Hallo Mabo,
Dat ziet er niet slecht uit, de plug bedoel ik.
Hoe is 'ie afgewerkt?
Is het een hard spiegelglad oppervlak?
Ik vraag dit, omdat de staat van de plug bepalend is voor het eindresultaat.
De spullen op de foto en de stappenlijst brengen me terug naar de tijd dat ik zelf in de polyesterproductie werkzaam was. Smerig werk.
De geadviseerde stappenlijst is een kale opsomming van wat de volgorde is; hóe je daarbij te werk moet gaan en welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen is iets wat je wél moet weten, anders loop je het risico je plug en een boel materiaal te verknoeien.
Wie heeft je geadviseerd om vinylester en glasmat te gebruiken?
Voor een klein product als je boot is vinylester wel bruikbaar, zeker voor de mal, maar de krimp is groter dan van epoxy; als de plug niet voldoende lossend is, kan dat een probleem zijn, ik zou sowieso een nippel in de bodem van de mal maken, zodat je perslucht, of waterdruk kunt gebruiken om de romp uit de mal te krijgen, zonder de boel te slopen.
Glasmat is niet zo eenvoudig mee te werken, als glasweefsel, zeker als je er nog nooit mee gewerkt hebt, ik was heel blij dat ik een goede leermeester had, die me de eerste week op weg hielp, vóór ik zelfstandig aan de slag mocht.
Lees je goed in, ga op bezoek bij een polyesterverwerkend bedrijf, dat (ook) kleine producten en mallen maakt, om de kunst af te kijken. Een bedrijf dat voersilo's maakt, die worden gespoten, is geen goede keuze, je moet iemand hebben die je hand lay-up kan laten zien/leren.
Ik weet het, ik klink niet enthousiast, maar ik weet uit ervaring dat werken met polyester niet iets is dat je zomaar onder knie hebt. De materialen waar je mee werkt, zijn niet echt gezond, dus een goed geventileerde werkplaats die je op 18°C kunt houden (anders komt de reactie nooit op gang) is belangrijk, evenals persoonlijke bescherming in de vorm van een mondmasker (glasvezels in je longen gaan er nooit meer uit...) en handschoenen (sommige oplosmiddelen diffunderen dwars door je huid de bloedbaan in).
Ook de potlife (verwerkingtijd van eenmaal aangemaakte hars + verharder) is iets waar je bij je voorbereiding rekening mee moet houden; als je de stroken glas nog moet scheuren terwijl de harder al in de hars zit, kun je die pot weggooien, want die geleert al voordat je kunt beginnen het gas te benatten.
Alles moet klaar liggen, stroken glasmat in de goede maat, gereedschap (kwast), roerhoutjes, een afgesloten pot aceton om je gereedschap en handschoenen in schoon te maken, enz.
Denk er niet te licht over en indien mogelijk; vraag hulp van een ervaren polyesterwerker.
Ik kan je niet helpen, want ik heb er een allergie aan overgehouden.
Groeten, Jan.