Motorkeuze voor Alliance; tweetakt, viertakt, electro?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 11 sep 2007.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Even kort over deze motor (bijna dezelfde dan, de 5330-8t), deze heeft bij mij inmiddels enkele pakketjes leeggeslurpt, pieken van 4,5 KW gedurende 30 seconden kan hij ook aan! De regelaar (Sentilon 100HV) geeft overigens geen krimp met 12S lipo, continu 40/60 amps. en pieken (20 seconde) van ca 110/120 amps. Gebruikte lipo's zijn FP 4900 12S (2*6S in serie).


    Greetz van Aldert
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Tsja.. ik kan ze moeilijk mailen of ze wel de waarheid spreken, eh :)

    Ik geloof best dat ze een paar honderd RPM liegen in hun eigen voordeel, maar 1500 lijkt mij dan wel weer erg veel.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De toeren komen mij nogal hoog over.

    ook is het vreemd dat zij zelf 3.7pk opgeven terwijl als je de waardes omrekent op 4,5pk uitkomt.
    Mhhh, omgekeerde reclame :lol: minder opgeven dan hij werkelijk doet.

    Daarnaast zou zo`n combinatie met een 18x8 ruim 10 kg trekkracht hebben, da`s best veel voor zo`n motortje op zo`n kissie.

    Bijna te mooi om waar te zijn.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Met welke prop slurp je die pakketjes leeg? En welk toerental weet hij daarmee te behalen? Het klinkt allemaal erg interessant, met name doordat die lipo's niet duur zijn.. het zou wel spannend zijn qua totaalgewicht..
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Tadango, heeft het hier over deze:
    [​IMG]
    Lijkt mij een heel andere motor
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.525
    Locatie:
    Groningen
    Motoren zijn altijd lastig te vergelijken :( De ene is echt de andere niet. Als ze qua gewicht en kv dicht bijelkaar zitten dan klopt het vaak toch aardig. Rendement verschilt dan vaak nog wel.

    EDIT Die 5330-8t klopt qua kv aardig maar is een stuk zwaarder. Opzich zou deze dus qua rendement beter moeten zijn, helemaal bij 2500W+

    Ben dus benieuwd naar de prop, toerentallen enz :)
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jawel Hans, als je zaterdag hebt opgelet zag je het me doen met een 17*12 :wink:

    De MVVS heeft simpelweg bijna het vermogen van de 160FX met betere pijp, dus als je vind dat de MVVS te weinig vermogen heeft, diskwalificeer je de 160FX ook....

    Grt.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Pff.. gelukkig heb ik nog even de tijd om er over na te denken :p

    Ik zat nog eens naar die waardes van die Webra te kijken, let er wel op dat dat 'in flight' waardes zijn; dus niet statisch op de grond.

    Daarnaast hebben ze een resopijp gebruikt welke 205 gram weegt. Dat maakt de webra combinatie toch weer een zware combinatie (motor + pijp = 860+205 = 1065 gram).
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    En anders kom je maar een keer met de Funtana sturen :wink: (als je mode 1 vliegt)

    Grt.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Wederom niet waar Alexzzz.. je zegt 'bijna het vermogen'. Hij heeft dat vermogen dus kennelijk niet, maar is wel nog een paar tandjes zwaarder..

    Hoe dan ook, jij bent er dus wel van overtuigd dat de MVVS voldoende vermogen levert? Ga je het zelf ook proberen? Voor mij is het gewicht wel echt een issue, de Alliance is dan van zichzelf weliswaar licht en met die MVVS houdt je 'm nog relatief eenvoudig onder de 5kg, maar toch..

    Wat ik overigens over die Webra niet kan vinden; is dat een tweetakt? Dat zou wel weer een ernstig nadeelzijn.. gezien de foto, moet het haast wel, maar ik vraag het maar even voor alle zekerheid..

    Ik vlieg mode.. eh.. onbekend.. bij ons noemen ze het 'single stick', ik heb links gas en rudder, rechts hoogte en rol..
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat verklaart heel veel.

    + nog een bocht van +/- 75 gram ;-)

    Yep, benzien 4-takt zie je nog weinig.
    Waarom, maakt het allemaal wel weer eenvoudiger en minder kritisch.

    Dan levert een MVVS 26 voldoende vermogen, meer dan voldoende met een reso lijkt mij.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Geen twijfel over mogelijk, ik heb een 3D kist gehad (fun world 3D) die 5.7kg woog met dezelfde setup en die werd ook keihard omhoog gesleurd door deze motor. Jouw kist moet zeker lichter kunnen blijven dan mijn Funtana, dus kan er nooit wat misgaan qua gewicht lijkt me.

    Ik zit er zéééér sterk over te denken om nog een MVVS aan te schaffen en de X-tra 2000 om te bouwen naar benzine, zuiver uit financieel oogpunt en duurzaamheid (lagers vervangen bij een benzinemotor gebeurt zeer zelden)

    Ja, dat is zeker een 2takt....

    Nope, ik vlieg gas rechts en aileron rechts, gaat 'm niet worden dan :roll:

    Grt.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Scheelt ongeveer 900 toeren dan die je eraf moet trekken...

    Grt.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Vanwege het niet remmen, of is dat voor een benzine dan weer niet van toepassing? Ik zie dezelfde nadelen aan die webra en kennelijk dus ook aan de MVVS en de reeds aanwezige Mintor 170. De Webra is een 2 takt met resopijp, dus zal de transitie waarschijnlijk niet geweldig zijn (?) en gaat het ding optoeren in neergaande lijnen.

    Als dat zo is, vallen de Webra en de MVVS ook af voor mij, dat zou dan een desinvestering zijn.. ik zou dan weliswaar goedkoper vliegen, maar voor het bedrag van die motoren plus uitlaat en de hele rambam, kan ik ook een jaar vliegen op coolpower.

    Blijft over de eerder genoemde YS140L (waar ik nog niemand over gehoord heb?) of toch een electro-setup.. het zijn voornamelijk de prijzen van de lipo's die Tadango hier liet zien, die dat toch het overwegen waard maken... mits die lipo's dus wel een beetje meegaan en niet om de 50 vluchten vervangen hoeven te worden..
     
  15. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Iedere keer dat er over de MVVS wordt gesproken is ook iedere keer het gewicht van de uitlaat een probleem. Als je een 2 takt methanol met een benzine motor vergelijkt heb je nog steeds de reso pijp nodig. Je kan de het gewicht van de uitlaat wegstrepen tegen over elkaar. Dus wat overblijft tussen een MVVS 26 IFS en de OS 1.60 FX is 160 gram extra voor de ontsteking en een extra accu voor de ontsteking. Dus het gewicht verschil is niet zo groot.

    De prijs van beide motoren is ongeveer gelijk en de prijs van een uitlaat voor een methanol of bezine motor is ook gelijk. Dus de besparing op brandstof met een bezine motor komt meteen zodra je gaat vliegen.

    Het optoeren van een 2takt methanol in neergaande lijn zal gelijk zijn aan een 2takt bezine motor denk ik omdat de werking en mechanische constructie gelijk is.

    Sucses met de keuze ik volg het draadje met intresse omdat ik voor mijn Xtra 2000 nog moet kiezen tussen een MVVS 26 IFS of OS 1.60 FX.

    Alex
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik heb het gevoel dat een benzine wat minder uit zichzelf optoert in de downlines dan een methanol tweetakt. Dus wat meer remwerking.
    (Hier werkt de benzine positief tov methanol)
    Maar daarentegen nog wat trager optoert bij gas geven dan een methanol tweetakt.
    (Hier werkt de benzine negatief tov methanol)

    Is een beetje mijn ervaring toen ik een MVVS26 op een BigLift had.
    Echter dit was wel een ander soort kist met ook een andere prop.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat mijn MVVS net zo snel optoert als de 160FX, zelfs met dezelfde prop (17*12), daar hoef je het niet voor te laten.

    Grt.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Dat verschil is gigantisch. We hebben het dan over meer dan 200 gram op een toestel van 5kg. Dat is zo ongeveer de grootste besparing die je op zo'n toestel kunt halen.
    Daarnaast klopt je redenatie niet, de uitlaat voor die mintor weegt bv. 80 gram. Daar bespaar je dus ook weer op.

    De kostenbesparing is wel heel interessant.. maar het feit dat je nog steeds met een slecht remmende motor zit, spreekt mij niet zo aan..
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die uitlaat zal het ook uitstekend doen op de MVVS hoor :wink:
     
  20. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Valt er nog wat te winnen (in gewicht) door een kleinere tank mee te nemen?

    Ik meen begrepen te hebben dat een benzinemotor veel minder brandstof verbruikt dan een methanolmotor. 100 ml brandstof is ongeveer een ons. Dus als je ipv de gebruikelijke 400-500 ml methanol maar 150 ml benzine mee hoeft te nemen scheelt dat wel wat.

    Klopt dit?
     

Deel Deze Pagina