Moswey 3 schaal 1:3.5

Wat een gaaf project, wat ik tot op heden zie vind ik echt heel knap gemaakt.

Daarnaast is het lekker opgeschreven met mooie foto’s erbij. Ik blijf dit volgen, succes!
 
Ik was vooral op zoek naar merk van de servos. Hoor wel eens savox. Is dat wat?
Sleepkoppeling niet op bezuinigen dat is duidelijk!
Nog een plaatje van vanavond. Aansluit ribben op de romp met epoxy.
15119072170461355802395.jpg

Meeste werk was om de buitenste ribben nr 46 te vinden... bleek 45 en 46 te zijn omgedraaid op de tekening. Dat zijn kleine vulstukjes...
1511907330873241058825.jpg

Tekening aangepast.
15119073829931845684746.jpg

Is maar een klein tussenstukje. Nr 46...
 
Ik ben zeer te spreken over de jx-dpi servos.
Die geven daadwerkelijk de kracht die op de dozen staan . Worden nauwelijks warm bij belasting en zijn goed betaalbaar bij rc-wings in klarenbeek.
 
Nou 2x het gewicht van de zwever is misschien een tikkie overdreven, maar in ieder geval 1x het gewicht, en een zo kort mogelijk servo-armpje!

Hieronder een stuk tekst uit een stuk van Richard Branderhorst, niet de eerste de beste op het gebied van slepen van zowel kleine als erg grote zwevers.
Dan zit ik met mijn 2x nog niet zo gek.
En het korte armpje , helemaal mee eens...

Citaat ""Op de ST heb ik een 20 kg servo zitten... Deze lost (getest) het stangetje nog tot 30 trekkracht. Aangezien ik er wel eens een 28kg zwever (idd, in het buitenland) achter gehad heb, is dit geen luxe.

Mijn stelregel is dat je koppelingsservo de "verzekering" is van je model. Je kunt je voorstellen wat de krachten zijn als een sleper er volgas vandoorgaat en recht de grond induikt, dan MOET jezelf als zwever kunnen ontkoppelen. En denk beslist niet dat dit niet voorkomt/voorgekomen is!

Eea hangt natuurlijk wél af van de grootte van je zwever, een licht 1,5m zwevertje hoeft natuurlijk geen 8kg servo, maar met een 4m zwever moet je al gauw die kant op denken.
Veel hangt natuurlijk af van de ontkoppelhaak constructie. De veelgebruikte methode van een stangetje in de romp achter een gleufje, is uiterst simpel en effectief, maar heeft als nadeel dat de zaak gaat klemmen onder belasting. Minimaal moet je een model aan de sleepijn kunnen optillen en dan moet hij nog veilig kunnen lossen.

Er lopen nu testen met betere ontkoppel mechanismes, waarbij lichte servo's volstaan, maar dat is nog te vroeg om daarover te kunnen berichten...."""
 
Minimaal moet je een model aan de sleepijn kunnen optillen en dan moet hij nog veilig kunnen lossen.
Dit heb ik getest voor mijn 7 kg Möwe. En dat lukte prima met een 5 kg servo+kort armpje.

I.p.v. de zwever te riskeren heb ik er een emmer met 7 liter water aan gehangen in een proefopstelling.
Wel heb ik zo'n Graupner (?) sleepkoppeling met draaihaak, en niet zo'n stangetje achter een gleufje in de romp.
 
Dirk, dat korte armpje is inderdaad de truc. Ik heb deze discussie al heel vaak voorbij zien komen en (bijna) iedereen heeft het over de trekkracht van de servo's. De werkelijkheid is dat het over een moment (koppel) gaat. Ik boor meestal een gaatje op ca 3 mm van de as van de servo's. Een 5 kgcm servo's heeft dan ineens een trekkracht van ca. 15kg. Een andere vlieger die mij bezwoer dat het minstens een 20 kgcm servo moest zijn gebruikte zelf het gaatje op 1,5 cm van de as en had dus maar ca.13 kg trekkracht.
 
Ja heel goed punt de servo arm lengte.
Ik heb al zitten denken aan een 180 graden servo. En ook een excenter mechaniek. Dan maak je een rond eccentrisch schijfje van de servo arm. Daar een koggelager omheen en een stang er aan vergelijkbaar met kogelkop.
Kogeltje in kogelkop is nu een koggellager. Dan kun je heel mooi 1of 2 mm arm maken. 4 mm slag lijkt me voldoende. De koppel pen in de sleepkopoeling moet wel helemaal gelijk liggen met het gat waar hij uit komt. Anders kan de sleepkabel blijven hangen. Dat is nuet zo fijn in de multiplex kopoeling. Die heeft eigenlijk teveel slag nodig. Zal nog eens nameten wat de minimum slag moet zijn.
 
Savox heeft oranje dure servos met metalen behuizing. Maar ook zwarte met plastic behuizing voor ca 25 tot 30 euro. Die lijken me wel mooi.
Heeft iemand daar ervaring mee?
De savox 254MG 49 gram. 7 kgcm bij 6V en 0.14s dat lijkt me prima. 26 euro bij W&W.
En de 0352 voor remkleppen. 42 gram. Kunststof tandwielen.
 
Klopt! Op deze manier begint de trekkracht (in theorie) oneindig groot, om daarna tangentiaal af te nemen. Maar op het punt dat die kracht het kleinst is, is de sleeplijn allang los.
:thumbsup:
 
1512319318786727460933.jpg
Even de laddermal kantelen om het rr te monteren. Ik zat met de boormachine tegen de dakkapel bij boren en tappen m3 voor bovenste rr scharnier.
15123193516621458859538.jpg

Dit zijn 2 gvk plaatjes met elk een haakvormig uiteinde dat om de scharnier pen in rr valt.
 
Heel handig zon draaibare mal. Wel iets te laag. Kielvlak past niet naar beneden.
Stringers rompbodem nat voorgevormd en nu gelijmd.
15123307099871539869514.jpg
 
Back
Top