Motorkeuze voor Alliance; tweetakt, viertakt, electro?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Niet echt, ik kan er wel het gewicht van de motor vinden, maar niet van de pijp/ontsteking, enzovoort..

Bij deze valt de MVVS gewoon af wegens onvoldoende vermogen. Genoemde clublid had geen Zenoah geprobeerd, maar de genoemde MVVS 26 en de uitkomst was dat hij niet voldoende vermogen had.

hezik zei:
Niet echt, ik kan er wel het gewicht van de motor vinden, maar niet van de pijp/ontsteking, enzovoort..

Even grof:

Motor zelf 950 gr
Een ontsteking weegt +/- 150 gr
Een superlichte pijp 100 gr, een zware 200 gr.
Een lichte alu bocht 75 gr, een zware bocht 150 gr
Een motorsteun 75 -150 gr
Een of twee Couplers + klemmen 50 - 100gr
etc.

Zucht, ff lezen is ook een vak ;-)
MVVS 26 IFS - Walbro Cat.#3094iW ; carb Walbro (3220 / 26).
2,8 kW @ 9 000 rpm (3.8 hp)
weight: 936 grams without ignition; (this is 277 grams/hp, an excellent value.
Ignition weight 160 grams

[web:6f16bc3021]http://www.mvvs.nl/MVVS/photos/26cc-mufflers-drawing.jpg[/web:6f16bc3021]

zeg maar 2000 compleet (met servo, enz...)

electro:

motor 500
accu 1100
regelaar 200
steun 150

komt op 1950 :) dus da's mooi vergelijkbaar. Voordeel van electro is dat het zwaartepunt gelijk blijft in de vlucht, nadeel is dat de accu een groot deel van het gewicht is en je het gewicht dus meer achter het motor schot verplaats, neestal dan.

Kortom het ding heeft niet alleen niet voldoende vermogen, het totaal wordt ook veel te zwaar.

Wat weegt die huidige kist dan van je?

Heb al diverse kisten met een MVVS 26 rond zien vliegen die met gemak torquen en dan weer eruit trekken.
De Yak van Erwin vloog eerts met een Saito 180 toen met een MVvs 26, performance en betrouwbaarheid namen beide toe.
Dus waarom zou het bij jouw niet kunnen?!?!? is die kist dan nu al zo zwaar????

Berto zei:
Wat weegt die huidige kist dan van je?

De beoogde kist is een ZNLine Alliance, AUW zonder motor is iets van 3500 gram, 4300 gram inclusief eerder genoemde mintor.

Heb al diverse kisten met een MVVS 26 rond zien vliegen die met gemak torquen en dan weer eruit trekken.

Torquen zit niet in het programma bij F3A. Je kunt dan een grote prop met weinig spoed pakken, en dan zal het best gaan, inderdaad, alleen kom je dan in de problemen zodra je andere dingen wilt dan Torquen (zoals F3A vliegen)..

Ik moet het wel even nuanceren; het zal ongetwijfeld zo zijn dat de combo met een MVVS wel werkt, echter in de praktijk is gebleken dat de MVVS minder vermogen levert dan bv. de OS 160FX. Dan kom je wel in een kritisch gebied terecht, waar ik liever uitblijf.

Los van bovenstaande; het feit dat de hele setup ruim boven de kilo uit gaat komen, diskwalificeert deze motor al bij voorbaat.

het zal ongetwijfeld zo zijn dat de combo met een MVVS wel werkt, echter in de praktijk is gebleken dat de MVVS minder vermogen levert dan bv. de OS 160FX.
Dan zou de Webra dus ook al afvallen, gewicht met uitlaat + onsteking 980 gram (ok net onder de kilo maar zonder bocht en ontstekingsakku) en levert evenveel vermogen als de MVVS maar dan wel met veel meer toeren.

Er is nogal een verschil tussen 980 gram en 1205 gram he.. dus die webra valt nog niet af :)

Het vermogen zou inderdaad best tekort kunnen schieten van de Webra, dat weet ik dus niet.. vandaar ook dat ik er hier navraag na doe. Heb Webra zelf ook een mailtje gestuurd, maar verwacht daar eigenlijk niet echt een zinnig antwoord op..

@tadango: zwaartepunt is geen voordeel van electro, aangezien het danwel motoren met een pomp zijn, danwel ik een pomp zou plaatsen, dus tank zou op het zwaartepunt zitten.

Er is nogal een verschil tussen 980 gram en 1205 gram he.. dus die webra valt nog niet af
Misschien, maar de vraag is dus nu of de Webra echt het vermogen haalt wat ze voorschrijven.

Ten eerste is dat bij een veel hoger toerental de die van de MVVS.
Ten tweede hebben we voor de Webra voor alsnog geen ervaringen vanuit het veld. Van de MVVS weten we hoe die presteert, misschien niet zoveel als een OS160 maar hij doet het wel.
Van de Webra is dat nog niet zeker.

Ook hoor ik vaak dat de Walbro`s de beter carberateurs zijn voor de benzine motoren, de Webra heeft een gewone gasschuif zoals we die kennen van de methanol motoren, hoe zijn de ervaringen etc daarmee?
Ben ook wel zeer benieuwd naar de ervaringen hiervan.....

De OSmax 160FX (zonder reso)levert trouwens volgens de gegevens evenveel vermogen als de MVVS bij hetzelfde toerental, dat verschil zou dus alleen in de praktijk aan te tonen zijn dmv een proefopstelling.

100% gelijk Berto, vandaar ook mijn vragen hier ;).. maar zullen gewoon nog niet veel mensen met die Webra zijn, gok ik zo.. experimenteren is best leuk, maar het is zoveel geld voor een experiment, eh...

Voordeel van een 'gewone gasschuif' is natuurlijk wel de eenvoudige werking ervan.. maar of het ook werkt? Waar is Joost als je 'm nodig hebt..

Antwoord op mijn mail aan Webra:

Thank you for your email and your interest in our gas engine 150i Aero.

Here some test result:

16 x 14N APC - 9100 rpm
18 x 8 APC - 9100 rpm
20 x 8 APC - 8000 rpm

all test in flight with tuned pipe Webra "Silent 120" (article no. 1100/240)

Through the low total weight of the engine plus fuel and the big torque of
this engine we can say with
this engine you can fly powerful F3A figures in a 2 m F3A airplane surely in
the "Sportman" class.

Gebaseerd op die resultaten, lijkt het mij redelijk overeen te komen met wat een OS 160FX doet?

Uiteraard, ik zal het ze vragen.. maar als ik het goed begrijp, geloof je de getallen niet? Waarom niet? Lijkt het veel of juist weinig?

Als ik de opgegeven getallen in thrusthp gooi, kom ik op ongeveer 4,5pk uit. Als je op basis van deze waardes extrapoleert naar een 17*12, kom je op iets van 8500 toeren uit..

Back