Motoscafo Anti Sommergibile.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pompebled, 21 dec 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooie propjes, Jan.

    En nu weer snel verder aan de opbouw en detaillering! ;)
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat ziet er prachtig stabiel uit, Jan. Complimenten!!
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    mooi! gaat ook met een lekkere snelheid zeg!
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi! Prachtig zog en een goeie oplossing om de camera te draaien!
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Al een gps aan boord gehad?
    (De pt's, s-boote en zobels kunnen wel inpakken kwa snelheid.)
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Nee, maar ik kan de auto's die op een 50 km/h weg rijden nét niet bijhouden, dus het zal rond de 40-45 km per uur gaan.

    Het gaat zo hard, omdat er 'aardig wat' vermogen aan een forse prop geïnstalleerd is, én de MAS een gestepte romp heeft; de 1200W motor heeft dus een makkie om de Ø58 mm prop op 10.000 toeren te krijgen.

    Grootste nadeel van al dat vermogen op één as is het koppel; je moet voorzichtig op het gas gaan, zou je in één keer vanuit stilstand vol gas geven, dan wordt de boot door het koppel en de wielwerking gelijk dwars gezet en heb je mazzel dat ze niet omslaat.

    Omslaan doet ze bijvoorbeeld onverbiddelijk als je iets in de schroef krijgt, nét als je gas wilt geven; het moment van de aandrijving kan dan niet worden omgezet in voorwaartse snelheid, dus draait de romp domweg om de lengteas.
    Op die manier heb ik de Mobius woensdagavond onbedoeld zwemles gegeven...

    Na droging en het opnieuw installeren van de firmware doet 'ie het weer, alleen de microfoon is beschadigd en levert nog maar een fractie van het volume.
    Er is een nieuwe microfoon onderweg, met een beetje mazzel is het geluid dan ook weer goed.

    Groeten, Jan.
     
  8. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Je zag de boot al een propwalk doen toen je, net onder de brug door, rustig aan gas gaf.
    (of was dat gewoon bijsturen omdat je niet helemaal recht onder de brug uit kwam)
     
  9. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    jij durf wel jan zo ver weg van je op zo,n smal watertje nette snelheid

    jan hoe draai je de mobius op een servo neem ik aan maar hoe heb je gedaan
    heb je toevallig een foto wil ook zoiets bouwen voor mijn mobius
    je heb wel mazzel dat hij nog werkt .
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerard,

    Ik vaar daar (bijna) wekelijks, dus ik ken de beperkingen van het vaarwater, met name als het seizoen voortschrijdt, moet je afstand houden van de oevers, wil je niet in de waterplanten vast raken (been there, done that...).
    De afstand tot de zender vertekent een beetje door de beeldhoek van de Mobius (standaard lens), dit was iets van 120 m én ik sta hoger op de brug, niet onbelangrijk met de ontvanger antenne onder het dek geplakt aan bakboord zijde.

    Sta ik lager, dan valt de ontvangst weg als ik verder dan 200-250m bij me vandaan vaar.

    De camera wordt gedraaid door een zeillier, ik gebruik een Batan B1226, omdat ik die nog had liggen (de link is naar een omgelabelde versie):
    120G EXI Servo w/ Continuous Rotation B1226 (Great for RC Boats)

    [​IMG]

    Voor het draaien van de camera is dit volslagen overkill, maar door de nylon tandwielen loopt de servo lekker stil.

    Zoiets is ook voldoende voor het draaien van de Mobius.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ch_Servo_Drum_Type_.html?strSearch=sail winch

    De B1226 zeillier maakt 5+ omwentelingen, ik heb dit op de zender beperkt tot 360°, anders kan ik op afstand niet inschatten in welke stand de camera staat.

    Let op de gaten onder de lippen die de camera vasthouden, zonder die gaten kunnen de lippen niet veren...:

    [​IMG]

    Daar de bodem van liertrommel niet zo dik is, heb ik er een plaatje 3 mm ABS onder gekit, zodat de drie boutjes die het plaatje waar de camerahouder op geschroefd zit voldoende vlees hebben voor de schroefdraad M3:

    [​IMG]

    Als ik nog meer foto's van de individuele onderdelen moet maken, dan moet je het zeggen, dan schroef ik de zaak uit elkaar.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Dat was inderdaad bijsturen zodat de boot recht het kanaal zou in varen.
    Na het keren zie je hetzelfde, maar door de afstand corrigeer ik teveel en slingert de boot even heen en weer.
    De helmstok is in beeld, je kunt zien, dat ik niet hoef te sturen als de boot eenmaal op koers is, het voordeel van een vergroot roerblad.

    Omdat er zo weinig romp in het water is en de boot met een gewicht van rond de drie kilo vrij licht is, ziet het er met veel wind wel anders uit, dan moet ik regelmatig bijsturen.

    Groeten, Jan.
     
  12. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    hoi jan

    bedankt voor je heldere uitleg super en voor de foto,s dat ziet er goed uit
    ik begrijp hoe je het gebouwd heb .

    heb je toevallig nog een foto van op de boot hoe je hem heb ingebouwd jan
    heb mijn mobius op de riva gebouwd die kan niet draaien en ik heb
    nog een kanaal over op mijn ontvanger vandaar .

    grt gerard
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2014
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerard,

    Omdat de boot (nog) niet voorzien is van een vast dek zit de servo geklemd in een gat in een stuk schuim van 40 mm dik, ter breedte van de romp ter plaatse, je kunt de rand links onder in beeld nét zien aan het begin van de video.

    Deze plaat schuim zit met Gaffa tape aan de boot geplakt.

    Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het werkt...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2014
  14. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    hoi jan
    ok nogmaals bedankt ik ga er eens mee aan de slag bedankt voor alle info
    en verdere details.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Smoke on the water...

    Na een paar weken van weekends het huis verven (moet ook gebeuren, nietwaar) had ik vanmiddag een uurtje 'vrij' om te varen.

    Er was nagenoeg geen wind, dus niet zeilen en de sleper ligt op de helling om slingerkielen aangemeten te krijgen, de MAS was de enige boot vaarklaar.

    Nu vind ik het geen straf om daarmee te moeten varen.
    Eenmaal op de gracht bleek het behoorlijk druk, dus ik ben uitgeweken naar de Zwette, waar lage bruggen het formaat van de passerende boten reduceren tot dingy's en ander laag spul.

    Bij het van me weg varen zag ik, dat ik de bocht terug niet zou halen, dus ik heb de motor stilgezet toen de boot het riet in dreigde te sukkelen en ben er naartoe gelopen.

    Bij de boot aangekomen bleek die vast te zitten in de waterplanten; blijkbaar had ik de regelaar niet volledig op het neutrale punt gezet en was de motor langzaam vooruit blijven draaien en had daarbij een mooi bos om de prop gewikkeld.
    Toen ik de boot vrij had en uit het water tilde, viel me op dat er een gaatje in de krimpkous van de regelaar zat, die vond het blokkeren van de schroef geen goed idee en was heet geworden.

    Toen ik de zaak opnieuw wilde aanzetten, kwam er rook uit de motor en was het einde verhaal; ik kon met de boot onder de arm naar huis..

    Gelukkig had ik thuis nog een reserve exemplaar, dus die gemonteerd en weer proefgedraaid; de ICE 100 liet de motor onregelmatig lopen, zowel vooruit als achteruit, dus ik stopte de boel; te laat, want ook de regelaar gaf een rooksignaal en hield er helemaal mee op.

    Bij inspectie is er maar één onderdeel werkelijk verkoold, maar ik weet natuurlijk niet wat er nog meer stuk gegaan is; het warmtegeleidende matje tussen de eindtorren en de waterkoeling was aan de torren vastgebakken, dus dat is ook niet goed gegaan...

    Zodra ze weer leverbaar zijn, zal ik een nieuwe ICE 100 bestellen, want de T-120, die zolang als vervanger dienst doet, werkt alleen vooruit.
    Dat vind ik niet erg, want de achteruit functie is er eentje met 'dubbelkluts'; je moet de knuppel eerst in de middenstand zetten, dan vol achteruit geven, weer terug naar neutraal en dán kun je pas achteruit draaien...

    Ik heb het geprobeerd en ik vind het helemaal niks, vóór je achteruit geslagen hebt, zit je al ergens tegenaan.

    Maar, het was mooi weer!

    Groeten, Jan.
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Kijk, dat heet
    "positief denken"
    Jammer van de rest van het verhaal, ik had vast niet zo positief kunnen zijn. :(
    Cor
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Cor,

    Ik heb liever dat de boel stuk gaat door zoiets, dat ik als 'eigen schuld' kan betitelen, dan dat er in volle vaart ineens rookwolken opstijgen, een teken dat mijn aandrijfconcept niet deugt.

    Groeten, Jan.
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vraag me af of een zekering, voorzover al niet aanwezig, iets had kunnen voorkomen?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Wiggie,

    Misschien, maar bij het vermogen van de aandrijving wordt het lastig om de goede waarde te bepalen; te licht en de zekering gaat bij elke acceleratie stuk, te zwaar en er gebeurt wat mij afgelopen zondag gebeurde...

    Eerlijk gezegd heb ik in geen van mijn boten een zekering, wellicht toch nog eens naar kijken.

    Groeten, Jan.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Telemetrie inbouwen, of een logger voor de stroomsterkte?
     

Deel Deze Pagina