multiplex Easystar deel 2.

Ik ben weer even de weg kwijt. Heb deze ESC aangeschaft:
30A Advanced ESC for Brushed Motors 2S Lipo

Dit is een ESC met BEC, ging er dus vanuit dat de connector hiervan direct op mijn ontvanger (R16Scan) zou passen. Het connectortje lijkt ook hetzelfde als dat van een servo. Tot ik net even wil testen, blijkt deze connector niet te passen; is net iets breder en geen afgeronde hoeken.

Moet hier nu weer een verloopje tussen, of moet ik op de een of andere manier zelf zo'n servoconnector eraan frutten?
En waarom hebben ze hier weer een andere connector voor, vast niet om het makkelijker te maken... :mad::p

Bovenste is de connector van de ESC, onderste van een servo.

Netjes terugdoen in de verpakking, terugsturen en deze in de plaats bestellen:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC $7.83

Niet alleen meer dan vier keer goedkoper ( !! ) maar ook voorzien van een normale 'servo stekker'. Waar denk je eigenlijk een 30A brushed regelaar voor nodig te hebben? Je speed400 trekt maximaal 12A ofzo.

Natuurlijk heb je voor het geld dat je nu hebt uitgegeven bij UH ook de 3380 brushless met brushless regelaar.. drie keer zoveel vermogen voor hetzelfde geld :)

Tsja, heb die regelaar juist besteld na doorlezen van dit draadje, wordt meerdere keren genoemd. En bij HobbyKing hadden ze een paar weken geleden geen brushed ESC op voorraad, heb daar wel m'n lipo's vandaan.
Terugsturen zal niet gaan en om nu weer een paar weken op een nieuwe ESC te wachten... :(

Sleurhutje kom er maar in, hoe heb jij dat opgelost? :)

Helemaal mee eens, maar de vraag komt al snel of achterlijk snelle brushless motoren te gebruiken zijn. Ervaren vliegers wijzen dan op de gevolgen (en raden het ook af). :teacher:

Zoals inderdaad gezegd, is een LiPo met een beetje gewicht aan te raden. Ik heb vanaf de eerste dag gevlogen met een Graupner 2S 3200mAh LiPo, die weegt 186 gram en lag ongeveer 4cm vanaf de voorkant van de neus. Samen met een gewone Permax 400, een 30A regelaar met LiPo saver voor 2S (€18,50), een propelloradapter voor een 2,3mm as (€3,25) en een APC-E 6x4" propellor (€3,15) heb je een perfecte setup waarmee je zelfs met gemak nog 120 gram extra aan fototoestel mee kunt nemen. ;) De propellor vliegt zoveel beter dan de standaard zwarte propellor, echt een aanrader. Gewoon een uur vliegen zonder accu te wisselen (bij veel zweven de hele middag).

Niet zo'n ramp. Dat heb je met het verschil tussen Futaba en JR stekertjes. Moet je bij HK ook nog maar afwachten welke er aan zitten en of ze goed om gemonteerd zitten (heb ze wel gehad waarbij de afgeschuinde kanten verkeerd om zaten. 8O Dus zo zaligmakend zijn die Chinezen nu ook weer niet, nog los van het feit dat je weer een paar weken kan wachten.

Je kunt een paar dingen doen:

Onnetjes maar het kan:
- Gewoon wat gepast geweld gebruiken en doorduwen. Meestal past het wel zonder verdere schade aan te richten.

Nette manier:
- De zijkantjes een klein stukje wegschuren met een schuurpapiertje of klein vijltje.

Beste manier:
- Een passend connectortje nemen, hiervan de draadjes eruit wippen (lock met een dun mesje oplichten en dan de draad eruit trekken). Zo ook bij de connector van de regelaar en vervolgens de draadjes van de regelaar in de goede connector drukken tot ze weer locken.

Aha, dat wist ik dus niet, dat je Futaba en JR versies hebt. Weer wat geleerd!
Doorduwen paste echt niet. Het wegschuren ga ik eerst eens proberen. En als dat niet lukt dan maar het servootje wat bij m'n zender zat ervoor opofferen.

Bedankt voor de hulp! :D

Direct maar even geprobeerd en yes, met even schuren past de connector wel! :D

Nog even een vraagje to be sure: Op de ontvanger (Graupner R16Scan) staat bij kanaal8 "Batt./8". Hier zou de voedingsspanning op aangesloten moeten worden, maar dat kan vanaf de ESC/BEC neem ik aan ook op andere kanalen? Anders zou ik de throttle in mijn zender op kanaal 8 moeten zetten.

Direct maar even geprobeerd en yes, met even schuren past de connector wel! :D

Nog even een vraagje to be sure: Op de ontvanger (Graupner R16Scan) staat bij kanaal8 "Batt./8". Hier zou de voedingsspanning op aangesloten moeten worden, maar dat kan vanaf de ESC/BEC neem ik aan ook op andere kanalen? Anders zou ik de throttle in mijn zender op kanaal 8 moeten zetten.
Nee, de + en - zijn allemaal met elkaar doorverbonden. De BATT is alleen als je bijvoorbeeld brandstof vliegt en een aparte accu voor de ontvanger gebruikt.

Dus gewoon de ESC op het Throttle-kanaal zetten en alles komt goed. :yes:

Hehe proficiat met de aanschaf. Je gaat er veel plezier aan beleven! :)

Ik ga binnenkort ook een camera plaatsen, maar zo'n heel kleintje.. Gewoon voor de fun. Ipv een servootje om op het knopje van de camera te "duwen" ga ik zo'n schakelbordje gebruiken. Zoiets vb:
54561659-fotocamera-voor-modelbouw.jpg

Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n schakelbordje ? Is dit toepasbaar op elke digitale camera ?

Zo, hier ook eens even wat posten.

Voor mijn "buurman" (is hij nu niet meer, maar is nog elke dag bij ons) hebben wij een easystar gekocht voor zijn verjaardag, om te leren vliegen.
het beestje is 2dehands, maar vliegt prima!

er zit deze motor op HET-RC EDF-5W - 1800KV
met een 6x4 prop.

Toch vind ik de kracht en snelheid niet overdreven super, heb het idee dat dat toch wel meer moet kunnen. (zit een 25A regelaar in, en vliegt op 3s)

Iemand tips? (evt grotere prop?)
De prop komt nu NET niet tegen de staart aan... evt stuk eruit en verstevigen ofzo?

De easy* is voorzien van rolroeren, maar vind hem toch traag rollen.
Zijn er daarvoor ook tips?

Tsja, wat noem je traag rollen; daar is de EZ natuurlijk ok niet voor gemaakt! Het is een beginnerskist, geen 3D.. De huidige 6x4 prop zou je eens kunnen vervangen voor een 5.5x5.5 als dat de amps niet te gek maakt. Maar nogmaals, wat is overdreven super, het is een beginnerskist die niet gebouwd is voor hoge snelheden; het vleugelprofiel is te dik om echt hard te gaan. Zoals je zelf al zegt het beestje vliegt nu prima dus niets aan veranderen, als je "buurman" straks wat beter kan vliegen kan dit mooi gaan dienen als AV/AP platform en kan hij bijvoorbeeld overstappen naar een twinstar, een merlin of een toestel dat specifiek is bedoeld voor snelheid, wendbaarheid of 3D vliegen :)

Okeej, thnx.
met traag rollen bedoel ik dat hij niet eens een rol kan maken... want als het toestel op zijn zij gerold is (of net wat verder) duikt hij naar beneden.
Dat kun je wel een beetje opvangen natuurlijk, maar zo erg had ik niet verwacht.
Moet wel zeggen dat de uitslagen nog niet op de max staan van de servo's hoor... dus daar kan ik nog wel wat mee "rotzooien" natuurlijk

zou een 7x5 prop trouwens te gek zijn? (ze adviseren een 7x6 of 7x7 prop op de site van rctechnics)

EDIT:
op mijn spacescooter zit een 1750 kv motor, ook op 3s, en die draait een 7x5 speed prop van apc (dacht iets van 18 amp wat hij trekt). Dat is ook een DIKKE vleugel (dikker als de EZ*) en die heeft er toch duidelijk meer snelheid en klim in zitten, vandaar mijn idee met de 7x5 prop op de EZ* (deze heb ik ook nog liggen)
Wel weet ik dat ik dan een stukje uit de staartboom moet halen, maar heb nog wel carbon latjes om de boel te verstevigen, maar zou dan graag weten OF het de moete is om te proberen :P

Laatst bewerkt:
Nou, mijn EZ vliegt met een S380 motor van unitedhobbies (de 2200KV die elders in dit draadje genoemd wordt) en een 5.5x5.5 Graupner camprop op 3S2200 lipo's en dat gaat omhoog in een hoek van 60 graden; ailerons heb ik er (nog) niet op zitten maar ik weet van mijn vorige EZ dat dat qua rollen niet veel uitmaakt, voornamelijk door de vorm van de vleugel(tip)s en de positie van de vleugel. Natuurlijk zal het iets makkelijker gaan door een sterkere motor (bij mij ongeveer 900g thrust) omdat je het toestel dan makkelijker op het richtingroer in de lucht houdt dus als je de grotere prop kwijt kunt valt het te proberen.

Overigens, het profiel van de space scooter is inderdaad dikker maar volgens mij ook gelijk aan boven- en onderzijde. Het profiel van de EZ is extreem "dragend", vlak aan de onderkant en heel bol aan de bovenkant. Ik kon met mijn vorige EZ wel op de kop vliegen maar daar was extreem veel elevator down voor nodig anders viel 'ie er in een halve loop zo weer uit.

Wat ik me afvraag, mijn eigen EZ is inelkaar, afgesteld en ingevlogen...
Setup:
hobbyking 2200kv motortje, welke aangeraden word.
plush 30 amp regelaar.
3s lipo 2200mah.
5,5x4,75 cam speed prop

Zwaarte punt is goed neigt iets naar voren, dus prima voor een beginner.
Maar volgas is er niet mee te vliegen, ding word ongelofelijk down gedrukt door de motor.

Met een half gas is het een heerlijk dingetje maar alles boven 3/4 gas is beroerd. Waarom word deze setup zo gewaardeerd ??? Als je er geen eens volgas mee kan vliegen ?? Oke ik ben beginner, maar vliegne julie dan allemaal max 3/4 gas en heb je volgas om even snel omhoog te klimmen, want dat kan zowat loodrecht op volgas....

Hen ook een Ez met een speed 400 gezien, op 2s 4000mah (hardcase auto)lipo, en dat was inderdaad iets aan de magere kant,(met het originele propje) iets meer zou leuk zijn, maar dit is way meer dan iets meer!

Ik vraag me dus af, is het niet beter een 2s lipo te pakken? Of vliegt iedereen gewoon nooit volgas ????

Een beginner welke netzelf kan vliegen.

dat van dat profiel heb je idd wel gelijk in. Heb ook het gedrag van de sim-ez* (wel met rolroeren) in mijn hoofd, maar daar zijn de uitslagen wel max.

Maar jouw motor heeft toch echt wel meer kv's (dan is een kleinere prop weer beter), en icm de amps en prestaties van de space scooter motor zat ik aan die 7x5 prop te denken.

Dus graag zou ik weten of het idd een goede gedachte is van mij, om die 7x5 prop te gaan gebruiken :)

Psygho,
Met wat voor zender vlieg je? Zelf heb ik exponentioneel op de gascurve elevator UP mee gemixt (hoe meer gas, hoe meer UP dus) zodat ik wel volgas rechtdoor kan vliegen en met een beetje extra elevator up inderdaad flink kan klimmen. Ik moet wel zeggen dat ik de EZ nooit gebruik om mee "rond te raggen" maar alleen om snel op hoogte te krijgen en dan relaxed te zweven of inderdaad op minder dan halfgas (spoed van mijn prop is iets groter) rustig rondjes te vliegen.

BadBert,
Ah ja in de sim (in ieder geval in mijn AFPD en RealFlight) reageert de EZ met ailerons behoorlijk extreem, totaal niet meer zoals de echte. Mijn motor heeft inderdaad meer KV (ik had nog niet op naar je link gekeken) en inderdaad vraagt die motor om een grotere prop; persoonlijk zou ik eerst kijken naar een prop met een grotere spoed (een 6x6 of 6x8 bijvoorbeeld) omdat je dan niks aan de EZ zelf hoeft te veranderen. Is dat geen optie (of trekt de motor daardoor teveel amps) dan is een stuk uit de rug snijden geen enkel probleem, dat heb ik ooit bij mijn eerste EZ ook gedaan (daar zat een 6x4 klapprop op) en dat werkte prima. Verstevigen was daar niet eens nodig maar er hoefde maar ongeveer een centimeter uit, een paar stripjes carbon kunnen dan zeker geen kwaad.

thnx, we gaan eens kijken.
Stukje uit de rug is natuurlijk ook weer zo gerepareerd ;)

Ga eens kijken voor een 6x6, en een 7x5, kijken wat het verschil is.
Mijn idee bij de 7x5 was: meer spoed en lengte, dus meer thrust EN speed...
de motor moet het kunnen trekken en kwa amps zit ik dan ook nog goed volgens mij.

Ik heb overigens met de huidige setup geen mix met hoogte nodig ... hij vliegt goed level met vol gas, en ook met gas dicht...
Wel is er wat met de motordomping gedaan zo te zien, dus daar zit het verschil dan denk ik in.

Laatst bewerkt:
Ik heb een mx16. Dus dat moet geen probleem zijn, om up te mixen met het gas signaal.
Ik heb de nieuwere EZ, met grijze vleugels, en daar schijnt de motormount iets aangepast te zijn tov de oude, als het verhaal over de motordomp op mij sloeg ;)

Was ook meer dat ik hem nu goed in een strake lijn kon sturen, en dacht even dat het wel leuk zal zijn als ik wist hoe hard hij wel niet kon, niet dat dat lekker vliegt, want dat doe hij met 1/3 tot 1/2 gas, dan is het een heerlijk langzaam dingetje, ideaal voor een beginner. En zelf dan nog vindt ik het zeer spannend om hem te vliegen, maar ben beginner, en das niet voor niets. :)

Viel me wel op dat hij wel snel afdrift met een beetje wind,als je zeg maar schuin op de wind vliegt, is dat ook gewoon normaal?,(vast wel)..

Denk dat hij lichter is dan ze hem adviseren, met ene bl motor en een 3s 2200mah lipotje.
Die ander werd gebruikt vor fpv, en zat een 5000mah hardcase lipo in en nog een klien accutje 2s voor de zender, en nog de cam, en de zender, die was behoorlijk zwaarder, maar vloog in die wind echt wreed stabiel, dat heeft puur met het gewicht te maken ?

Zal de mijne zo eens wegen, kijken wat hij doet.
Tevens heb in een 3 stappen instelbare timing,(low med,high) hij staat nu op *mid*, hem naar low zetten, geeft me toch een minder agresive motor ? Mischien dat dan ook maar eens doen. Wie weet geeft dat wat zoelaas,haha

Toch mooi de wereld van het vliegen... Jammer dat er zoveel vragen boven komen drijven, hebben jullie weer een noob om je zorgen over te maken;).....

Laatst bewerkt:
Viel me wel op dat hij wel snel afdrift met een beetje wind,als je zeg maar schuin op de wind vliegt, is dat ook gewoon normaal?,(vast wel)..
Welkom in de wereld van het vliegen. Je ziet het verkeerd. Als er wind staat, verplaatst de hele lucht zich in de windrichting. Jouw vliegtuig drijft niet af, er is een zekere verplaatsing van alle lucht ten opzicht van jouw grondpositie. :mrgreen:

Zo kun je ook als het flink waait en je vliegt tegen de wind in gewoon achteruit vliegen t.o.v. de grond. Je hebt dan een negatieve grondsnelheid. Je luchtsnelheid is echter heel anders. ;)

Back