Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij staat in de handleiding duidelijk vermeld NIET te lijmen met UHU POR. Geen idee of het wel of niet gaat houden, maar ik betwijfel of het verstandig is geweest. Waarom niet alles gewoon met secondenlijm gedaan zoals in de handleiding staat?

:cry: :cry:
oeie

in mijn handleiding staat niet dat het zeker niet met UHU POR mag

kan iemand mij vertellen of dit zal houden?

Rien123 schreef:

Hallo Frodo,

Mijn oude easyglider electric is gecrached, ik heb nu ook de versie zonder motor besteld. En ik ga hier ook weer de Typhoon 15/13 inbouwen.
Wat me wel opvalt is dat de neus wat platter(niet rond) is in vergelijking met de electric versie, ook moet je de accuruimte flink groter maken (zie eerder geposte foto).
Ook bij de electric versie moest er nog een heel stuk van de neus gesneden worden, ik gebruik een spinner van 40 mm. De propelor ligt dan ook wat mooier langs de romp.
Het is wel te doen maar al met al had ik toch beter een electric versie kunnen bestellen voor ombouw naar brushles.
Wat domping betreft ik had hem ongeveer onder dezelfde hoek als de orginele gezet, best wel ver voorover, dit lijkt me ideaal om langzaam vliegent zo snel mogelijk hoogte te winnen, maar weer wat minder geschikt om snel te vliegen. Maar dit is maar mijn gevoel hoor! Hij ging overigens wel 3 keer zo snel omhoog dan orgineel. Ik gebruik als accu een 8 x 1,2V nimh AA 1600mAh.

Bedankt voor je reactie Rien. Voor wat betreft de domping, moet ik dan als uitgangspunt de lijn vleugel-hoogteroer aanhouden ?
(hoogteroer staat volgens mij zeker 4 graden negatief.)
Ben nu bezig de vleugels van sub-d connectoren te voorzien, maar de 15/13 moet er daarna toch echt in ... :)

@Mr-02: je hebt gelijk, er staat niet dat je geen UHU POR mag gebruiken. Wel dat alles met CA gelijmd kan worden, en daar staat specifiek bij geen styrofoam CA te gebruiken. Ben een beetje in de war geweest. Ook epoxy schijnt niet helemaal goed te lijmen.
Ik weet niet of er mensen zijn die ervaring hebben met UHU POR op elapor.

Zelf ook een vraag: er is een brushless buitenloper voor mijn EG onderweg. Hiervoor zal ik een deel van de neus af moeten snijden. Enig idee waarmee dat het beste gaat? IJzerzaag / kapzaag / vleesmes? Ik ben met een zaag een beetje bang dat er allemaal korrels vanaf zullen komen zoals bij 'gewoon' piepschuim.

Over het gebruik van uhu por ik heb het zelf ook gedaan bij mijn staart deel en na de 1 harde landing wiebelde het helemaal als ik de roeren bewoog :( dus ik zou het gewoon voorzichtig lossnijden en dan met ca lijmen.

hey,

ik heb al de oplossing gekregen voor m'n uhu-por staartje :lol:
ik zou dus langs de rand (waar de twee delen samenkomen, die gleuf)
met een tandenstoker moeten passeren tot ik ongeveer 5mm diep zit.
daarna moet ik met DIKKE secondelijm dat opvullen, en dan nog eens met andere tandenstoker passeren
(achter de tandenstoker gaat het weer mooi dicht) je doet zijde per zijde anders zou de lijm kunnen druppen (logisch)
wel maken dat alles paralel staat en loodrecht ed ....
(bedankt peter voor de uitleg)

vandaag heb ik al verder gedaan aan m'n easyglider,
ik heb de servodraad verlengt en de rolroer servo's eringestoken en dat ding dicht gedaan waar de draad in moet.

Nog te doen:
- uhu-por staart goed maken (uitleg hierboven)
- regelaar en ontvanger plaatsen
- bedrading overal netjes leggen
- alles afregelen
dus 'k heb bijna niks meer tedoen he :D

hier ook ff een foto met beter kwaliteit:

hpim4474kley1.jpg

@mr-02 ,
Ziet er netjes uit ! Hopen dat je snel klaar bent zodat je snel de lucht in kan !

@Fotor,
Net zoals 2F@st4U.:[BE]:. heb ik een lang Stanleymes gebruikt, gaat perfect !
Let wel op dat je alleen het stukje van de EG eraf haalt...niet per ongeluk een stukje vinger :wink:

René

:( Gisteren is mijn EG gecrashed. Vleugtip afgebroken in een te snelle duikvlucht. Omdat er veel wind was had ik een draadstang in de koolstof ligger zitten en dat stuk ijzer buigt nauwelijks of niet door.
Gelukkig heb ik al de electronica nog en is de as vd moter niet krom. Enkel het neusje van mijn vogel ziet er niet meer uit. Is nog wel te plakken denk ik maar ik vrees dat de stevigheid er wel uit is dan. Ik weet dat deuken in elapor te repareren zijn met kokend water maar komt daardoor de originele stijfheid ook terug?

Volgens mij is het helemaal niet de bedoeling de vleugels aan elkaar te lijmen. Wordt anders wel erg groot in de auto. In mijn stationcar past hij in ieder geval niet in zijn geheel.

Die carbon staaf ligt helemaal in de vleugels, kan nergens heen.
De vleugels gaan wat stroef in de romp, dit zit gewoon klemvast. Door de vorm van de vleugelwortels klemmen de vleugelhelften ook nog enigszins in elkaar. Vaster dan dit hoeft niet. Misschien zul je later, als je het vliegtuig al een aantal keren hebt gemonteerd / gedemonteerd en het allemaal wat losser wordt, een keer wat tape om de vleugelwortels willen doen zodat de boel weer klem komt te zitten.

Zelf heb ik ook een vraag: wat is de maat van de originele propeller van de EG? Staat vrijwel nergens.

hmm...

mja idd het in elkaar schuiven gaat wat stroef, maar bij de vleugelwortel zit er zon vervelend verbinding;
dat kan alleen in elkaar worden gedaan, via boven of beneden, en als men de vleugel in de romp duwt is er geen plaats boven of beneden.
bij de manual word ik ook niet erg wijzer :?

propmaat weet ik ook niet, maar iig wel het zelfde als de orginele aandrijving van de space scooter

@mr-02: Bedankt voor de maat. Een vriend van me wilde dit weten, hij houdt de originele motor maar wil een nieuwe prop.
Ik heb zelf ook een buitenloper voor mijn Easyglider. Gisteren is deze na lang wachten eindelijk bezorgd. Het is deze motor met een 9x5 prop. Ik heb een houten schotje gemaakt voor in de neus. Deze is wit geverfd en ligt nu te drogen. Morgen is mijn easyglider dan eindelijk helemaal klaar. Nu nog mooi weer..........
EGmotor+schot.JPG

Ik heb een propbevestiging met dezelfde maten als deze. Moet werken volgens mij. Alleen even kijken wat de diameter is van de as die uit de gearbox komt. Zou kunnen dat dat minder dan 3 mm is, dan gaat dit niet werken.

Airbus zei:
Heeft iemand, de vleugels niet aan elkaar gelijmt?

om hem makkelijker te transporteren.
Helaas kun je de vleugels dan niet meer monteren :?
De uitsparing in de romp is geen volledig doorlopend gat, vleugels druk je van de beide zijden tegen een nok in het elapor, zodat de scheidingslijn van de twee vleugels altijd in het midden van de romp zitten en de vleugel netjes haaks op de romp 8)

Op onderstaande foto zie je de uitsparingen in het midden van de vleugel zitten, in de romp zitten hier de elapor "nokken"

(Bron foto)
KIF_1216.JPG

Back