Heren, dank je wel maar weer.
Maar we gaan weer even verder met de ankerlier.
Het principe van de ankerlier is vrij simpel.
Een kettingschijf die aangedrukt wordt door een rubberen wiel.
Het grootste probleem schuilt in het fijt om de lier precies boven het kluisgat moet komen.
Als eerste hebben we hiervoor een kluisgat ingebouwd van messing rond 12 mm.

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us/photo/my-images/204/dscn3413.jpg/
Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
De reden van 12 mm is het volgende. Om straks geen problemen te krijgen met het afstellen van de lier boven het kluisgat heb ik aan de onderkant een missing mof gesoldeerd die straks het beginpunt van de lier gaat worden. Door het gat heen zie je de ketting schijf zitten.

Uploaded with ImageShack.us
Het ringetje boven de messing pijp. De messingpijp, hier loopt straks de ketting weer het schip in.
Goed gaan we weer naar boven op de lier.

Uploaded with ImageShack.us
Rechts onder de kettingschijf. PVC rond 20 mm. Aan de binnenkant voorzien van 2 rubber ringen. De reden hiervan, het ketting gaat nu niet plat over de schijf lopen. Bij een V groef blijkt dit toch wel het geval te zijn.
Daar boven het rubberen aandrijfwiel. Een wiel van een landinggestel van een vliegtuig. In het midden uitgesneden om zo een betere aanslag te krijgen op de ketting schijf.
Daarboven de servo die het hele kakkie aan stuurt.
Aangetrokken komt de rol vrij van de kettingschijf en valt het anker in vrije val.
Andere kant op, drukt hij de micro schakelaar aan waardoor het anker gehuwd wordt.
Het is allemaal vrij simpel, maar het werkt ook nog.
Nu nog even passen of alles er in past.

Uploaded with ImageShack.us
En jawel heren hij paste als ...................... uitstekend.
De messing mof gleed zo om de messing pijp heen.
Wat overblijft nog een extra beugel om het geheel vast te zetten, en een kettingbak.
Het geheel wordt aangedreven door een Buhler vertragingsmotor met 20 omw.
Tot zover maar weer.
Groet Paul UK-104
En nog een paar foto's.

Uploaded with ImageShack.us
Hier duidelijk de veer die het rubber wiel tegen de kettingschijf aantrekt, met de sleuf waardoor de as van het aandrijfwiel schuift. Met daaronder de messing pijp die het ketting geleid in de kettingbak.

Uploaded with ImageShack.us
Het hele filmpje staat een eindje terug in het verslag.
Maar we gaan weer even verder met de ankerlier.
Het principe van de ankerlier is vrij simpel.
Een kettingschijf die aangedrukt wordt door een rubberen wiel.
Het grootste probleem schuilt in het fijt om de lier precies boven het kluisgat moet komen.
Als eerste hebben we hiervoor een kluisgat ingebouwd van messing rond 12 mm.

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us/photo/my-images/204/dscn3413.jpg/
Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
De reden van 12 mm is het volgende. Om straks geen problemen te krijgen met het afstellen van de lier boven het kluisgat heb ik aan de onderkant een missing mof gesoldeerd die straks het beginpunt van de lier gaat worden. Door het gat heen zie je de ketting schijf zitten.

Uploaded with ImageShack.us
Het ringetje boven de messing pijp. De messingpijp, hier loopt straks de ketting weer het schip in.
Goed gaan we weer naar boven op de lier.

Uploaded with ImageShack.us
Rechts onder de kettingschijf. PVC rond 20 mm. Aan de binnenkant voorzien van 2 rubber ringen. De reden hiervan, het ketting gaat nu niet plat over de schijf lopen. Bij een V groef blijkt dit toch wel het geval te zijn.
Daar boven het rubberen aandrijfwiel. Een wiel van een landinggestel van een vliegtuig. In het midden uitgesneden om zo een betere aanslag te krijgen op de ketting schijf.
Daarboven de servo die het hele kakkie aan stuurt.
Aangetrokken komt de rol vrij van de kettingschijf en valt het anker in vrije val.
Andere kant op, drukt hij de micro schakelaar aan waardoor het anker gehuwd wordt.
Het is allemaal vrij simpel, maar het werkt ook nog.
Nu nog even passen of alles er in past.

Uploaded with ImageShack.us
En jawel heren hij paste als ...................... uitstekend.
De messing mof gleed zo om de messing pijp heen.
Wat overblijft nog een extra beugel om het geheel vast te zetten, en een kettingbak.
Het geheel wordt aangedreven door een Buhler vertragingsmotor met 20 omw.
Tot zover maar weer.
Groet Paul UK-104
En nog een paar foto's.

Uploaded with ImageShack.us
Hier duidelijk de veer die het rubber wiel tegen de kettingschijf aantrekt, met de sleuf waardoor de as van het aandrijfwiel schuift. Met daaronder de messing pijp die het ketting geleid in de kettingbak.

Uploaded with ImageShack.us
Het hele filmpje staat een eindje terug in het verslag.