3D printen is niet hetzelfde als een Deskjet waar je een stapel papier in doet en en een mooie print uit komt.
Vele dingen hebben invloed op de kwaliteit van het resultaat.
Natuurlijk als eerste de mogelijkheden van de printer.
Met een goede printer kan je heel goed bagger prints maken als er iets niet klopt.
In de basis moet de printer juist afgesteld zijn.
Maar dan komt het.
Het soort en merk filament heeft invloed op de instellingen van de printer en de software.
PLA van merk A kan een heel ander resultaat geven dan dat van merk B bij dezelfde instellingen.
De huidige software heeft zo ongeveer 200 parameters die je kan instellen om voor jouw printer en de print die je wilt maken het beste resultaat te krijgen.
Dat uitzoeken is een hele klus en veel testen. En dat is nog niet alles. De omgevings-temperatuur en de tijd van het jaar hebben invloed is mij gebleken.
In de winter print mijn printer beter dan in de zomer. Ook een open deur in de garage waar mijn printer staat heeft invloed op het resultaat.
Mijn printer heb ik gesloten gemaakt zodat de invloed van buiten minder is, maar dat werkt niet voor alle ontwerpen, sommige hebben een lager omgevings-temperatuur (koeling) nodig voor een mooi resultaat. Op termijn leer je hoe dat in te schatten en niet te veel missers te krijgen.
Zelf loop ik een beetje tegen de mogelijkheden van mijn printer aan, niet dat ik een perfectionist heb, maar wel een beetje...

Daarom ben ik aan het overwegen om de Prusa aan te schaffen. Naar mijn mening een zeer goede printer voor de prijs die ze vragen.
Echter als je op internet kijkt dan zie je ook dat er diverse eigenaren zijn die er een bagger print mee kunnen maken.
De Prusa vergt ook wat aandacht mbt de instellingen van de software en de printer.