Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
M7H zei:Daar staat toch vrij duidelijk dat er geen garantie van 2 jaar mogelijk is op deze motoren........
Bart_Banaan zei:Hahaha,
Ik vind het wel grappig dat Hezik zich slimmer en wijzer acht dan vele juridische medewerkers van vele bedrijven en consumentenbonden...
hezik zei:M7H zei:Daar staat toch vrij duidelijk dat er geen garantie van 2 jaar mogelijk is op deze motoren........
Nee dat staat er niet.. nogmaals, de fabrikant kan wel van alles in het boekje zetten, zo werkt het niet. Anders zou er morgen in elke handleiding staan:
let op! vanwege de speciale aard van dit product, zit er geen garantie op.
M7H zei:Waar ik naar verwijs staat in de WET, is niet een verhaaltje van een fabrikant......
Bart_Banaan zei:Europese wetten zijn zodanig opgesteld dat er ALTIJD een uitweg is, en ook zodanig dat je als consument altijd in je hemd staat.
hezik zei:je hebt jezelf er van overtuigd dat europa k%# (censuur) is en dat jij arme kleine man altijd genaaid zult worden door die grote boze bedrijven.
hezik zei:[In die gebruiksaanwijzing staat: u heeft geen 2 jaar garantie. Alleen is dat in strijd met de wet, want de wet zegt twee jaar garantie. Dat zinnetje uit de gebruiksaanwijzing zal de rechter daarom nietig verklaren, want in strijd met de wet.
Zo duidelijker?
M7H zei:Nee, de wet zegt:
twee jaar garantie, tenzij dit redelijkerwijs niet haalbaar is.....
Zo duidelijk?
hezik zei:Ik zal een voorbeeld geven uit de praktijk, wat ik zelf heb meegemaakt. Wij hadden een laserprinter, een HP2200dtn. Die deed het niet meer, na 8 maanden trouwe dienst. Hij pakte het papier niet meer op. Dus garantie, dacht ik. HP erbij -> "nee meneer, geen garantie". Wat bleek: de "pickup-rollers" waren versleten en die vielen volgens de manual onder de 'consumables' oftewel artikelen die verslijten bij normaal gebruik, dus was het geen garantie want slijtage door normaal gebruik.
Dat is het echter niet, want ik heb de machine normaal gebruikt en dan heb je 2 jaar garantie. Ik dus een nette juridische brief geschreven aan het HP hoofdkantoor in NL dat het wel degelijk garantie was, inclusief verwijzingen naar wetteksten etc. Een week later stond de monteur voor de deur om gratis (want garantie) de pickup roller te vervangen.
Zo werkt het: men zegt in 1e instantie altijd nee. Pas als je te kennen geeft de wet te kennen en je niet met een kluitje in het riet te laten sturen, is er meer mogelijk.
M7H zei:Ik denk eerder dat HP toegeefelijk is geweest.....
Ehh, als je toner op is, claim je dan ook een gratis cardridge?
hezik zei:Glashelder; dan komen we nu tot de vraag of een consument van een motor van 600 euro mag verwachten dat die bij normaal gebruik 2 jaar meegaat. Dat is niet iets wat de fabrikant bepaald, maar de rechter.
En ja, dat mag een consument verwachten bij een dergelijke investering. Doet die motor dat niet, dan kloppen de specificaties niet (te hoog opgegeven maximaal toerental) of de materiaalkeuze klopt niet.
hezik zei:dan komen we nu tot de vraag of een consument van een motor van 600 euro mag verwachten dat die bij normaal gebruik 2 jaar meegaat. Dat is niet iets wat de fabrikant bepaald, maar de rechter.
En ja, dat mag een consument verwachten bij een dergelijke investering. Doet die motor dat niet, dan kloppen de specificaties niet (te hoog opgegeven maximaal toerental) of de materiaalkeuze klopt niet.
Bart_Banaan zei:Denk jij nou heus dat er dan ook maar één instantie een aangifte tegen een winkelier die geen garantie geeft zou willen behandelen? Ze verklaren je voor gek als je aangifte doet...
Zo zit de wereld in elkaar, en niet zoals jij denkt dat je met een paar quotejes uit één van de 17.892 europese wetboeken het wel even beter weet dan iedereen die al jaren ervaring heeft in de echte wereld....
Met die paar lullige quotjes die jij even gauw bij elkaar gegoogled hebt
laat staan een rechter die gestudeerd heeft op dit soort gevallen...
Corrien werkt niet in een winkel, hij voert garantie reparaties uit, en beoordeeld of teruggestuurde producten wel of geen recht op reparatie onder garantie hebben...
Bart_Banaan zei:Hahaha, jij bent echt grappig he?
En ja: het zijn een paar lullige quotjes, uit één van vele wetboeken. De eerste de beste jurist klikt zo 3x zoveel quotjes ij elkaardie het tegendeel beweren of met uitzonderingen op jouw 'regeltjes'..
Maar ja: jij trekt alles uit verband en denkt dat zo'n motortje een gewoon consumenten product is waarop gewoon consumenten recht van toepassing is...
M7H zei:Inderdaad jongens, geen moddergooien naar elkaar....
Nog 1 keertje dan.... de consument die deze motoren aanschaft is zich toch redelijkerwijs bewust van het feit dat ze niet langer meegaan dan 2 jaar.........
einde discussie dan toch?....