Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Wat een gaaf project, wat ik tot op heden zie vind ik echt heel knap gemaakt.

    Daarnaast is het lekker opgeschreven met mooie foto’s erbij. Ik blijf dit volgen, succes!
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Ik was vooral op zoek naar merk van de servos. Hoor wel eens savox. Is dat wat?
    Sleepkoppeling niet op bezuinigen dat is duidelijk!
    Nog een plaatje van vanavond. Aansluit ribben op de romp met epoxy.
    15119072170461355802395.jpg
    Meeste werk was om de buitenste ribben nr 46 te vinden... bleek 45 en 46 te zijn omgedraaid op de tekening. Dat zijn kleine vulstukjes... 1511907330873241058825.jpg
    Tekening aangepast.
    15119073829931845684746.jpg
    Is maar een klein tussenstukje. Nr 46...
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb er geen ervaring mee, maar uit wat ik lees en hoor zijn het top-servo's (maar ook voor een top-prijs).
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik ben zeer te spreken over de jx-dpi servos.
    Die geven daadwerkelijk de kracht die op de dozen staan . Worden nauwelijks warm bij belasting en zijn goed betaalbaar bij rc-wings in klarenbeek.
     
  5. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hieronder een stuk tekst uit een stuk van Richard Branderhorst, niet de eerste de beste op het gebied van slepen van zowel kleine als erg grote zwevers.
    Dan zit ik met mijn 2x nog niet zo gek.
    En het korte armpje , helemaal mee eens...

    Citaat ""Op de ST heb ik een 20 kg servo zitten... Deze lost (getest) het stangetje nog tot 30 trekkracht. Aangezien ik er wel eens een 28kg zwever (idd, in het buitenland) achter gehad heb, is dit geen luxe.

    Mijn stelregel is dat je koppelingsservo de "verzekering" is van je model. Je kunt je voorstellen wat de krachten zijn als een sleper er volgas vandoorgaat en recht de grond induikt, dan MOET jezelf als zwever kunnen ontkoppelen. En denk beslist niet dat dit niet voorkomt/voorgekomen is!

    Eea hangt natuurlijk wél af van de grootte van je zwever, een licht 1,5m zwevertje hoeft natuurlijk geen 8kg servo, maar met een 4m zwever moet je al gauw die kant op denken.
    Veel hangt natuurlijk af van de ontkoppelhaak constructie. De veelgebruikte methode van een stangetje in de romp achter een gleufje, is uiterst simpel en effectief, maar heeft als nadeel dat de zaak gaat klemmen onder belasting. Minimaal moet je een model aan de sleepijn kunnen optillen en dan moet hij nog veilig kunnen lossen.

    Er lopen nu testen met betere ontkoppel mechanismes, waarbij lichte servo's volstaan, maar dat is nog te vroeg om daarover te kunnen berichten...."""
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit heb ik getest voor mijn 7 kg Möwe. En dat lukte prima met een 5 kg servo+kort armpje.

    I.p.v. de zwever te riskeren heb ik er een emmer met 7 liter water aan gehangen in een proefopstelling.
    Wel heb ik zo'n Graupner (?) sleepkoppeling met draaihaak, en niet zo'n stangetje achter een gleufje in de romp.
     
    flymax en J.B vinden dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dirk, dat korte armpje is inderdaad de truc. Ik heb deze discussie al heel vaak voorbij zien komen en (bijna) iedereen heeft het over de trekkracht van de servo's. De werkelijkheid is dat het over een moment (koppel) gaat. Ik boor meestal een gaatje op ca 3 mm van de as van de servo's. Een 5 kgcm servo's heeft dan ineens een trekkracht van ca. 15kg. Een andere vlieger die mij bezwoer dat het minstens een 20 kgcm servo moest zijn gebruikte zelf het gaatje op 1,5 cm van de as en had dus maar ca.13 kg trekkracht.
     
    serge pot en DirkSchipper vinden dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Ja heel goed punt de servo arm lengte.
    Ik heb al zitten denken aan een 180 graden servo. En ook een excenter mechaniek. Dan maak je een rond eccentrisch schijfje van de servo arm. Daar een koggelager omheen en een stang er aan vergelijkbaar met kogelkop.
    Kogeltje in kogelkop is nu een koggellager. Dan kun je heel mooi 1of 2 mm arm maken. 4 mm slag lijkt me voldoende. De koppel pen in de sleepkopoeling moet wel helemaal gelijk liggen met het gat waar hij uit komt. Anders kan de sleepkabel blijven hangen. Dat is nuet zo fijn in de multiplex kopoeling. Die heeft eigenlijk teveel slag nodig. Zal nog eens nameten wat de minimum slag moet zijn.
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Nog een paar 15120760330691654042528.jpg spantjes. Meeste staan nu.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
    E.hof vindt dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Savox heeft oranje dure servos met metalen behuizing. Maar ook zwarte met plastic behuizing voor ca 25 tot 30 euro. Die lijken me wel mooi.
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    De savox 254MG 49 gram. 7 kgcm bij 6V en 0.14s dat lijkt me prima. 26 euro bij W&W.
    En de 0352 voor remkleppen. 42 gram. Kunststof tandwielen.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Het stangetje moet natuurlijk nog wel voldoende slag maken . . .


    jan.
     
  13. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Als je de trekstang zo plaatst vanaf 0-last dan is deze 5 Kg servo bere sterk.
    De servo draat linksom met een slag van 45 gr.

    ASW10.jpg
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt! Op deze manier begint de trekkracht (in theorie) oneindig groot, om daarna tangentiaal af te nemen. Maar op het punt dat die kracht het kleinst is, is de sleeplijn allang los.
    :thumbsup:
     
  15. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Dank voor de tip!
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Weer verder met spanten, stringers, stabilo bokje en kielvlak. Dit gaat heerlijk vlot met zo'n freeskit. 1512253075243354731633.jpg
    En nog een sfeerplaatje vanuit de neus.
    15122531477151343879199.jpg

    Heerlijk houtbouw.
     
    jan brilman, TheNorb, Rick NL en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    1512319318786727460933.jpg Even de laddermal kantelen om het rr te monteren. Ik zat met de boormachine tegen de dakkapel bij boren en tappen m3 voor bovenste rr scharnier.
    15123193516621458859538.jpg
    Dit zijn 2 gvk plaatjes met elk een haakvormig uiteinde dat om de scharnier pen in rr valt.
     
    jan brilman, E.hof en matthijsfh vinden dit leuk.
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Heel handig zon draaibare mal. Wel iets te laag. Kielvlak past niet naar beneden.
    Stringers rompbodem nat voorgevormd en nu gelijmd. 15123307099871539869514.jpg
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een beetje modelbouwer decoupeert fluks een luik in de tafel.
     
    jan brilman, ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een blok onder de steunen is wellicht een minder drastische ingreep! :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina