Multiknikspant Eurokotter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duohuis, 5 okt 2010.

  1. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Dag heren, wederom weer bedankt voor de leuke reacties.
    Jawel de epoxy, dat is wat he.
    Je moet dit en dat, maar denk maar zo , het ging allemaal prima.
    Als je eenmaal op een leeftijd bent dan ben je niet anders gewend.
    Opa moet je ook niet meer willen leren fietsen.

    Maar we gaan nu verder en hopen nu ook het mysterie van het lossen van de houten romp op te lossen, een vraag van Anker.


    Nadat de romp 2 weken was uitgehard in de zon, een natuurlijke oven werd begonnen met het verwijderen van de houten romp.

    De laatste gang aan BB en SB heb ik bewust een paar mm in de dooskiel laten lopen.
    Op deze manier ontstond er een overlap die je met de tang kon vast pakken.
    Maar!!!! in de spanten had ik vooraf al gaten van 8mm geboord op 2 cm van de rand af. En al tussen stukken doorgezaagd. De spanten hadden dus maar een verbinding van stukjes van ca 1 cm.

    Op onderstaande foto's dit duidelijk te zien, het was toen een kwestie van een gebogen punttang er in en de 6 mm MDF liet zich gemakkelijk breken.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat alle binnen stukken verwijderd waren moesten alleen de randen er nog uit.
    Dit was een kwestie van de waterpomptang er op en afbreken maar.

    Ja toen waren alle spanten er uit, nu het vliegtuigtriplex nog.
    Zoals eerder beschreven had ik in de dooskiel een overlap zitten, en toen was het gewoon met de tang stug door trekken.
    Het begin was een beetje stug, maar de stukken werden steeds groter.
    Het plan en idee dat de tape los zou laten van de vliegtuigtriplex kwam dus helemaal uit.

    En dat de stukken groot waren bewijzen de onderstaande foto's wel.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Met een paar rukken kwam bijna het gehele voordek er compleet uit.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ook de bulbsteven trok ik er bijna in z'n geheel uit.

    Ja en toen hadden we een gehele lege romp, geheel volgen wens en planning.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Tot zover maar weer.

    Paul UK-104
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2010
  2. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    hallo Paul

    ziet er weer goed uit word dit een model naar eigen inzicht of is het een bestaand schip?

    gr Jan
     
  3. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Hallo Jan.

    Nee dit is niet een bestaande kotter.
    Zoals je in mijn voorwoord hebt kunnen lezen ben ik maar weer eens achter het tekenschot gekropen. Dit had diverse oorzaken. De meeste kotters zijn al gebouwd, en daarnaast wou ik iets nieuws op de markt zetten. En zoals het nu lijkt, is deze nieuwe kotter nog strakker gelijnd als de UK-104.
    Als de tijd rijp is ben ik zeer benieuwd hoe de visserij hier op reageert.
    De schipper van de oude UK-104 nu de E-104 vond het heel gewaagd maar wel zeer spannend. Maar blijf het verslag volgen er komen nog hele mooie foto,s .

    Groet Paul UK-104
     
  4. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nou heren, daar gaan we maar weer.
    We hadden inmiddels de romp leeg, en nu begon dus weer het opbouwen.


    Nu eenmaal de gehele romp leeg was kon worden begonnen met het aanbrengen van de deklijsten waar straks het dek op komt te rusten.
    Allereerst werd hiervoor de deklijn op de buitenkant afgetekend en daarna overgezet aan de binnenkant.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Eenmaal de deklijnen er op, konden we deze ook aan de binnenkant opzetten.Nu hadden we dus de juiste hoogte voor de deklijsten en konden deze aangebracht worden met de nodige hulpspanten.

    [​IMG]</noscript>

    Ondertussen konden we het dek pasmaken, rustend op de dekbalken.


    Omdat er nog heel wat binnen in moet gebeuren houden we het dek eerst los.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    En jawel hoor daar zijn ze weer, direct inspectie van de 2 scheepskatten.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zo te zien, geen stukje wordt daarbij overgeslagen.

    Daarna konden we verder met de dekopbouw en de kajuit.

    Maar wat zien we daar nu achterop??? Een nieuw model david??
    Nou daar komen we de volgende keer op terug.


    Tot zover maar weer.


    Paul UK-104.
     
  5. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Ik denk een mooi schanier om de brug te verwijderen en bij de motor en elektronika te kunnen?

    gr. Gert
     
  6. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Muliknikspant Eurokotter

    Hallo Gert.

    Je hebt net de bonuspunten verdiend.


    Paul UK-104
     
  7. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    We gaan weer even verder.

    De bedoeling is dat straks wanneer alles gereed is binnen in, zoals boegschroef, geleiders voor de accu’s het gehele dek vast komt te zitten.
    Daarna geheel in de epoxy waarna het gehele dek voorzien wordt van een teakhouten dek.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Tot zolang gaan we verder met de dekopbouw en de kajuit.


    De kajuit is weer een onderdeel apart.
    In het verleden bij mijn andere varende modellen moest altijd de hele kajuit van het schip gehaald worden om de accu’s te plaatsen en het ballast lood Stekkers moesten los en beschadigingen? Daar kon je op wachten
    Dit moest dus anders, en jawel Eureka we hadden het gevonden.
    Een losse draaiconstructie achter in de boot waar de gehele kajuit op komt te staan.


    Na enig denk en puzzelwerk kwamen we er toch uit.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Het voordeel, geen beschadigingen meer en alle bekabeling naar de kajuit kan blijven zitten.

    De kajuit zelf was weer eens ouderwets zaagwerk met de figuur zaag.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na 2 dagen zagen kwam er dan toch een kajuit tevoorschijn.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us



    Ja en als dan de kajuit op het scharnier zit, gaat het er ongeveer zo uit zien.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer even.

    Paul UK-104
     
  8. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ziet er erg mooi uit.
    Goed idee om het zo op die manier met een scharnier te doen trouwens.

    Ga zo door
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ziet er echt profesioneel uit, hier word over nagedacht :thumbsup:
     
  10. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokoter.

    Nadat we het meeste zaagwerk voor de stuurhut klaar hadden , zijn we begonnen met het maken van de 3 trappen.
    De bomen en de treden besaan uit 2 mm vliegtuigtriplex.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Hier de 1e trap in de lijmmal. De treden worden straks na het schilderen nog bekleed met een antislip.


    En als dan alles klaar is moet het er zo ongeveer uit gaan zien. Inmiddels al met de 2e schoorsteen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us



    Ondertussen verder gegaan met de visbun.
    Aan de onderzijde komt straks nog een afvoer pijp om het overkomende water te lozen.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zo ziet het er dan van binnen uit.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Aan de voorkant van de bun is nog net de extra versteviging onder het dek te zien waar straks de masten op komen te staan.

    Tot zover maar weer.
    Paul UK-104
     
  11. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hoi Paul,

    Het ziet er goed uit!

    Stond jij ook niet op de wtc expo zaterdag 6 november?
    Wij stonden rechts naast julie met de HMBV.
     
  12. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Hallo Koen.

    Ja inderdaad, goed gezien wij stonden er ook zaterdag en zondag.
    Was erg gezellig, gaan we zeker weer doen.

    Paul UK-104
     
  13. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokoter

    Jawel heren, we gaan er maar weer even voor.


    Ja en dan moet er ook nog een schoorsteen op.
    En jawel dat moest ook weer iets aparts worden. Niet een alledaags oud bollig ding wat je op elk schip ziet staan.
    Iets met knikken zoals die ook in de romp zitten.

    Eerst maar eens een studie model gemaakt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Na lang nadenken, meten, en kijken, Ja dit moest het worden maar dan een beetje anders.

    Nou dit is hem dan. Een stuk hoger als het studie model, maar echt veel mooier.


    [​IMG]

    Inmiddels al wat instrumentenkasten gemaakt die in de stuurhut komen te staan.


    Maar daar gaan we de volgende keer mee verder.

    Paul UK-104
     
  14. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Euroktter.

    Maar weer even een stukje heren.


    Inmiddels al wat instrumentenkasten gemaakt die in de stuurhut komen te staan.


    [​IMG]



    Het geheel is nog een proefopstelling.

    [​IMG]

    De instrumenten pikken we gewoon van het net af.
    Even in de goede maat maken en afdrukken, jawel het lijkt net echt.

    Ondertussen eens even nagedacht wat voor tunnel er onder moest komen. Dat hij groot zou worden dat wisten we wel met een 4 bladsschroef van 130 mm.
    PVC was de eerste gedachte, toen kwam er aluminium .
    Hing toch overal wel een prijskaartje aan.
    En waarom niet zelf maken, jawel gewapend Epoxy.

    Dus toch maar even gebeld met de leverancier Duursma in Wolwega.
    Nou daar hebben we wel wat voor.
    Het was heel simpel, een toevoeging van glasweefsel.
    Super kleine bolletjes bestaande uit glasweefsel draadjes. Vallen geheel uiteen in de Epoxy.
    Nou dat gingen we dus maar proberen.

    Een mal gemaakt van PVC buis van 160 en 125 mm goed invetten en gieten maar.

    [​IMG]

    Na even een paar dagen te zijn uitgehard konden we de tunnel in de draaibank helemaal afdraaien.
    De binnenkant werd 133 mm en de buiten kant 158 mm.

    [​IMG]


    Ja en dan komt de tijd dat we ook even moeten passen.
    [​IMG]

    Aan de bovenkant is de bevestiging 4 maal RVS m4.
    Aan de onderkant moesten we toch even iets creatiefs gaan bedenken.
    Maar we hadden het allang in het koppie zitten.
    Een doorlopende Aluminium hak.
    Komend van uit de dooskiel, onder de tunnel door, en dan verder als taats voor het roer.
    Toevallig, jawel toevallig bracht ik laatst wat oud ijzer naar de ijzer boer, en zagen we wel heel toevallig een 1 cm dikke alu strip in de bak liggen.
    Meer vertel ik niet, maar mijn plan was klaar.
    Na wat modelletjes gemaakt te hebben van verfroerhoutjes, de beste over gezet op het aluminium en na 2 uurtjes zagen , vijlen en boren hadden we hem klaar.
    [​IMG]


    Het gedeeltje met de gaten komt straks in de hak gegoten.
    De uitsparing van de tunnel is duidelijk te zien , hier zijn 2 gaten ingetapt M3.
    Helemaal links de taats voor het roer waar een gat van 4 mm in zit.


    Tot zover maar weer.
    De volgende keer gaan we de tunnel onder het schip zetten, en dat er wel eens iets mis gaat?? nou dat hebben we geweten.

    Groet Paul UK-104
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Strak werk, toch geweldig materiaal epoxy, 1001 toepassingen ;)
     
  16. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Nu de schroef nog. Ga je die ook zelf maken Paul want 133 mm is niet echt een standaard maat. Ben zeer geintresseerd hoe je dat gaat maken want moet voor mijn BCK 40 ook een grote jongen hebben. De straalbuis heb ik al uit PVC gemaakt van een grote PVC Flens kraag. Maar een schroef das een ander verhaal en die jongens van de propshop uit engeland dat zijn dure zeker in dat formaat.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een schroef uit multiplex, foto van 2 blad 5 lagen multiplex 10 mm en tekening prinsipe van 4 blad 4 lagen plaatmateriaal

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dit is zeker een mal om hem te gieten denk ik toch
    mvg
    Frederik:D
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een gelijkaardige schroef 16 cm met een iets anderen spoed heeft gediend op mijn 1/1 zeilboot om via gelijkstroom motor accu te laden 2 A bij een snelheid van 2,5 m/sec, was gewoon in de epoxy gezet ;) maar zou je ook kunnen gebruiken om een gietmal te maken :D . Wat er aan deze bij deze trap methode zo intresant is dat als je de uitgezaagde vleugeltjes onderling kunt verschuiven om de spoed te wijzigen :cool:
     
  20. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter schroef.

    Dag heren.

    Wat zitten jullie het me nu verrekte moeilijk te maken.
    Ik had de planning om een messing schroef te maken, maar zoek nog een hele goeie hardsoldeerder om de bladen op de as te zetten.

    Maar als ik dit nu allemaal bekijk!!!! Wel een idee hoor, maar is het sterk genoeg? Zit dan zelf te denken aan een aantal lagen vliegtuig triplex van 2 mm.

    Het is in iedergeval wel een hele uitdaging, heb dit ook nog nooit gemaakt.

    Maar hou jullie op de hoogte, en alle andere ideeën zijn zeker welkom.

    Groet Paul UK-104
     

Deel Deze Pagina