Motorkeuze voor Alliance; tweetakt, viertakt, electro?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Klopt als een bus Bram, ik vlieg met de funtana op 300cc ongeveer 20-25 min. Je zou om een rc3 programma te vliegen slechts een minuut of 6 in de lucht zijn, dus aan 150cc heb je ruim voldoende :wink:

Grt.

Ik denk het eigenlijk niet. Het C programma kan ik ook op ca. 150~200 cc vliegen (methanol). Ik zie een aantal piloten bij ons het hele programma zo ongeveer vol gas afwerken, maar in werkelijkheid zou je het grootste deel van het programma praktisch stationair kunnen vliegen - iets wat ik ook probeer en wat me bij de 2e vlucht ook de das omgedaan heeft, te langzaam willen vliegen.

Toch.. gewicht is belangrijk en elke besparing is welkom, ware het echter zo dat de benzine-stokers iets van 200 gram zwaarder waren, maar wel voldoende vermogen hadden en zouden remmen op de neergaande lijnen, dan zou die 200 gram voor mij nog niet het grootste probleem zijn. Liever niet, maar voor het goedkopere vliegen en het remmen zou ik het over hebben.

Echter, het lijkt erop dat benzine weliswaar goedkoper is, maar voor de rest geen enkel voordeel heeft. Het is zwaarder, heeft minder vermogen en remt ook niet.

Dan vind ik die electro-optie, zoals Tadango 'm noemde, interessanter worden. Jammer alleen dat die weer zo zwaar is, dan hebben we het over meer dan 200 gram.

Als ik eens kijk.. volgens de verkoper woog de alliance vliegklaar met mintor iets van 4300 gram.

De mintor weeg 860 gram. De uitlaat woog 80 gram. Zeg dat de bocht nog eens 25 gram woog. Dan nog tank + slangen +filter + aansluitingen = 50 gram. Dat betekend dat de hele aandrijving, inclusief alles, maar exclusief vloeistoffen, zo'n 1015 gram weegt.

Als je van 10s uitgaat en Tadango's links, dan weegt het accupakket al meer dan dat, iets van 1090 gram. Dan komt de motor er bij, die weegt 485 gram en de regelaar weegt 125 gram.

Dan kom je dus op een totaalgewicht van de aandrijving van 1700 gram, oftewel 700 gram meer dan de benzine variant.

Dat zou dan dus inhouden dat ik praktisch op 5 kilo uitkom.

Toch zou dat nog het overwegen waard kunnen zijn, mits die setup dus wel goed remt. Het schijnt dat dat ook erg van de regelaar afhangt.

Je kunt dan wel op andere punten weer gewicht gaan besparen. Ik zou dan bv. wel de kleine servo's als vleugelservo kunnen gebruiken, wat alweer 50 gram bespaart. De motormount kan lichter uitgevoerd worden (geen rubbers etc), wat weer 50 gram is.

Verder zie ik dat die regelaar passief gekoeld is middels een groot (=zwaar) koellichaam, mogelijk dat daar nog wat te winnen is.

Dan het kostenplaatje.. ik blijf even uitgaan van de tip van tadango.. ik heb dan 4 5s pakketten nodig, een motor en een regelaar. Verder nog 1 extra lader.

Kom ik uit op:

4* 5s1p 4100mAh = 4 * $99 = $400
Regelaar: $103
Motor: $58
Lader: € 80

Dat is dus 561 dollar en 80 euro. Als je invoerrechten en BTW meerekent kom je dan op iets van 700 euro uit in totaal maximaal.

Dat zou ik ook ongeveer kwijt zijn voor die webra + bocht + uitlaat.

Het geheel staat of valt een beetje met de volgende punten:

1) zijn die lipo's een beetje betrouwbaar; als in; hoeveel cycles kun je er mee vliegen?
2) levert die motor voldoende vermogen en is hij voldoende te koelen
3) remt die regelaar een beetje decent

Dat zijn 3 onbekenden waar ik maar op 1 manier achterkom.. kopen en uitproberen. 700 euro is nogal veel voor een gokje..

Het soortelijk gewicht van methanol en benzine is nagenoeg gelijk.
Benzine = 0,72 kilo per liter.
Methanol =0,7915 Kilo per liter.
dus als we normaal van 500ml methanol uitgaan tijdens een wedstrijd en nu 200ml benzine bespaart dat:
.5x0.7915=395 gram
.2x0.72=144 gram
395-144=251 gram gewicht aan brandstof.

Dus dat is precies het gewicht van de ontsteking en accu voor de MVVS benzine.

Ik denk er steeds sterker aan om een MVVS 26cc benzine op mijn nieuw te bouwen Xtra2000 te gaan plaatsen. Samen met een KS 1025-4 reso pijp. Deze pijp is weer 15 gram lichter dan de MVVS.

Je hebt voor het C programma bij lange na geen 500ml methanol nodig. Als ik bij normale omstandigheden het programma vlieg, is mijn 400cc tank nog 1/2 tot 3/4 vol als ik geland ben.

hezik zei:
Je hebt voor het C programma bij lange na geen 500ml methanol nodig. Als ik bij normale omstandigheden het programma vlieg, is mijn 400cc tank nog 1/2 tot 3/4 vol als ik geland ben.

Dat klopt, is bij mij ook. Maar toch nemen de meesten een 14 - 16Oz tank. Je kunt dan zeg maar twee keer zo lang vliegen als nodig. Naast dat dat handig is met trainen geeft het ook wat extra zekerheid.

De besparing op brandstof is wel degelijk mogelijk:

In één rondje F3A-C verbruik ik een kleine 200 ml methanol, duurt een minuut of vijf-zes. Met een volle tank (in mijn geval 14Oz is 420 ml) dus 10-12 minuten.

Alexzzz verbruikt 300 ml benzine voor een vliegtijd van 20-25 minuten, is dus 150 ml voor 10-12 minuten.

Met die 150 ml benzine kom je dus op 10-12 minuten vliegtijd, wat vergelijkbaar is met 400-450 ml methanol.

Dus na een F3A-C programma zal je van die 150ml benzine ook nog ongeveer de helft over hebben.

Met andere woorden een besparing van grosso modo 250 gram op de brandstofvoorraad is realistisch, met behoud van je actieradius.

Ik denk dat vooral het koppel van de MVVS de onzekerheid is, heeft-ie voldoende koppel om een 4600 grams 2x2 kist met een 16x14 of 17x12 een beetje soepel door de figuren te loodsen. Als het antwoord daarop ja is, dan denk ik dat het gewichtsverschil niet meer zo belangrijk is.

Ik kan je rekenvoorbeeld niet volgen, noch onderschrijven, Bram :P

We gaan even uit van het C programma.

Ik kan dan volstaan met 150ml methanol, maken we er 200 van om nog iets van een veiligheidsmarge te hebben.

Een benzinevlieger heeft dan zo'n 75ml methanol nodig. Maken we 100 van, wederom vanwege de veiligheidsmarge.

Dat scheelt dus 100 gram, en geen 250 gram. Die 100 gram raak je ruimschoots kwijt in meergewicht voor de motor/ontsteking/accu.

Het tweede deel van je redenatie ben ik het wel mee eens. Ik loop wel veel over gewicht te 'zeuren' maar uiteindelijk zal het niet op een paar 100 gram vastlopen.. zolang je maar onder de 5kg blijft en je het programma kunt vliegen, is het - zeker voor ons niveau - goed natuurlijk.

Waarom heb ik nou toch het idee dat je al een keuze hebt gemaakt (viertakt) en dat er toch geen benzinemotor gaat komen bij jou? :D

Grt.

Dat moet je mij niet vragen, de wegen van een Alexzzz zijn ondoorgrondelijk.

Maar helemaal ongelijk heb je niet. Zodra ik begreep dat benzines ook gaan optoeren, vielen de benzines voor mij eigenlijk af.

Dat had je overigens ook al kunnen lezen; ik heb dit namelijk al gezegd ;)

Bij een electro setup kan je ook een bec gebruiken, scheelt een ontvanger accu. 8s setup wil ook, als je toch maar 6 min boven hoeft te blijven. 4300g totaal gewicht? motor van 400g wil ook. Zit ik al weer 400g lager in gewicht :) 860 accu, 400 motor, 125 regelaar..... dan heb je dus geen brandstof meer nodig. 1400g compleet. Brandstof 1250-1300? ik zie het probleem niet :) Electro kan je zo licht maken als je wilt, je gaat alleen steeds dichter in de buurt van de componenten komen waardoor de levensduur van vooral je lipo's korter wordt. Motor kan het vermogen wel aan, je vliegt toch niet continu veel vermogen.

Ik volg je even niet.

Laten we even van het volgende uitgaan:

1) het toestel weegt, zonder motorisering, ca. 3,3kg.
2) ik wil 10 minuten maximaal kunnen vliegen
3) vermogen moet voldoende zijn voor ongelimiteerd verticaal
4) maximum totaalgewicht is 5kg

Wat is dan precies de setup waarvan jij zegt dat dat zou moeten kunnen?

volgens mij is de keuze ook afhankelijk van de vliegstijl c.q. wat vindt je zelf fijn
in de a klasse zie je electro, viertakt en tweetakt
laat die nu net de top 3 zijn in die volgorde
zonder gekheid het heeft allemaal voor en nadelen

Electro en viertakt zijn de enige remmende varianten.. als je kijkt naar 'de top' daar wordt ook louter electro of viertakt gevlogen..

okee, 2100W ingaand vermogen. nodig voor +/- 7-8kg trekkrecht, zou ongelimiteerd verticaal kunnen leveren.

8s accu op 3.3V onder belasting moet dan 80A leveren. Met 4100 mAh lipo's is dat 19,5C, ze mogen 15-25C hebben dus lijkt me geen probleem. Ik gebruik ze tot 75A en dat kunnen ze prima hebben.

Met een 18x8 prop op 7600 toeren zou je dat vermogen ongeveer nodig hebben. Op 8s zou de motor dan +/- 340-360 kv moeten hebben. Motor gewicht 400g (of meer) met goed gas docering en goede koeling (we willen licht blijven dus heeft het iets meer te leiden.....)

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2101

Eerder genoemde 12s 100A regelaar erop en klaar. Zwaardere motor zou efficienter zijn maar is meer gewicht en dat willen we niet. Vaak zijn die ook lager in kv dus grotere prop of meer cellen nodig. De eerder genoemde motor is ook een optie op 8s maar dan eerder met 21x10 prop op 5800 toeren, een heel verschil MAAR dat remt wel als een gek :) misschien ook een leuke optie......

Ik zou het op 10s houden bij 4100 cellen....

De f3a-A klasse modellen werken allemaal met 10s paketten en 5350 lipo's. De B/C modellen moeten alleen wat korter vliegen en kunnen dus met 4100 lipo's toe.

10 cellen is ook mijn voorkeur, maar qua gewicht is 8 natuurlijk beter.

Dat er staat .60 zegt niet veel hoor :) Da's als je hem iets van 1200W voedt, hij kan veeeel meer :)

Jongens,

ik ga al een tipje van de sluier lichten maar ik heb een volledige set besteld bij HC (ex UH)

ik ga eerst proberen op 2 x 4 cellen

testtoestel wordt de LEO van Jamara, daarna gaat alles ik een volwaardig F3A kist met 2 x 5cellen.

ik hou jullie op de hoogte indien je geduld hebt.

Peter

Nou ik ben er nog niet uit.. de benzines zijn inmiddels wel redelijk afgevallen wat mij betreft. Dat stoel ik op het toch iets hogere gewicht, het niet remmen en de kans op te weinig vermogen. Wat betreft het vermogen vertrouw ik hierbij op een clubgenoot die een MVVS 26 in een F3A kist heeft zitten, en aangeeft te weinig vermogen te hebben.

Saito's vallen af vanwege de opmerkingen in dit topic. Te weinig vermogen.

De OS 200 en de YS 140 heeft eigenlijk niemand wat over gezegd in dit topic. Die blijven nog even staan.

Toch had dit topic wel nut. Ik 'droom' als het ware van een electro-setup, maar achtte dat altijd te duur. Uit dit topic begrijp ik dat dat nog niet eens het geval hoeft te zijn, mits je niet gaat voor de 'bekende' motoren als bv. de Plettenberg.

De keuzes die ik nu nog heb staan:

1) gewoon de 3M Mintor monteren. Op dit voorstel heb ik nog van niemand een positieve reactie gehad, ook op de wedstrijddag keek iedereen die ik het vroeg, een beetje 'smerig'.

2) de YS 140 2e hands overnemen. Het is een bewezen motor en dit is (naast het monteren van de Mintor) op korte termijn de meest goedkope oplossing. Op korte termijn, want er moet wel brandstof in.

3) De OS 200 nieuw aanschaffen en monteren. Is gewoon een prima motor met voldoende vermogen. Is zowel op korte als op lange termijn een 'dure' optie, immers de motor moet aangeschaft worden en daarna de brandstof ook

4) 'Een electro setup' monteren. Is op korte termijn duur, maar daarna ben je wel van brandstofkosten af.

Het verschil tussen electro en brandstof is denk ik nu nog nagenoeg niet bestaand, als je de benzinemotoren buiten beschouwing laat. De kosten zouden ook niet mijn uitgangspunt zijn, electro mag wel duurder zijn, ik was echter in de veronderstelling dat het heel veel duurder was, en dat lijkt niet helemaal zo te zijn.

@3W flyer: geduld heb ik niet, maar noodgedwongen toch wel. Het zal sowieso nog wel een maand of 3 duren minimaal voordat ik echt aan de montage van de motor toe ben, dus tijd zat. Ik vrees alleen dat jij meer geduld wilt dan dat :P

@Hans:

Het antwoord van Webra op de vraag of de 160 er ook in benzine-uitvoering komt: nee.

hezik zei:
@Hans:
Het antwoord van Webra op de vraag of de 160 er ook in benzine-uitvoering komt: nee.
Jammer, die zou geschikter zijn voor F3A. Ik denk alleen dat zij dat een te kleine markt vinden.
Op RC Universe lees ik dat OS inderdaad een RX160 heeft/krijgt.

Back