Multiplex Cockpit houd binding niet vast.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door WillydeWoofer, 28 dec 2018.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je hebt helemaal gelijk.
    Maar als de spulletjes b.v. in Duitsland zijn gekocht en je woont wat verder weg dan een steenworpje en je moet met de spulletjes naar de winkelier, dan is een pakketzegeltje naar Maasland stukken goedkoper dan met de auto naar Duitsland.
    Of een pakketzegeltje naar Duitsland.

    Ik ben nog nooit met spullen van MPX die stuk gingen en wel of niet binnen de garantie vielen, terug geweest naar de winkelier.
    Maar ik heb wel altijd, voordat er iets ingestuurd wordt contact met de service of fabrikant.
    Ik stuur het altijd in via de Nederlandse service, dan is of het wordt daar gerepareerd, of het is zo professioneel gesloopt dat de fabrikant ook graag wil weten hoe hobby dat voor elkaar heeft gekregen.

    Mijn laatste dialoog met de fabrikant ging over de nieuwste firmware voor de SX7,9,12.
    Ze hebben enkele toetsjes opgedraaid en wat functies er bij geknutseld, daar ging ik zelf bij de vliegfases behoorlijk de mist mee in.
    Zo erg dat ik het bestandje met de model instellingen via de pc moest na bewerken, dat was de snelste manier om het qua modelparameters weer op orde te krijgen.
    En ja de nieuwste firmware is niet geheel bug vrij, maar of dat invloed heeft op het binden? Bij mijn weten niet.

    Spullen gaan toch naar de fabrikant, dan pak ik altijd de goedkoopste methode.

    Heb je de zender al gedown grade? een firmware versie lager zetten?

    Bij de upgrade, heeft toen ook het HF gedeelte een upgrade gekregen?
    Soms moet dat.

    En de firmware in de ontvangers, zonder kabeltje kun je dat niet weten, van welk aankoop jaar zijn de ontvangers?
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik neem altijd de meest praktische en kortste weg.
    Waarbij de (RC) winkelier alleen in beeld komt bij aankoop en garantie aanspraak als het product binnen enkele weken uit zichzelf in rook op laat gaan.

    Bij reparatie van RC (Zend ontvangst) apparatuur wil ik daar zo min mogelijk ruis tussen hebben.
    Bij MPX heb je de mogelijkheid om je direct tot de fabrikant te wenden of service dienst, zonder tussenkomst van de winkelier.
    Als een reparatie geen garantie is, dan vraag ik mij af, wat voor marge de winkelier daar nog over heen gooit.

    Ik had een tijdje geleden een SX 9 waarbij de spanningsregelaar van het ene op het andere moment in rook opging.
    Vraag me niet hoe dat kan, het kan of het kon.

    Omdat dit onder fabrieksgarantie valt, zijn all kosten voor de fabrikant, maar in werkelijkheid is zo'n zender total loss.
    Als een winkelier daar nog een marge overheen gooit kun je voor het zelfde geld met wat afdingen zo eenzelfde zender van het schap nemen.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik geef je vragen even door aan de clubgenoot bij wie de spullen nu zijn.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Willy schrijft dat hij zender en ontvangers pas een paar weken geleden gekocht heeft. Aangezien volgens de firmware release informatie op de MPX site de laatste ontvanger-updates van mei 2012 (op een tweetal ontvangers na, die zijn in maart 2015 updated) zijn kun je opnieuw updaten verder vergeten. Tenzij de winkelier ze al hééél lang op de plank had liggen natuurlijk......
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga er vanuit, dat Multiplex voor goed werkende spullen gaat zorgen.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Met de aankoopbonnen kun je best eerst de winkel benaderen waar het spul gekocht is.
    Zij kunnen eventueel omruilen. Daarna kun je gewoon de service dienst benaderen. Staat zelfs in de handleiding bij wie je dan moet zijn.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Waar hij zijn spulletjes vandaan heeft, kom ik ook wel eens om wat van het schap te plukken.
    De ontvangers zijn dan ook redelijk recent.

    Maar van die paar weken geleden ga ik twijfelen of bij Willy zit in een maand één week.

    Tijdens de jaarwisseling is het een vervelende periode als er problemen zijn met RC gerelateerd spul.
    Hoewel in de zomer ook zo'n periode is.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zoals ik eerder aangaf, zijn de zender en de 2 ontvangers een aantal weken geleden gekocht. Om precies te zijn op 17 oktober.
    G.J. is toen nog mee geweest.
    In de week daarna heeft een clublid de ontvangers alvast gebonden.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er is vandaag geen bericht meer uit Duitsland gekomen. Dat wordt op zijn vroegst half volgende week.
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ze zijn nog open tot 20:00 uur, dus wie weet bellen ze je straks nog.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is weihnachten, dit soort dingen gebeuren altijd als je er niet op telt.
    Je winkelier zal er alles aan doen om het na de vakantie zo snel mogelijk op te lossen.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb het volste vertrouwen in Willi und Willi. Alleen de naam al heh :D.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, W&W heeft de verantwoordelijkheid de garantie op zich te nemen, dus jou nieuwe ontvangers te geven, mits die echt defect zijn.
    Dus je hoeft niet te wachten tot ze heen en weer gestuurd worden tussen Willie en Multi.
    En W&W kennende zullen ze daar ook niet moeilijk over doen.
    Maar ja. ze zijn denk ik tm 6 januari gesloten, dat is bijna alles in Duitsland.

    Even ter zake:
    Je had 2 ontvangers, ik kan me niet voorstellen dat ze alle twee defect zijn, ik denk dat het een gebruikersfout is.
    Je zet altijd eerst je zender aan?
    Zo hoort het tenminste.

    En als ik even lees wat er staat in de duitse gebruiksaanwijzing....
    ·
    Der Binding-Vorgang bindet den Empfänger an den Sender.
    Nach dem Drücken des „Start“-Buttons ist das Binding aktiv.
    Die Corona des Senders blinkt schnell.

    Schalten Sie nun den Empfänger mit gedrückter Set-Taste ein (Stromversorgung
    einstecken).
    Die LED des Empfängers blinkt schnell.
    Das Binding sollte nach wenigen Sekunden abgeschlossen sein,
    nun blinken Sender und Empfänger wieder langsamer.
    Die am Empfänger angeschlossenen Servos sind nun steuerbar.

    ·· Reichweitentest
    Im Menü M-LINK Einstellungen (siehe Punkt 7) wird der
    regelmäßige Reichweitentest durchgeführt.
    Nach dem Drücken des „Start“-Buttons ist der Reichweitentest aktiv.
    Die Sendeleistung wird dabei stark reduziert.
    Der Reichweitentest kann somit ohne große Entfernungen zwischen
    Sender und Modell durchgeführt werden.
    Durch drücken des „Stop“-Buttons wird der Reichweitentest beendet.

    Misschien wil ie wel na het binden een reikwijdte test zien.
    Multiplex is altijd nogal eigenzinnig.

    Hier een vervelend sprekende duitser die op video gaat binden.
    Start meteen op 9:20, daar begint ie met binden.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gert-Jan.
    Ik stuur het filmpje door naar de vriend waar de zender nu is. Daarmee is spraakverwarring uitgesloten.
    Beide ontvangers defect, lijkt mij ook sterk.
    Mijn vertrouwen in W&W is groot.

    Grüsse, der Willi :D
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    W&W is morgen en maandag gewoon open. Multiplex zal wel dicht zijn denk ik.

    Maar vertel eens hoe jullie dat binden gedaan hebben?
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Volgens het boekje.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Mag toch aannemen dat de ontvanger(s) aan de zender waren gebonden. Je hebt er mee gevlogen. Was de binding toen "opeens" weg? Dat kan ik me haast niet voorstellen. Of heb je iets gedaan, waarna de binding weg was. Benieuwd welke aktie dat dan was.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee, ik heb er nog niet mee gevlogen. Er is alleen gebonden.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk echt dat Multiplex eerst een soort reikwijdte test wil zien en dat ie dan de instellingen opslaat.
    Multiplex heeft nogal, voor mij, rare ideeën, dus misschien is dit voor hun een soort extra veiligheid?

    Laat je kennis eens alles binden en dan ipv de ontvanger alleen de zender uitzetten en dan na een half uurtje weer aanzetten.
    Dan kijken of ie weer bind.
    De ontvanger wel onder spanning laten staan.
    Als ie dan wel de binding houd zit het probleem in de zender, dan zal daar de batterij niet OK zijn.
    Er zit denk ik, naast de grote lipo ook nog een klein buffer accuutje in of een condensator die de instellingen vasthoud.
    2 ontvangers kunnen niet stuk zijn, 1 zender wel.
    En W&W heeft spullen geen jaren op de plank staan, de omzetsnelheid is redelijk hoog.

    GJ
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij kan dit probleem niet in de zender zitten. Tijdens het bind proces zend de zender een speciaal signaal uit wat de ontvanger herkent als zijnde het bind signaal. In dit bind signaal is ook de identificatie code van de zender, of het modelgeheugen wat je op dat moment hebt gekozen. De ontvanger slaat dat identificatienummer op in het geheugen en daarmee is het bind proces klaar. Sommige ontvangers zenden een signaal naar de zender terug wat de zender laat weten dat het binden succesvol was en de zender het bindsignaal kan uitschakelen. Andere zender moet je even uit en weer aan zetten en weer anderen stoppen na een X aantal seconden vanzelf met het bind signaal.
    Als je daarna de zender en de ontvanger aan zet zal de zender het normale signaal uitzenden. In dit signaal zit altijd de identificatie nummer van die zender (of geheugen). De ontvanger ontvangt alle zender die op die band uitzenden. De computer in de ontvanger zoekt het identificatienummer op en vergelijkt het met het nummer in het geheugen. Is dat het zelfde dan wordt de data in dat signaal gebruik. In het niet hetzelfde dan wordt er niets met de data gedaan.
    Het is dus de ontvanger die al het werk doet en als die niet op de zender reageert en de binding kwijt raakt als hij uit wordt gezet is er dus iets fout met het geheugen in de ontvanger.
    Een andere mogelijkheid is dat er wel iet mis in met de zender en dat die geen data uit zendt. Maar dan raakt de ontvanger de binding niet kwijt. Hij werkt wel maar krijgt geen data binnen dus kan ook niets naar de servo's sturen.
     

Deel Deze Pagina