Multicopter Café

Zou een spanningsmeting dan nog zinvol zijn? of zakt de spanning dan sowieso zo snel dat je toch niets kunt doen?

Ik had mbv telemetrie een spanningsmeting op m'n heli's maar mis het niet. Ik keek er wel eens naar om te zien wat de minimale spanning was geweest maar qua alarm was het meer vals alarm dan nuttig. Een osd met verschillende gegevens lijkt me op zich wel handig maar niet noodzakelijk, zeker niet op een klein model dat ik niet ver weg vlieg.
Als je bv gps info hebt, video opneemt en crasht terwijl je nog beeld hebt dan is het misschien handig om je model terug te vinden.

Uiteraard, maar mocht je er dan nog niet uitkomen zou je de coördinaten kunnen gebruiken.
Ik heb er overigens wel een pieper op m'n quad om 'm terug te vinden en dat blijkt wel handig met zo'n klein model :)

Zou een spanningsmeting dan nog zinvol zijn? of zakt de spanning dan sowieso zo snel dat je toch niets kunt doen?

Bij een rotte lipo heb je er weinig aan. Op de lader leek de lipo prima. Op de Mini Protos greep de LVC vrijwel meteen in toen ik in de lucht hing.

Neemt niet weg dat een lipo meestal langzaamaan verouderd en dan is voltage op OSD natuurlijk handiger dan een timer. Tenzij je graag props vervangt.

Uiteraard, maar mocht je er dan nog niet uitkomen zou je de coördinaten kunnen gebruiken.
Ik heb er overigens wel een pieper op m'n quad om 'm terug te vinden en dat blijkt wel handig met zo'n klein model :)

Je kunt hem ook crashen op de motorkap van iemands nieuwe BMW en luisteren waar het gevloek vandaan komt :p

Vandaag nieuwe regelaars op mn tri gezet. Vooraf nieuwe motoren maar hij wil nog steeds niet meer met drotek MW.

Krijg hem wel van de grond maar vliegt als een dweil en wordt met pogingen tot afstellen niet veel beter of hij begint een eigen leven te leiden/lijden.
Net throttle calibratie gedaan. Morgen nieuwe poging. Anders geef ik dit printje op. Staat 1.7 op.

Heb ook een KK2.0 dan proberen we die maar eens.

Verstuurd vanaf mijn S4 mini.

Misschien maar eens updaten naar 2.3 als het kan. Voor zover ik zie moet dat kunnen. Nu ik nog is 2 jaar geleden en toen was het een hoop ellende om alle software draaiende te krijgen.
HK v1 printje was al helemaal een ramp op de PC.

Iemand nog tips? Servo zou naar pin 11 moeten las ik.
Kijk of het lukt met arduino om het er in te krijgen. Anders 2.2 daar is een online config voor die de code schrijft.

Heb trouwens Drotek IMU6DOF. ITG3200+BMA180

Voorstellen: Maarten

Laat ik mezelf, na een aantal postings en inmiddels enkele vlieguren ook maar eens voorstellen:

Maarten, ik ben nog net geen 40, en sinds een half jaar me aan het verdiepen in multicopters. Ik heb vorig jaar toen ik in Singapore was een Syma X1 gekocht op de terugreis en sindsdien besmet geraakt ;)

Ik heb ondertussen een DJI F450 ARF kit in elkaar gezet (met Naza-M lite + GPS). Reden om hiervoor te kiezen is dat je voor een relatief laag bedrag een kwalitatief goede setup hebt, voorals als je nog niet helemaal 100% in de materie zit (motoren, aantal kv, maten van props etc). Bovendien is een Naza-M natuurlijk bijzonder handig voor beginners. Mijn idee is dan een flamewheel met Naza en GPS altijd nog wel van pas kan komen voor wat mooie plaatjes, ook als je voor het echte vliegwerk een Mini-H gebruikt.

Enfin, inmiddels al een gebroken arm, GPS paaltje en de nodige props verder is het allemaal nog steeds reuze leuk. Ik heb nu de volgende setup:
  • DJI F450 ARF kit (met DJI landingspoten)
  • Naza-M Lite met GPS
  • Turnigy 9xr mode2 met Frsky DJT tx module (V8FR-II rx)
  • Mobius Cam op Hobbyking shock/vibration mount. (werkt goed)
  • Een paar Turnigy 3s 2200mAh 40c LiPo's
  • Kerstboomverlichting op een vrij kanaal :D

En om maar meteen een vraag te stellen: het vliegen gaat prima voor een beginner (die bomen nemen alleen steeds voorrang) en ik heb de tuning voor mijn gevoel ook in orde (gebruik potmeter voor remote pitch & roll tuning in Atti mode), maar alleen bij dalen gedraagt de multicopter zich vreemd. Hij wiebelt nog al en ik heb zelfs al een keer een onbedoelde koprol gemaakt (nee, motoren niet uitgezet, kon weer oppakken door throttle stoot te geven gelukkig). Hier een voorbeeldje: wiebelen bij zakken - YouTube

Is dit hoe een F450 met Naza zich normaal gedraagt bij wat wind?

Hard Loodrecht naar benee , vinden ze nooit leuk. Liever met een beweging erbij. Dus voorwaarts zijwaarts,combinatie van 2, of weet ik veel, maar nooit echt hard recth naar benee.

De gains kunnen misschien nog wel wat strakker...
Zie ook voor wat uitleg:

Voor ervaren gebruikers:
Als je wel steeds loodrecht wil, kan het helpen om de idle speed van de motoren een stap te verhogen, maar pas hier wel mee op dat je ze niet te hard laat draaien en ongewenste lift krijgt! ;) Maar ook hier echt strak zul je he tnooit krijgen, maar wel zo dat hij niet meer omflipt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hard Loodrecht naar benee , vinden ze nooit leuk. Liever met een beweging erbij. Dus voorwaarts zijwaarts,combinatie van 2, of weet ik veel, maar nooit echt hard recth naar benee.

De gains kunnen misschien nog wel wat strakker...

Thanks, dat zijn goede tips, daar kan ik wat mee. (Net als je bouwverslagen, zeer nuttig) :thumbsup:
Heb ik weer wat te freubelen. Het freubelen is misschien wel leuker dat het vliegen :p

Beter dan dit krijg ik hem niet. Acc aan als het goed is. In ieder geval auto level. Zet je die uit wordt ie nogal zenuwachtig.

Tricopter test
Tricopter test(1): http://youtu.be/4xJwSE_6nOw

Toch nog maar proberen de firmware te updaten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, mijn naam is Caspar en dit is mijn eerste bericht op het forum. Dit forum is voor mij net zo nieuw als de wereld van modelbouw en multicopters. Er gaat echt een wereld voor mij open!

Ik ben hier gekomen omdat ik een drone wil kopen om luchtopnames te maken. Eerst dacht ik om een RTF model te kopen, compleet met camera en FPV. De DJI Phantom 2 leek mij wel wat. Maar na wat lezen o.a. op dit forum besloot ik om het anders aan te pakken. Het plan is nu om zelf een quadcopter te gaan bouwen, daarmee te leren vliegen en die verder uit te breiden. Wat er daarna komt, zien we dan wel weer.

Het bouwen gaat voor mij als absolute leek een leuke uitdaging worden, maar met dit forum en de rest van internet moet ik toch een heel eind komen. Ik heb hier op het forum al zo veel nuttige informatie gevonden en mooie bouwverslagen gezien.

Tot nu toe heb ik wel wat ervaring met RC helikopters. Ik heb jaren geleden zo’n 6020 helikoptertje gekocht, maar die vloog ik al snel kapot. Daarna heb ik er nog een stuk of zes gehad, die zijn allemaal kapot gegaan. Het is dan ook echt een stuk speelgoed waar je niet te veel van moet verwachten.

Nu heb ik een Hubsan X4 mini quadcopter. Die had ik al een tijdje, maar ik had er nog weinig mee gevlogen. Echt een leuk ding om mee te leren vliegen! Ik heb hem al aardig onder controle.

Ik heb nog veel vragen en dingen om uit te zoeken over de configuratie van mijn eerste zelfbouwproject. Binnenkort zal ik de opzet posten op het forum en dan hoop ik op nuttige tips en opmerkingen.

Groeten, Caspar

Back