Motor zo snel versleten?????????????????????

  • Topicstarter Topicstarter savage 3.5
  • Startdatum Startdatum
hezik zei:
Nee niet echt, helaas. Normaliter heb je gelijk, alleen zit het net anders in elkaar. Ze hoeven ook niet langer dan 2 jaar mee te gaan, maar 2 jaar is toch wel een redelijk minimum wat je van een dergelijke aanschaf met een dergelijk kostenplaatje mag verwachten.
Dat vindt jij, als consument, maar een specialist niet........
Je mag verwachten dat er (vervangbare) onderdelen slijten. Je mag verwachten dat je voor de vervanging van die onderdelen moet betalen. Je mag verwachten dat dat voor een redelijke prijs kan, zodat het economisch rendabel is.
In de gebruiksaanwijzing van (goeie) motoren staat ook dat je ze na .. liter dient te controleren, of laten controleren en zo nodig onderdelen dient te vervangen....
Stel mijn wasmachine had 2 jaar garantie en gaat na 3 jaar kapopt. Heb ik dan nog garantie? Ja, ondanks het feit dat de garantie al verlopen is. Waarom? Omdat ik van het apparaat redelijkerwijs had mogen verwachten dat hij langer dan 3 jaar meegaat, oftewel het apparaat voldoet niet aan de verwachtingen, dus is het een non-conformiteit.
En als ik deze wasmachine in een wasserette zet, waar hij 50 wasjes per dag draait?
 
M7H zei:
In de gebruiksaanwijzing van (goeie) motoren staat ook dat je ze na .. liter dient te controleren, of laten controleren en zo nodig onderdelen dient te vervangen....

Precies, het 'normale gebruik' dus.. zo lang je dat netjes doet, heb je garantie..

En als ik deze wasmachine in een wasserette zet, waar hij 50 wasjes per dag draait?

Dan ben ik die wacmachine niet meer normaal aan het gebruiken; ik gebruik 'm dan niet meer waarvoor hij bedoeld is; sterker nog; ik zet een consumentenproduct zakelijk in.
 
hezik zei:
Sterker nog; zelfs iemand die werkt voor een modelbouwwinkel, geeft aan dat je garantie hebt, in tegelstelling tot wat jij zegt (corrien)
Geen rare dingen gaan zeggen, he! Elke modelbouwwinkel zou mogen willen, dat ze zo'n hardwerkend en vriendelijk personeelslid hadden :wink: !



Met garantieclaims honoreren is het natuurlijk niet zo, dat winkeliers, importeurs en fabrikanten er altijd maar op uit zijn om er zo veel mogelijk af te wijzen en de eindgebruiker voor de kosten op te laten draaien. Wel is het zo, dat dit altijd in redelijkheid moet gebeuren. Helaas gebeurt dat tegenwoordig vaak niet meer...

Het is hier op het forum zo'n beetje een publiek geheim, dat ik de servicedienst voor Nederland en Belgie verzorg van veel modelbouwfabrikanten en importeurs. Gelukkig hoef ik me met motoren nooit bezig te houden, maar met elektronica moet ik wel degelijk alle garantieclaims afhandelen. Als je dan ziet wat en hoeveel er onder garantie valt, zul je verbaasd zijn. Uiteraard zijn er grenzen en dan is het vaak lastig praten met een klant, die deze heeft overschreden. Als deze echter redelijk blijft is er dan vaak toch nog wel wat onder coulance te regelen. Hierbij stellen fabrikanten en importeurs zich als regel soepeler op dan ikzelf geneigd zou zijn om te doen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meesten zijn erg 'consument-vriendelijk'. Men praat daarbij vaak over 'economische' garantie, waarbij men zowel de winkelier niet wil laten zitten met een vervelend meningsverschil met zijn klant en er anderszins heel erg van overtuigd is, dat eindgebruikers te vriend gehouden moeten worden. Elke modelbouwer, die al dan niet terecht ontevreden is over een produkt heeft natuurlijk op z'n minst 10 collega-modelbouwers aan wie hij zijn ongenoegen uit. Zoiets is geen reclame en daar is men heel erg gevoelig voor.
 
oke ik wil weten .
Na die 25 liter verslijt je motor maar wat verslijt er je cilinder of iets anders.
Moet je dan een nieuwe motor kopen of een nieuwe cilinder set ?
 
@Hezik

Wat ik niet helemaal snap is het volgende:
Als het zo is als jij zegt dat je als consument altijd recht hebt op twee jaar garantie, waarom bestaan er dan allerlei toevoegingen aan deze wet, waarin gesproken wordt over "redelijkerwijs", "aard van het product" etc.
Als het echt zo simpel is als jij zegt zouden we dit terug kunnen brengen tot 1 regel tekst.

Wat mij trouwens wel goed uit zou komen, want dan heb ik hier nog wel wat te claimen, zoals mijn zaagbladen, metaalboortjes, snijplaatjes van mijn draaibeitels etc. (worden steeds bot), mijn al eerder aangehaalde lucifers en vuurwerkpakket (deden het 1 keer, daarna niet meer), mijn schoenen die ik anderhalf jaar geleden heb gekocht (zolen versleten) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
 
Micropuller zei:
Wat ik niet helemaal snap is het volgende:
Als het zo is als jij zegt dat je als consument altijd recht hebt op twee jaar garantie, waarom bestaan er dan allerlei toevoegingen aan deze wet, waarin gesproken wordt over "redelijkerwijs", "aard van het product" etc.
Als het echt zo simpel is als jij zegt zouden we dit terug kunnen brengen tot 1 regel tekst.

Dit heb ik al uitgelegd hierboven. Die regeltjes met redelijkheid en billijkheid slaan voornamelijk op de garantie nadat de 2 jaar verstreken is.

Wat mij trouwens wel goed uit zou komen, want dan heb ik hier nog wel wat te claimen, zoals mijn zaagbladen, metaalboortjes, snijplaatjes van mijn draaibeitels etc. (worden steeds bot), mijn al eerder aangehaalde lucifers en vuurwerkpakket (deden het 1 keer, daarna niet meer), mijn schoenen die ik anderhalf jaar geleden heb gekocht (zolen versleten) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Slijtage door normaal gebruik van vervangbare onderdelen.. maar goed dat weet je zelf ook wel, je probeert e.e.a. ridicuul te maken met je voorbeelden, maar slaagt er nog niet echt in.. kom nu eens met wat hard bewijs van je stelling; zoals dat 'leasecontract' wat jij bij je motoren hebt, of de tekst in het wetboek waar staat 'de consument heeft GEEN garantie'.
 
Leuk en aardig nog steeds, maar die motortjes waar het hier over gaat zijn niet bedoeld om gestart te worden, dat staat in de handleiding...
Als je dat wel doet is het op eigen risico.Dat staat er ook. Dus eenmaal gestart, heb je de motor buiten de gebruiksspecificaties gebruikt en kan je fluiten naar een claim....
 
Slijtage door normaal gebruik van vervangbare onderdelen

Kijk, nu komen we ergens. Dus als ik binnen twee jaar met mijn motor terugga naar de verkoper met de mededeling dat hij niet meer goed is (zuiger / cilinderbus versleten, lagers op) is dit volgens jou onaanvaardbaar (zelfs als ik hiervoor ben gewaarschuwd, bijvoorbeeld in de gebruiksaanwijzing) en valt dit volgens jou binnen de garantie, maar als ik bij de schoenenwinkel kom met versleten zolen dan is dit slijtage door normaal gebruik en valt het dus niet onder mijn wettelijke garantie van 2 jaar?
 
:offtopic: Even terzijde, net nu de cup-a-soep achter de kiezen is: hoeft er hier niemand te werken?


Voordat de vraag van MetalD ondergesneeuwd raakt: wat moet er eigenlijk na 25 liter worden vervangen? De hele motor? Alleen de zuiger-cilinderset?
 
hoeft er hier niemand te werken?

Ik zit op dit moment thuis allerlei offertes te maken voor mijn eigen bedrijfje en ondertussen een beetje heen en weer te zappen naar dit draadje. Overigens geef ik mijn klanten wel gewoon garantie, maar stel ik hierbij zelf mijn voorwaarden (maximaal x brand / draaiuren) Hierbij hoef ik me niet druk te maken over die wettelijke 2 jaar, want ik lever alleen aan andere bedrijven :lol:

kom nu eens met wat hard bewijs van je stelling; zoals dat 'leasecontract' wat jij bij je motoren hebt, of de tekst in het wetboek waar staat 'de consument heeft GEEN garantie'.

Volgens mij hebben zowel Corrien als ik dat al gedaan:
artikel2, lid d
de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.

Artikel 17
5. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de
overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van
de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.

Maar wanneer kom jij nu met het citaat uit het wetboek waarin staat dat de consument altijd en zonder enig voorbehoud recht heeft op 2 jaar garantie? dat heb ik volgens mij nog niet gezien.
 
Om nog wat extra het vuurtje aan te stokken :

Stel ik race op zandvoort met BMW M3 getuned door Braspenning doet naar 10 km boemmmmmmmmmm hoef ik ook niet bij BMW aan te komen met 2 jaar garantie en ook niet bij braspenning het is nog erger als ik mijn raceauto (want daar gaat het hele verhaal over) direct bij BMW koop en geeft dan naar 10 km of 1 jaar de geest hoef ik ook niet terug te komen bij BMW voor garantie (wel voor een nieuwe motor namelijk)
De motoren die wij (ja ik ook ) kopen worden gebruikt voor hoge competitiesport namelijk racen en hoef je ook geen ene garantie te verwachten van de verkoper er is namelijk nog zoiets als van : door de aard van de SPORT is blabla bla niet aansprakelijk voor garantie blablabla

zo das mijn centje veel plezier er mee

ps was het een lekkere cup a soupe
 
Na 25 liter als er nog niks stuk gegaan is in de motor gewoon het setje vervangen netjes inrijden en nog eens 25 liter fun hebben 8) :lol:
 
Bart_Banaan zei:
Leuk en aardig nog steeds, maar die motortjes waar het hier over gaat zijn niet bedoeld om gestart te worden, dat staat in de handleiding...
Als je dat wel doet is het op eigen risico.Dat staat er ook. Dus eenmaal gestart, heb je de motor buiten de gebruiksspecificaties gebruikt en kan je fluiten naar een claim....

Oh ja, dat gaat een rechter serieus nemen..

"ja meneer de rechter, de klant heeft de motor gestart, en dat mag niet, daar is hij niet voor gemaakt"

geloof je het zelf?
 
welles/nietes....

Goed het argument van Bart_Banaan over het niet mogen starten van een motortje is mij ook niet bekend, maar hij zal het wel ergens hebben gelezen....

De argumenten van Beethoven daarentegen raken zowel kant als wal......
 
Je hebt garantie als je het product niet gebruikt en de garantie staat vast. Maar ga is googlen op garantie slijtage. Elke site heeft het over dingen die slijten dat dat niet onder de garantie valt.

6. Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken, die optreden door dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:

a. de niet-inachtneming door opdrachtgever van bediening,- en onderhoudsvoorschriften dan wel ander dan het voorziene normale gebruik;

b. gebreken die geen materiaal,- en/of constructiefouten zijn, zoals bijvoorbeeld gebreken als gevolg van normale slijtage, in- en uitwendige vervuiling, roest en verfschade, transport, bevriezing, oververhitting, overbelasting en/of het laten vallen van het product.

c. montage/installatie of reparatie door derden behoudens als bedoeld in lid 5 - waaronder begrepen de opdrachtgever;

d. op verzoek van de opdrachtgever toegepaste gebruikte materialen respectievelijk zaken;

e. materialen of zaken, die door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer ter bewerking c.q. verwerking zijn verstrekt;

f. materialen, zaken, werkwijzen en constructies, welke op uitdrukkelijke instructie van de opdrachtgever zijn toegepast, alsmede van door of namens de opdrachtgever aangeleverde materialen en zaken;

Kortom jij zult geen garantie krijgen. Alleen als jij kunt aantonen dat het een productiefout is. Maar dat lijkt me heel knap omdat een zuiger altijd slijt.

Greetz speedy.

Zit elkaar toch nie zo af te katten(hezik en bart banaan). Jullie zijn allebei 40 en 31 jaar lijkt me toch nie dat je je gedraagt als een puber? Ofwel?. Stop Asltublieft. En nu ook niet beginnen met hij begon. Verziekt het hele topic. Nu weer on-topic!
 
Nou, ik heb genoeg
101.gif
gelezen, dus ik ga me maar weer eens met andere draadjes bemoeien. Het is hier inderdaad niet gezellig meer en daarvoor kom ik juist op het forum.
 
Dat staat in een handleiding van een oude handgetunede motor die ik in een doosje heb liggen, ik weet niet zeker of het voor alle motor (nog) geldt.... Maar ik vond het wel een leuk argument om Hezik verder op de kast te krijgen :-P

Hier een screenshotje van de moderne garantie van Sirio:

garantie.jpg
 
En ik vind het ook niet gezellig. En aangezien ik een van de mensen met magische krachten ben alhier, doe ik een dringend verzoek het wel gezellig te houden. Jullie zijn het niet eens en gaan dat ook niet worden. Ik ga niet mijn mening geven, maar wens een ieder veel succes. En dan hoop ik dat ik m niet op slot hoef te gaan gooien of af hoef te splitsen :wink:
 
Na 25 liter -indien de motor het haalt- zal de zuiger, cylinder, drijfstang en mogelijk ook de krukas versleten zijn (en natuurlijk de lagers niet vergeten). Bij geen onderhoud zal altijd de drijfstang na een bep. moment kunnen breken, bij de topmotoren van Novarossi is 5 liter een veilig getal voor revisie van de drijfstang dus blijf ik erbij dat dat minimaal gehaald moet worden (inlopen en dan 2 tot 3 wedstrijden). Bij Picco praat men al over 2 liter voor de drijfstang waarbij ik zeg dat er dan zeker 1 extra drijfstang met montagemateriaal bij de motor geleverd moet worden omdat de fabrikant blijkbaar geen "duurzaam" product kan leveren.

Beethoven,
Tuning is een ander verhaal, bij streetcars neemt de officiele tuner dan de garantie van het blok over tot een gegarandeerde levensduur maar bij hobby-tuning vervalt gewoon de garantie als ieder andere modificatie aan een product.

Aangezien zelfs de snelste en duurste RC-motoren als een commercieel product verkrijgbaar zijn zonder tussenkomst van modificaties praat je dus over een normaal consumentenproduct en lijkt het mij dat er een voerm van garantie op moet zitten.

Ben wel benieuwd na je mening hoe je dit als winkelier aanpakt want wie het nog niet mocht weten is Beethoven toevallig winkelier en ook bestuurslid NOMAC. Daarbij kom ik weer terug op een eerdere opmerking van mij dat het in mijn ogen wel degelijk een taak voor de NOMAC of EFRA is om hier duidelijkheid in te scheppen als daar om gevraagd wordt.
 
Bart_Banaan zei:
Dat staat in een handleiding van een oude handgetunede motor die ik in een doosje heb liggen, ik weet niet zeker of het voor alle motor (nog) geldt.... Maar ik vond het wel een leuk argument om Hezik verder op de kast te krijgen :-P

Jij krijgt mij echt niet op de kast hoor.. houdt wel van een pittige discussie. Ga me echt niet opwinden om iets wat iemand op internet zegt, al helemaal als blijkt dat die persoon er geen snars van begrijpt.

Voor de rest ben ik het eens met Jaap.. wij zijn het overduidelijk niet eens en ik denk inderdaad ook niet dat we dat ooit gaan worden. Agree to disagree dan maar.

Voor de rest zal ik me nu echt aan deze discussie onttrekken, tenzij er nog iemand komt die wel nieuwe argumenten heeft.

Hier een screenshotje van de moderne garantie van Sirio

Als sirio in hun handleiding schrijft dat jij je arm eraf moet zagen nadat je de motor gestart heeft, doe je dat dan ook?

Wat betreft werken.. werk in de automatisering, zit dus de hele dag achter de computer.. en vaak 's avonds ook.
 
Back
Top