Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wij gebruiken kunststoffen wrijfhouten.... Die bestaan uit (het is een enkel gietstuk van een soort vezelversterkt nylon of zo) twee schenen, met schuin geplaatste verbindingsstukken ertussen, zodat het enigszins kan veren. Heb er zo gauw geen fotootje van, maar dit is een google afbeelding: https://www.google.nl/imgres?imgurl...d=0ahUKEwjCroKGvrHLAhXC6xQKHdQJCeAQMwgjKAYwBg

    Lichter hanteerbaar dan hout, veert beter, splintert niet kapot.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Bert! Die dingen ken ik en zie je ook in de binnenvaart. Vroeger gooiden we die houten dingen eerst een paar dagen in het water. Dan splinterden ze bij gebruik niet zo gauw. Achterop gebruikten we om de blauwe band te sparen ook wel een staand houtje. Gr. Klaas
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nee dat klopt Klaas, hij is gewoon van alle kanten prachtig :koud: en ik kijk er naar uit om hem straks een keer in het echt te zien :).
    Groet, Bert
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaan we een keer regelen Bert en dan zetten we het geluid ook aan. Is wel geen geluidsmodule, maar voegt toch iets toe. gr. Klaas.
     
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klaas,
    Ik heb je bouwverslag stilletjes gevolgt, en ik moet zeggen dat je het zeer netjes hebt gedaan. Het tempo waarin je werkt is snel, maar je maakt het wel goed. Het einde nadert, en maak hem mooi af. Keurig hoor!
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bouwtempo gaat een beetje met buien Jeremy. Hoe ik het zou willen weet ik wel, maar hoe het kan moet ik wel eens een poosje over denken. Soms probeer ik eens iets, maar valt het toch verkeerd uit. Zat te denken om de radar draaiend te maken en het beeldscherm in de stuurhut op te laten lichten (knipperen). Viel de radarkast veel te groot uit. Stuurhut is maar klein. Radarkast ingekort, knipperunit gemaakt, maar toch niet naar mijn zin. Aandrijving radar blokkeerde de halve stuurhut en dat is ook niet de bedoeling. Helemaal van beneden aandrijven met een soort flexibele veer zou ook kunnen, maar ook daar niet teveel ruimte meer. Dus plan losgelaten en een statische radar gemaakt. Nu wat spulletjes zoeken voor de elektrische verbinding (3 polig) tussen hut en dak. Dan kan ik werklamp(en) en zoeklicht schakelen. Heel misschien neem ik daar de werklamp in de voormast wel in mee. In de kabel naar voren nog een paar strengetjes over. Radarkastje gooi ik niet weg. Beetje aankleden en een plekje geven. Met de epoxy romp had ik mazzel. Alleen maar dof geschuurd en een paar keer met de kwast geschilderd. Voordeel van een gladde ondergrond. Aan de rest ook weinig hoeven schuren. Deels Revell enamel en deels aquacolor gebruikt. Vond nog een potje Humbrol goudkleur, dus masttop, kompas en knop vlaggenmast ook even de kwast omheen getrokken. Wheateren heb ik geen ervaring mee, dus dat wordt misschien iets voor later. Zal bij een volgende vaarbeurt eens een cameraman meenemen. Krijgen we hopelijk een filmpje met het schip de hele tijd in beeld en wat Caterpillargeluid erbij. Gr. Klaas.
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klaas,
    Ik vond voor de radarmast ergens een plaatje van iemand die een overbrenging had gemaakt door middel van een rubberen ringetje. Pulleysysteem dus. Zo kan je als je wil de as naar beneden iets naar achteren plaatsen. Dit is zeker voor mij van toepassing, aangezien mijn radar op plateau's komen te staan.
    Mbt de romp, ja zeker, je hebt eer van je werk wanneer je er wat meer tijd voor neemt. Zo was ik ook te haastig en wilde na 1 laag glasweefsel al direct gaan spuiten, achteraf van afgezien en ik heb nu een prachtig strak rompje gekregen. Bij mij gaat het niet zo snel als ik zou willen, zit heletijd maar te dubben over alle elektra. Waar ik alles moet plaatsen en waar ik alle kabels wil gaan hebben. Het dek zit er nog niet op, dus sommige dingen kunnen ook niet definitief vast. Maargoed, je scheepje ziet er tof uit;)
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Neem de tijd om te bedenken hoe je het elektrisch wilt hebben. En maak niet de fout, die ik zo vaak maakte om te bouwen zonder tekening. In mijn Bugsier had ik een laadsysteem gebouwd voor vaar en ontvangeraccu. Laden via één plug onder het ruimluik in het achterdek en daar ook de aan/uitschakelaar. Na een twintigtal jaren was ik de draad kwijt en heb bij het aanpassen van de vaaraccu de hele zaak kunnen slopen. Toen kwam ook aan het licht dat ik een (gelukkig) lege Nicad accu had kort gesloten. Bedenk dat als je RC wilt schakelen dat de apparatuur allemaal via de - schakelt. Dus alle gebruikers(groepen) vast aan de +. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk met één accu te werken. Dat maakt de boel minder complex om te laden. En je hoofdmotor is tevree met heel weinig ampères. Gaat zeker een mooie boot worden, met een mooi vaarbeeld. Gr. Klaas.
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klaas,
    Het laadsysteem is iets waar ik mijn kop nog tegen stoot, ik snap nog niet helemaal hoe het moet gaan werken, zonder dat alle elektra ook aan de stroom staat tijdens het laden. Dus daar zal ik nog even over moeten nadenken. De bedoeling is om alles te labelen, zo weet ik wat iets is zonder in de war te raken.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Stel dat je met één accu werkt. Je neemt dan een 3 polige schakelaar voor aan/uit. Midden van de schakelaar aan de + pool van de accu. Van de buitenste aansluitingen van de schakelaar één naar de verbruikers en de andere naar de laadplug. In de uit-stand is de + van de accu verbonden met je laadplug. In de aan-stand is de + van de accu verbonden met de verbruikers. Maakt niet uit of de schakelaar schuift of kiept. Moet natuurlijk wel de maximale stroom kunnen verwerken. Wordt de schakelaar te groot dan zou je een relais kunnen schakelen. Je hebt dan een 2 polige schakelaar en een 3 polig relais nodig. Gaat ook met een 2 polig relais, maar dan moet je de laadplug direct op de accu zetten. Zelf zet ik in het laadcircuit altijd een diode en een lampje. De diode voorkomt schade bij verkeerd om aansluiten en het lampje kies ik zodanig dat de maximale laadsnelheid niet wordt overschreden. Let er wel op dat het lampje warmte afgeeft. Door het brandende lampje heb je gelijk indicatie m.b.t. het laden. Er is al eens een hele discussie gevoerd over het wel of niet laden van accu's in je model. Met lipo's zou ik het in ieder geval niet doen. Bij mij loopt alles op Nicad, Nimh, of gesloten loodaccu's. Alle laadcircuits zijn dusdanig begrensd dat het niet mogelijk is om de boel op te blazen. Dat houdt weer in dat er niet even snel kan worden geladen. Gr. Klaas.
     
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klaas,
    Bedankt voor je uitleg. Ik zal het in me opnemen, en even bewaren voor wanneer ik het nodig ben. Voor nu eerst even weer terug naar de bedrading. Het is een hele klus en ik verwacht er nog wel even mee bezig te zijn. Een dezer dagen komt er wel een update in mijn verslag.
     
  12. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    je kan ook je hele schip zonder stroom zetten door gebruik van een "FET" transistor. heeft bijna geen verlies 0,03V en kan tot 30A schakelen.
    schakelaartje aan dek. met een dunne draad naar de gate. Naar gelang de Fet ( PNP of NPN) schakelt hij in de + of in de min.

    http://prosje.be/Projects/BelastingSchakelen.html#BSKF
    neem schakeling met een FETje.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beagle, Bedankt voor het idee en de link. Allemaal mooi spul, maar het meeste gaat mijn pet te boven. Gelukkig trekken mijn modellen geen hoge stromen en dat is met een schakelaar goed te doen.
    Heb er wel eens aan gedacht om aan/uit met een reed relais te schakelen. Glazen buisje van het relais onder dek en een magneetje erboven. Dat magneetje mag dan niet wegglijden waardoor het contact verbreekt. Allemaal wel te ondervangen, maar tot nu toe niet gebruikt. Zo simpel als het nu is zijn storingen goed op te sporen en te verhelpen. Vanmiddag met het mooie weer nog een rondje gevaren. Beetje motorgeluid geleend van een Youtube filmpje. Gr.

     
    Herby63, MikeMohawk, Roelof_l en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Het is een pracht op het water hoor. Mag je trots op zijn.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is een geinig ding geworden Kees en ziet er op het water ook leuk uit. Heel andere manier van bouwen dan die van jou, maar een acceptabele weergave en ook nog geschikt om mee te varen. En dat was de opzet. Door wat foutjes tijdens de bouw toch wat afwijkingen. Hoek van de spiegel niet volgens tekening. Voordek moet aan de achterkant een cm oversteken. Als je dat ontdekt is het even balen, maar het is niet echt storend. Maakte gisteren een close up plaatje van het achterschip en daarbij een kleine afwijking tussen beide kanten ontdekt. Maar bij deze manier van bouwen ontstaat zoiets gauw. Was met schuren en plamuren wel op te lossen geweest, maar ontdekte het gisteren pas. Op jouw schaal is het nog nauwkeuriger werken natuurlijk. Helaas (nou ja) ontbreekt het me aan geduld en perfectionisme om zo in detail te werken. Maar ben best tevree met het resultaat en hoop er nog een paar jaartjes plezier van te hebben. Ben ik aan de waterkant nog eventjes "schipper naast God". Gr. Klaas.
     
  16. Martin Verhage

    Martin Verhage

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo Klaas.

    Mooi project.
    Kom maar eens langszij bij kraan 9 van Ovet.
    Dan laden we hem tot de max.

    Groet Martin.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat zou wat zijn Martin, maar er kan niet veel meer bij. Nog een paar honderd gram. Weegt nu iets meer dan 3000 gram. Kwam vroeger wel eens bunkeren in de Put van Terneuzen. Twee kranen langszij de zeeboot en wij achterop met de bunkergiek vooruit. Ging allemaal goed zolang je gestrekt op stroom lag. Maar bij het kenteren van het tij deed je 3x een schietgebedje dat er geen snelle zeeboot voorbij kwam en je begon te rollen. Maar op mijn ouwe dag heb ik dat soort uitdagingen gelukkig niet meer! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
  18. Martin Verhage

    Martin Verhage

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Terneuzen
    Ha Klaas.
    Geniet maar van je oude dag met dit soort projecten.
    Het lichten van schepen in de put van Terneuzen gaat gewoon door.
    Ik zelf moet nog een jaar of 17 wachten op mijn oude dag ha ha.

    Groet Martin.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtig scheepje dat je hebt afgeleverd.
    Nu het weer wat zonniger is, net op tijd klaar om er met volle teugen van te genieten.
    veel plezier er mee,
    Marc
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de complimenten mannen! Vanmiddag maar gelijk begonnen met het genieten en lekker gaan varen in Maasdam. Blijkt dat zo'n klein scheepje gauw uit beeld is. Geslaagde exercitie. Kleinzoon Dylan heeft er een filmpje van gemaakt en geplaatst bij: Met wat heb jij vandaag gevaren. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016

Deel Deze Pagina