Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T topic

Ik zou zeggen reken het prijsverschil uit en beslis op basis daarvan.
Bekijk hoe groot het verschil is en wat het kost als je je motor sloopt.

Zelf mengen is best goed te doen hoor. (er zijn er bij die willen niks anders) Als je de mengverhouding goed aanhoud dan is het zelfs beter dan de sommige aangeboden brandstoffen op de markt. Hangt er een beetje vanaf welke synthetische olie en wonderolie je gebruikt. Als je maar je juiste mengverhoudingen aanhoud.

En het is goedkoper als je 20 liter zelf mengt op de lange termijn. Voor 5 liter niet. Voor 20 liter absoluut.

Je zal wel je motor anders moeten afstellen. Zeker als je vanaf sidewinder komt. En nu ik er zo over nadenk besef ik pas wat je probleem mischien is dat je motor uitviel.. Sidewinder is enorm vette brandstof.. Alleen de world blend mix bevat minder olie maar de normale roze en blauwe versie zijn veels te vet..
We hebben op de club ooit eens een inkoop actie gehad met veel rijders.. denk dat er niemand ooit nog met die brandstof wil rijden. geen motor liep goed in verhouding met andere brandstof.

de enige olie die ik heb is van tornado: Rizol Crystal (castor oil for modelengines)
dit is een niet syntetische olie volgens mij...

sidewinder is zeker vet, ik ben nu me motor wat armer aan het afstellen.
heb hem weer vet vrij gemaakt, maar na 10 min rijden (op een goede temperatuur) was hij weer net zo vet...

Je hoeft in oss maar minimaal camber te rijden. Dus als je band aan de binnenzijde meer slijt als elders op de band dan heb je meer als 2 graden camber staan. Ik zou voor de winterdagen lekker een setje angle spikes nemen ofzo.. dat geeft in kou en nattigheid nog behoorlijk tractie vanuit de band. denk dat je met 2 setjes wel tot maart doet met elke week rijden :)

Let er ook wel op dat die setups gebaseerd zijn op de zomerdagen dat we daar rijden.. in de nattigheid/kou zullen de veren iets zachter worden en de linkage achter wat langer..

Ik bedoelde eigenlijk het midden van de band als 'binnenkant' :p

Als je midden profiel helemaal op is en de zijkanten nog redelijk goed zal dit hebben gelegen aan het ballonnen van de banden, dikkere diffolie zal dit vaak verhelpen.

Kan je hier wat technischer op ingaan. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit ballooning voorkomt / verminderd.

Door het wijzigen van de dikte van de diff olie krijgt een diff meer of minder een sperrende werking. Dikkere olie; meer sper / dunnere olie minder sper.

Als je dunnere olie in je middendiff doet zal bij gripverlies aan de voorkant er meer vermogen naar de voorkant gaan waardoor je banden gaan baloonen. Bij dikkere olie krijg je het tegengestelde.

In jou geval, een Savage heeft (meestal) geen middendiff en dus kan je niets doen aan het balloonen van je banden door aanpassen van de diff olie.

Andere optie is een gaatje in je band maken en het gaatje aan de binnenkant van je velg dichtplakken. Hiermee voorkom je ook een deel van het balloonen. Daarnaast is het ook afhankelijk van merk en type banden...de ene band zit strakker om de insert en velg en is minder soepel dan een ander merk en type. Bijvoorbeeld een AKA Cityblock zal minder balloonen dan een LRP Harakiri (is mijn ervaring).

Met andere woorden, je verplaatst hiermee het balloonen naar de voor- of achterkant van de auto. Het blijft wel, maar je kan dan de grip op de voor- of achterkant bepalen. Op een Savage gaat dit inderdaad niet werken.

Eigenlijk wijzig je de verhouding van de hoeveelheid aandrijving voor-achter bij het verliezen van grip, met als gevolg het minder of meer balloonen van de banden.

Gevolg is echter ook dat de aandrijving voor-achter gewijzigd is als je wel grip hebt en daardoor kan je on-power en off-power meer of minder stuur hebben. En dit kan best een nadelig gevolg voor de rij eigenschappen zijn.

Uit de Hudy setup guide:
diffs.jpg

het balloonen van een band zal je blijven houden.. De enige manier om dit echt weg te halen is de band voor het plakken een of tweemaal in te plakken met ducktape. Bij een geplakte band kan je hem opensnijden langs de velg en weer dichtplakken. Zorg dan wel dat je goede lijm gebruikt zoals die van locktite of aka..

Gaatjes helpt het sterk te verminderen. Diffolie of diffolie verhouding maakt niks uit, temminste tenzij je voorbanden of achter banden meer slijten als de ander.. dat kan duiden op dat er in één van de diffs te dunne olie zit. Maar het balloonen zit hem vrijwel alleen maar in de band..

Dikkere diff olie betekend minder wiel spin, minder wiel spin betekend dat je wielen minder zullen ballonnen, en daardoor minder zullen slijten in het midden vlak. Het inplakken van de banden is een leuke optie echter ook een linke. Als de tape loslaat in een finale zul je een band hebben die niet te controleren is. Dit zal eerder gebeuren op een natte baan. Verder kan de tape breken , ook dat zal leiden tot een ongewenst effect.

Heb al aardig wat banden getaped met ducktape. Die hebben inmiddels heel wat runs op 6S overleefd. Als er al iets fout gaat met die tape, dan komt dat waarschijnlijk doordat het niet goed gedaan is.

Jazeker. Geen probleem.
Deze bandjes (aka cityblocks en lrp harakiri) heb ik op mijn e-revo gehad. Daarmee vaak op 6S gereden, die is dan vertand op een snelheid van 83km/u! Dat ging zonder enige problemen en ik gebruik de banden nog steeds. Afgelopen zondag in Purmerend geweest. Daar gereden op een vrij natte/vochtige baan met de MBX6T (4S, vertand op 68km/u).

Wel gaten in de velg dicht en kleine gaatjes in de banden.
2 randjes ducktape en daarna gelijmd met pro-line ca medium.
Nog geen enkele band los of kapot gehad.
Ook netjes gebalanceerd natuurlijk ;)

Laatst bewerkt:
Dikkere diff olie betekend minder wiel spin, minder wiel spin betekend dat je wielen minder zullen ballonnen, en daardoor minder zullen slijten in het midden vlak. Het inplakken van de banden is een leuke optie echter ook een linke. Als de tape loslaat in een finale zul je een band hebben die niet te controleren is. Dit zal eerder gebeuren op een natte baan. Verder kan de tape breken , ook dat zal leiden tot een ongewenst effect.

Whahaha onze afstel guru!

Dikke diff olie is (iets) minder wielspin.. minder wielspin is niet dat banden niet balloonen... Banden balloonen door snelheid.. door een dikker diff draaien je banden niet opeens 10000 toeren minder..

Ga het nou volgend jaar eerst maar is proberen het intapen.. Je tape kan namelijk niet loslaten daar het rondom je band zit. Waneer dit loslaat draait je band gewoon nog rond..
Niet dingen gaan zitten te ontkrachten waar je niks vanaf weet..

Back