Multiknikspant Eurokotter

Dank jullie heren.

Is even stil hier in de Noord. Druk druk druk,en het spuiten van de romp wil ik toch even bij dachtlicht doen.

Maar s,avond's toch lekker even aan de achterkamer even van alles in elkaar plakken.

Hier even de instumenten in de stuurhut.


Uploaded with ImageShack.us

De handels voor de bediening van de lieren staan er inmiddels ook op, en aan de onderkant van links naar rechts, de gashandel de yoistick voor het roer en de yoistick voor de boegsroef.

Onder de 2 beeldschermen aan de linker kant de nood telefoon en aan de rechterkant de mobiele telefoon.


Inmiddels ook al wezen klungelen met de ankerlier.
Het is de bedoeling dat het anker straks in vrijeval naar beneden komt, en wel dat lukt prima net als op de Maersk.


Uploaded with ImageShack.us

Binnenkort wel even meer.

Tot zover.

Paul UK-104
 
Ik moet zeggen dat ik de brug erg geslaagd vind. Die beeldschermen zijn echt leuk gedaan.

Maar met betrekking tot die ankerlier; waar blijft 'ie als het anker wordt binnengehaald?

Groeten,

Jesse
 
Multiknikspant Eutokotter

Klopt helemaal Indoorvlieger, ze zijn een beetje a symmetrisch.
Dat is het voordeel als je een niet bestaand model maakt, kan je er van alles van maken.

Jesse.
Het anker verdwijnt in het kluisgat. Boven op het kluisgat komt dan de ankerlier te staan.



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Tot zover.

Paul UK-104
 
Anker ziet er mooi uit. Wat betreft de handles, als je ze met opzet zo gemaakt hebt, inderdaad, lekker vrij knutselen. Het lijkt alleen bij sommigen alsof ze wat verbogen zijn, alsof de bemanning er wat wild mee om is gegaan, maar misschien is dat de foto.
 
Anker ziet er mooi uit. Wat betreft de handles, als je ze met opzet zo gemaakt hebt, inderdaad, lekker vrij knutselen. Het lijkt alleen bij sommigen alsof ze wat verbogen zijn, alsof de bemanning er wat wild mee om is gegaan, maar misschien is dat de foto.


en dat zegt iemand die net een fietslampje kan wisselen.

je moet toch goed ziek zijn om zo te reageren.

Theo.
 
Zucht... misschien moet ik mijn bericht nog wat duidelijker typen dan...

Het lijkt alsof sommige handels wat scheef zitten. Gezien het oog voor detail bij de gehele afwerking van alles, verfwerk, belettering, dingen als de schermen, valt me dat op. Ik zeg er nog express bij dat het misschien ook de foto kan zijn, soms vertekend dat, en lijkt iets wat wel recht zit, op de foto krom, scheef, vul maar in. Als dat al als negatieve kritiek wordt opgevat weet ik het niet meer hoor. Dan typ ik in het vervolg alleen maar dooddoeners als "mooi, fraai" zonder de moeite te nemen naar de plaatjes te kijken. Maar als ik iets aan het bouwen ben, zou ik juist blij zijn met commentaar, soms zien andere iets wat je zelf over het hoofd hebt gezien... :rolleyes:
 
@Paul, Haal de bezem er maar door, kan niet zo goed tegen mensen die zelf nog niet eens weten waar ze mee bezig zijn en vervolgens andere mensen gaan afblaffen....
 
Goed plan, bij een beetje schip moet immers regelmatig het dek worden geschrobt. ;)


Trouwens, Paul, hoe staat het met de Saphir, uit je andere verslag? :confused:
 
en dat zegt iemand die net een fietslampje kan wisselen.

je moet toch goed ziek zijn om zo te reageren.

Theo.

[mod] Gelieve niet op de man te willen spelen, nergens voor nodig, idd beter om de borstel eens door het draadje te halen, dank[/mod]
 
Multiknikspant Eurokotter.

Dank u heren voor alle reacties.

Maar nu even de ankerlier.

Het was de bedoeling om een ankerlier te bouwen waarbij het anker door zijn eigen gewicht naar beneden valt en dat alles via 1 kanaal.
Het principe had ik ook in de Maersk Lifter en voldeed prima.

Het geheel is opgebouwd met als basis een Buhler vertragingsmotor met 20 omw /min.
Het aandrijfwiel zit op een flexibele as die door de servo heen en weer wordt getrokken.
Het aandrijfwiel heeft een aluminium velg met door over heen een zacht rubberen band.Rond 40 mm.Het is dus een wiel van een landinggestel van een vliegtuig.
Het midden van het rubber is weggesneden om zo een goed contra profiel voor de ketting krijgen.Het aandrijfwiel wordt door een veer tegen de ketting schijf gerukt.

De ketting schijf is van pvc, met aan de binnen kant 2 rubberen ringen.
Op deze manier valt het ketting niet plat in de schijf.

De schakeling van de motor gaat via een micro schakelaar die door de zelfde servo wordt bediend.

Het hele principe is dus vrij eenvoudig.
In de rust stand druk het wiel tegen de schijf en zit het ketting vast.
Bij het aantrekken van het wiel komt deze los van de schijf en valt het anker door eigen gewicht naar beneden.
Voor het huwen van het anker gaat de servo de andere kant op en drukt dan een micro schakelaar aan.Ter veiligheid en controle gaat er dan hier bij een knipperled branden.




[URL="
euro - YouTube[/URL]

Heren tot zover.

Paul UK-104
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie constructie. Ontkoppelt de aandrijving vanzelf als het anker boven is of zit er voldoende slip in de installatie zodat er niets stuk kan draaien?

Zie ik daar weer Meccano trouwens? ;)
 
Multiknikspant Eurokotter.

Hallo Indoor.

Nee de motor wordt niet automatisch ontkoppelt. Er zit voldoende slip in het aandrijfwiel zodat deze rustig over de ketting kan draaien zonder schade. Daarom heb ik er nu ook een knipper led tussen gezet zodat ik duidelijk kan zien of de motor nog draait. In de Maersk had ik dit niet maar is ook 25 jaar geleden, toen had ik nog nooit van een led gehoord.

Maar Meccano???? ik zie het even niet. In de achter rol komt straks wel Meccano.

Groet Paul UK-104
 
Ik dacht dat de koppeling in de aandrijfas Meccano was, gezien je eerdere verwerking ervan in andere delen van dit vaartuig, maar blijkbaar dus niet. ;)
 
Ja inderdaad Indoor, het lijkt er inderdaad op.
Maar deze heeft een as gat van 3 mm, en Meccano heeft 4 mm.
Ik had hem in een doosje zitten die ik 20 jaar geleden gekocht heb op een rommelmarkt met van alles er in.

Maar nu even een update.

De hele vloot staat inmiddels in dok.


Uploaded with ImageShack.us

Boven hangt de nieuwe Euro te wachten om gespoten te worden.(binnenkort)
Links de Saphir Ned 104 die nog een kiel reparatie krijgt.
En rechts, de Tenrater die inmiddels weer helemaal vaarklaar is.

Tot zover.

Paul UK-104.
 
Back
Top