Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
ik heb me glider al een week vliegklaar en maar 3x kunnen vliegen ofzo, klote weer in nederland...veel te veel wind op het moment. Met windkracht 4 mag hij trouwens wel wat meer uitslag op de rolroeren dan aangeven staat in het boekje.

Volgens mij kan je beter een 1000kv motor erop zetten sven, bij ons op de club had iemand ook zo'n vertraging en door de motorstop van de regelaar krijgen die tandwielen nogal wat te verdragen. Binnen no-time waren ze rond :)

BasTijs zei:
ik heb me glider al een week vliegklaar en maar 3x kunnen vliegen ofzo, klote weer in nederland...veel te veel wind op het moment. Met windkracht 4 mag hij trouwens wel wat meer uitslag op de rolroeren dan aangeven staat in het boekje.

Volgens mij kan je beter een 1000kv motor erop zetten sven, bij ons op de club had iemand ook zo'n vertraging en door de motorstop van de regelaar krijgen die tandwielen nogal wat te verdragen. Binnen no-time waren ze rond :)

pff na al dit geklungel besef ik dat ook....
Maar komt wel goed:)
Eens ik het goede tandwiel terug heb doe ik het goed en dan zal alles wel perfect gaan,hopenlijk voor een tidje,zoniet verander ik de motor he....

mvg sven

BasTijs zei:

Dan toch maar eens de instellingen van je regelaar doornemen. De meeste regelaars hebben een stand voor vertraagde motoren zodat je de tandwielen niet stript.

hey omdat ik even wat problemen ondervind bij het vinden van een tandwieltje heb ik een vraag.
Ik zou eigenlijk om het simpelder te maken een robbe roxxy-2827-34 te kopen en deze in mijn eg te monteren,maar past de orignele prop op die motoras????

oh a:heeft die motor genoeg opwer op 2cells lipo?ik vlieg hem in de minimag met 3e cellen maar is het mogelijk hem met 2cellen te vliegen????
Anders lijtk dit me wel een goede oplossing,uit hond een rond motorsteun zagen en desnoods verven,en daar men motor op monteren.desnoods wat uithollen????Heb een inrunner ligggen maar vind nergens het tandwiel.Als iemand een link heeft voor een passend tandwiel,laat me weten aub!
mvg sven

Volgens mij kan je bij rctechnics.eu wel losse tandwielen kopen.

Zelf vlieg ik met de 2814/08 Outrunner 1000KV en 10x7 prop. Kan je verticaal mee de lucht in, ik gebruik 3cell 2200 lipos die ook in me minimag gaan. Er vliegt bij ons iemand met 2 cell lipos en een typhoon motortje, dat gaat prima maar je kan niet verticaal omhoog :) Heb je zeg maar net genoeg aan.

klopt maar bij rc technics is het tandwiel 11 tands en geen 10...
Morgen even bellen en hopen dat de modelbouwwinkel ze kan bestellen terug!
Ok maar ik had ene 2 cel flightpower lipo gekocht voor die spd 400 en wil die nu niet nutteloos laten liggen!!!
mvg sven

2 cell gaat prima hoor, volgens mij vliegt die van onze club met een 10x6 prop. Hij had eerst een kleinere en dat beviel niet zo.

Heb nog een paar probleempjes eigelijk...

Als ik met de eg vlieg met de moter aan, dan wilt ie altijd naar boven.
heb al veel down getrimt maar als je dan de moter afzet dan gaat hij redelijk steil naar beneden?
dus moet constant up geven als ik wil "zweven" en constant down als ik omhoog ga anders gaat ie loodrecht..

of moet er verschillende configuratie's instellen voor 'opstijgen' en een andere roerinstellingen bij gewoon zweven?

Grtz
Steven

Ik heb dat probleem ook gehad na het installeren van een outrunner motor

Aangezien het een zwever is heb ik het toestel volledig ingesteld en uitgeballanceerd om te zweven. Dat doet hij dan ook perfect.
Ik heb de moter terug van de romp genomen en verder naar beneden ingesteld.
Verdere afwijkingen bij het gebruik van de motor vang ik op met het hoogteroer.
Werkt perfect.
Ik ben op 20 seconde zo hoog dat het toestel nog amper een stip is en ga dan over op zweven.
Vorig W.E. een uur boven gebleven.
Ik het toestel in een rol gebracht om terug naar beneden te komen.

Datzelfde probleem heb ik ook, zweven gaat prima maar met de motor omhoog gaat ie bijna loodrecht omhoog.
Maar dat compenseer ik gewoon door een beetje down te geven, bij de volgende EG geef ik de motor meer domping.

Vaak lees ik dat mensen zomaar 60 minuten in de lucht blijven,ik red op 1 accu 30 minuten max. (uitzondering !)
Thermiek kom ik weinig tegen, ik vlieg op een open veld (veel gras) en achter een dijkje is een boerenland (donkere grond).
Ik vlieg eigenlijk altijd pas na 1900 uur, soms in het weekend overdag maar dan staat er vaak een windje waardoor de EG soms bijna achteruit vliegt.
Misschien is verzwaren met wat wind een optie, maar om nou meteen een M8 draadeind erin te steken om met wind te vliegen (kracht 4 a 5).
Wordt dat niet te zwaar ?
Voor de thermiek, is dit een goede plek of eigenlijk helemaal niet ? Ik sta daar tevens 200 meter van het ijsselmeer af.

Alvast bedankt.

René

Ik heb dat probleem ook gehad na het installeren van een outrunner motor

Aangezien het een zwever is heb ik het toestel volledig ingesteld en uitgeballanceerd om te zweven. Dat doet hij dan ook perfect.
Ik heb de moter terug van de romp genomen en verder naar beneden ingesteld.
Verdere afwijkingen bij het gebruik van de motor vang ik op met het hoogteroer.
Werkt perfect.
Ik ben op 20 seconde zo hoog dat het toestel nog amper een stip is en ga dan over op zweven.
Vorig W.E. een uur boven gebleven.
Ik het toestel in een rol gebracht om terug naar beneden te komen.

Rene,

De truuk om lang boven te blijven bestaat er volgens mij in om hoog te beginnen.
Wij vliegen op het veld met verschillende E.G. en hebben ondervonden dat je pas hoogte kan winnen als je al hoog zit.
Ik vlieg ook vaak met veel wind. Het toestel kan dan makkelijk hoogte winnen door de neus recht op de wind te houden en een beetje up te geven.

Airbus zei:
Heb nog een paar probleempjes eigelijk...

Als ik met de eg vlieg met de moter aan, dan wilt ie altijd naar boven.
heb al veel down getrimt maar als je dan de moter afzet dan gaat hij redelijk steil naar beneden?
dus moet constant up geven als ik wil "zweven" en constant down als ik omhoog ga anders gaat ie loodrecht..

of moet er verschillende configuratie's instellen voor 'opstijgen' en een andere roerinstellingen bij gewoon zweven?

Grtz
Steven

Ik heb dit ook met mijn zweefkist, komt volgens mij gewoon omdat de motor veel power heeft. Wanneer ik deze helemaal open zet trekt deze hem gewoon in en looping. Ik geef gewoon down tijdens het motorgebruik, dit gaat perfect. Als je hier vanaf wil kun je ook gewoon je zender instellen. Hoe meer power je gebruikt geeft deze ook meer down, dat moet je even proberen.

Gr Henk

Het omhoog trekken van de neus bij vol gas kun je wellicht compenseren als je een computerzender hebt door wat down mee te mixen met de throttle. Ik mix ook een beetje rechts richtingroer mee omdat de neus de neiging heeft naar links te trekken als de propeller draait (is een normaal aerodynamisch verschijnsel).

@Rene: Na 1900 is het sowieso bijna niet meer thermisch. Voor thermiek heb je de zon nodig die de aarde opwarmt. Doordat verschillende plekken verschillend opwarmen krijg je temperatuurverschillen die uiteindelijk thermiek opleveren (even simpel gezegd). Als de zon te laag staat ('s morgens / 's avonds) wordt de aarde nog maar weinig opgewarmd en zijn de temperatuurverschillen veel kleiner dan midden op de dag. De thermische piek is rond 1500. De nabijheid van het IJsselmeer helpt overigens ook niet. Grote wateroppervlakken in de buurt dempen altijd de thermiek in enige mate, zeker als de wind vanaf het water komt. Als er veel wind staat worden de bellen (als ze er zijn) ook een stuk moeilijker te herkennen. Het verschil tussen turbulentie en thermiek wordt vaak lastig te onderscheiden. Als je met een beetje wind vliegt zou ik toch wel een draadeind in de ligger leggen (bij mij past M8 overigens net niet, ik gebruik een M6. Een M10 zonder originele ligger er omheen past ook, voor nog meer gewicht). Je daalsnelheid wordt een klein beetje groter, maar je steekt wel een stuk makkelijker tegen de wind in. Bij windkracht 3 en meer gaat bij mij het draadeind erin, vind ik persoonlijk prettiger vliegen.

8O wow, dan ben ik toch niet te enige..

@rene, ik heb nog niet zo veel gevlogen met de eg maar ik heb iig nog geen thermiek kunnen vinden, wel paar paar bijna :p
aan de hand van de vogels kun je het ook zien..

Hmm even kijken of dat het gaat om de trottle en de down te mixen. (FF7)

Grtz

In het begin kun je het beste kijken naar vogels of ervaren medevliegers. Als ergens een roofvogel draait: ga maar meedraaien. Zorg dat je ongeveer op dezelfde hoogte zit, draaicirkel van je EG is iets groter, maar niet veel. Gegarandeerd dat je omhoog gaat. Als je het een aantal keren gedaan hebt ga je vanzelf aan je vliegtuig zien als hij een bel in vliegt. Ik kan niet precies zeggen wat, maar je gaat het aanvoelen, het zijn hele subtiele veranderingen in het vlieggedrag.

Hopelijk is het genoeg on-ezglider-topic:
In mijn hobbyhok liggen nog een 2S 10C Lipo en een 18A brushless regelaar.
Een electrozwever lijkt me een leuke aanvulling op mijn collectie. (Waarschijnlijk een domme vraag: ) Kan ik een brushless-regelaar aansluiten op die speed 400 motor? Of werkt dat helemaal anders? Is de Lipo wel geschikt?
Op dit moment ben ik de EZglider, de Graupner Junior S (zo heet die volgens mij) en de Robbe Arcel aan het vergelijken, heeft iemand nog tips hiervoor?
Alvast bedankt!

Ton.nl zei:
Hopelijk is het genoeg on-ezglider-topic:
In mijn hobbyhok liggen nog een 2S 10C Lipo en een 18A brushless regelaar.
Een electrozwever lijkt me een leuke aanvulling op mijn collectie. (Waarschijnlijk een domme vraag: ) Kan ik een brushless-regelaar aansluiten op die speed 400 motor? Of werkt dat helemaal anders? Is de Lipo wel geschikt?
Op dit moment ben ik de EZglider, de Graupner Junior S (zo heet die volgens mij) en de Robbe Arcel aan het vergelijken, heeft iemand nog tips hiervoor?
Alvast bedankt!

dat lukt niet,borstel regelaar op borstel motor en omgekeerd.
borsteloos=3 kabeletjes uit de regelaar,bij borstel zijn dit er maar 2.
ps:domme vragen bestaan niet!
mvg sven

Dank je Sven. Ik verwachtte eigenlijk al zoiets (aangezien er in HOOFDLETTERS brushless op de regelaar staat, dat doen ze natuurlijk niet voor niks).
Dan is er dus de optie een brushless motor op te zetten (ik heb nog een 1400kV fietsbel liggen) of een brushed-regelaar te kopen.

Back