Enkele losse flarden
1.
Dat de hoge drukken van 1000+bar mogelijk zijn is inderdaad zo. (een moderne commonrail zet diesel op zo'n 1500bar)
Uit dat stuk begrijp ik dat er water op hoge temperatuur en hoge druk beschikbaar wordt gesteld om de motor aan te drijven.
(Nota bene, stoom op hoge druk en temperatuur wordt gebruikt om turbines aan te drijven). Mooi, maar zoals u het verder soms formuleert
lijkt het soms alsof de motor de hoge druk en temperatuur produceert...
3.
Als de motor zelf de pomp is dan moet er aan de motor arbeid geleverd worden en dat is een contradictio in terminis.
Samenpersen vraagt arbeid en een samengeperst iets kan door uitzetting terug een hoeveelheid (zij het minder wegens verliezen) arbeid leveren.
5. Is het water of damp?
Als je spreekt over waterdamp en drukken van zo'n 300bar dan spreek je over temperaturen van 900°C
Onder die temperaturen heb je bij 300bar dus water en geen damp.
Over de temperaturen van damp bij 1000bar heb ik niet direct iets gevonden maar het lijkt mij dat je het
dan zeer warm moet maken om nog een damp te krijgen.
2.Water kan je omzetten in damp door de temperatuur te doen stijgen en/of de druk te verlagen.
Water door hoge temperatuur én hoge druk in damp omzetten is nogal tegenstrijdig.
Wat je doet is water/stoom opwarmen/verdampen/oververhitten waardoor de druk stijgt bij gelijkblijvend volume.
4. Toch bizar dat er water verpompt, gecomprimeerd, verhit wordt en er toch nog op een andere geheime
manier energie wordt uitgehaald... Die eerste 3 lijken mij dan compleet nutteloze en energieopslorpende processen...
Enfin, of het nu kan of niet maakt mij niet veel uit en ik wil mij ook niet mengen in de discussie van hoe het
dan juist moet werken.
Ik wil hier juist enkele elementaire fysische dingen aanhalen die nogal verward overkomen of slecht verwoord worden.
Enkele losse bedenkingen:1.Het is eigenlijk een wankel motor waarvan de 3 hoeken in een meedraaiende ring vallen met 12-5mm ruimte ertussen. In die ruimte wordt verhit water enorm onder druk gezet (1000+ bar) waardoor de motor wordt aangedreven. De ring draait door 2 tandwielen mee. Er zat nog ergens een roller maar de man wou niet zeggen waarvoor deze was. Met kleppen wordt de druk geleid / geregeld.
2.Als het door de hitte en hoge druk tot een gas wordt omgezet en daardoor een enorme druk oplevert kan het goed werken.
3.De motor is zelf de pomp. De hoeken van de 3hoek vallen in een uitsparing waar water / damp in zit. Dit samenpersen levert de kracht. Ze hebben een speciale afdichting die tegen hoge druk kan, dat was wel een beetje geheim
4. dat is 1 van de eerste dingen die ik zei Er gaat water in dus er wordt energie aan het water onttrokken. Hoe is dus de grote vraag en het geheim van deze motor.
5. Het water (damp) werd hier onder grote druk samengeperst waardoor het enorm heet werd. Dit doet het weer uitzetten natuurlijk. Maar dat zou dezelfde (of minder) energie opleveren als erin ging
1.
Dat de hoge drukken van 1000+bar mogelijk zijn is inderdaad zo. (een moderne commonrail zet diesel op zo'n 1500bar)
Uit dat stuk begrijp ik dat er water op hoge temperatuur en hoge druk beschikbaar wordt gesteld om de motor aan te drijven.
(Nota bene, stoom op hoge druk en temperatuur wordt gebruikt om turbines aan te drijven). Mooi, maar zoals u het verder soms formuleert
lijkt het soms alsof de motor de hoge druk en temperatuur produceert...
3.
Als de motor zelf de pomp is dan moet er aan de motor arbeid geleverd worden en dat is een contradictio in terminis.
Samenpersen vraagt arbeid en een samengeperst iets kan door uitzetting terug een hoeveelheid (zij het minder wegens verliezen) arbeid leveren.
5. Is het water of damp?
Als je spreekt over waterdamp en drukken van zo'n 300bar dan spreek je over temperaturen van 900°C
Onder die temperaturen heb je bij 300bar dus water en geen damp.
Over de temperaturen van damp bij 1000bar heb ik niet direct iets gevonden maar het lijkt mij dat je het
dan zeer warm moet maken om nog een damp te krijgen.
2.Water kan je omzetten in damp door de temperatuur te doen stijgen en/of de druk te verlagen.
Water door hoge temperatuur én hoge druk in damp omzetten is nogal tegenstrijdig.
Wat je doet is water/stoom opwarmen/verdampen/oververhitten waardoor de druk stijgt bij gelijkblijvend volume.
4. Toch bizar dat er water verpompt, gecomprimeerd, verhit wordt en er toch nog op een andere geheime
manier energie wordt uitgehaald... Die eerste 3 lijken mij dan compleet nutteloze en energieopslorpende processen...
Enfin, of het nu kan of niet maakt mij niet veel uit en ik wil mij ook niet mengen in de discussie van hoe het
dan juist moet werken.
Ik wil hier juist enkele elementaire fysische dingen aanhalen die nogal verward overkomen of slecht verwoord worden.