Multiknikspant Eurokotter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duohuis, 5 okt 2010.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Leve de epoxy, ziet er realiistis uit met die flens op je as en ook onderhoudsvrij 8)
     
  2. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ja inderdaad Rene, epoxy !! echt geweldig om mee te werken.

    Maar we gaan weer even verder, en deze keer gaan we eens onder dek kijken.
    Zoals we straks de buiten kant mooi maken willen we ook de binnenkant er netjes uit hebben zien.
    Voor we zover zijn toch wel eerst de nodige doorvoren en strippen maken.
    De 2 hoofd motoren worden straks water gekoeld, hiervoor een koperen invoer en uitlaat. Ook de visbun wordt straks zelflozend.
    Verder hebben we even nagedacht hoe we straks dit ding in en uit het water krijgen.
    Na even denken kwamen we er uit, er moesten 2 hijsogen in het schip komen. Eentje ter hoogte van de visbun, en eentje terhoogte van de schroefas.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Boven de 2 afvoeren en inlaat en daaronder de 2 Aluminium T profielen voor het ophijsen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zo zitten de T trippen in het schip. Straks komt daar een straaldraad tussen die dan door de visbun loopt. Volledig door gebout met rvs en gelijmd met epoxy.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    De afvoer in de visbun.

    Alvast ook al even nagedacht met hoe en wat voor accu we straks gaan varen.
    Gezien we aardig wat stroom aan boord hebben moest er toch voldoende Amp aanwezig zijn.
    De keus viel op een 12 volt 24 Amp.

    Ook hier voor hebben we hoeklijnen in het schip gezet.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Links onder nog net de invoer te zien van de waterkoeling.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zo komt de accu er straks in te staan. Voldoende schuiflengte om straks het schip op de waterlijn te trimmen. In de brede doos kiel komt straks nog de nodige loodballast.

    De schroefas koker hebben we gemaakt van 15 mm koperbuis met hier op de einden 2 verlopen naar 12 mm. Hier komen straks de schroefas lagers in geperst.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De schroefaskoker met koper pijp en smeernippel.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De buiten kant van de koker. Hierin wordt nog voor het aangieten een lager in geperst. De schroefas wordt rvs 8 mm.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zo zit alles aangegoten in de epoxy.
    Om epoxy te sparen hebben we er even een hand vol schroeven bij in gegooid.



    Nadat we alles er een beetje in hadden zitten hebben we de binnenkant netjes in de verf gezet.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En van binnen met het dek er op.
    De onderzijde van het dek staat in de witte zijdeglans.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer.

    Paul UK-104
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    He Paul,

    Mooi project.

    Hoe is de stand van zaken nu?
     
  4. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Dag heren.

    Hierbij even een snelle update. Door drukke werkzaamheden is er de laatste tijd geen bouwverslag gekomen. Maar binnenkort gaan we weer verder. We hebben desondanks niet stilgezeten. Na lang wachten kwam dan eindelijk de schroef uit Engeland, een gegoten bronzen 130 mm 4 blad.
    Maar de vreugde was van korte duur, het was de verkeerde, en links draaiende. Na even stevig gevl.... te hebben en een heel boos mailtje kwam toch na 3 weken de rechts draaiende schroef binnen.
    Het was het wachten wel even waard.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na even gestoeid te hebben met het lood, en enkele proefvaarten hebben we de nieuwe Euro op diepgang.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het resultaat vind ik zelf mag er best wezen. De kotter vaart schitterend, is zeer stabiel, en genoeg kracht om straks te kunnen vissen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us




    Binnen kort gaan we weer verder met het bouw verslag.

    Groet Paul UK-104.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  5. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Hallo Paul

    ben benieuwd naar de plaatjes
     
  6. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Hoi Paul,

    Ik kom zelf uit Goes en heb een tijdje op Yerseke gewoond en daar zag je ze natuurlijk komen een gaan de kotters... Had er nooit niet echt veel interesse in,maar nu zit ik je bouwverslag te volgen en je hebt mijn interesse nu wel gewekt :D ... Man o man.. wat een schip......:worship:

    Bij deze ook een abbootje op je verslag,

    Grtz Vincent,

    PS: Nog bedankt voor de foto's........ :D
     
  7. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    :pBeste Paul,

    Ik ben zeer onder de indruk van je bouwkunst, als beginnend modelbouwer steek ik hier heel veel van op.
    Ik blijf je dan ook met plezier volgen, en hoop als hij klaar is dat ik een keer zie varen.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2011
  8. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nou heren, we gaan weer even verder met waar we gebleven zijn.


    Zoals jullie inmiddels hebben kunnen zien, heeft de nieuwe Euro inmiddels haar eerste proefvaarten gehad.
    Maar voor dat het zover was, was er nog heel wat te bedenken en uit te werken.
    Voor de aandrijving hadden we al een tijdje 2 oude vertouwde reuzen op de plank liggen, jawel de vertrouwde hecktoperms.
    Motoren die je leven lang mee gaan, lekker zuinig en bere sterk.
    Omdat de vaar accu voor de schroef as komt te staan was de optie om de motoren boven de schroef as te plaatsen.
    Na van alles bedacht en gemaakt te hebben hadden we dan toch eindelijk het geheel klaar. Een aluminium plaat waar de 2 hecktoperms op kwamen te staan met de nodige tand riemen en tandriem schijven.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Na wat proef draaien waren we toch niet te vreden. Het draaide niet waar we een beetje op gehoopt hadden. Teveel weerstand door de overbreningen was de hoofd oorzaak.

    Maar voor 1 gat zien we natuurlijk niet te vangen, dus de hele mikmak er maar weer uit , en de mtoren rechtstreeks op de schroef as plaatsen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nou dit draaide dus meteen al een stuk beter, en dan nu eerst maar eens varen om te kijken of dit zou voldoen.
    En jawel, het volgende probleem hadden we alweer te pakken.
    De aluminium plaat waar de motoren op staan was bevestigd op 2 rubbers om de resonantie in de romp te voorkomen.
    Op zich zelf niet een slechte gedachte, zij het niet dat de 2 hecktoperms zoveel kracht hebben dat ze de 2 rubbers volledig in elkaar drukten waardoor de spanning van de riemen ging en deze over de tandriemschijven sloegen.

    Dus wederom alles er maar weer uit en de motoren op een starre fundering te zetten zodat de tandriemen op spanning blijven staan.

    [​IMG]

    Na wat proefdraaien en de riemen op de juiste spanning te zetten volgde dan wederom weer een proefvaart. De beugel die voor de motoren langs loopt, is de hijs beugel en deze komen we later weer tegen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nou het resultaat in nu wel te zien. De riemen slaan niet meer over de tandriemen heen, zelfs niet op vol vermogen.
    Oja, resonantie in de romp?? Nog nooit van gehoord.

    Tot zover maar maar weer.

    Paul UK-104
     
  9. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Nou heren, we gaan maar weer even.

    Om straks te kunnen vissen met de netten hebben we lieren nodig om het hele kakkie naar buiten en naar binnen te draaien.
    Gekozen is voor een lier met 4 trommels.
    De trommels zijn gemaakt van pvc en abs plaat. Even wat op maat zagen en de rest in de draaibank op maat draaien.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na een beetje te hebben geplakt kregen we toch een mooi trommeltje.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na een beetje geknutseld te hebben hadden we al gauw de trommels met de vertragings motoren op de fundatie staan.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na nog even geknoeid te hebben met afstanden en diameter van de trommels, hadden we na een dag toch de gehele complete lier in het schip staan.
    De 2 trommels van grote vislieren hebben we na beproefing verkleint van 40 mm naar 25 mm. De tekkracht nam hier mee aanmerkelijk toe.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na even te hebben proef gedraaid, alles er weer uit, en even netjes in de verf gezet. Het oog wil tenslotte ook wat.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eenmaal in de verf, het hele kakkie er weer ingezet. En nu zie ik de geleerden al weer denken.
    Hoe krijg je straks de accu er in ?
    Nou heren geleerden, daar is aan gedacht. We hebben het gehele lieren blok draaiend gemaakt, met het draaipunt gelijk aan het punt waar straks de kabels het schip binnen komen.
    En naar buiten draaiend is dit het resultaat, en het werkt echt perfect.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Bij de proefvaarten is inmiddels gebleken dat dit geen enkele belemmering geeft.Er is voldoende ruimte om het ballast lood er in te zetten en de accu.

    Tot zover maar weer even. Volgende keer gaan we even naar de electronica.

    Groet Paul UK-104.
     
  10. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Ziet er weer geweldig uit Paul....:worship:

    En die Buhler motoren hebben echt wel kracht genoeg....:D

    Grtz Vincent,
     
  11. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi bouwwerk, zeker een abbo waard.

    Deze ga ik ook volgen!

    Groet, Mark
     
  12. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Weer wat geleerd voor als ik mijn kotter onder het stof vandaan ga halen.
    Ooit:confused:.
    Groeten Norwin
     
  13. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Nou heren, allereerst maar weer bedankt voor de leuke reactie's.

    Zoals belooofd gaan we even een kijkje nemen onder dek waar we de electronica verstopt hebben.
    Het probleem is vaak de berijkbaarheid, en het kunnen vervangen bij storing.
    De ontvanger en de Multiswitch decoder heb ik zover mogelijk van de motoren geplaatst. Ze staan zelfs voor de accu. Om ze straks toch bereikbaar te houden is het geheel gemonteerd op een draaibare ondergrond. Naast de ontvanger het zwarte doosje is het Bec systeem van 12 naar 5 volt / 2 A. De ontvanger wordt gevoed uit de hoofd accu van 12 V 24 Amp.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Duidelijk is te zien dat overdwars 2 pvc pijpen lopen, 1 is zichtbaar.
    Hier in komen straks in de ene de stroomdraden en in de andere de servo draden te lopen voor appratuur aan de bakboordszijde.

    En als de boel is teruggeklapt, is er ruimte genoeg om de accu te kunnen doorschuiven.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Voor de schakelingen van de bomen en de netten , hebben we de gewone standaard servo gebruikt met behulp van 2 micro schakelaars.
    De servo's hadden we nog liggen en dan is de keus toch makkelijk gemaakt.En een stuk goedkoper als electronische schakelaars.En als er iets stuk gaat, is het probleem makkelijk op te sporen.

    Ook deze schakelaars zijn op een losse onderplaat gemonteerd, zodat alles berijkkbaar blijft.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Aan de Bakboords zijde vinden we de vaartregelaar voor de hoofdmotoren en van de boegschroef.De bekabeling loopt door de 2 eerder genoemde pvc pijpen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Helemaal achter in aan Bakboord vinden we de 2 zekerigen voor de hoofdmotoren, en de roerservo. Kort geplaatst op de roeras voor zo min mogelijk speling.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Om straks alles te kunnen schakelen hebben we een hoofd schakelaar voor 12 volt geplaatst en een schakelaar voor het gehele 5 volt systeem.
    Het geheel op een losse ondergrond.
    Bij de brandende Leds , staat er spanning op het systeem.De resterende schakelaars worden straks gebruikt voor diverse schakelingen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En straks zo in het dek.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Jawel heren geleerden, we maken het ook nog even waterdicht, we plaatsen het geheel in het luik van het netten ruim.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us



    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer, en genoeg stof tot nadenken.
    De volgende keer, we zien het wel even.

    Groet Paul UK-104.
     
  14. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Ziet er echt geweldig uit Paul,. Alles netjes verwekt en makkelijk bereikbaar..

    Ik weet niet of je het weet maar die 120up heeft ook een bec voeding, dus wel het rode draadje uit je stekker nemen..

    Grtz Vincent.
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit Paul.

    Vraag me alleen af of de schakelaars geschikt zijn voor de stromen die er gaan lopen.
    Meestal kunnen ze niet meer dan 10A aan en wanneer je alles bij elkaar optelt zit je daar al snel boven. Ik ben daarom overgestapt op relais. die schakel je met 12 volt via de schakelaar maar het relais zelf kan wel 40 tot 70 A (afhankelijk van het relais) aan.
     
  16. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi werk, inspirerend verslag! Bergen handigheidjes zitten d'rin.
    Ik ga opletten hoe je je teak dek verder dicht gaat leggen.

    Vraag me trouwens af:
    In het echhie, hoeveel vissersschepen zijn er gebouwd met een echt teak dek ? Meestal een grenen / pine soort waarschijnlijk geweest, of eiken?
     
  17. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nou heren, maar even een snelle reactie.

    Aller eerst nog even de stroom voorziening.
    Het Bec systeem heb ik bewust toegepast, omdat er straks nog meer onderdelen op 5 volt gaan lopen, o.a enkele servo's die je met een kleine aanpassing gemakkelijk als radar motor kunt gebruiken, of als klein liertje.
    Achter de servo's zitten dan de aansluitingen voor het 12 volt en 5 volt systeem. Lekker overzichtelijk, en makkelijk als er straks iets extra's moet worden aangesloten.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Verder een groot voordeel, als je ergens geen sroom hebt hoef je alleen het 12 volt, of het 5 volt systeem na te meten.
    Ik heb dit systeem ook toegepast in de Maersk Leader die ik gebouwd heb.
    Echter ik vaar nu met een PCM ontvanger en van storing heb ik nog helemaal geen last gehad.
    Voor alle veiligheid heb ik de polen van de accu op een zogenaamde pc strekker gemonteerd, ( ja dat ding heet vast anders) hij kan er maar op 1 manier in, dus ompolen is absoluut onmogelijk.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ja de schakelaars, deze kunnen ruim 15 Amp aan, en op vol vermogen varen trekken de 2 hoofd motoren ca 5 Amp. Met wat lampjes aan en de radar en wat toeters en bellen zeg maar rusig een paar honderd mili Amp komen we nog niet tot 8 Amp bij vol vermogen varen.

    Ja en dan het Teak dek. Ja echt wel, is echt zeer luxe te noemen.Maar als je toch een mooie pank van je lieve vrouw hebt staan ( was eens een oud tafeltje) is de keus echt niet zo moeilijk.
    Was even werk om de latten te zagen, maar daar komen we ook wel op terug. Het dek zit er inmiddels helemaal op.Trouwens een goede tip Walter, hier gaan we zeker een verslag van maken.

    Maar hier al even de eerste impressie.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar even, weer even genoeg stof tot nadenken.

    Groet Paul UK-104
     
  18. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nou heren, we hebben er even over gedacht maar we gaan even het dek er in jassen.En een beetje op verzoek van Walter.

    Zoals in het vorige verslag al gemeld had ik van mijn lieve vrouw een mooie Teak houten plank gekregen. Was ooit eens een tafeltje.
    De plank hebben we eerst tot latten gezaagd op de cirkelzaag tot latten van 5 x 9 mm. De breedte is op schaal , de dikte zullen we nog moeten aanpassen.
    Gezien Teak hout zo vreselijk hard is, is het vrij wel onmogelijk latten van deze dikte ongeschonden en glad door de van dikte bank te kunnen halen.
    We moesten dus wat anders verzinnen om de juiste dikte te halen en dan ook nog glad.
    Maar we zitten niet voor 1 gat vervangen, we hebben van de bandschuurmachine een vandikte bank gemaakt.
    Over de band hebben we een houten beugel gemaakt die met 2 bouten en vleugel moeren op hoogte kunnen stellen.
    We hebben eerst een instelling van 4 mm gemaakt en de latten er door getrokken. Ging helemaal perfect. Daarna nog een keer op 3 mm gesteld en toen nogmaals er door. Resultaat!!! Echt verbluffend, super glad en op dikte.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eenmaal alle latten klaar zijn we begonnen met plakken. We zijn begonnen van uit de midden van het dek, en hebben tevens de buitenste deklijsten aan gebracht. Deze laatsten lopen in de buitenste vorm van het dek mee en zijn ook in deze form gezaagd.
    Het gehele houten onderdek hebben we eerst in 2 lagen epoxy gezet.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eenmaal de begin lijsten aangebracht konden deze uitharden zodat we de volgende dag een vast punt hadden om tegen aan te drukken.
    Daarna was het een kwestie van op maat zagen en lijmen, de volgende dag de resterende kit weg schrapen en dan een volgende serie te lijmen.


    De latten hebben we geplakt met Pattex Power Fix Polymer.
    Makkelijk te verwerken en na 24 uur geheel uit gehard om te worden afgeschraapt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Even een paar steunlatjes om de boel op zijn plaats te houden.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zoals te verwachten was de laatste lat een spielat. Uiteraard nooit op maat en moest dus in z'n geheel worden pas geschaafd.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat het gehele dek geschrapt was, enkele malen in de Teakolie gezet.

    Tot zover maar weer, en tot de volgende keer.

    Paul UK-104
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik moet zeggen, die bandschuurmachine is geniaal. Goeie tip
    Het dek ziet er ook netjes uit. Niet te netjes natuurlijk want het blijft een werkschip natuurlijk!
     
  20. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    Sjapo weer. Gewoon het echte werk. Dek voor de eeuwigheid geseald en latten goed ingebed.
     

Deel Deze Pagina