Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Hier is weer iemand aan het knutselen geslagen, want de FP S125 is een zeilarm servo met een maximale uitslag van 140°:
    http://jethobby.com/_shop/product/product_detail.php?id=14820

    Als er inwendig niks aan de servo verbouwd is, om het aantal omwentelingen aan te passen, lijkt het erop dat de grote spoel, die er op gelijmd en geschroefd is, fungeert als arm en maar 140° draait.
    Op zich niks mis mee, zolang je de schoten maar kunt halen en vieren.

    De spoel zorgt ervoor, dat vanwege de radius, er altijd dezelfde kracht op de servo staat en er altijd evenveel lijn wordt verplaatst.
    Niet iedereen vind dat lekker zeilen, en de servo moet harder werken, dan wanneer er met een rechte arm wordt gewerkt en de arm bij dichtgehaalde zeilen in het verlengde van de servo staat, waardoor de krachten op dat moment minimaal zijn. Scheelt stroomverbruik.

    Zoals je op de foto in de link kunt zien, werd de servo geleverd met een arm, iets dat voor een model van dit formaat ook zou moeten werken, al is 9,3Kg koppel naar hedendaagse maatstaven wat aan de lage kant. De nieuwe zeilservo in mijn Voyager heeft een koppel van 35Kg...

    Groeten, Jan.
     
  2. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Jan,

    Ik ga even verder op het zojuist nieuw aangemaakte topic 'Mistral'.

    Deze draad blijf ik voor Christine zelbouw bootje gebruiken.

    Groet, Mabo
     
  3. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Ik zoek een klein motortje voor in bootje, wil dat toch erin. Er zijn geborstelde en niet geborstelde motortjes. Weet het verschil niet. Moet in ieder geval klein zijn met bijpassende koppeling, as en schroef. Advies waar te zoeken is welkom :)

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2022
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo,
    Vroeger had je deze, alles in één, leverbaar in verschillende grootten, maar met een (hele) korte zoekslag kan ik niet zo snel een adresje vinden die ze nog (nieuw) levert :weetnie:.
    Groet, Bert

    Graupner multispeed 140.jpg
     
  5. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Bert,

    Dank voor je reactie en tip, dat is precies wat ik zoek. Ik ga zoeken.

    Groet, Mabo
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mabo, Dat is inderdaad een mooi dingetje, maar net als Bert heb ik ook even gezocht. Lijkt uitverkocht te zijn. Niet zo'n wonder want de producent is al enige jaren failliet. Zal dit weekend eens kijken of er nog iets tussen mijn "onbegrepen" spullen ligt. Als ik iets vind laat ik het weten. Gr. Klaas.
     
  7. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Klaas, Top! Ik kan niets vinden inderdaad. Of uitverkocht of uit assortiment. Gr,Mabo
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mabo, Heb een 5 Volt motortje, 20 cm 2 mm as, koppeling en een 30 mm schroefje voor je. Hoeft niet meer dan de portokosten op te brengen. As en koker zijn in te korten. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Mabo vinden dit leuk.
  9. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hi Klaas, graag, top! Groet, Mabo
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bij een 30 mm prop hoort dan een motor die ook ongeveer 30 mm diameter heeft (wanneer niet geborsteld). Dan klopt de kracht ruwweg. Ook heb je een regelaartje nodig - MET achteruit!!!
     
    Mabo vindt dit leuk.
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bij rc point kan je een thor regelaar kopen voor 19 euro, ze zijn klein en werken prima.
    Grt peter
     
    Mabo vindt dit leuk.
  12. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Klaas,

    Dank voor motortje en bijbehoren. Zo compleet, kan daar gelijk mee aan de slag. Klinkt natuurlijk beetje vreemd, maar ben net een blij kind.

    Warme groet,
    Mabo
     
    Herby63 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mabo, Dat komt omdat we met onze hobby het kind in ons jong houden. Mooi dat ik het een beetje goed heb ingeschat. Zijn er twee hobbyisten weer blij. Maak er maar iets moois van. Gr. Klaas.
     
    Unusual RC, Herby63, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo, weinig wind, toch even geprobeerd.



    Groet, Mabo
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Leuk filmpje!
    Wat jij wellicht te weinig vind om te kunnen zeilen, is waar ik op wacht, om wat modificaties aan één van mijn vliegtuigen te testen, weinig wind is iets wat hier niet vaak voorkomt...

    Groeten, Jan.
     
  16. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Jan,

    Dank!

    Wat mij opvalt is dat met o.a. alle technische tips hier het steeds beter gaat. De zeilen staan ook mooi bol en kan spelen met de configuratie.

    Succes met de modelvliegtuig. Als ik er ooit aan mocht beginnen wordt het weer een Cessna, maar dan een model. Vliegen is leuk en in het echt een dure hobby.


    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2022
  17. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    ps, kijkend naar het filmpje valt mij op dat een essentieel detail verkeerd erop zit, iemand gezien?

    De vlag hangt ondersteboven . . .
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
  18. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo, einde dag weer even met bootje gevaren. Op de een of andere manier ervaar ik het als behoorlijk rustgevend. Blij met hoe het nu zo mooi vaart. Fok iets opgehesen, leuk daar mee te spelen. En bij thuiskomst na uurtje varen geheel geen water erin.

    Bij het keren maak ik eerst snelheid en ga ik met de wind mee draaien. Weet niet of dat zo moet, maar tegen de wind in is soms lastig keren.

    20220427_191944.jpg 20220427_191940.jpg 20220427_190616.jpg 20220427_190624.jpg

    Uiteraard staat de vlag weer goed, is tenslotte Koningsdag!

    Groet, Mabo
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mabo, Probeer het voorlijk van de fok en het grootzeil wat strakker te ztten. Dat verbetert het aan de wind zeilen aanmerkelijk. En inderdaad maak je om overstag te gaan eerst een beetje vaart door iets af te vallen. Zie het als een uitdaging om zoveel mogelijk op de zeilen te doen. RC lukt dat natuurlijk niet, maar op een gegeven ogenblik zagen mijn kinderen kans om met hun boot achteruit te zeilen. Wel bij licht weer natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    Mabo vindt dit leuk.
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Achteruit zeilen heb ik ook eens gedaan, namelijk de haven van volendam in gezeild. De haven meester stond perplexst.
    De stroming van de gouwzee (als ik dat goed heb) was bij de havenmond erg sterk, ik wist hem nog om te draaien (neus in de stroming) maar dat hiep niet. De blokken op leek me geen goed idee met een poliester schip. Dan maar achteruit de haven in :D
    Grt peter
     
    Mabo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina