Motor zo snel versleten?????????????????????

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door savage 3.5, 1 apr 2006.

  1. ron1234

    ron1234

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Eemland
    @Bart
    Ik heb je afgelopen zondag zien rijden, mijn complimenten. Ik weet niet wat er kapot is gegaan bij je, maar misschien is dat ook wel "garantie".
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Nee dat staat er niet.. nogmaals, de fabrikant kan wel van alles in het boekje zetten, zo werkt het niet. Anders zou er morgen in elke handleiding staan:

    let op! vanwege de speciale aard van dit product, zit er geen garantie op.
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Hahaha,

    Maar eindelijk mensen die die richtlijnen ook echt lezen en echt begrijpen... (Micropuller en Corrien). Europese wetten zijn zodanig opgesteld dat er ALTIJD een uitweg is, en ook zodanig dat je als consument altijd in je hemd staat. De fabrikanten (met hun duur betaalde juridische medewerkers) zorgen dat hun product volgens de juiste omschrijving en volgens de juiste instructies wordt geleverd, zodat je nooit, maar dan ook nooit kans heb op garantie MITS er echt een productie fout aantoonbaar aanwezig is of was..


    Ik vind het wel grappig dat Hezik zich slimmer en wijzer acht dan vele juridische medewerkers van vele bedrijven en consumentenbonden...
    Enne: als ik een motortje echt terug zou willen onder garantie ben ik zeker niet te beroerd om zeer aggresief en geweldadig in zo'n winkel te keer te gaan totdat ik krijg waar ik 'recht' op heb, en ik laat me zeker niet imponeren door een winkelmedewerker of zijn baasje (of alle twee). Ik sta mijn mannetje wel, zowel verbaal als fysiek......
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Sorry hoor, maar jij bent diegene die denkt dat ie slimmer is.. ik laat je de wetteksten zien en quote van diverse sites van juristen. IK laat zien dat er anderen zijn die hetzelfde zeggen dan ik. Sterker nog; zelfs iemand die werkt voor een modelbouwwinkel, geeft aan dat je garantie hebt, in tegelstelling tot wat jij zegt (corrien)

    Dit is geen loophole, ze komen er niet zo onderuit.

    Maar ik begrijp het al lang; jij laat je het graag wijsmaken door een winkelier en je hebt jezelf er van overtuigd dat europa kut is en dat jij arme kleine man altijd genaaid zult worden door die grote boze bedrijven.

    Dat dit in werkelijkheid niet zo is, deert je kennelijk niet. Nou ja, als je maar gelukkig bent, he? :)
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je verwijt mensen erop dat ze de regels niet lezen en/of verkeerd interpreteren, maar daar heb jezelf ook moeite mee.....

    Waar ik naar verwijs staat in de WET, is niet een verhaaltje van een fabrikant......

    Er staat dat je geen garantie kunt claimen als je redelijkerwijs kunt verwachten dat het product deze garantie periode misschien al niet eens overleeft (en dat weten we ALLEMAAL).......
    redelijkerwijs, DAT is het sleutelwoord hier....
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Jij haalt een stuk uit de wet ja, maar koppelt dat aan iets wat de fabrikant in de gebruiksaanwijzig gezet heeft.

    In die gebruiksaanwijzing staat: u heeft geen 2 jaar garantie. Alleen is dat in strijd met de wet, want de wet zegt twee jaar garantie. Dat zinnetje uit de gebruiksaanwijzing zal de rechter daarom nietig verklaren, want in strijd met de wet.

    Zo duidelijker?

    Ik zal een voorbeeld geven uit de praktijk, wat ik zelf heb meegemaakt. Wij hadden een laserprinter, een HP2200dtn. Die deed het niet meer, na 8 maanden trouwe dienst. Hij pakte het papier niet meer op. Dus garantie, dacht ik. HP erbij -> "nee meneer, geen garantie". Wat bleek: de "pickup-rollers" waren versleten en die vielen volgens de manual onder de 'consumables' oftewel artikelen die verslijten bij normaal gebruik, dus was het geen garantie want slijtage door normaal gebruik.

    Dat is het echter niet, want ik heb de machine normaal gebruikt en dan heb je 2 jaar garantie. Ik dus een nette juridische brief geschreven aan het HP hoofdkantoor in NL dat het wel degelijk garantie was, inclusief verwijzingen naar wetteksten etc. Een week later stond de monteur voor de deur om gratis (want garantie) de pickup roller te vervangen.

    Zo werkt het: men zegt in 1e instantie altijd nee. Pas als je te kennen geeft de wet te kennen en je niet met een kluitje in het riet te laten sturen, is er meer mogelijk.
     
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ja, Jaap, daar moet ik Hezik gelijk in geven......


    Maar wat betreft die garantie op je motoren, daar geef ik je ook gelijk in, die heb je niet....
    Wederom omdat je redelijkerwijs kan verwachten dat ze niet erg lang mee zouden gaan....

    Roelof zijn verhaal wat hij ooit wel eens vertelde over zijn R&B .. of nee het was een Picco, waarvan spontaan de cilinderbus in 2-en brak, da's een ander verhaal.....
    Dit heeft hij volgens mij vorig jaar ook nog gehad met een dure Novarossi motor, brak ook in 2-en.........
    Hier is mogelijk WEL iets te regelen met garantie, al is het wel zo dat tegen de tijd dat je eruit bent, de desbetreffende motor al lang niet meer wordt gemaakt..... :wink:
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Nee, de wet zegt:
    twee jaar garantie, tenzij dit redelijkerwijs niet verwacht kan worden van het product.......

    Zo duidelijk?
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Glashelder; dan komen we nu tot de vraag of een consument van een motor van 600 euro mag verwachten dat die bij normaal gebruik 2 jaar meegaat. Dat is niet iets wat de fabrikant bepaald, maar de rechter.

    En ja, dat mag een consument verwachten bij een dergelijke investering. Doet die motor dat niet, dan kloppen de specificaties niet (te hoog opgegeven maximaal toerental) of de materiaalkeuze klopt niet.
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk eerder dat HP toegeefelijk is geweest.....

    Ehh, als je toner op is, claim je dan ook een gratis cardridge?
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Dus niet, want ze hebben de hele procedure aangepast. In het begeleidend schrijven (wil ik wel opzoeken, als ik het nog kan vinden, is 2 jaar geleden) stond keurig uitgelegd dat ze moesten toegeven dat het fout was en dat e.e.a. toch onder garantie vervangen zou worden

    Sarcasme? :)

    Nee natuurlijk niet. Toner is een verbruiksgoed, net zoals benzine.
     
  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Oke, nu komen we ergens.....
    De consument waar we het hier over hebben, is een specialist, immers een beginner zal niet zo snel 600,- neerleggen voor een motortje.....

    Deze specialist, WEET dat die motoren ondanks dat ze veel kosten NIET lang mee gaan, dus in zijn geval is dat "redelijkerwijs".....
     
  13. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Blablabla, Hezik, Jij hebt gelijk en je zal gelijk hebben...

    Waarom worden topcriminelen topcrimineel? Juist omdat wetten niet werken... Sommige werken wel, andere niet. Verschuil jij je maar achter een boekje met regels die door een paar stropdassen in Brussel zijn opgesteld, ik leef wel in de echte wereld en weet hoe de vork in de steel zit...
    Geen garantie is geen garantie, hoeveel wetjes en andere semi-inteligente opmerkingen jij erbij haalt.

    Maar ja: geloof jij maar in wetten en in handhavers... Er mogen geen fietsen gejat worden, maar als ik aangifte wil doen dat mijn fiets gejat is dan wordt ik van het politiebureau weggestuurd en naar i-net verwezen. Denk jij nou heus dat er dan ook maar één instantie een aangifte tegen een winkelier die geen garantie geeft zou willen behandelen? Ze verklaren je voor gek als je aangifte doet...
    Zo zit de wereld in elkaar, en niet zoals jij denkt dat je met een paar quotejes uit één van de 17.892 europese wetboeken het wel even beter weet dan iedereen die al jaren ervaring heeft in de echte wereld....

    Met die paar lullige quotjes die jij even gauw bij elkaar gegoogled hebt kan je in ieder geval mij niet overtuigen, laat staan een rechter die gestudeerd heeft op dit soort gevallen...

    Zoals eerder gezegd: dream on....

    Corrien werkt niet in een winkel, hij voert garantie reparaties uit, en beoordeeld of teruggestuurde producten wel of geen recht op reparatie onder garantie hebben...
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Een consument die op de hoogte is gebracht door de leverancier/winkelier over het niet bestaan van garantie (althans na 2 jaar) is ook "redelijkerwijs" op de hoogte....
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja, dan moet je gaan praten over de gemiddelde of te verwachten levensduur. Zoals ik al eerder aangaf mag je verwachten dat die minimaal 5 liter mee moet gaan.

    Als men vind dat zo'n motor ook 2 jaar mee moet gaan kan het resulteren dat de winkelverse duidelijk minder presteert dan de fabrieksmotoren om die 2 jaar te kunnen halen. Je brengt dus de raceklasse zo ook om zeep tenzij men weer middels een speciaal contract garantieloze motoren kan kopen oid.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Jou wel ja, want ik zal geen aangifte doen. Ik weet namelijk dat dit niet iets waarvoor je aangifte moet doen, omdat het civiel recht betreft. Het is niet strafbaar.

    Dus ik laat lekker mijn advocaat (want rechtsbijstandsverzekering) een brief opstellen waarin de garantie geclaimed wordt en het bedrijf een termijn gesteld krijgt. Voldoen ze daar niet aan, kan ik een kort geding laten starten om garantie af te dwingen.

    Pff.. je bedoelt iemand die zich al jarenlang door alle bedrijven bij de neus laat nemen en dan thuis sip gaat zitten kijken en tegen iedereen zegt "bedrijven nemen me atlijd bij de neus".

    Het Nederlandse wetboek en de europese richtlijnen zijn volgens jou 'lullige quootjes' ? :)

    Ik quootte teksten van juristen, mensen die jarenlang gestudeerd hebben voor dit soort gevallen. Verder heb ik in mijn universitaire opleiding ook recht gehad.

    Ik zeg dan ook niet dat Corrien in een winkel werkt (je hebt echt moeite met lezen, hé?) maar dat hij voor een winkel werkt, en dat is precies wat hij doet.. ook volgens jouw beschrijving. HEt kan ook zijn dat hij voor meerdere winkels werkt, maar hoe dan ook, hij is in die sector werkzaam en weet dus hoe het gaat. En zelfs hij zegt dat je garantie hebt. Wel geeft hij daarbij aan dat hij niet denkt dat je een motor na 1 jaar gebruik oid nog vervangen zult krijgen als hij versleten is. Dat is een andere discussie, waar ik het niet met hem over eens ben, maar punt is dat ook hij aangeeft (net zoals inmiddels al meer mensen in dit draadje) dat je in beginsel WEL garantie hebt, wat volgens jou in jouw hele speciale eigen droomwereld die jij 'echte wereld' noemt, niet zo is.
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Hahaha, jij bent echt grappig he?
    Heb je een leuk uitzicht boven op die kast??

    Blij dat je een universitare opleiding heb gehad, want daar zit de gevangenis vol mee! En de TBS klinieken...
    En ja: het zijn een paar lullige quotjes, uit één van vele wetboeken. De eerste de beste jurist klikt zo 3x zoveel quotjes bij elkaar die het tegendeel beweren of met uitzonderingen op jouw 'regeltjes'..

    Jij begrijpt het echt niet he? Ik heb het alleen over motortjes die specifiek voor wedstrijdgebruik zijn ontwikkeld, die niet op een of ander consumenten product worden geleverd, en die alleen bedoeld zijn voor het gebruik voor wedstrijden op afgesloten terreinen in gecontroleerde omgevingen met hoog brandbare stoffen. Die motoren worden stuk voor stuk met de hand gemaakt en gecontroleerd om te zorgen dat ze echt geen gebreken vertonen. Dát is de garantie die je krijgt: dat er aan de productie de uiterste zorg is besteed. Meer garanderen ze niet. In veel van de boekjes die bij die motoren staat: deze motor is niet bedoeld om gestart te worden, doe je dat toch is het op je eigen risico. Als ie stuk gaat heb je pech!

    Maar ja: jij trekt alles uit verband en denkt dat zo'n motortje een gewoon consumenten product is waarop gewoon consumenten recht van toepassing is... Dat komt ervan als je niet oplet tijdens je studie, dan denk je dat je het weet, maar als puntje bij paaltje komt sta je met je b*k vol tanden en moet je rechtsbijstandsadvocaatje een briefje voor je schrijven omdat je dat niet bij elkaar kan googlen....
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Nou? Quote dan eens wat wat het tegendeel zegt? Lastig he?

    Ik begrijp dat je denkt dat je heel bijzonder bent maar ik heb slecht nieuws voor je. Jij bent een consument. Die motor is niet ontwikkeld voor het zakenleven; maar voor de consument. Oftewel als jij die motor koopt, ben jij een consument die een consumentenproduct koopt. Op deze koop is gewoon consumentenrecht van toepassing. Hoe die motor gebruikt wordt, is voor de rest niet van belang. Al wil je 'm anaal inbrengen bij je schoonmoeder, het is en blijft een consumentenproduct, consumentenkoop en consumentenrecht.

    Of je dat nu leuk vind of niet.

    Voor de rest denk ik dat ik me tot nu toe netjes gedragen heb, maar ik wil je verzoeken nu ophouden met het op de man te spelen en of met argumenten te komen (wat je tot nu toe nog totaal niet gedaan hebt) of gewoon je mond te houden. Houdt je bij de discussie, die gaat over garantie en niet over mij, mijn opleiding of gevangenissen vol criminelen.

    Je kunt de wetboeken en richtlijnen wel lullig noemen, maar ik kan je verzekeren dat je bij een rechter verder komt met teksten uit wetboeken dan met teksten als 'europa is kut en je wordt als consument altijd genaaid en ik kan het weten meneer de rechter want ik ben marginaal ouder dan u'.

    Daarnaast, als je echt zoveel weet dan had je ook moeten weten dat voor het opstellen van een dagvaarding een advocaat benodigd is. Ik zou die advocaat dus niet inschakelen omdat 'ik tijdens mijn studie niet heb opgelet' maar omdat dat gewoon noodzakelijk is.
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Inderdaad jongens, geen moddergooien naar elkaar....

    @Hezik HALLO,

    Nog 1 keertje dan.... de consument die deze motoren aanschaft is zich toch redelijkerwijs bewust van het feit dat ze niet langer meegaan dan 2 jaar.........

    einde discussie dan toch?....
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Nee niet echt, helaas. Normaliter heb je gelijk, alleen zit het net anders in elkaar. Ze hoeven ook niet langer dan 2 jaar mee te gaan, maar 2 jaar is toch wel een redelijk minimum wat je van een dergelijke aanschaf met een dergelijk kostenplaatje mag verwachten. Verder zie ik in de reclames van zowel OS als de andere merken het woordje 'durability' staan.

    Je mag verwachten dat er (vervangbare) onderdelen slijten. Je mag verwachten dat je voor de vervanging van die onderdelen moet betalen. Je mag verwachten dat dat voor een redelijke prijs kan, zodat het economisch rendabel is.

    Verder is het niet zo dat de wet zegt 'twee jaar garantie, tenzij'. De wet zegt 'twee jaar garantie'. De tenzij geldt voor defecten buiten de garantietermijn.

    Vaste wetten gaan voor redelijkheid en billijkheid. Pas als de wet discutabel is, komt de redelijkheid. De wet is in dit geval niet discutabel; hij is in 2003 aangepast aan de europese richtlijn en die zegt heel hard 2 jaar.

    Waar de redelijkheid en billijkheid vandaan komt is voor defecten buiten de garantietermijn maar binnen de redelijkerwijs te verwachten levensduur.

    Stel mijn wasmachine had 2 jaar garantie en gaat na 3 jaar kapopt. Heb ik dan nog garantie? Ja, ondanks het feit dat de garantie al verlopen is. Waarom? Omdat ik van het apparaat redelijkerwijs had mogen verwachten dat hij langer dan 3 jaar meegaat, oftewel het apparaat voldoet niet aan de verwachtingen, dus is het een non-conformiteit.
     

Deel Deze Pagina