MSH Prôtos 500

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door EricW, 3 mei 2008.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Heb toch maar besloten om voor de standaard Protos motor te gaan en de SAB blades veranderd in Radix.
     
  2. Chiel3667

    Chiel3667

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Den Hoorn
    Flybarless

    Heren,

    Wie heeft er ervaring met een AC-3X op de Protos?
    Wat zijn daar de ervaringen van?

    Ervaringen van flybarless helis met een ander systeem zijn natuurlijk ook welkom.

    Op het moment dat ik mijn hoofdas vervang om een nader te verzinnen reden, dan kan je precies zijn waar de lagers hebben gezeten. Sterker nog, je kan zelfs voelen waar de middelste lager heeft gezeten. Die slijt er bij mij telkens een beetje in. Heeft iemand anders dit ook? of zijn er mensen met tips?

    Ik vlieg de Protos nu sinds augustus. Wat voor onderhoud plegen jullie aan je heli als je niet crasht?

    Dank voor de reacties!
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Een klein beetje groene loctite tussen de hoofdas en het lager doet wonderen.
     
  4. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Als je dat lager ooit nog los wil halen zou ik blauwe loctite gebruiken, de groene is wel erg permanent ;)
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik gebruik 603, dat is perfect voor dit soort dingen.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik heb er nog nooit locktite tussen gedaan, en geen slijtsporen gehad.
    je kan bij de hoofdas ook wel eens hebben dat je de lagerblokjes tijdens montage niet helemaal lekker hebt uitgelijnt, dan krijg je dit soort groeven ook sneller.
    Je moet een losse as eenvoudig omhoog/omlaag kunnen bewegen in de lagers als alles vast zit.
    Is alles wel goed uitgelijnt, dan heb je toch ergens een onbalans inzitten (bladen bijv.)
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2010
  7. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wacht nog op de Phoenix Ice 75 en de Microbeast, maar hier alvast wat foto's:)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    stoer ding Mario :)
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Vindt ik zelf ook Eric;)

    En de kwaliteit vindt ik ook erg goed, alles past mooi en loopt soepel zonder speling, en ik was gewaarschuwd dat er bij de Protos nog wel eens wat mist in de kit maar bij die van mij kwam ik niks te kort.

    Gewicht is ook mooi laag, tot nu toe 1450 gram, daar moet de regelaar en de Microbeast nog bij komen en dan is hij vliegklaar zo'n 1550 gram:-D
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt.
    Is echt doordacht ge-engineered, zitten geen vreemde dingen of aanpassingen aan of op, en alles past mooi en werkt.
    Dat zie je dus direct terug in het geringe aantal onderdelen en in het gewicht.
    Ben benieuwd naar je maiden :D
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hier een test van de stretched versie van de Protos 500.
    470 mm bladen, langere staartbuis, en ik zag op HF een nieuwe counterbearing op de pinion zitten.
    Ziet er niet verkeerd uit :) :
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wat een power zeg!!

    Eric heb je een linkje van die nieuwe counterbearing?
     
  13. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Vraagje, het lijkt bij mijn Protos alsof de (430mm) main blades de (70mm) tail blades kunnen raken:confused:

    Kan deze combinatie wel?
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hier een close-up foto van het testmodel.
    Luigi Rungi tests the new 470 blades stretch kit - HeliFreak

    Ik heb nog nooit gehoord dat de Radix bladen een bladestrike veroorzaken op de protos.
    Heb uberhaupt nog nooit iets over een bladestrike gelezen trouwens...
    Ik check het nog wel even na natuurlijk.
     
  15. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Had hem al gevonden, stretch kit is zo te zien alleen voor de carbon versie:(


    Het lijkt mij ook sterk hoor, maar als ik een rotor blad flink naar beneden door buig kan hij de tail bladen aanraken, bij een 90 sise is dat duidelijk not-done maar met zo'n klein rotortje zal de door buiging wel veel minder zijn onder belasting.
     
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ja nu je het zegt...lijkt alleen voor de carbon te zijn, beetje jammer eigenlijk voor mensen die geen Carbon frame hebben.
    Toch vraag ik me af of dat ook niet gewoon in het plastic frame past, gaatje erbij, de tussenruimte is gelijk namelijk.
    Ik heb net even gekeken en er zijn heel veel protos piloten met 430 bladen dus...
     
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ach eerst meer eens dat ding de lucht in krijgen, denk dat ik er een hoop plezier aan ga beleven zoals hij is;)
     
  18. Michael Brugman

    Michael Brugman

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    6
    Hallo iedereen,

    ik heb een paar vraagjes, ik vlieg zelf ook met de protos en een geweldig ding, maar ik vind die nieuwe rode canopy niet mooi ik zoek de oude kleure canopy, wie weet waar ik dat kan kopen of heeft iemand hier een over waar van ik hem kan over kopen?:)

    en hoe moet ik de tailboom aderen? ik heb last van me gyro en dat is niet echt fijn en het is bovendien met zo'n model alles behalve ongevaarlijk.

    alvast bedankt en de groeten:)
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De canopy met het oude design (glassfiber)is voor zover ik weet gewoon nog in de handel...
    Ik heb onder het staartservo beugeltje de zwarte verf een beetje weggeschuurt van de staartbuis en er een draadje tussen geklemt.
    Het draadje zit aan een frameboutje met een kabelschoentje (zo'n ringetje).
    Je kan met een multimeter meten of je van het einde van de staartbuis tot aan de motorplaat contact hebt.

    Grt,
    Eric
     
  20. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Als je de conductive tailboom mount hebt, heb je geen extra draden nodig.

    Die canopy is juist door veel vraag weer in productie en kun je gewoon vinden in de shops.
     

Deel Deze Pagina