MSH Prôtos 500

ook een protos

Ik had een plastic versie van protos 500 al lang hier, maar ik had steeds geen tijd om te bouwen.

Nou gistereen avond eindelijk begonnen. (nog geen servos binnen, maar ik kon niet meer wachten, ik zie het nog wel.).

Ik heb echt veel helis gehad;
4/5 verschillende walkeras, honey bee king v2, copterx, gaui200, trex250, trex600esp, HDX500, SJM180 en nog een rij aan verschillende 450 helis. Er is nooit een heli geweest die ik zo snel en zo goed kon bouwen! Bij alle helies moest ik altijd veel dingen gaan aanpassen. Mijn 600ESP is nu alles behalve een align heli, 10s, scorpion, Vbar, derde bearingblock, 25 verstevigingen, zelf gemaakte lipohouder en alles naar mijn eigen smaak omdat de elektronica weer niet goed past en meestal was ik altijd een week bezig met vinden van een perfecte plek. Ik weet dat veel mensen gewoon een esc ergens aan de zijkant met een tyraps vastzetten, maar ik moet altijd een perfecte plek hebben voor mijn elektronica, kit bouwen is 2 dagen.... elektronica plaatsen is 2 weken bij mij :)

Alles past 100%... overall aangedacht. 0.0 spelling op de staart. Dit is voor mij echt ongekend. zo weinig onderdelen en ze passen zo goed op elkaar. Er is echt geen play in de staartgedeelte, Beetje creepy eigenlijk :) en nee het is echt geen binding en alles is zo soepel. Ik ben altijd een lief hebber van bling geweest en dacht: plastic bah.... ja plastic is bah als je over hk450 heb of de align 450S heb. Dit is echt kwaliteit :) Het lijk wel op een tell-sell shopping reklame, maar ik ben nu zo blij :) dat had ik nooit met een andere heli. Eerst zit je op te wachten... postbode is er... je bent helemaal blij.... je gaat bouwen.... veel ellendes en irritatie.... je bent minder blij..... zelf veel aanpassen enz... ben je weer blij :)

Er zit zelfs een derde bearingblock eronder... en wat doet align op zijn 600ESP.... die haalt er een eruit! stelletje mafkezen daar. Wil je bezuinigen? doe dat op de canopy ofoz... haal een set blad uit de kit, niet een derde bearing block eruihalen en 1.6mm frame erin zetten op een 600 size heli.

Ik ben helemaal gek op mijn 600, maar omdat ik hem zelf zo ver heb gekregen, niet omdat align zo geweldige heli ontworpen heb.

Heb ik al gezegd dat er 0.0 play in mijn staart gedeelte zit, lol :)

Ik las wel op helifreak dat je speling hebt tussen staarthuis en staartboom?
De naad van de twee schalen sluit dus volledig rondom en dan blijft er wat ruimte...
Ik zou er een cellotapje onder zetten, maar wel vreemd dat de delen wat aan de grote kant zijn, Heb ik eigenlijk nog nooit gehad.
Ik vlieg nu trouwens met een carbon/metal staart (bling), en die doet het perfect en heeft geen centreernokje, kan je zelf uitlijnen met de hoofdas.

Grt,
Eric

hoi eric,

Ik heb hem net opgelost. Ik heb de gaatje net ietsje vergroot (1.5mm). Dus kan ik hem meer naar links draaien en wordt dus nu helemaal 90. Heb ook een draai plakband om de tailboom gedaan en zit nu helemaal vast :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet had verwacht van protos. Heb ik weer een maandag kit :) Maar voor de rest ben ik nog steeds helemaal blij, tenzij dat ie echt slecht vliegt, maar daar ga ik niet van uit.

Nee, want het zijn meestal allemaal griezelige passingen :D
Zou inderdaad iets met de nakrimp of productie instellingen van de schaaltjes te maken kunnen hebben (iets te weinig misschien)
Hij vliegt enorm goed, je zal aardig opkijken van de enorme snelheid en overpower.
Ik ben persoonlijk wel gek op snelheid en power.

Uitval tijdens vlucht

Hee All,
Zijn geen spectaculaire ontwikkelen, zo te horen. Er is trouwens wel iets nieuws aan de staartbuis, ze hebben het laatste stukje wat in het vierkante blokje gaat niet voorzien van zwarte lak. Dit om de statische lading te laden glijden.
Wie kan mij een advies doen welke accu’s ik het beste kan nemen? Wat hebben jullie?
Nog een laatste vraagje: Tijdens de vlucht viel de motor uit. Zelf ben ik er niet zeker van maar andere heli vliegers zijden dat de servo’s het nog deden. Later heb ik de accu er weer opgezet en alles lijkt gewoon te werken. Hoe zou ik de oorzaak kunnen achterhalen?
Alvast bedankt voor alle reactie!
Gr Chiel

Alle staartbuizen worden nu zo geleverd heb ik begrepen.
Dan hoef je het niet zelf kaal te maken als je een aarde draad trekt naar het frame.
Ze leveren tegenwoordig ook als upgrade een geleidend staartblok, heb je het draadje helemaal niet meer nodig.

Ik vlieg met outrage 6S1 2500Mah en met Hyperion cx g3 6s1 2500 Mah.
Vlieg met een 15T pinion.

De redenen van motoruitval kunnen uiteenlopen.
Kan een lipo zijn die het begeeft (te heet geworden, kortsluiting op de tabs).
Kan de regelaar zijn die te heet wordt of een komplete cutoff ingesteld heeft staan bij onderspanning (instellingen regelaar).
Kan in je stekkers zitten (soldeer/kabels).
Kan een brownout zijn, onderspanning met reset van je ontvanger als gevolg (goede stroomvoorziening, sterke BEC gebruiken).
Kan een statische onlading zijn geweest op de regelaar of ontvanger (goed aarden).

Altijd wat moeilijk te bepalen en zal je echt naar moeten zoeken.

Grt,
Eric

Hay Eric,

Thanks voor je reply. Het formaat van die Hyperions zijn best vreemd toch? Het zijn niet de zo gezegde normale langwerpige accu's? Past dat dan allemaal wel goed?

Vlieg nu met de MSH Esc van 80A - 4A interne bec. Ben al 3 maanden opzoek naar een nieuwe ESC. Momenteel denk ik aan de Phonix Ice 75 Lite met een externe bec en i.c.m. een scorpion motor.. Wat is jou idee hierover? Zoveel slechte verhalen gehoord over de standaard MSH regelaar dat ik hem nu ook al meteen de schuld wilde geven. Verder heb ik er nog steeds erg veel plezier van. Alleen een beetje gerotzooi de laatste tijd.

Ohja, was ook wel benieuwt wat je toerental met 15T is, en op hoeveel staat je Thr. Crv?

Alvast bedankt!

In de Protos past bijna alles tot 3300 Mah, heeft behoorlijk wat ruimte onder het kapje.
Het voordeel van de wat blokkerige hyperions is juist dat je je zwaartepunt wat meer kan regelen door de lipo te verschuiven op de tray.

Die ICe met een externe Bec moet het prima doen denk ik, op papier dan, ken ze zelf niet.
Ik vlieg nog altijd met een Jazz80, en koop ook nooit iets anders meer dan kontronik, tenzij er iets beters verschijnt.
Ik heb de headspeed nooit gemeten, Maar ik vlieg met een vlakke curve van 80% (met de kontronik in helimodus = governor), en vermoed iets van 2750-2800 toeren te draaien.

Grt,
Eric

Ik probeer te vliegen met een protos.
Accu's van hyperion de g3 serie 6s2600 net wat eric zegt,
laag op de accutray en alles is in balans.
Ruimte genoeg onder de kap.
heb je al gevlogen met de protos zo niet sta je een aangename
verrassing te wachten(in de positieve zin)
Dit weekend met die van mij en met een trex500 begonnen.
maar de protos is nu al favoriet.

gr martin

hi chiel,

Je hebt wel de conductive tailboom mount toch? phoenix Ice schijnt erg goed doen, zeker zijn gov. Ik heb zelf wel slechte ervaring met 80HV en 110HV gehad op mijn 600, 2 x shutdown in de lucht. Je had toch ook nog een 14T? Probeer anders 14T en 100% curve.

martin;
Dus je hebt hem al in de lucht gehad? gefeliciteerd met je maiden flight :)

De conductive tailboom mount zit standaard al in de nieuwe kits,
heb er een test op gelaten en alles werkt goed.
Mijn jongste zoon is technicus bedrijfs intallaties en heeft een meter hier
voor meegenomen en kon totaal niks meer waarnemen.
De regelaar van Lipotech 80A die nu in de kit zat bleef op mijn
heli steen koud(misschien hielp de buiten temperatuur ook wel een beetje)
alleen de motor en da accu's werden handwarm.

gr martin

Al een maandje of 4 ;) Alleen dan mini V.

Opzich zelf al een strakke heli, met de vbar ontzettend strak:mrgreen: Ben ook benieuwd naar de Align FBL.

Ik heb de mijne altijd al flybarless gehad! :-)

http://img44.imageshack.us/img44/1774/p1010011c.jpg

Krijg de foto er niet ingeplakt.....

Heb de Mikado meenemer geinstalleerd, the main shaft ingekort, metal main en tail grips van infinity, verlengde staartfin met CF radix main en tail blades, BLS 251 op de staart en een standaard V-Bar 4.0, Hyperion motor met YGE ESC, Inolab 251MG voor cyclic....

Laatst bewerkt:
De mijne zal straks flybarless herboren worden! Ook met de MSH FBL ombouwkit. Voor die €35 kun je die kop altijd proberen natuurlijk! Persoonlijk lijkt het mij niet ideaal om de aanstuurstangen ook te gebruiken als menemer van de swashplate (wrijving en speling), maar het werkt blijkbaar en we gaan het allemaal wel meemaken. Er komt overigens een normaal formaat V-bar in.

Groeten,
Tjerk ;)

Nou ik heb vanavond eindelijk gevlogen met mijn protos. Het was even spanned... maar het ging prima. Meteen ook de auto trim gedaan en was ook meteen goed.

Hij vliegt gewoon super :) Het was donker en kon ik niet veel doen want voordat je weet ben je buiten de verlichtingen. Maar er zit echt heel wat vermogen in die heli en tegelijk erg stabiel. (maar niet zo stabiel als mij trex600) Maar ik kan me voorstellen dat als je van een 450 overstapt dat je dan WOW zegt.

Mijn setup;

Plastic versie helemaal stock
3x DS510
Mini Vbar
BLS251 staart
Hyperion 2600mah
org motor + regelaar
15T 100% curve
Wel een aparte bec, dat doe ik altijd op elke heli. Neemt een hoop werk van je esc over.
4A 2-6S Input Switch Mode UBEC [4AUBEC] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

Motor werd wel handwarm (het is ook wel koud nu, in de zomer moet ie wel een stuk warmer worden denk ik)
Regelaar was helemaal koud.

Alleen dat DS510 bevalt me niet. ze hebben te veel spelling. Als je gewend bent met betere servos vallen ze wel tegen. Maar ik dacht eerst gewoon goedkoope servos erop. Maar nu dat ik weet dat hij een blijvertje is, komt zeker BLS servos op de swash.

Heb ik al gezegd dat hij erg strak vliegt :) Jullie merken het al, ik zit hier met een dikke glimlach.lol Jammer dat MSH nu eerst met een 450 komt. Als ze met een 550 of 600 komen ruil ik mijn trex600 zo in en ik ben al helemaal gek op mijn trex600.
Hij zeker de beste heli dat ik tot nu gebouwd heb. Als ik dit wist had ik hem al lang afgemaakt, hij lag 3 maanden half opgebouwd op de plank.

Ik ga hem morgen lekker martelen op ZLC.

p.s: Ik kan geen files uploaden. Maar stuur je emailadres per PB als je intrese heb in mijn vbar config.

leuk man :)

wisten jullie al dat MSH binnenkort met een stretch setje voor de Protos 500 uitkomt.
Ga ik zeker eens proberen als het er is.

grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Back