Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor alle tips uit dit forum betreffende het bouwen, lijmen, verven en boomstuiteren voor dit model.
Geen kogel in de staart, wel een carbon vliegerstok voor meer stijfheid en (als tegengewicht) een stukje vislood in de neus om op een CG van 70mm vanaf de leading edge uit te komen. Meeste tijd besteed aan het inkorten en weer aan elkaar plakken van allerlei snoertjes met soldeer + krimpkousjes eroverheen...

easy.jpg

Alleen nog even leren vliegen...

Groeten uit Harderwijk !

vandaag onverwachts de E glider tegen een weidepaaltje gekwakt, en juist ferme deuk in de vleugel. super strong, uitstekende hellingzwever met hulpmotor

Gisteravond even gevlogen met oa de Easyglider. M'n dochter overtrekt hem tijdens de start en de EG gaat volgas rechtstanding de grond in. Jeetjee wat een klap. Dat moest wel kapot zijn. Accu en kapje lagen 4 meter bij de kist vandaan.
Wat denk je..... amper schade. Deukje in de neus en een sticker is aardig gerimpeld. Daar heeft hij dus een tik gehad.
Het was oppakken en verder vliegen. Je blijft je verbazen :lol:

eddycl zei:
bart_m zei:
Yep...

Rode neus
Vleugeltippen rood
staartvlak boven de rudder rood...

en eventueel een dikke rode lijn onnderaan

Grtze

Dank je bart, blauw ook goed?
Ben uitgeschoten met acrylverf uit de artshop. alles lichtgevend. jakkes! Hoezo smaak??? maar nu wel vreselijk zichtbaar denk ik. Nou ja, als die brandstof kisten lawaai mogen maken, mag mijn kist dan schreeuwen? Met zonnebril nachtvluchten maken?... 8)
De acryl verf houdt redelijk goed op het Elapor. De Multiplex multiprimer heeft volgens mij geen extra hechting. Schuren (met 600) is m.i. effectiever.

Zijn er meer mensen met schilder-ervaringen met elapor?

Ik heb mijn easyglider met MOTIP acryllak gespoten. Eerst met een sponsje elapor primer aangebracht (gekocht bij W&W). De primer laten opdrogen en dan de hele handel afgeplakt en gespoten.
Resultaat:
normal_PICT0002.jpg

met schilderen niet zo veel, maar met het vliegen wel.
bij hoge windsnelheden , verzwaar ik de EG met een staaf van 8 mm ( in de zwarte buis ) van de vleugel.

Ik heb ook acrylverf gebruikt, uit een tube. Gewoon in een paar dunne laagjes direct op het elapor aangebracht.

Bij buiklandingen moet de onderkant soms wel beetje bijgetipt worden, maar ik land altijd op gras en daar valt het wel mee. Je kunt de verf er als een rubber laagje wel aftrekken, maar in de praktijk gebeurt me dat niet automatisch. Kun je wel weer een nieuwe kleur aanbrengen!

Oh ja, van de graslandingen, wordt de "buik" er niet echt schoner van en het wit is dan ook niet helemaal meer wit!

Ik heb mijn EZ gebouwd zonder contragewicht en dat is maar goed ook 8O
Heb nu een 2C/1500 lipootje helemaal voor in de neus liggen, boijna tegen de motor aan, is zwaartepunt goed (voor een beginner als ik)

Dit zijn overigens de kleuren
Afbeelding015.jpg

Gedaan met Tamiya TS-spray

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met brushless in de Easy Glider?

Zoals op andere fora te lezen is, zijn er meer mensen die de EG graag wat meer pit willen geven, zonder er nu gelijk een hotliner van te maken. Maar gewoon iets meer klimcapaciteit zou prettig zijn.

Inmiddels is er (bijna) ook een complete upgrade set van Multiplex voor de EG te koop. Deze bestaat uit een brushless motor met gearbox, een regelaar en een andere (beter passende?) klapprop.

Deze set zou volgens Multiplex ongeveer 3x zo goed presteren als de standaard aandrijving.

Branko.

branko zei:
Ik heb 2 cellen 2000mAh lipo er in liggen. Deze passen perfect en geven een motorlooptijd (volgas) van ongeveer 14 minuten

Branko.

Heb ik het goed als ik zeg dat de motor dan ongeveer 5 ampere trekt :?:

hallo allemaal,

Mijn vrouw vliegt hem met 2 lipo cellen 2200 en de motor is een typhoon 15/10 met een 9 x 5 klap schroef.
De regelaar is een cc 25 .
De motor looptijd is ongeveer 20 min en vliegtijd kan zeer lang zijn , tot nu toe heb ik het zelf geprobeerd en het reseltaat was ongeveer 1,45 uur vliegen !!
daarbij was de accu nog niet helemaal leeg !

gr vosje :D

Maarten Engelhardt zei:
branko zei:
Ik heb 2 cellen 2000mAh lipo er in liggen. Deze passen perfect en geven een motorlooptijd (volgas) van ongeveer 14 minuten

Branko.

Ik heb ongeveer een kwartier (1/4 uur) motorlooptijd, dus als ik me niet vergis, is het verbruikte deel maal vier ongeveer dat wat het systeem trekt. De accu laadt na afloop ongeveer 1600 à 1700 mA bij, dus zou het systeem ongeveer 4x 1650 = ongeveer 6,5A trekken.

Ik had eigenlijk begrepen, dat de motor bij volgas ongeveer 9A zou trekken, dus ergens zit er een denkfout of afwijking.....
Als er mensen zijn, die weten, waar een goed stuk tekst te vinden is over elektroaandrijvingen, propellorberekeningen en alles wat daar mee te maken heeft, dan houd ik mij aanbevolen.

Overigens ben ik er gisteren achter gekomen, dat als elapor een slechte dag heeft, het toch ook kan breken :-(
Ik was net aan mijn eerste klimvlucht bezig, toen op enkele tientallen meters er ineens een storing op leek te treden! Het vliegtuig begon heel rare beweigingen te maken, en het leek, alsof de servo's ineens een een totaal verkerde stand vast stonden.
Het gevolg was een erg ongecontroleerde "afdaling" die eindigde in de greppel.
Door die greppel is de Glider denk ik een beetje ongelukkig terecht gekomen....
Vleugel met rolroer gebroken, net na de koolstof buis, rolroerservo kapot, romp bijna helemaal doormidden, net na de vleugel.....en een kort vliegavondje met wat weinig voldoening...

Maar eens kijken, hoe ver het op te lappen is. De breuken zijn erg "netjes", alleen zitten er wat vervormingen in de vleugel. Wellicht koop ik er eens een andere bij. Ik heb inmiddels verlichting en nog wat dingen ingebouwd; dan kan ik dat bij een nieuwe beter weg werken.

Oh ja, ik zal alle stekkertjes en bedrading ook maar eens goed gaan controleren.....

Branko.

Maarten Engelhardt zei:
branko zei:

Branko.

Ik heb ongeveer een kwartier (1/4 uur) motorlooptijd, dus als ik me niet vergis, is het verbruikte deel maal vier ongeveer dat wat het systeem trekt. De accu laadt na afloop ongeveer 1600 à 1700 mA bij, dus zou het systeem ongeveer 4x 1650 = ongeveer 6,5A trekken.

Ik had eigenlijk begrepen, dat de motor bij volgas ongeveer 9A zou trekken, dus ergens zit er een denkfout of afwijking.....
Als er mensen zijn, die weten, waar een goed stuk tekst te vinden is over elektroaandrijvingen, propellorberekeningen en alles wat daar mee te maken heeft, dan houd ik mij aanbevolen.

Overigens ben ik er gisteren achter gekomen, dat als elapor een slechte dag heeft, het toch ook kan breken :-(
Ik was net aan mijn eerste klimvlucht bezig, toen op enkele tientallen meters er ineens een storing op leek te treden! Het vliegtuig begon heel rare beweigingen te maken, en het leek, alsof de servo's ineens een een totaal verkerde stand vast stonden.
Het gevolg was een erg ongecontroleerde "afdaling" die eindigde in de greppel.
Door die greppel is de Glider denk ik een beetje ongelukkig terecht gekomen....
Vleugel met rolroer gebroken, net na de koolstof buis, rolroerservo kapot, romp bijna helemaal doormidden, net na de vleugel.....en een kort vliegavondje met wat weinig voldoening...

Maar eens kijken, hoe ver het op te lappen is. De breuken zijn erg "netjes", alleen zitten er wat vervormingen in de vleugel. Wellicht koop ik er eens een andere bij. Ik heb inmiddels verlichting en nog wat dingen ingebouwd; dan kan ik dat bij een nieuwe beter weg werken.

Oh ja, ik zal alle stekkertjes en bedrading ook maar eens goed gaan controleren.....

Branko.

Ik heb mijn easyglider uitgerust met een BL mega-motor. Welk type het juist is moet ik eens uitzoeken maar de motor vervangt de 400. Qua afmetingen is deze mega bijna identiek aan de 400 dus met een minimale aanpassing kunnen monteren tegen de standaad vertraging. Ik heb er ook nog de originele klapprop op zitten want in kombinatie met de 3S 2000mAh lipo van www.perba.com gaat de easyglider gewoon ongelimiteerd vertikaal! 8O Ik ga me nog een tweede batterij aankopen en dan kan ik als het een beetje meezit een volledige dag vliegen.

@Classicracer,

Als je eens zou willen kijken welk type motor je erop hebt zitten.

Ben namelijk erg geinterreseerd in een vervanger.

Back