Ik krijg mijn Easystar niet lekker werkend en ik snap niet meer waar het nu nog in kan zitten. De motor valt iedere keer uit.
Ik gebruik de standaard brushed motor en vlieg op 35MHz (Graupner R16SCAN ontvanger).
Vorige week de maiden gehad, en toen bleek al bij de reikwijdte-test dat de ontvangst niet lekker was; op zo'n 15 meter afstand bij halfgas begon de motor te 'jutteren' en bij zo'n 20 meter viel de motor uit. Na wat herschikken van de ontvanger en de ESC leek het beter te gaan, en wilde toch wel graag vliegen, dus de lucht in met die hap! Hij vloog verder eigenlijk prima, alleen in een bepaalde positie, wanneer hij tijdens een draai recht op me af kwam, gaf hij een tik op het hoogteroer (neus ineens naar beneden). Na zo'n 7 minuten viel de motor uit, batterij leeg dachten we, dus snel geland. Een verse lipo erin en weer de lucht in en na zo'n 5-7 minuten weer motor uit. De lipo's zijn 2S en 3000mAh (!), dat kan dus eigenlijk nooit zo snel leeg zijn, maar ik had ook geen mogelijkheid om te meten. Thuis gemeten bleken de lipo's nog op 8,1V te zitten (8,4V na laden) nog lang niet leeg dus.
Afgelopen week me wat verdiept in mogelijke storingsoorzaken en bleek dat er toch wel het een en ander verbeterd kon worden aan mijn configuratie. Zo heb ik de motor ontstoord door 3 condensators te plaatsen en de motorkabel verlegd. In eerst instantie had ik de kabel van motor naar ESC onderlangs naar de cockpitruimte gelegd. Hierbij liep hij dus een heel stuk vlak bij en parallel met de antenne, niet echt aan te bevelen dus. Heb nu de motorkabel bovenlangs laten lopen, zodat hij niet in de buurt van de antenne komt. Ook heb ik de ESC wat hoger geplaatst, verder weg van antenne en ontvanger en heb ik de kabel van ESC naar ontvanger getwist. Zou heel wat verbeterd moeten zijn zou ik dus denken.
Vanavond weer uitgeprobeerd, met de reikwijdte test leek er weinig verandert te zijn; na zo'n 15 meter bij half gas begon de motor weer te haperen. Tijdens het vliegen echter nu geen tikken gemerkt in het hoogteroer en het vliegtuig bleef ook op aardig grote afstand goed bestuurbaar, dus met de reikwijdte leek het mee te vallen. Echter na zo'n 5 minuten stopte de motor er weer mee, dus weer snel geland. Gas dicht en weer open leek ook niet te werken. Op de grond weer geprobeerd en toen liep de motor weer wel. Thuis weer even gemeten: 8,2V in de lipo dus nog niet zo laag dat de motor door de liposave-functie van de regelaar gestopt wordt. Om eens te kijken hoe lang de lipo nog door kon, heb ik aan de keukentafel met dezelfde lipo een tijd afwisselend half en vol gas gegeven, onderwijl ook 'roerend met de roeren'. Hierbij heb ik ook continue de spanning gemeten. Het duurde maar liefst 20 minuten voordat de motor stopte, dit bij ongeveer 6,3 V. Ook was de regelaar nauwelijks warm geworden. De lipo bleek dus ook nog lang niet leeg.
Heel verhaal, maar blijft de vraag: Waarom stopt de motor tijdens het vliegen na zo'n 5 minuten. Lijkt op de een of ander manier toch een ontvangstprobleem te zijn, (hoewel het vliegtuig juist niet zo ver weg was toen de motor uitviel) ook omdat bij de reikwijdte-test (alleen onderste antennedeel uitgeschoven) al na 15-20 meter de motor hapert en uiteindelijk stopt. De antenne loopt nu wel zo'n 8 cm onder de accu door voordat hij naar buiten gaat, maar dat kan toch het probleem niet zijn? Als de antenne direct naar buiten moet, komt de ontvanger weer vlakbij de ESC te zitten, dus dat lijkt me geen verbetering. De ESC is trouwens een Blue Arrow PP-30B
30A Advanced ESC for Brushed Motors 2S Lipo
Oude opzet:
Nieuwe opzet: