Moswey 3 schaal 1:3.5

Heerlijk platen vol met perfect gefreesde onderdelen.
20171106_214854.jpg
 
Weer een beetje verder. Eerste triplex op het stabilo gezet. Gaat echt mooi met de strijk methode.
20171111_141729.jpg
eerst stabilo goed insmeren. Even beplanking er op en weer eraf. Beide delen goed ibsmeren en uitsmeren. 15 min wachten en dan vast strijken.
20171111_141745.jpg

20171111_142719.jpg

En daarna de onderzijde op gelijke manier.
20171111_143345.jpg
20171111_144955.jpg

Mooi he... maar nog niet klaar. Op de ribben moeten ook nog strookjes en op de achterlijst ook met een beetje overlap voor hoogteroer aansluiting.
 
Wat betreft de prop.. ja je kunt inderdaad voor 400 euro iets heel moois kopen. Maar mijn hobby is om zelf iets leuks te bouwen. Heb al wel een idee. Soort verlengde spanconus met extra steunlager.
 
Weer verder met de hoogteroeren. Pas als deze af zijn kan ik zien hoeveel overlap op de stabilo achterzijde nodig is.
Tip stukken kunnen er zo op. Wel een gedeelte half over het ribje, zodat het scharnier verstevigingsstuk er later goed bij kan.
20171111_231118.jpg
 
Nu moet het moeilijkste stuk. De hoogteroer voorlijst. Vanwege de kleine radius wordt die nat voorgevormd in een mal. Als deze mal onderdelen zitten perfect gefreesd bij de kit!
20171112_091937.jpg
verder heb je een stuk staf nodig en wat klemmetjes. Triplex 30 min in heet water is voldoende.
20171112_091953.jpg
er ligt een klein proefstukje bij. Daarmee getest of het goed rond de staf ging.prima dus na 30 min.
Daarna plaats je het simpelweg in de mal. Omdat die exact aan de maat is kun je het triplex en heel mooi recht in leggen. Randjes rondom gelijk.
20171112_094643.jpg
ai op zn kop....
20171112_094653.jpg
randjes precies gelijk....
En na de Ornithos pylon race was het al weer droog..5 uur op de verwarming.
20171112_155603.jpg
nu kan de volgende in de mal.
 
Flink opgeschoten met eerste hoogteroer. Alleen de capstrips nog. En eindlijst op de tip.
20171113_225003.jpg
De scharnieren heb ik zo klein mogelijke uitsparingen voor gefreesd met de dremel.
20171113_225022.jpg

En aan de rompkant..
20171113_225030.jpg

De neuslijst vast strijken was nog knap lastig. Was perfect voorgevormd...totdat hij warm werd. Dan wordt het triplex weer vlak!
Nr2 gaat nog beter worden...
 
Dank je Jan. Ik doe mijn best. Fotos zijn erg vergevingsgezind. Het is zeker niet perfect. Maar wel leuk.
Vanavond de indekking van de hoogteroertjes afgemaakt. En tip latjes er nat tegenaan gebonden.
20171115_225626.jpg
 
Ik vind het er erg mooi uitzien. Altijd dat 'oude hout'.

Wat me echter verbaast is dat al die triplex kops tegen elkaar gelijmd wordt. Ik zou kiezen voor 3-5 mm afgeschuimde randen die overlappend gelijmd worden. Zo profiteer je maximaal van de hoge sterkte van het triplex. De constructie wordt dan al gauw 2x sterker en nauwelijks zwaarder.
 
Klopt helemaal. Ik denk dat het origineel alles uit 1 stuk heeft. Schuine las op 0.4 mm triplex. Tientallen stukjes.Voor mij wordt het dan veel te veel werk. Ik verwacht dat de sterkte nu al ruim voldoende is. Ik zorg wel voor wat overlap met onderliggend materiaal. Voor de stijfheid zijn de kopse verbindingen van weinig belang. Ik denk dat ik daarom de romp beplanking ook kops ga doen. Er zitten voldoende vuren lijsten in voor de sterkte.
Ik zie in andere bouwverslagen hoe het er uit ziet met schuine las.... lastig om dat mooi te krijgen. Als je 0.1 mm schuurt krijg je al bruine randen te zien..
 
20171119_163439_002.jpg
Een sleepkoppling gemaakt op de draaibank. Echte copie....van Multiplex principe. Op de hollein website stond naast de foto ook een doorsnede maatschetsje...kun je voor 8 euro eigenlijk niet eens zelf tegenaan werken. Maar gewoonweg te leuk.
 
Laatst bewerkt:
Het concept verlengas is toch wat anders geworden. Ik kreeg met 6 mm motor as en 10 mm alu as er geen klem conus meer op met voldoende vlees. Nu een as met klem gedeelte. Is nog niet af maar het dikke stuk op de motor krijgt een axiale zaagsnede en 2x M3 klem schroeven. Het 10x19x5 mm kogellager lijm ik in de romp. Voor op de 10 mm as komt een vertand koppelplaatje dat met een M6 bout ook de propnaaf vast houdt. Zonder prop heb je dan een 10.5 mm opening met ca 2 mm te
20171119_162843.jpg
rugliggend het as uiteinde.
 
Laatst bewerkt:
Stabilo is nu bijna klaar.
1511555727431573508444.jpg
alle triplex indekking zit er op. De scharnieren ingelijmd met 24 hr epoxy. Ligt nu te drogen.
De stuurhevels is volgende stap.
 
Zo wil ik de hoogteroer aansturing maken.
15115558407654137711.jpg
de hoogteroeren krijgen elk een 10 mm brede gvk hevel. Onderaan verbonden met m3 bout en 3x6mm kogellager. Bij monteren stabilo valt het kogellager automatisch in de stuurstang. Deze stang wordt carbon buis 8 x 8.8 mm met een gvk uiteinde dat gelijk beweegt met hr hevels. Het hangt aan 2 smalle gvk stangetjes 5 mm breed die ook precies 45 mm armlengte hebben. Aan de carbon buis zit een stuk gvk plaat met 6 mm verticale sleuf waar het kogellager precies in valt. En de draagarmples zitten er aan, achter onder. Ben zelf erg tevreden met het idee. Automatische hr aansluiting bij stabilo montage. En ook niet veel werk.
 
Mooi werk, dit idee moet ik onthouden. :thumbsup:
Bij een groter toestel is het handig om gemakkelijk stabilo te kunnen verwijderen en plaatsen
 
Back
Top