Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
juist de maiden gamaakt;

na een paar rondjes hebben gevlogen, moest ik hem wel veel uittrimmen :?
even geland, en aan accu en moter gevoeld.
de accu was ietsje meer dan handwarm.
de moter was zeer warm, wat ik raar vond.
heb de setup getest met power analayser en kwam op 17-18 amp uit, met orginele prop(9*5,5?)
dus ik vind et raar dat Rafgol een 11*7 prop gebruikt 8O :? en niet last van oververhitte moter heeft.

maiden was wel deels geslaagt... mede omdat hij zoooooooooo lekkeuuurrrr zweeft :D 8)
ik had eerst alleen flaps ingesteld, toen ik dit tijdens de vlucht activeerde, wou hij direct naar beneden.
dus heb even maar hoogte roer 5% bijgemixt. Toen wast in orde :wink:

alleen balen van de moter :(

paar lepeltjes zal wel helpen zeker? alleen er zitten orgineel al grote koelgaten in.

Greetz

hey ik heb vandaag met vrij veel wind gevlogen met de Eg(speed 400).
Maar na vandaag staat mijn beslissing vrij vast hoor,ik wil er een brushless motor gaan insteken(in doen).
Maar is er geen geschikte motor beschikbaar bij perba of rc technics en liefst een die op de vertraging past(ivm bevestiging enz).

ik had gedacht aan deze motor: http://www.rctechnics.eu/b20407t-brushless-inrunner-3361kv-p-95.html

Met deze motor kan ik de originele vertaging gebruiken ook vermoed ik,is deze motor geshikt of neem ik beter een motor met meer kv op die site???

mvg sven

sven311 zei:
Maar is er geen geschikte motor beschikbaar bij perba of rc technics en liefst een die op de vertraging past(ivm bevestiging enz).

ik had gedacht aan deze motor: http://www.rctechnics.eu/b20407t-brushless-inrunner-3361kv-p-95.html

Met deze motor kan ik de originele vertaging gebruiken ook vermoed ik,is deze motor geshikt of neem ik beter een motor met meer kv op die site???

mvg sven

Deze moter heb ik er ook insteken, en komt dus van rctechnics.
En men kan de orginele gearbox behouden :wink:
daarom heb ik em ook gekocht.
gaat lekker vind ik :D
en nee niet verticaal :lol: dat gaat juist niet, wel onder hoek van ongeveer 45° schat ik.

Koeling zoals ik paar posts terug probs mee had, is wel al minder met paar lepeltjes eraan.
ook ga ik testen met grotere prop...

Airbus zei:
sven311 zei:

mvg sven

Deze moter heb ik er ook insteken, en komt dus van rctechnics.
En men kan de orginele gearbox behouden :wink:
daarom heb ik em ook gekocht.
gaat lekker vind ik :D
en nee niet verticaal :lol: dat gaat juist niet, wel onder hoek van ongeveer 45° schat ik.

Koeling zoals ik paar posts terug probs mee had, is wel al minder met paar lepeltjes eraan.
ook ga ik testen met grotere prop...

oké bedankt! en Jah met een zwever verticaal :lol: is nu niet echt nodig he.
Ik wil gewoon dat mijn Eg veel sneller op hoogte is dat ik dan aan het zweven kan beginnen:)
Mag ik vragen hoeveel amp de regelaar moet zijn???

mvg sven

Mijn Easyglider gaat deze zomer mee naar Terschelling. Ik vlieg daar meestal op het strand, in de avonduren, als de meeste
"strandgangers" al lang en breed zijn vertrokken.
Om het toestel makkelijk mee te kunnen nemen heb ik wat aanpassingen gedaan, heb dit ooit ook al eens bij mijn Easystar
gedaan en dat is goed bevallen.
Geen gepruts met stekkertjes en/of ruim wordende vleugelverbindingen.
Aandrijving: Typhoon 15/13 met een 10*8 camprop, 25 A Himodel Economic regelaar en een 2200mAh 3-cellen lipo pakket.
(165 gram, merk.. ??? )
Nog niet gevlogen, denk in de loop van deze week even proberen, zaterdag begint mijn vakantie.

pict0080wq8.jpg
[/URL][/img]
pict0075bm8.jpg
[/URL][/img]
pict0076nb0.jpg
[/URL][/img]
pict0078hl8.jpg
[/URL][/img]
pict0081ar0.jpg
[/URL][/img]
pict0089fp6.jpg
[/URL][/img]
pict0083ox2.jpg
[/URL][/img]
pict0082mx9.jpg
[/URL][/img]
pict0088ju9.jpg
[/URL][/img]

Zo, indrukwekkend! Mooi gedaan.
Zit er nog een borg op vleugels en staartvlakken, of blijft dat allemaal wel zitten?
Bart

Zo, indrukwekkend! Mooi gedaan.

:oops: Niet van al te dichtbij kijken hoor... Oeps, schroevendraaier schiet uit, ships, een kras. Laat de vleugel vallen, deukje d'r in.
Niet goed afgeplakt bij verf spuiten, nevel op cockpitkapje.

Stabilo en hoogteroer zijn voorzien van magneetjes, die gaan er niet meer spontaan af.
Vleugels klemmen doordat de carbonbuisjes die in de vleugel zitten vrij lang zijn en stroef in de "ontvangende" buis lopen.
Komt bij dat de sub-d connectoren ook nog wat frictie opleveren.
Mocht het in de praktijk niet genoeg zijn dan breng ik nog een paar magneten aan.

Frodo,

Zou je eens wat meer details kunnen geven over hoe je dat gedaan hebt? Het lijkt me namelijk wel wat om van de EZ* en de EZglider de stabilo's in te korten (zodat ze in een volledig dichte en compacte kist mee kunnen op vakantie!)

Ik zie dat je - waarschijnlijk - 2mm multiplex hebt gebruikt om de vleugelvlakken te versterken waar je ze ingekort hebt. Is dit alles of heb je bijvoorbeeld nog buisjes ingelijmd waar de koolstaven in vallen, en hoe heb je de bevestiging van de (wat zijn dat voor aansluitingen, is dat van een oude pc-joystick ofzo) electra zo versterkt dat het zonder te breken los te maken is?

In hoeverre heeft de toevoeging van hout en extra koolstaven de balans en het gewicht beïnvloed? Lijkt me dat het toestel er toch wel zo'n 150g zwaarder van is geworden.. Of valt dat mee?

Alle informatie is welkom, dit is precies waarnaar ik op zoek was!

Sadkingbilly zei:
Lijkt me dat het toestel er toch wel zo'n 150g zwaarder van is geworden.. Of valt dat mee?
Als ik de camera's zie die sommigen met een Easy* omhoog sleuren zal dat niet zo'n ramp zijn.
Tenzij je natuurlijk met een aldus gemodificeerd toestel óók nog een camera mee wil nemen...!
Bart

ik hing vroeger (al 2 jaar geleden toen ik juist begonnen was) zelf een camera van 300 gram onder mijn easystar die nog met standaard speed 400 vloog en met zware ncads :P

Ik heb net de weegschaal er even bijgepakt.
1033 gram, dat is inclusief 3s/2200mAh accu van 165 gram.
De verf is ook een gewichtig stofje, na het lakken van hoogteroer en stabilo moest de accu weer een aardig stuk naar voren.
Daarom heb ik de motor ook aan de voorzijde een aardig eind laten oversteken en heb ik met een 80 grams +20 grams matje een verlengde neus gemaakt. Misschien niet heel erg mooi, wel praktisch.

Verder heb ik het carbon veel te ver in stabilo en hoogteroer door laten lopen, 3 a 4 cm is ruim voldoende.
Carbon dat uit de vleugel steekt ga ik ook nog inkorten, scheelt altijd weer iets en deze lengte voegt aan sterkte van de verbinding niets toe.
De vleugelvlakken zijn voorzien van 2 mm triplex, de carbonbuisjes eindigen hier in, als lijm heb ik PU gebruikt.

Bij de elektronicawinkel kun je sub-d connectoren kopen, een chassis-deel (male) + contra (female).
Per servodraadje heb je dan 3 pinnetjes ter beschikking, (9-polige stekers) heeft zich al lange tijd bewezen op mijn Easystar.
Ik meet regelmatig de weerstand over de verbindingen, en dat blijft altijd hetzelfde.
De connectoren zijn met epoxy vastgezet, achter de connector nog wat PU gespoten. Zit muurvast.

Hoop dat alles niet al te zwaar is geworden, ik wil ook nog een camera mee omhoog slepen, maar eigenlijk denk ik dat het wel
gaat lukken.

Wat weegt een standaard Easyglider ongeveer ?

Mijn E-Glider weegt net 910 gram. Met een Typhoon 15-10 en een 2200mah 3S lipo.
En die vind ik al zwaar. Vliegt wel goed, maar toch.

Sanka, hoe komt de Easyglider van jou dan zo zwaar ?
Vanochtend gevlogen en ik merk niets van een teveel aan gewicht, het waaide redelijk stevig dus misschien kan ik er pas echt wat over zeggen als de wind wat is gaan liggen.
Had wel wat last van glitches, ik heb ferrietkernen gebruikt om de draden van alle servo's behalve richting.
De regelaar ligt op de accu, kan dat nog kwaad ?

Mijn EZ* weegt inclusief accu 7-cells NiMh 1400MAh en redelijk zware (35A) regelaar 770 gram. Daarbij plak ik dan regelmatig mijn Nokia 6230 eronder om te filmen, deze weegt nog een dikke 150 gram. En dat met de standaard Speed400 motor! Ik wil morgen een dikke Typhoon brushless erin drukken met een kleiner speedpropje. Moet goed zijn voor vrijwel verticaal :)

Ik zal vanavond de EZglider eens wegen, ik denk dat die wel wat zwaarder is (tegen de 900 gram incl. accu denk ik?

Weet iemand de diameter van de orginele spinner? En welke diameter hebben jullie gebruikt voor het brushless motortje?

AIRBUS,even ter informatie,ik ga morgen mijn setup bestellen(dezelfde motor als jou).
Maar om zeker te zijn,is het stijgingsvermogen veel beter dan met de originele motor?
En stijgt hij wat goed als er wat wind staat???
+heb je iets moeten aanpassen aan het vliegtuig zelf???
oh ja:
die brushles motor heeft toch kracht genoeg met een 2 cells flightpower 1800mah lipo he?
Of moet hij al op 3 cellen draaien????

mvg sven

Back