Bart_Banaan zei:
hezik zei:
Jou wel ja, want ik zal geen aangifte doen. Ik weet namelijk dat dit niet iets waarvoor je aangifte moet doen, omdat het civiel recht betreft. Het is niet strafbaar.
Het is niet strafbaar om geen garantie te geven, dus zullen de bedrijven nooit toegeven: ze zijn toch niet strafbaar volgens jou.....
Het is ook niet strafbaar om je telefoonrekening niet te betalen. Toch, als jij 'm niet betaald zul je worden afgesloten, zal er uiteindelijk een incassobureau verschijnen en zul je uiteindelijk voor de rechter moeten komen. Die zal dan beslissen dat je moet betalen.
Tot dan toe heeft het niets met strafrecht te maken, er is dan nog niets strafbaars gebeurd en je zult er geen strafblad aan overhouden.
Pas als je, na sommering door rechter, niet betaald, ben je strafbaar bezig.
Het onderscheid tussen strafrecht en civiel recht kan inderdaad voor mensen die er geen verstand van hebben verwarrend zijn.
Op het moment dat jij een motor aanschaft in een winkel, ga je een overeenkomst aan met de leverancier. Bij een overeenkomst horen rechten en plichten. Zo heb je recht op garantie en de plicht het artikel te gebruiken zoals het bedoeld is. Het niet nakomen van een overeenkomst of contract, is niet strafbaar, althans niet in dit geval. Het is wel litigeerbaar en je kunt er een kort geding voor starten voor het treffen van een voorlopige voorziening. Als je die wint, kan de leverancier er voor kiezen een bodemprocedure te starten. Als je het verliest, kun je zelf een bodemprocedure starten.
Echt; dat iets al dan niet strafbaar is, heeft nies te maken met de juridische status of het al dan niet kunnen uitmonden in een rechtszaak.
Ik wil je echt vragen om je argumenten enigszins te onderbouwen op wat voor manier dan ook. Als je doel louter is om mij op de kast te krijgen met allerlei totaal niet-steekhoudende argumenten, dan kan ik je vertellen dat dat je niet gaat lukken. Ik heb in discussies een engelengeduld en je zult me niet boos krijgen of zien worden. Daarnaast vraag ik mij af of dat je levensdoel moet zijn als je 40 bent; mij op de kast krijgen..
En dat was de laatste persoonlijke noot, met excuses aan Jaap.