Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Sadkingbilly zei:
Ik wil morgen een dikke Typhoon brushless erin drukken met een kleiner speedpropje. Moet goed zijn voor vrijwel verticaal :)

Ik zal vanavond de EZglider eens wegen, ik denk dat die wel wat zwaarder is (tegen de 900 gram incl. accu denk ik?

:? het is een zwever he, geen pylon racer
enneu, niet zo effiecient volgens mij ook.. maar ja..

nu heb ik dus ieereen zijn raad nodig :p
dus hoe krijgen jullie het tandwieltje van de originele motor as af????
Ik dacht(airbus eigenlijk) om het warm te maken met een aansteker en dan eraf te krijgen.
Maar hoe doen jullie dit(andere mensen)???
desnoods waar kopen jullie dat tandwiel dan???

mvg sven

tandwiel erafhalen .... doe je met een "gear puller"....
Pas eentje aangeschaft bij rctechnics niet zo duur en werkt perfect.

LINK

Ferdy

maar ik vind zo'n tandwieltjes toch gewoon in de lokale modelbouwwinkel he???
ik denk dat dat me goedkoper gaat uitkomen.
of is dit een product dat niet alle modelbouwwinkels op voorraad hebben???

mvg sven

meen je dat??
ik zou mijn eg deze week vliegklaar willen vandaar.
Maar bij rc technics zijn ze makkenlijk apart te verkrijgen waarom in een modelbouwshop dna niet???
ik zal morgen naar TAM modelbouw eens bellen en vragen of ze zo'n tandwieltjes hebben voor op een motor-as
ik vermoed dat ze dat moeten hebben maar jah.....
mvg sven

Gister eerste vlucht met me brushless easyglider gemaakt, ging prima. Kon recht omhoog, zelfs met de kleine prop (heb nog een grotere) :). Hij zweeft ook prima, kon hem stil tegen de wind in laten hangen zonder dat hij zakte.

vandaag is mijn brushless eg ook vliegklaar.
Vandaag mijn motor ontvangen en gelijk geionstalleerd...
Ik moet zeggen dat hij wel aardig wat trust heeft.
Maar met dit kutweer zit de maiden er niet direct in,ik hoop dat het zondag wat meevalt dan is de maiden zondag..
.Maar nu zit ik met een ander "probleem" als ik soms een tijdje volgas doe valt op ene bepaald moment de motor erg in zijn toeren terug ,dit komt omdat het tandwieltje soms met de hoge toeren plots wat opschuift....Hoe kan ik het tandwieltje best vastzetten?ca werkt niet opperbest ondervind ik...
Ok de propellor blijft natuurlijk wel draaien enz maarjah.....
mvg sven

ik heb er een 1000/1100 kv motor ingezet, dus dat hele tandwiel systeem eruit gelaten.

BasTijs zei:
ik heb er een 1000/1100 kv motor ingezet, dus dat hele tandwiel systeem eruit gelaten.
mjah de mijne is 3361 kv ....
Maar ik merk op nu ik al het vet op de as enz verwijdert heb(merkte ik plots dat er nog smeerolie op het tandwieltje zat).
Dat het al beter was maar aanhoudend max toeren dan valt plots het toerental terug omlaag en even wachten en het gaat weer zoals voorheen,het is of het effe doorslipt ofzo die tandwielen.

mvg sven

dit kan bijna niet, ofwel zit het tandwiel los, of zit het vast .
doorslippen, en vast komen kan gewoon niet, en een tandwiel heeft wel smering nodig he.

simendewulf zei:
doorslippen, en vast komen kan gewoon niet, en een tandwiel heeft wel smering nodig he.

maar als ik smeersel op het tandwiel doe komt er hoogst waarschijnlijk smeer op de as=bevorderd het schuiven op de as....

misschien doe ik straks wat smeersel(of morgen ofzo) op de as op de vertraging indien nodig

mvg sven

simendewulf zei:

Simen, hier moet ik je helaas teleurstellen. Net nog meegemaakt dat tandwielen slipten en door de wrijvingswarmte weer vast kwamen te zitten.

morgen vroeg maar ff vroeg opstaan, hopelijk geen regen en niet al te veel wind dan...meestal wel goed rond 8 uur.

ja mensen lief het is me niet gegund om deze aandrijving succesvol te gebruiken vrees ik!
Vandaag zo'n zoom tandwieltje gaan kopen(1uur rijden),zegt de verkoper me gewoon heeel heet maken dan zet het uit,over de as schuiven en het krimpt terug.Ik doe dit: heel heet met een gasbrandertje en plots "voem" zie ik mijn tandwiel smelten...
Ik dacht dat ik wel kon ontploffen!In het vervolg luister ik naar men instinct en zet ik deze gewoon op de as door het er lichtjes op te kloppen ofzo maar niet verwarmen!
En het beste is:ik had het laatste tandwieltje in die winkel,de andere is in vakantie tot volgende woensdag etc.
Manmanman!!!Ik denk dat 2.8/4 verkkopers niets kent van de modelbouw vrees ik.Of ik moet pech gehad hebben en juiste die persoon gehad die er niets van wist....Of je moet het verwarmen maar niet zo heet als hij beschrijvde....
oh ja resultaat=1 kant zonder tanden maar gesmolten materiaal :roll: en dit alles ging in 1 seconde! echt waar ik zag het niet aankomen ofzo maar plots gloeiend rood en dan was het te laat he.

mvg sven :|

dit kan gewoon niet , dat het tandwieltje smelt .
ik weet niet wat het smeltpunt is van koper, maar als je met een verfafbrander warmt , kan dit nooit misgaan.
ik zou niet met de steen naar de verkoper smijten, maar de schuld bij mijzelf zoeken.

simendewulf zei:
dit kan gewoon niet , dat het tandwieltje smelt .
ik weet niet wat het smeltpunt is van koper, maar als je met een verfafbrander warmt , kan dit nooit misgaan.
ik zou niet met de steen naar de verkoper smijten, maar de schuld bij mijzelf zoeken.

hu,wil je bewijs materiaal ofzo??? :? :?
verfafbrander? :?
Mijn vader heeft me zo'n camping vuurtje in de handen gegeven,zo die brandertjes dat op die blikken gas werken."campinggaz" dus.
Maar simun geloof me over zo iets lieg ik niet he(weet zelf niet waar ik het tandwieltje gegooid heb....maarjah was erg gefrustreerd...).
En volgens mij is heet,heet dus jah...
Volgende keer verwarm ik het misschien een beetje met een aansteker ofzo/haardroger/verfabrander(als mijn vader dit heeft) maar niet met een gasbrandertje!!! :(
Dan zal het mijn fout wel geweest zijn maar blijft echt balen,weet zelf niet wanneer ik nu aan zo'n tandwieltje geraak....=>kan niet met de eg vliegen.

ps:smeltpunt van koper= 1083°celcius,dat gasbrandertje verwarmt dus wel erg goed he.....

mvg sven

Sven, ik bedoel met verafbrander wel ene met hete lucht en niet ene met een vlam, dan kan het niet, MAAR IS HET ZEKERDAT DE TANDJES WEGBRANDEN. mea culpa

jah dat bedoel ik dus simen,ik heb zo'n brandertje waar een heuse steekvlam uitkomt...
En het is echt mega-heet.Goede tip voor de volgende keer dus=hete lucht ipv hete vlam :lol:
Hoop dat ik in tam modelbouwcentrum aan zo'n tandwieltje geraak,dan ga ik er woensdag om.

mvg sven

Back