Multiknikspant Eurokotter

Multiknikspant Eurokotter.

Heren maar weer.

De rode en de zwarte draadjes.

Zoals we allemaal weten, zat er een klein foutje in de bedrading van de voor mast. De mast - en de leds's +.


Uploaded with ImageShack.us

Daar we inmiddels ook alle led's hadden monteerd, en alle lampekappen, bleef er maar een ding over. SLOPEN.
De lampe kappen konden we vrij snel verwijderen met de flex.

Bij het desolderen van de led's ging het even anders.

Bij de eerste led, ging het al mis, het geheel was niet goed los te krijgen. Oplossing?? De flex er maar in. Dat was even pech, 5 led's weg.
Alle bedrading en led's afgeslepen, en met een schone lei opnieuw beginnen.

Om makkelijk te kunnen werken hebben we hiervoor de bovenste mast top verwijderd.
Allereerst hebben we de onderste 2 draden aangebracht.
In steken en met een messing pijpje van boven af een beetje drukken en draaien, en al gauw heb je de eerste 2 draden er weer uit.

</noscript>

Daarna de middelste draad van het navigatie licht ingebracht.
Dit begint al een stukje moelijker te worden, maar na lang draaien en drukken komt ook deze onder uit de mast voet.


Uploaded with ImageShack.us

Als laatste de 2 bovenste draden van de visverlichting.
Gezien de diameter van de pijp, hebben we hier de procedure omgedraaid.

We hebben eerst de 2 draden van onderen af met een messing pijpje naar boven gedrukt. ( hier voor moest het bovenste gedeelte van de mast er af).


Uploaded with ImageShack.us

Nadat we alle 2 draden naar boven hadden, hebben we van onder af de messing pijp naar boven gestoken, en 1 cm boven de mast uit laten steken.
Hierna hebben we de eerste draad door het messing pijpje gestoken.


Uploaded with ImageShack.us

Nu het messing pijpje rustig uit de mast voet trekken, en ziedaar, de eerste van de 2 bovenste draden zit door de mast.


Uploaded with ImageShack.us

Ook daar nummer 2 op dezelfde manier door heen gebracht.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us


Als laatste hebben we de RODE draad,( is de +) aan de mastvoet gezet, en de top van de mast weer gemonteerd.


Uploaded with ImageShack.us


En zie hier, 5 zwarte schakeldraden en 1 rode +.

Tot zover maar weer.

Groet Paul UK-104.

Wat nog komen gaat??

De bouw van de achtergalg met alle stroomdraden er in.


Uploaded with ImageShack.us

En de bouw van de grote achterrol.


Uploaded with ImageShack.us
 
Heren maar weer.

We gaan weer even verder met de achtergalg met bovenmast.
Het geheel maken we uit triplex.
Als eerste hebben we de 4 poten gezaagd.
Op 2 poten hebben we een dun stukje vliegtuigtriplex geplakt van 1,5 mm.
Net voldoende om straks de stroom draden weg te werken.Als het even kan werk ik alle draden weg. Ik wordt namelijk vreselijk nerveus van al die zwarte en rode draden.



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Tussen de ruimte komen straks de stroomdraden te lopen.

Het geheel wordt straks weer afgedekt met triplex.

Om te beginnen hebben we eerst aan de onderzijde van de mast een stukje triplex geplakt.



Uploaded with ImageShack.us

Het geheel wordt zo op de galg geplakt. Voor alle stevigheid zeten we er ook nog 2 stukjes draadeind M 2 doorheen.


Uploaded with ImageShack.us

Hierna hebben we de stroomdraden ingelijmd.

Eenmaal helemaal vast hebben we het bovenste gedeelte van de galg gelijmd.



Uploaded with ImageShack.us

Hierna hebben we aan beide zijden de 2 poten gesloten.
Om straks het geheel trekvast op het dek te bevestigen, hebben we aan de onderzijde van de 2 voorste poten een draadeind M 2 ingelijmd, en de stroomdraden voorzien van een stukje krimpkous.


Uploaded with ImageShack.us

Op de beide uiteinden waar straks de grote blokken komen te hangen hebben we de boel even verstevigd door een stukje messing in te plakken.


Uploaded with ImageShack.us


Tot zover maar weer.

Groet Paul UK-104.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Dank je wel Jan.

Maar heren we gaan weer even verder.

Nadat we de poten hadden afgevlakt hebben we de voor en achterkant aangebracht.

Eenmaal helemaal afgewerkt hebben we de 4 voetplaten aangebracht.
Om alles een beetje netjes en recht er onder te zetten, hebben we het geheel op een vlakke plaat gezet, en met behulp van een touwtje de boel goed aangetrokken.


Uploaded with ImageShack.us

Weer even goed schuren en dan de eerste laag grondverf er op.


Uploaded with ImageShack.us

Tot zover de achtergalg met mast.
Gaan we direct door met de grote trommel.

De grote trommel hebben we gemaakt van een mengsel ABS en PVC.
De wangen zijn gemaakt van 2 mm ABS, toch makkelijk als je gemeentelijke reclame borden kan gebruiken. (Eerlijk aangekomen heren)

Allereerst 2 cirkels uit gezaagd en hier een vlakverdeling in aan gebracht.


Uploaded with ImageShack.us

Voor de maatvoerders onder ons, de cirkels hebben een diameter van 14 cm.

Om straks verzekerd te zijn van een goede verbinding, hebben we aan de binnenkant een extra versteviging aangebracht .
Een grote platte cirkel en een kleintje die traks in de midden pijp verdwijnt.


Uploaded with ImageShack.us

En zo hebben we dan 2 trommel wangen gereed.


Uploaded with ImageShack.us

Toen was het even rekenen hoelang de midden pijp moest worden.
Rekening houden dat er straks nog een tandwiel voor de aandrijving tussen moet kwamen we op een totale breedte van 18 cm.

De lengte van de pijp afgemeten, en de 2 wangen er aan geplakt.

Om alles er haaks op te krijgen hebben we het hele kakkie in de draaibank gezet. Echt ideaal, zo kan je nog een beetje corrigeren en de wangen goed aandrukken.


Uploaded with ImageShack.us

Ja en dan als het goed is, moet het ook passen.


Uploaded with ImageShack.us

Ondertussen hebben we ook de achtergalg op het achterdek pas gemaakt.
De trommel er tussen, en dan begint het er al op te lijken.


Uploaded with ImageShack.us


Voor de aandrijving straks gaan we gebruik maken van jawel heren, het al oude Mecano. De ouderen onder ons hebben er zeker mee gespeeld vroeger.


Uploaded with ImageShack.us

Hier voor een 39 tands kettingtandwiel gebruikt. Het midden er tussen uit gehaald omdat deze tegen de ophang vorken van de trommel kwam.

Heren tot zover maar weer.

Groet Paul UK-104.

Nog bijna vergeten, het grote blok aan de galg.


Uploaded with ImageShack.us
 
Multiknikspant Eurokotter.

Heren, even een kleine upedate.

Maar eerst, Herman en Vincent bedankt.

Zoals het in de planning lag zou ik komende de week de rest van de romp gaan spuiten.

We hebben de plannen even aangepast gezien het mooie weer van de laatste dagen.
We zijn inmiddels begonnen met het knopen van het grote sleepnet dat straks op de trommel komt.

Even een foto impressie, het gehele verslag komt er over een tijdje wel op.

Kijk en geniet.


Uploaded with ImageShack.us
Het ondernet. Het innaaien van de onderpees.


Uploaded with ImageShack.us
Het ondernet. De dubbele onderpees.Direct daar boven zijn de contouren van het bovennet zichtbaar.


Uploaded with ImageShack.us
Het bovennet, het innaaien van de boven pees, hier zitten 250 kurkjes aan.


Uploaded with ImageShack.us

Het bovennet. De helft van de bovenpees zit er inmiddels aan.


Tot zover.

Paul UK-104.
 
Ziet er echt prachtig uit :D

Nu alleen nog een pulsvis-installatie :cool: Dat is waar al heel wat visser naar toe zijn gegaan.

Gr, Daan
 
Multiknikspant Eurokotter.

Nou wie weet heren wat er strak allemaal in het net beland.

Maar een karper van 18 kilo, daar zit ik niet echt op te wachten Cees.

En een pulsvis instalatie zit er niet in Daan, we hebben geen genoeg stroom aan boord.

We gaan straks vissen met de Sumwing.

Groet Paul UK-104
 
...En een pulsvis instalatie zit er niet in Daan, we hebben geen genoeg stroom aan boord.

We gaan straks vissen met de Sumwing.

Groet Paul UK-104

Het zou wat zijn als je genoeg stroom aan boord had van je model.:hammer: Maar gelukkig toch nog innovatie aan boord met zo'n Sumwing.

Gr, Daan
 
Multiknikspant Eurokotter.

Ik heb het gelezen Herman.
Voor deze keer maar.

Ik heb vandaag de naam binnen gekregen van de letter snijderij.
En wat denk je?? Schitterend.

Op de boeg 25 o overhaaks en op de kont recht op.

Foto,s komen binnen kort wel.

Groet Paul UK-104
 
Multiknikspant Eorokotter.

Nou heren.

Ik wil ze jullie niet onthouden.

Maar dit zijn ze dan. De letters voor de nieuwe Euro.

Op de kont straks SOLA-FIDE
-------------------------------URK


En straks op de kop SOLA-FIDE

zowel voor bakboord en stuurboord.


Uploaded with ImageShack.us

Ik heb bewust voor standaard blokletters gekozen en gelijke hoogte.
De romp is ook strak gehoekt.

Tot zover even.

Groet Paul UK-104.
 
Back
Top