multiplex Cularis

mooie prijs hoor van die cularis set bij perba, doet me twijfelen, maar heb juist een brushless magister gekocht :P zal dus effe wachten wezen :mrgreen:

mvg

Prachtig, dat loont zich, nu eens hier gaan bakelijen om dat te kunnen aankopen.

Na aankomst in Dortmund vanmorgen even snel langs alle standen gelopen om de prijzen van de Cularis te vergelijken. Wat me opviel was dat deze zwever slechts op een handvol standen te verkrijgen was. Ergens op een stand achterin HET koopje kunnen doen --> €132.90 terwijl de rest schommelde tussen €155 en €162. Deze standhouder had er 2 (!) en deze waren binnen de 5 minuten verkocht. Ik geloof dat MPX weer een hit in huis heeft.
Ik heb gisteren bij Perba de aandrijfset gehaald en zo op het eerste zicht past deze naadloos op het motorschot dat bij de cularis is meegeleverd.
Hopelijk krijg ik het ding zaterdag de lucht in.

dat klinkt leuk!
Ik ben vandaag ook in Dortmund geweest, en het viel inderdaad op dat ze maar zelden op voorraad waren. 1 winkel waar ik aan het einde van de dag nog langs liep had er echter maar weinig verkocht. Misschien was de prijs van €155,- te hoog?!

Ik heb er NOG geen gekocht, maar dat gaat zeker binnenkort gebeuren. (als die in NL binnen is.)

woensdag nog volop te krijgen, de meeste waren 139 euro geprijsd, nu zal er waarschijnlijk vandaag (Vrijdag ) niet veel meer overschieten van de stock.

Ik heb juist gehoord dat iedereen dezelfde prijs van €155 hanteert op de beurs. Wel nog maar op 3 plaatsen te krijgen voormiddag en op 2 namiddag.

Hoi,

vraagje,

Ik heb een cularis besteld.
Ik begon vorig jaar met een easy star, daarna een easy glider.
Nu een mini relax van fvk.
Ik vindt langzaam vliegen, thermieken en statig langzaam binnenkomen bij de landing het mooist.
De relax vliegt me een beetje snel.

de vraag : Ben ik met mijn nog beperkte vliegkunsten nog niet toe aan een relax, moet ik gewoon wennen aan een snellere kist?
Piepschuim vliegt toch per definitie langzaam?
Moet ik het daar dan bij houden?
Kan ik met de relax ook langzaam vliegen als ik beter kan vliegen?
Is het slim om bij weinig wind piepschuim te vliegen en bij wat meer wind de relax?

Bram.

bramsax zei:
Hoi,

vraagje,

Ik heb een cularis besteld.
Ik begon vorig jaar met een easy star, daarna een easy glider.
Nu een mini relax van fvk.
Ik vindt langzaam vliegen, thermieken en statig langzaam binnenkomen bij de landing het mooist.
De relax vliegt me een beetje snel.

de vraag : Ben ik met mijn nog beperkte vliegkunsten nog niet toe aan een relax, moet ik gewoon wennen aan een snellere kist?
Piepschuim vliegt toch per definitie langzaam?
Moet ik het daar dan bij houden?
Kan ik met de relax ook langzaam vliegen als ik beter kan vliegen?
Is het slim om bij weinig wind piepschuim te vliegen en bij wat meer wind de relax?

Bram.
Ik vermoed dat de cularis een nogal breed snelheidsspectrum heeft. Wat me opviel was dat de vleugels, in tegenstelling tot de EG nogal zwaar zijn met per vleugel 2 glasvezel buizen tot bijna aan de wingtips.

Hoi classicracer,

bedankt voor je reactie.

een breed snelheidsspectrum?
jeetje, ik ben maar een beginner hoor, kun je dat voor mij in gewoon nederlands vertalen?

( asl ik van de politie een bekeuring krijg wegens te hard rijden,
had ik dan ook een breed snelheidsspectrum? grapje....)

Bram.

Inderdaad, maar het echte "uitmelken" zoals bij de EG zal er wel niet inzitten. Wel het langzaam binnenvliegen in "kraai-mode". Ik denk dat je met de cularis ook echt geen zware fouten kan maken. Ik vermoed dat MPX nu ook weer een heel goedmoedige kist heeft ontworpen.
Ik ben alleen niet echt tevreden over de vleugel/rompverbinding van de servostekkers. Ik denk dat ik deze ga vervangen door sub-D stekkers.

Zoals ik hierboven al meldde zou ik graag de originele vleugel/romp servoconnectors wijzigen aangezien mij dit niet de meest handige oplossing lijkt. Op het moment dat er iets misgaat (en dit lijkt me reëel) met de servostekkers in de romp ben je verplicht om deze volledig open te snijden. Daarom ben ik op zoek naar een meer robuuste verbinding. Zouden 4-polige of 5-polige sub D stekkers hier voldoen?
Hieronder enkele plaatjes van de originele set up:

vervangen door dit type:

Heeft er al iemand de MX12 zo geprogrammeerd dat de welfkleppen samen met de rolroeren lopen maar dat bij het omgooien van een schakelaar de butterflystand ontstaat?

wauw
dat is wel heel mooi
ik had dit draadje al langer gezien maar had problemen met een account aanmaken
wel wil ik zeggen , wie zet er nou een aandrijf set van 160 euries in terwijl dat ding waarschijnlijk
meer thermiek vangt dan je je zou kunnen voorstellen
ook is ie puur zwever veel mooier dan met zo'n gekke spinner op z'n neus
hoogstart is vast wel genoeg

Veel mensen zien er een soort hotlinertje in denk ik?

En je zet er alleen een aandrijf set van 160 euro in als je niet bekend bent met de geweldige clone technieken van onze vrienden int verre oosten. ;) Volgens mij heb je zon ding al gemotoriseerd klaar voor 90 euro als je t n beetje goed doet (Chinees motortje, 2200mAh 20C pack. simpel 40A regelaartje, klappropje)

Ik heb geen verstand van zweven, maar is zon EPP zwever niet opzich al vrij zwaar voor goed termieken?

skyhigh zei:
wauw
dat is wel heel mooi
ik had dit draadje al langer gezien maar had problemen met een account aanmaken
wel wil ik zeggen , wie zet er nou een aandrijf set van 160 euries in terwijl dat ding waarschijnlijk
meer thermiek vangt dan je je zou kunnen voorstellen
ook is ie puur zwever veel mooier dan met zo'n gekke spinner op z'n neus
hoogstart is vast wel genoeg

uuhm was da nu voor reactie :P
allereerst, is een motor zeer handig om hem snel op hoogte te brengen, en ben je beneden na het zweven, doe je gewoon full throttle en stijg je weer tot de gewenste hoogte, zonder motor moet je eerst landen, sleeplier klaarleggen, etc etc, of je moet het sleepvliegtuig klaarmaken.

ook kan je met de motor enkele correctie mogelijkheden toepassen, dus waarom zo'n reactie?
heb jij wel ervaring met motorzwevers? dan weet je toch wel beter zeker ;)

En stel je eens voor, je bent alleen op het veld..............Het vliegt toch een beetje lastig met 2 modellen tegelijk......................

Back