Motoscafo Anti Sommergibile.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pompebled, 21 dec 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi vaarbeeld Jan.
     
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat Henk zegt!
    Vaart schitterend, en klinkt ook prima. Die sprayrail doet ook prima zijn best.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Henk en Diede!

    Het varen op de Weser met 6 km stroom is een enerverende bezigheid, ik stond altijd zo hoog mogelijk, om zover mogelijk vóór de boot uit te kunnen kijken naar eventuele obstakels op de koers van de boot.

    Als je zover van de zender vandaan vaart als op de video, dan valt dat nog wel enigszins te doen, maar ik ben (langzamer) wel eens een halve kilometer stroomop gevaren en dan zie je dus echt niks meer van eventuele zooi in het water.
    In plané terugvarend stroomafwaarts hoor je op die afstand het motorgeluid amper, je hoort eerst het water onder de romp en dan pas het fluiten van de buitenloper...

    Ik had de onafgebouwde romp meegenomen om te zien of je met zo'n (relatief) groot model en die snelheid nog op stromend water uit de voeten kon, nou, dat kan ik bevestigend beantwoorden.
    Het is een genot met deze boot te spelen, gemiddeld heb ik elke dag minstens een uur gevaren, daarna waren de lipo's nog niet half leeg.

    Groeten, Jan.
     
  4. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    *net het filmpje nogmaals bekeken maar nu met het geluid van de pc opengeschroefd, dacht eerst dat dit een filmpje zonder geluid was...*
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    M'n beide neefjes kleppen er (bijna continue) doorheen en Erik, achter de camera, vond dat erg storend en wou er muziek overheen zetten,
    Dat was niet mijn bedoeling, omdat het geluid een deel van het totaalplaatje is.
    Hij heeft toen het geluid erg zacht gezet, dat had wel ietsje harder gemogen, ondanks het geklep.

    Groeten, Jan.
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Die romp blijft trouwens heel erg mooi horizontaal liggen, ook in bochten. Nu de kunst om een zo licht mogelijke opbouw te maken. (depron?)
     
  7. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    nou jan dat gaat niet verkeerd zeg
    dat is een heel net vaarbeeld

    dit is toch eigenlijk
    het mooiste wat er is jan een romp zelf bouwen en dan
    zo varen petje af jan
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Echt wel stoer hé, Gerard? Maar dat gaat die van jou straks ook!
    Is ook nog eens mooi stil. Hoewel het geluidje behoorlijk nijdig klinkt!

    Wel heeft Jan af en toe moeite met sturen... hahaha
    Hadden wij een entering langszij met een mooie holle kadaf...en had Jan een tête a tête met een zeer groot boos oranje werkschip...

    Maar ja wie zet er nu ook een knijter van een vuurtoren op de vaarstijger bij een klein vol vijvertje en een hoop gezelligheid... :rolleyes:
    Grrroetje'ns Bas
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Dat 'moeite hebben met sturen' heeft te maken met de maximale roeruitslag, 45° naar elke kant en de relatief grote afstand tussen de prop en het roer van 75 mm.

    Die grote afstand is met opzet zo gekozen om een wat weker stuurgedrag te krijgen, met name op volle snelheid wil je geen agressief stuurgedrag, dan vaar je de boel ondersteboven, het is geen ECO, de rechte zijkanten willen zich nog wel eens ingraven en bij te snel genomen bochten drift de achterkant de voorkant nog wel eens voorbij, da's tamelijk angstig bij deze lengte en rompvorm.

    Bij het varen met vol gas op ruim water kan ik met de dual rate instelling de roeruitslag nog eens met 50% verkleinen, om zo het gevaar van een al te grote roeruitslag nog meer te beperken, op die snelheid werkt dat erg prettig, omdat je al gauw teveel uitslag geeft.

    In Oosterwolde had ik natuurlijk de volle roeruitslag erop, maar de harde wind en het weke stuurgedrag zorgt bij lage snelheid voor een tamelijk grote draaicirkel, helemaal als de wind je nog eens zijdelings laat wegdriften.

    Ik moet nog steeds wennen aan de korte knuppelweg t.o.v. de 'forward only' instelling waarmee ik op de Weser aan het boenderen was, de langere knuppelweg laat me soepeler varen dan met de helft, die ik momenteel met vooruit en achteruit heb.
    Het jarenlang varen met speedboten (forward only) speelt natuurlijk ook een rol.

    Maar ja, het hebben van een achteruit op zo'n klein vaarwater is natuurlijk wel lekker.

    Ik zal eens nader in de programmering van zender en regelaar duiken of het nulpunt ook te verschuiven is naar 25% achteruit en 75% van de knuppelweg vooruit.
    Of een instelling van de schakelaar, die op de SkyFlY zender zit...

    Groeten, Jan.
     
  10. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    jan heb je topic door gelezen en kan niet ontdekken was voor soort as je gebruik
    en wat voor lagers

    bas bij mij komt het zeker goed we geven het niet zomaar op hoor
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerard,

    Het is een Ø5 mm Raboesch met aan weerskanten naaldlagers, de lengte zou ik moeten nameten ik schat 45-50 cm.

    Niet dat je iets aan deze informatie hebt, want de as is al geruime tijd uit het assortiment.

    Groeten, Jan.
     
  12. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    ok jan

    dat is zonde mijne moet ook iets langer hebben
    mijn 5mm as moet 60 cm zijn en die hebben ze ook niet meer
    heb contact gehad met de leverancier voor ned in zwaag jammer
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Raboesch & 1000 Watt.

    Gistermiddag nog even van het mooie weer genoten en een rondje Sneek gevaren.
    Bij de laatste snelle run ben ik over iets heen gevaren want plotseling was de aandrijving weg...

    Daar de motor nog wel liep waren er twee mogelijkheden, prop weg, of koppeling stuk.

    Toen de boot naar de kant was gedreven bleek het het laatste te zijn:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelukkig heb ik meer koppelingsdelen liggen, dus de reparatie was gauw gedaan.
    Ik heb er wel een stuk siliconenslang omheen gedaan, dan blijft de boel wellicht wat langer heel onder het geweld van de buitenloper en vliegen de stukken niet door de hele boot heen.

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Komt me bekend voor, Jan! Een tijdje geleden viel het me op dat één koppelingen van de RV161 niet soepel liep. (Zelfde type Raboesch-koppeling)
    Als de motor draaide was er onbalans te zien.
    Gecontroleerd of de koppelstukken recht op de assen stonden? Ja, dat was zo.... Uiteindelijk bleek een van de lippen waarin het kruishoofd zit, een beetje naar buiten was gebogen. Ook een stukje siliconenslang op gezet...
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Ik vermoed dat zoiets bij mij ook het geval is geweest, zo'n lip die niet helemaal op z'n plaats is blijven zitten, wellicht 'geholpen' door de centrifugaal kracht bij 10.000 toeren.

    Krijg je dan bij 40 km/h iets in de schroef, dan zijn de krachten te groot voor het plastic en breekt er iets af.

    In deze tijd van het jaar ligt er nogal wat blad in het water, wat de schroef natuurlijk keurig 'opstofzuigert' als je er overheen vaart, als dat bij lage snelheid gebeurt, merk je daar weinig van, maar als je dan gas geeft moet je snel reageren, want de extra weerstand van de aandrijving heeft zo'n groot moment dat de boot direct uit het roer loopt en angstwekkend op z'n rechterzijde wordt gedrukt.

    Ik had dat gisteren een keer of twee en heb toen vóór een snelle run eerst achteruit geslagen om eventueel gebladerte van de schroef te krijgen, dat scheelde aanzienlijk.
    Alleen zijn dit soort acties zijn natuurlijk niet erg bevorderlijk voor de koppeling, als die toch al wat speling begon te vertonen.

    Groeten, Jan.
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Met dit soort toerentallen en vermogens sta ik toch verbaasd dat die kunststof koppelingen het zo lang volhouden. Voor de "doorsnee" boot voldoen ze toch wel.

    Volledig stalen uitvoeringen zijn natuurlijk veel bedrijfszekerder, maar daar zit dan wel een prijskaartje aan. Deze catalogus (blz. 165 en verder) heeft ze, maar schrik niet van de prijzen (iets van 22 € voor een enkele met as Ø 5 mm).

    Ik ben geen andere nog tegengekomen, maar die zullen er ongetwijfeld zijn. Deze ken je waarschijnlijk ook al, maar niet geschoten altijd mis:D.

    Groet,

    Ad
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ad,

    De oplossing met de siliconenslang heb ik jaren geleden ook al eens gebruikt in de 75 cm uitvoering van deze boot, toe maakte een 600 motor aan een reductie gehakt van de kleinere Graupner kardan tijdens het voor en achteruit slaan; het middendeel vloog met een mooie boog overboord.
    Toen heb ik de beide delen met een stuk siliconenslang verbonden en het ontbrekende middendeel vervangen door een dot siliconenkit.
    De kit op z'n plaats in de boot laten uitharden, zodat de uitlijning klopte.
    De koppeling ligt hier nog steeds na gedane dienst.

    Raboesch heeft ook nog een T-bone versie van dit formaat koppeling, die zet ik alleen in tot maximaal 3000 toeren, zoveel torsie en toeren als in de MAS ligt durf ik daar niet op los te laten, ik ben bang dat het T-deel er op den duur gewoon wordt afgedraaid...

    Groeten, Jan.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Even een kleine update.

    Koud water en een plastic prop gaat best goed, zolang je geen dikke tak half onder water liggend tegenkomt.

    Een poosje geleden raakte ik zo een blad kwijt van de rode Graupner X-60 schroef kwijt.

    Goed, met één blad vaart de boot ook, zei het met wat meer lawaai door de onbalans en iets minder snelheid, maar op lage toeren merkte ik weinig verschil...

    Door HendricX in de goede richting gewezen heb ik een paar CNC props besteld bij Henrik Wold in Duitsland Propeller

    De props zien er goed uit en kunnen zonder balanceren worden ingezet, hier de rode 'éénblad' naast de CNC props:

    [​IMG]

    Op de as de 5875, ernaast de 5775:

    [​IMG]

    Het was me de afgelopen weken wat te fris, maar vanmiddag heb ik een drie kwartier door de grachten geboenderd met de nieuwe prop, het vaart weer als vanouds.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    en, een filmpje??

    ze wil wel varen zeg?!!!!!

    gr Brecht
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Brecht,

    Voor een filmpje heb je een camera (plus camera man/vrouw) nodig, en daar beschik ik niet over...

    Het enige filmpje staat op pagina vier van dit bouwverslag, maar dat had je waarschijnlijk al wel bekeken.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina