Multiknikspant Eurokotter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duohuis, 5 okt 2010.

  1. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nou heren we gaan maar weer even met de tunnel verder.

    Nadat we de hak geheel klaar in model hadden, hebben we deze eerst aan de tunnel geplakt met Epoxy en 2 x M3 rvs.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ondertusen ook verder gegaan met het uitlijnen van de tunnel. Aan de bovenkant komt deze vast met 4 x M4 rvs. De ruimte er tussen wordt later gevuld met Epoxy plamuur.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eenmaal geheel uitgelijnd hebben we de tunnel aangegoten.
    Onder de hak hebben we de boel dicht geplakt om te voorkomen dat de epoxy er uit loopt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na 2 dagen te zijn uitgehard hebben we de boel maar weer eens goed bekeken.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Maar wat zien we tot onze verbazing!! Staat de tunnel echt scheef?
    Jawel heren, een blunder van ongekende orde.

    Na goed door meten bleken er inderdaad verschillen te zijn.
    Wel ruim 2 mm, 2,08 mm om precies te zijn dus aan elke kant ruim 1 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na enkele dagen van deze schrik te zijn bekomen zijn we toch maar gaan slopen. Stel je voor dat een ander dit zou ontdekken, zou echt een schande zijn.
    Dus na 2 uur frasen, vloeken , beitelen, zagen meer woorden hadden we de hele hak weer los.
    Ook de constructie tussen de romp en de tunnel hebben we weer helemaal open gefreesd. De 2 voorste m4 hebben we geheel door geslepen en de achterste 2 gedeeltelijk.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Op deze manier konden we weer richten.
    Eenmaal recht hebben we de hak weer aangegoten.

    Na een dagje uitharden de romp op de neus gezet en het gedeelte tussen de romp en de tunnel aangegoten.
    Aangieten was de beste oplossing om zo het verslies van 2 x M4 op te vangen. Het achterste gedeelte waar straks ook de roerkoning doorheen komt te lopen wordt later met epoxy plamuur aan gewerkt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Voor alle zekerheid hebben we direct 2 rvs stangen meegegoten voor extra stevigheid bij het af plamuren.

    En wat denken de heren wat nu de oorzaak was van dit drama???
    Jawel, ik heb na het aangieten van de hak, de 4 M4 bouten nog even lekker aangetrokken met alle gevolgen van dien.

    Tot zover maar weer.
    Volgende keer de strippen en de kimkielen.

    Paul UK-104.
     
  2. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    We gaan maar weer even verder heren.

    Zoals de knikspanten veelal worden gebouwd, worden daarbij de huidplaten over elkaar gezet.
    Om dit ook op het model te realiseren hebben we hiervoor abs strips gezaagd van 1 bij 2 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Gelukkig hadden we nog een stadsplattegrond uit een bushokje, en dat zijn echt ideale platen.

    Het plakken deden we met een kunststof plaksel. Eerst even een paar proefjes gedaan, en echt beresterk.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De berghouten en de randen van het potdeksel hebben we gemaakt van abs halfrond 4,5 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Om de verdikking bij de berghouten te maken hebben we eerst een onderlat van 3 mm abs geplaatst. (wat zijn die reclameborden toch makkelijk)

    Voor de zekerheid hebben we om de 5 cm nog extra rvs pennen ingelijmd.
    Met name de berghouten zijn altijd kwetsbaar voor schade. Op onderstaande foto is tevens de extra onderlijst te zien.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat alle strippen geplaatst waren zijn we verder gegaan met de kimkielen.
    Jawel, ook weer kunststof 4 mm lag ook nog op de plank.

    Eerst een malletje gemaakt en deze overgezet op de plaat.
    De einden even verjongt en klaar.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Ter versterking aan de romp zijn en 5 tal rvs haarspelden aan gebracht.
    Maak de poten nooit even lang, jij krijgt ze toch nooit tegelijk door het gat heen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat de gaten in de romp waren geboord konden de kiemkielen geplaatst worden.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Aan de binnenkant de rvs haarspelden om zetten en deze ook lijmen met Epoxy.
    De rest wordt later afgeknipt.

    Nu we eenmaal de juiste hoogte van de berghouten hadden, konden we de loospoorten aftekenen en uit frasen.

    Eerst de poorten aftekenen, een malletje gemaakt en hup met de frase.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Gezien het mooie najaarsweer zijn we toch maar weer even naar beneden verhuist en hebben we de hele romp in de kunststof primer gezet.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na het aanbrengen van de huid strippen en de berghouten, komen de mooie lijnen van deze strak gelijnde Multiknikspant weer naar boven.

    En dan nog even lekker drogen in het najaarszonnetje, wat zijn waslijnen toch makkelijk.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na lekker te zijn uitgehard, zijn we na een dag maar weer naar boven verhuisd en het dek en de kajuit er maar eens op gezet.

    Nou dan begint het dan toch op een echte kotter te lijken.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Let nog even op de sateliet ontvanger voor op de schoorsteen, daar is wat mee.

    Tot zover maar weer.

    Boegschroef vergeten??? Nee heren, komt volgende keer voor bij.

    Paul UK-104
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat kan je ook met resit 2 doen hoor
    Ik heb er een stoomketeltje mee gesoldeerd is bere sterk
    Het smelt punt ligt hoger als gewoon tin soldeer
    Circa 300 graden
    mvg
    Frederik
    Krukassen doe ik er ook mee
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2010
  4. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    België
    Prachtig werk! Mooi vakmanschap Paul.
     
  5. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Hoi Paul..
    compliment hoor....echt een stuk vakwerk..
    En dat zo uit het "KOPPIE"haha.

    Prachtig...ik ga dit zeker verder volgen..

    Groet Frans..
     
  6. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hoi Paul,

    Normaal ben ik niet zo'n fan van multiknikspant boten.
    Aangezien er toch op een relatief makkelijke manier geld verdiend word en goedkope replica's mee gemaakt worden.

    Maar jij maakt hier toch wel een heel mooie kotter van!
    Hier zit een mooie lijn in!!

    Ga zo door!
     
  7. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Heren maar weer bedankt voor de reacties, we gaan de boegschroef er even indrukken.

    Na even te zoeken kwamen we op een mooi maat boegschroef.
    Een boegschroef van Raboesch.
    Het voordeel van dit type is dat de pijp uit 3 delen bestaat. Het gedeelte waar de schroef en motor op zitten en 2 verleng stukken.

    Na de boel afgetekend te hebben eerst een klein gaatje in de romp geboord, door passen naar de andere kant en weer boren. Controleren of alles een beetje recht stond en toen de gehele tunnel afgetekend .
    Na een half uurtje frasen hadden we het gat er in zitten, natuurlijk recht.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Daarna van binnen uit het midden stuk geplaatst en van buiten af de verleng pijpen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Nu konden we de pijpen aan de buiten kant aftekenen, en op lengte maken.

    Vergeet hierbij nooit aan de binnenkant de pijpen te paren, anders gaat het echt helemaal mis.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na de pijpen op lengte te hebben gemaakt konden deze aan het midden stuk gelijmd worden.
    Daarna de boegschroef geheel verlijmd met epoxy ingelijmd.

    Het resterende gedeelte kan een dag later met de romp vlak gefreesd worden.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het voordeel van deze boegschroef is dat hij helemaal uit elkaar kan wat erg makkelijk is bij het monteren, en straks bij het spuiten.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Echt een mooi product van Raboesch, maar echter een kleine aderlating .
    Meneer Raboesch heeft vergeten om op de as 2 vlakke kantjes te maken waar straks de in busschroeven van de schroef komen te zitten.
    Nu zijn we de beroerdste niet, en hebben dit zelf maar even gedaan.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Tot zover maar weer.

    Volgende keer ??????? blijf kijken Masten ???


    Paul UK-104
     
  8. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Ik heb je bouwverslag met veel interesse zitten lezen, echt gaaf gedaan, ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien.
     
  9. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    De masten heren.

    Al enige tijd hadden we nagedacht over de masten.
    We hadden pijpen nodig van 18 mm messing en in totaal 1 m lang.
    Maar je schrikt gewoon van de prijzen, ook bij de groothandel.
    Het moet tenslotte wel een hobby blijven, en ook betaalbaar.
    Na werk overleg met mezlf moest het toch goedkoper kunnen.
    En raad eens, jawel heren een oer degelijke bezum stok van € 1,55.
    Het kreng was wel 23 mm dik, maar daar hadden we een oplossing voor.

    De steel op lengte gemaakt en toen in de draaibank naar 18 mm gedraaid.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het bovente gedeelte van de mast, het de top van de A is gemaakt van 2 x 2mm viegtuig triplex. En jawel heren 2 x 2mm is echt 4,3 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Deze maat hadden we nodig voor het volgende. Jawel ik hoor de geleerden alweer denken. Komen er geen draden in de mast?
    Jawel geleerden, die komen er in.

    Nu we eenmaal de maat van 4,3 mm hadden konden we gaan zagen.
    We hebben de poten van de mast in de volle lengte door midden gezaagd, en wel in 2 keer zodat we de 4,3 mm te pakken hadden. 2 x zagen moest wel even bij een zaagbladdikte van 2,7 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Hierna hebben we weer een lat van 4,3 mm opgeplakt

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    en daarna hier weer een groef in gezaagd van 5 x 4 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu hadden we de basis van de mast klaar en konden we met de draden beginnen.
    Door elke poot hebben de 6 draden in gebracht, in totaal dus 12 stuks.
    Moet voldoende zijn voor de verlichting en de radar.

    [​IMG]

    Nadat de draden waren ingelijmd hebben we alles op de bouwplank gezet en de 2 delen aan de top van de mast verlijmd.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Daarna konden we de 2 andere helften ook verlijmen.
    En zo hebben we een mast van nog geen € 2,00 .

    Tot zover maar weer.

    Volgende keer de top van de mast, maar deze is wel van messing.

    Paul UK-104
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap gedaan, wie niet rijk is moet slim zijn ;)
     
  11. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Zo is het maar net Rene.

    Het is niet alleen slim zijn, gaat tenslotte ook om de kosten.
    We kunnen de centjes tenslotte maar 1 keer uitgeven, en alles wat we uit de container kunnen vissen kost niks.

    Maar nu nog even de foto's van de mast.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De mast geheel geschilderd.
    Het uitstulpje voor op, daar komt straks de kleine radar op te staan.
    Hoe we dat geen doen, gaan we eens over denken, moet wel een verrekte klein motortje worden.

    Tot zover maar weer .

    Paul UK-104
     
  12. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Zoals beloofd, nu de rest van de mast maar even.

    Het bovenste gedeelte is gemaakt van messing pijp, zodat straks de draden voor de verlichting er door kan.

    Omdat we de Euro al een keertje in de auto hadden gehad, wisten we inmiddels dat de top van de mast kantelbaar moest worden.

    Dus zodoende hebben we op een dolle dinsdag middag eerst even iets in elkaar geknutseld.

    Het accent lag op het scharnier gedeelte. Dit moest simpel en eenvoudig worden dus geen geklooi met boutjes en moertjes.
    Na even denken hadden we de oplossing gevonden.
    Onder in de mast hebben we een sleufgat gemaakt van 5 mm, en onder in de mastvoet een vaste pen.
    2 cm daar boven hebben we aan de mast een plaatje gemaakt van 4 mm, en in de mastvoet 2 sleuven van 4 mm.

    Nu was het simpel een kwestie van de mast 5 mm omhoog trekken en naar achteren draaien.
    Heel simpel en werkt perfect.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu maar eens passen op de hoofd mast.

    Je wil het niet weten, het zag er niet uit.
    De mast was veel te dun, was dus even een foutje in de schatting.

    Dus toen weer een nieuw model gemaakt dat beter past bij de rest van de mast.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na weer een middagje knutselen kregen we dan de mast die wel de goede afmetingen had.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En toen was het even passen op het onderste gedeelte van de mast.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Straks nog de tableaus voor de lampen er op en de draden trekken.

    Volgende keer het railinwerk.
    Een mengsel van messing en rvs.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer.

    Paul UK-104
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dankbaar schip om te bouwen, stap voor stap alle problemen die je tegenkomt oplossen, dat is echt genieten :D
     
  14. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    paul je hebt een pb

    gr Jan
     
  15. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nou heren, trouwe lezers, we gaan weer even verder met het railing werk.

    Na even de schaal nagerekend te hebben bleek dat we weer op onmogelijke maten kwamen. Zeg maar rustig hoe-re maten.
    Maar wat kan je ook verwachten met een schaal 1:16

    Gezien we nog voor een jaar of 20 aan rvs hebben liggen was de keuze van het materiaal makkelijk.
    We zijn begonnen met de scepters van het voor dek. Deze hebben we gemaakt van messing 1 x 3 m

    Eerst even een proefje gemaakt en al gauw bleek dat we hiermee ook de mal al klaar hadden.

    Ik heb de scepters per 2 klaar gemaakt.
    Strippen op lengte maken van 2 scepters.
    Een gaatje in de midden van 1,5 mm. Deze mag niet te groot wezen, anders blijft er geen materiaal staan. Pas later opboren.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Een plankje nemen met hierin een spijkertje van 1,5 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De blanke strip er op leggen en daarna de mal.
    Nu alle gaatjes van 1 mm doorboren.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu het middelste gat opboren naar 2,5 mm.
    Eenmaal helemaal geboord, de scepter doormidden breken en je hebt er direct 2.
    Doordat de scepters een overlengte hebben van 5 mm moest er op het einde een puntje gevijld worden om in het dek te kunnen passen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Daarna zijn we verder gegaan met het inbuigen van de railingen.
    De bovenste bestaat uit 2,6 mm rvs en de tussen railing uit 2 x 1,6 mm.

    Na even na stellen hebben we alles door gesoldeerd en na een middag je hadden we de railing van het voor dek klaar.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Op deze manier hebben we ook de railing op het dek van de kajuit gemaakt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het railingwerk voor het promenade dek en het plateau van de voormast bestond alleen uit rond stafwerk.
    De scepters van 1.5 mm rvs de bovenrailing van 2,6 rvs en de tussen railing van 1 mm rvs.
    De railing van de mast was vrij eenvoudig te maken, strakke lijnen en op de juiste maat afknippen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Allereerst de staanders geplaatst en daarna de bovenrailing gebogen en gesoldeerd.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Hierna de tussen railing aangebracht met behulp van een afstand latje.

    Na een paar uurtjes hadden we de railing ook klaar, en jawel moet ook weer direct gekeurd worden door 1 van de 2 scheepskatten.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Maar dit is dan het resultaat.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En dan tot slot de railing van het promenade dek.
    Hier was absoluut niks gelijk, dus allemaal krom gebogen en scheef.
    We zijn begonnen met op het potdeksel de maten van de scepters uit te zetten en doorboren.
    Hierna de septers geplaatst en daarna de bovenste railing van rvs er over heen gebogen.
    Als laatste de tussen railing er tussen gezet.

    Al met al een werkje van geduld, maar het resultaat mag er dacht ik wel wezen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer even.

    Volgende keer, even een raadsel weet het zelf ook nog niet.
    Gaan we even een weekje over denken.

    Paul UK-104
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is weer knap, RVS solderen met wat doe je dat :confused:
     
  17. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    Hoi Paul

    Heb jij wel goed gekeken volgens mij is het gewoon messing
    het schijnd goud op en dat heb je niet in RVS
    Maar toch leuk project

    MVGR Bert
     
  18. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Hallo Rene en Bert.

    De scepters op het voordek en de stuurhut zijn echt van messing plat 1x3mm.
    De rest is allemaal RVS.

    En Rene, RVS soldeer je met S-39 RVS Rosvista N . Een goed vloeimiddel.
    Heeft even een techniek die je moet leren maar vrij simpel.
    Altijd eerst even het RVS voor vertinnen met de bout, en dan met de bout verder solderen.Daarna even onder de kraan schoonmaken met water en een tandenborstel.
    Je kan eventueel later even heel voorzichtig met de flam er bij langs, gaat het even wat mooier vloeien.


    Groet Paul UK-104
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Weeral wat bijgeleerd, maar daarvoor zitten we op het forum :D
     
  20. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokoter

    Heren, we hebben weer wat gevonden.

    Het roer.

    Al even een tijdje zitten denken waar we dit van zouden gaan maken.
    Hout al niet, dus toen de keuze tussen metaal of vol kunsstofplaat.
    Tot we op het idee kwamen, gewapend Epoxy, gelijk als aan de tunnel.
    De roeras hebben we gemaakt van 4 mm Rvs.
    Om te voorkomen dat straks de roeras in de epoxy gaat draaien hebben we eerst 2 stangen aan gesoldeerd als wapening.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us



    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Om het roer straks te kunnen gieten moesten we eerst een mal maken.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat we de mal een paar keer in de vloeibare bakolie te hebben gezet, konden we de roeras plaatsen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eemaal goed afgesteld konden we de epoxy gaan gieten.
    Doordat gewapende epoxy vrij veel luchtbellen heeft aan de bovenzijde, hebben we een overgehoogte genomen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na een middagje schuren en vijlen hadden we het roer in het gewenste model.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De 2 stangen als wapening zijn tegen het licht duidelijk zichtbaar.

    Omdat de roeras dunner is als normaal hebben hier over heen het zogenaamde verneukertje gezet.
    Een messing pijpje van 7 mm met een krans en de nodige bouten.

    En zo ziet het er dan uit nadat het roer in de grondverf staat.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Tot zover maar weer.

    Paul UK-104
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011

Deel Deze Pagina