multiplex Easystar deel 2.

Ga eens hier kijken:
http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro%20glider%20%20database.xls
en klik onderaan op: Electro planes.
Er staan 2 EasyStars in deze lijst (45 en 46), kijk eens wat voor setups die hebben en zoek iets soortgelijks uit.
Dat komt een beetje op hetzelfde neer. De ene is een 20mm binnenloper van 3200Kv op 7 cellen NiMH = 22.720 toeren met een klein snel propellortje (4x3) om overbelasting van de motor te voorkomen. De andere is een 20mm binnenlopertje van 2080Kv op een 3S LiPo = 23.088 toeren met een 5,3x5,3 propellor.

Beide setups zijn dus best snelle setups die wel veel snelheid maar minder kracht geven. Verder is een 20mm binnenlopertje redelijk klein voor zo'n zware vlieger. Dan eerder kiezen voor een 28mm binnenloper om beter de warmte af te kunnen voeren.

Ik heb een vraagje over de motor maat:
Bijv. KB20-40-14L

Het eerste cijfer is dus de diameter en het tweede cijfer de lengte toch?

Wat betekent derde cijfer dan?

Ik heb een vraagje over de motor maat:
Bijv. KB20-40-14L

Het eerste cijfer is dus de diameter en het tweede cijfer de lengte toch?

Wat betekent derde cijfer dan?
Dat van de diameter en lengte klopt meestal wel, waarbij de lengte de lengte van de trommel is en niet de totale lengte. Het derde getal kan verschillende dingen betekenen. Bij het ene merk is het zomaar een getal wat in een tabelletje verwijst naar de specificaties. Een ander merk hanteert het aantal wikkelingen per pool (14 Turns). Nog een ander merk gebruik het als afkorting voor het toerental (1400Kv).

Ik ben zelf ook van plan om met modelvliegen te beginnen, met een easy star, maar welke accu's en servo's raden jullie aan? (iemand raadde mij aan om een brushless setup te gebruiken, dit geeft meer kracht toch?)

Servo's is makkelijk, neem de Multiplex Tiny-S of de Hitec HS-81 (zijn dezelfde). Deze passen direct in de uitsparingen zonder aanpassingen te hoeven maken en ze werken perfect. Als accu zou ik je meteen LiPo aanraden, 2S of 3S afhankelijk van je wensen. Met de standaard motor kan je aan het begin best vooruit maar je kan ook direct voor brushless kiezen. Ik raad je dan aan om voor 2S te gaan als je beginner bent. 3S is dan wel wat veel van het goede. Wel zorgen dat je regelaar hiervoor geschikt is en dat je een lader hebt die deze accu's kan opladen en balanceren.

hallo

een perfecte en goedkope setup voor 3s 2200 mah (minder of meer kan natuurlijk altijd maar 2200 mah is het fijnst) met erg veel power is deze motor:
RCtechnics Internet Store
+ deze regelaar:
RCtechnics Internet Store

ik vlieg zelf met een turnigy motor maar een iemand waar ik mee vlieg heeft ook deze setup en het werkt perfect!
het is dan wel aan te raden om vezeltape op de onderkant van je vleugel te plakken i.v.m buigen.

Wilbert, dat is nogal een prijzige regelaar..

Zelf heb ik tijden gevlogen met (en in de nieuwe, morgen te bouwen EZ gaat weer hetzelfde):

Programmeerkaartje voor de regelaar (altijd makkelijk): http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2169

2200KV Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95
Enige punt bij deze motor waar je op moet letten: De as is géén 3,175 mm maar 3,2 mm. Klinkt als een klein verschil maar een 3,175 mm adapter krijg je er dus NIET op..
30A regelaar (card programmable):
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...t_Name=SuperSimple_30A_ESC_(card_programmable)

191 Watt op mijn Wattmeter WOT static 18A op 3S. Geeft ongeveer 900 gram thrust op een 5,5x4,7 - meer dan voldoende dus. Voordeligste setje dat ik ken in ieder geval :)

9 Grams servo's, meer dan sterk genoeg. Ook prima voor het inbouwen van ailerons :)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

Laatst bewerkt:
Ik ga het je niet aandoen om te zeggen dat je deel 1 maar even moet lezen maar als je je een klein beetje verdiept in dit draadje dan kom je na de eerste paar pagina's al een aantal setups tegen. Ga niet voor de hype 4004, die is veel te gek voor een beginner maar een standaard motor met een 2S lipo en een APC 6x4 prop is al erg leuk. Deze motor zit er standaard bij dus kopen hoeft niet.

2200KV Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95
Enige punt bij deze motor waar je op moet letten: De as is géén 3,175 mm maar 3,2 mm. Klinkt als een klein verschil maar een 3,175 mm adapter krijg je er dus NIET op..

hallo sadkingbilly (en de rest)

met deze motor moet je heel erg oppassen.
wij hebben er pas 5 besteld waar er 4 van kapot waren!
ik heb de enige die het deed maar die doet het heel erg goed.
pas ook al iemand ook deze motor gekocht doet het ook niet.
het enige wat hij doet is heel erg zachtjes rondraaiën.
ik zou liever hier je motor kopen sommige motors zijn daar zel heel goed maar dan moet je even kijken waar ze echt van zeggen dat het een goede motor is.
regelaars kun je daar in iedergeval wel voor weinig kopen en die zijn zeker goed wij hebben er nog nooit problemen mee gehad.
het volgende nadeel of voordeel net hoe je het wil noemen je MOET met paypal of een creditcard betalen dus als je dat niet hebt word het ook erg lastig.
ik denk dat je de regelaar daar wel kan bestellen maar de motor is mischien beter om hier te bestellen.

Ok EINDELIJK is mijn zender binnen, de Spektrum Dx6-i. jammer genoeg was de lader alleen nog niet binnen, staat nu in back order dus mischien moet ik nog wel weer 2 weken langer wachten voor ik EINDELIJK met de Easystar kan gaan vliegen.

Heb de dx6-i wel door middel van een stereo geluidskabel via de line-in van de pc aan kunnen sluiten zodat ik wel kan simmen om alvast de zender te leren kennen.

nou maar hopen dat de lader alsnog wat sneller binnenkomt kn ik mn easystar uitgaan testen.

hallo sadkingbilly (en de rest)

met deze motor moet je heel erg oppassen.
wij hebben er pas 5 besteld waar er 4 van kapot waren!
ik heb de enige die het deed maar die doet het heel erg goed.
pas ook al iemand ook deze motor gekocht doet het ook niet.
het enige wat hij doet is heel erg zachtjes rondraaiën.
ik zou liever hier je motor kopen sommige motors zijn daar zel heel goed maar dan moet je even kijken waar ze echt van zeggen dat het een goede motor is.
regelaars kun je daar in iedergeval wel voor weinig kopen en die zijn zeker goed wij hebben er nog nooit problemen mee gehad.
het volgende nadeel of voordeel net hoe je het wil noemen je MOET met paypal of een creditcard betalen dus als je dat niet hebt word het ook erg lastig.
ik denk dat je de regelaar daar wel kan bestellen maar de motor is mischien beter om hier te bestellen.
Klinkt alsof je regelaar een timingprobleem heeft, mogelijk staat het aantal polen verkeerd ingesteld of het aantal cellen/afslagspanning staat verkeerd waardoor de regelaar in failsafe staat en niet meer vol gas wil.

Het je de niet-functionerende motoren ook op een regelaar geprobeerd waarvan je zeker weet dat die goed is? Met de Turnigy regelaars werkten tot nu toe alle Turnigy binnenlopers perfect en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ik moet zeggen, dat is de eerste keer dat ik dat hoor?! Ik heb ondertussen een kleine 20 van die motoren besteld en gebruikt / verkocht maar nooit problemen. Gelukkig maar, moet ik zeggen ;)

Iemand een idee waarom mn EZ steeds stalt, constant die neus naar boven en dan valt ie naar beneden. Heb al vanalles geprobeerd om die batterij te verplaatsen en het zwaartepunt te veranderen maar niks helpt. Waar ik vlieg is het ook ingesloten door hoge bomen, zou het aan de wind kunnen liggen? Turbulentie mss, want als ik tegenwind ga heeft ie het soms niet en vliegt hij stabiel, zeer eigenaardig dit...
Ook heeft ie sinds ik 3 cellen lipos gebruik en ineens volgas geef de neiging om naar beneden te gaan...zou dit aan de stand van de motor kunnen liggen? Of heeft em gewoon te veel poeier aan boord:)

Iemand een idee waarom mn EZ steeds stalt, constant die neus naar boven en dan valt ie naar beneden. Heb al vanalles geprobeerd om die batterij te verplaatsen en het zwaartepunt te veranderen maar niks helpt. Waar ik vlieg is het ook ingesloten door hoge bomen, zou het aan de wind kunnen liggen? Turbulentie mss, want als ik tegenwind ga heeft ie het soms niet en vliegt hij stabiel, zeer eigenaardig dit...
Ook heeft ie sinds ik 3 cellen lipos gebruik en ineens volgas geef de neiging om naar beneden te gaan...zou dit aan de stand van de motor kunnen liggen? Of heeft em gewoon te veel poeier aan boord:)
Klinkt als te lage luchtsnelheid. Als je (wind mee) ook flink gas geeft, heb je het dan ook? Staat je hoogteroer helemaal vlak t.o.v. de staart (even een lineaal erop leggen)?

klinkt inderdaad als een hoogteroer dat altijd wat "up" staat of te weinig vermogen.. Maar op 3S zal dat wel meevallen (denk je eraan dat je speed400 dat maar een paar draaiuurtjes trekt, hooguit?)

Dat omlaag willen bij volgas is vreemd, meestal wil een EZ juist omhoog bij gas (door het gebruikte profiel en de motordomping) je kunt natuurlijk altijd een klein beetje "up" bijmengen in je gasstick..

Back