Motor/rotor voor Zeilbootje

Hallo Jan,

Mee eens, ik ga nu voor de Herby methode en dus geen spanten, schuim en lastige profielmeting. Jammer dat ik voor dit bootje geen bouwtekening kan vinden met de juiste maten.

De dikte van de spanten had ik rekening mee moeten houden, en niet om de zoveel cm moeten corrigeren met ingekort schuim.

Groeten, Mabo.

Ik ga nu voor de Herby methode

Tape, loswas en een tweedelige mal maken, dus.

Lees jezelf goed in in deze materie, want papier is geduldig, maar de praktijk wil nog wel eens weerbarstig zijn. Iets dat je het origineel kan kosten...
Succes!

Groeten, Jan.

Wat dat betreft jammer dat de FAQ's voor modelschepen hier op het forum niet echt opgepakt zijn.
Een tutorial van een dergelijke bouwmethode zou geweldig zijn voor de beginnende modelbouwer.

Laatst bewerkt:
Heb een link gegeven naar een bouwverslag waarin (bijna) alles duidelijk is omschreven. Geef toe dat je een beetje lange adem moet hebben om het te lezen. En dan voor jezelf de handelingen op een rijtje zetten en zo nodig uit het hoofd leren. Nu heb ik best wat jaren modelbouwervaring, maar deze methode was voor mij geheel nieuw. Voor de rest vind ik dat de geïnteresseerde zelf best wat moeite mag doen om de voor hem (of haar) te volgen handelingen op een rijtje te zetten. Door dat te doen maak je het voor jezelf inzichtelijk. Dat kan een ander moeilijk voor je doen. Ook ik heb een hoop moeten lezen en leren begrijpen. De daarbij opgedane kennis probeer ik hier op het forum te delen. En wat let je om zelf FAQ's, met de antwoorden samen te stellen? Er staat een hele hoop info op het Forum, waarmee iedereen zijn voordeel kan doen. En dat bij elkaar te sprokkelen is (in ieder geval voor mij) ook een deel van het plezier. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Alleen al een verwijzing naar topics zou fantastisch zijn in die - overigens lege, en daarmee IMHO overbodige - FAQ's.
Immers met de zoekfunctie kom je vaak niet op bijvoorbeeld bouwmethodes, omdat de titel vrijwel altijd slaat op het bouwen van een bepaald model.

Ik wil zeker een bijdrage leveren aan de FAQ's, maar alleen op de topics waar ik expertise in heb.
En dat zijn er in dit geval slechts twee.
En daar vallen bovengenoemde bouwmethodieken niet onder, ik ben dus ook erg benieuwd naar de vorderingen!

Ik zou met keperdoek en epoxy een mal trekken van de originele boot. Als je die goed in pakt in keukenfolie (daar houd epoxy niet op) en kan je een prima mal er van trekken. De kiel maar even niet, sleuf later dicht maken met keperdoek.
groet peter

Hallo,

Ik heb een nieuwe mal gemaakt, kan het bootje ook geen schade oplopen met mijn onervaren handelen en heb ik het kielprobleem niet alsmede delen aan elkaar "smeden".

Deze is ook nog niet mooi, wel een betere basis. Heb met sjablonen gewerkt in plaats van spanten.
Assen etc goed uitgetekend en opgelijnd. Ik moet de delen nog verlijmen op de plank. Dat heb ik nog niet gedaan omdat ik dan eventueel misvormd stuk kan vervagnen.
Verder straks nog schuren en opvullen, dat vergt geduld.

Ik heb een bison acrylaatkit die schuurbaar is en goed droogt. Denk dat ik daar de kleine gaatjes mee opvul.

De epoxy, glasvezel en loswax zijn binnen. Zal nog wel even duren voordat ik daar aan toe kom.

Is dit volgens jullie een basis om mee te werken?

Groet, Mabo.
20211228_161109.jpg
20211228_161047.jpg

Mabo, Het moet alles goed stroken. Zie nu teveel bobbels, waar het schuim tussen de spanten uit bolt. Gr. Klaas.

Mabo,
Neem een latje , zeg van 4*4 mm, en langer dan het model en leg dat tijdens schuren en vijlen regelmatig over de mal.waarbij je er op let dat alle schotjes geraakt worden.
Dit heet ' stroken'
Eigenlijk had deze controle gedaan moeten worden voor het plaatsen van de schuimblokken.
Met name het voorschip zie ik behoorlijk uitpuilen en 'vrees met grote vreze' om in de sfeer van deze tijd te blijven.
In het verhaal/filmpje van Brad is vast en zeker uitgegaan van een goed strokende lijnentekening DE basis van een goed model.

Het lijkt haast wel dat de spanten niet in de goede volgorde zitten. De spanten 8 en 9 (van voren af gezien) lijken kleiner dan die ernaast. Als het schuim er los tussen zit dan zou ik de spanten opnieuw uitrichten. Gr. Klaas.

Hallo Klaas, dank voor je observatie en bericht. Ga er gelijk mee aan de slag morgen en zal ze vervangen.

Groet, Mabo.

Mabo
Het werkt makkelijker als je de boot wat hoger op de bouwplank zet, door het schuim ter plaatse aan het dek hoger te nemen. Zie ook hoe Brad dat doet.
Je kan dan de dekrand zuiverder afwerken en bij bekleding met bv glasweefsel dat vrij af laten hangen en dan afknippen/ afsnijden.
Bij verdere afbouw heb je veel gemak van een zuivere dekrand aan de romp.

Hallo Wim,

Dank voor je tip. Ik zat er al op te kijken met schuren hoe die rand mooi af te werken is. Is vastgeplakt aan de plank, maar zal dat losmaken.

Momenteel is het veel schuurwerk en wat plamuur. Ik spuit er kunststof primer op als ik klaar ben met schuren, dan zie ik beter wat nog afgewerkt moet worden.

Groet, Mabo

Ik zat er al op te kijken met schuren hoe die rand mooi af te werken is. Is vastgeplakt aan de plank, maar zal dat losmaken.
Hallo Mabo,

Je zou ook de plank weg kunnen zagen langs het profiel van het dek en dan de hele plank een vijftal centimeters hoger monteren, zodat het glasweefsel mooi kan afhangen, straks.

Ik ben benieuwd naar meer foto's van je voortgang, want eerlijk gezegd ziet het er nu nóg uit om te janken...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dank voor het meedenken en je nieuwsgierigheid. En inderdaad, enige aanmoediging is welkom. Ik plaats een foto zodra het werkstuk is geschuurd.

Groet, Mabo

Hallo,

De Plug is bijna klaar en post het straks hier.

Inmiddels de spullen binnengekregen om een mal te maken. Dit zou een kant en klaar pakket moeten zijn met een beschrijving. Het duizelt me zoveel stappen, weet niet of die allemaal nodig zijn!?

De geadviseerde stappen zijn:
- aanbrengen lossingwas
- aanbrengen mallengelcoat, 0,3-0,4 kg gelcoat per m2 ( hoe bereken je dat?)
- lamineren van de skincoat met vinylesterhars om glasvlies te lamineren
- lamineren van de mallenhars, gemengd met verharder en 4 lagen glasmat
- afcoaten achterzijde mal met polyester topcoat

Op de foto zie je de spullen met o.a. een flesje met "dispenserdop". Is dat om iets te mengen?

Groet, Mabo
Schermafbeelding 2022-01-02 om 15.02.45.png

Hallo Mabo,

Dat ziet er niet slecht uit, de plug bedoel ik.
Hoe is 'ie afgewerkt?
Is het een hard spiegelglad oppervlak?
Ik vraag dit, omdat de staat van de plug bepalend is voor het eindresultaat.

De spullen op de foto en de stappenlijst brengen me terug naar de tijd dat ik zelf in de polyesterproductie werkzaam was. Smerig werk.

De geadviseerde stappenlijst is een kale opsomming van wat de volgorde is; hóe je daarbij te werk moet gaan en welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen is iets wat je wél moet weten, anders loop je het risico je plug en een boel materiaal te verknoeien.

Wie heeft je geadviseerd om vinylester en glasmat te gebruiken?
Voor een klein product als je boot is vinylester wel bruikbaar, zeker voor de mal, maar de krimp is groter dan van epoxy; als de plug niet voldoende lossend is, kan dat een probleem zijn, ik zou sowieso een nippel in de bodem van de mal maken, zodat je perslucht, of waterdruk kunt gebruiken om de romp uit de mal te krijgen, zonder de boel te slopen.

Glasmat is niet zo eenvoudig mee te werken, als glasweefsel, zeker als je er nog nooit mee gewerkt hebt, ik was heel blij dat ik een goede leermeester had, die me de eerste week op weg hielp, vóór ik zelfstandig aan de slag mocht.

Lees je goed in, ga op bezoek bij een polyesterverwerkend bedrijf, dat (ook) kleine producten en mallen maakt, om de kunst af te kijken. Een bedrijf dat voersilo's maakt, die worden gespoten, is geen goede keuze, je moet iemand hebben die je hand lay-up kan laten zien/leren.

Ik weet het, ik klink niet enthousiast, maar ik weet uit ervaring dat werken met polyester niet iets is dat je zomaar onder knie hebt. De materialen waar je mee werkt, zijn niet echt gezond, dus een goed geventileerde werkplaats die je op 18°C kunt houden (anders komt de reactie nooit op gang) is belangrijk, evenals persoonlijke bescherming in de vorm van een mondmasker (glasvezels in je longen gaan er nooit meer uit...) en handschoenen (sommige oplosmiddelen diffunderen dwars door je huid de bloedbaan in).
Ook de potlife (verwerkingtijd van eenmaal aangemaakte hars + verharder) is iets waar je bij je voorbereiding rekening mee moet houden; als je de stroken glas nog moet scheuren terwijl de harder al in de hars zit, kun je die pot weggooien, want die geleert al voordat je kunt beginnen het gas te benatten.

Alles moet klaar liggen, stroken glasmat in de goede maat, gereedschap (kwast), roerhoutjes, een afgesloten pot aceton om je gereedschap en handschoenen in schoon te maken, enz.

Denk er niet te licht over en indien mogelijk; vraag hulp van een ervaren polyesterwerker.
Ik kan je niet helpen, want ik heb er een allergie aan overgehouden.

Groeten, Jan.

Back