een keer van voren doorheen.
20171126_161212.jpg
De ladder treden had ik op de tekening uitgemeten. Dom dom niet het zelfde als de houten hulpmallen natuurlijk. De balkjes beetje zijdelings verzet, gingen de schroefjes in een vers stuk hout. spantjes vastgezet met restjes triplex strookjes en 1 schroef in het midden. Dat heb ik afgekeken!
Ik heb als eerste de 2x8 mm doorgestoken binnenste gordingen er ingezet. En daarna de buiten gording.

Nog een vooraanzichtje. De liggertjes liggen op de laddersporten. Bouwt fijn zo. Duidelijk te zien zijn de klem strookjes met schroef.
20171126_161232.jpg
De spanten moeten natuurlijk mooi symmetrisch staan t.o.v de hartlijn. Deze lijn teken ik met een lange houten lat. Dan de lat om zn as 180 graden draaien en dan nog een streep zetten. Daar waar de lat krom is heb je dan 2 strepen een klein beetje naast elkaar staan. Maar alles is wel precies centrisch zonder nauwkeurige lineaal.

Dan gaat de punt er op met de schaatskast bovenstrip. Deze triplex strip gaat er alleen van voren naar achteren in. Naderhand kun je er geen spant meer op zetten omdat die er omheen vallen. Klopt volgens mij niet helemaal in de bouwbeschrijving maar ik had het op tijd gezien.
20171126_170509.jpg
Die triplex strip heeft bij elk spant een uitsparing waar een nokje van het spant in valt. Zo zit alles heel netjes uitgelijnd. Ik heb deze zomer op de British Nationals in een van de vele stands extra klemmetjes gekocht. Precies voor dit werk.

Voor het verder uitlijnen van spanten bij de vleugel mogen de wortel ribben er al even op. Wat een enorme vleugel! Reynoldsgetal van 1M? Dat zit wel goed..
En een pas strook boven op de rug ook even geplaatst. Eigenlijk was het beter om dit te doen voor de rompspanten op de gording vast te zetten. Er zit nu toch een beetje spanning in.
20171126_170503.jpg

.
Hey wat gaaf, mooi bouwverslag van de prachtige Moswey 3! :thumbsup:
Ik had het nog niet eerder gezien, maar dit blijf ik uiteraard volgen!
Heb enkele delen in m`n handen mogen houden en het ziet er zeer fraai uit, en alles lekker licht.
Wist ook niet dat je al zo ver was inmiddels, gaat allemaal flink rap zo te zien.
Heel veel plezier met de bouw verder Tjarko, ik blijf het volgen.

Groeten, Ramses
.

Bedankt voor de leuke reacties.
Ik ben bijna toe aan servos inbouwen.
Geen idee wat geschikt is voor zo.n kist. 5 kg voor rudder en stabilo en sleepkoppeling en ailerons.? 2 kg voor remkleppen.? Ik zoek iets dat vooral betrouwbaar is. Wil wel 10 jaar vliegen met deze kist.
.

Bedankt voor de leuke reacties.
Ik ben bijna toe aan servos inbouwen.
Geen idee wat geschikt is voor zo.n kist. 5 kg voor rudder en stabilo en sleepkoppeling en ailerons.? 2 kg voor remkleppen.? Ik zoek iets dat vooral betrouwbaar is. Wil wel 10 jaar vliegen met deze kist.
.
Zou voor de sleepkoppeling minimaal 2x het gewicht van de vlieg klare zwever doen ..

Kadet schreef: Automatische hr aansluiting bij stabilo montage.
Zeer vernuftig, mogelijk kan ik dit ook bij de K7 toepassen.

Heeft Aurectar een tekening van deze onderdelen en wil je deze in het draadje plaatsen of stuur mij een pb.

Dank Kadet.

Back