multiplex Easystar deel 2.

Een handleiding voor een Easy Star??? Knappe jongen die dat verkeerd in elkaar zet :D:D
Er is geen Nederlandse handleiding. Het zwaartepunt ligt op 5mm voor de achterkant van de afdekplaatjes in de onderkant van de vleugel. Dat is het enige wat je hoeft te weten.
Hij mag best wat gewicht in de neus hebben. Ik heb er nu een accu in liggen van 143 gram en die ligt helemaal voorin.

Willem.

Ik zou een nieuwe cockpitkap willen maken voor mijn easy star.Aangezien ik er een camera op wil monteren zou ik deze willen afschermen met een canopy.
Heeft er iemand ervaring hoe je deze zelf kan maken ? Eerst een mal van hout maken of zo ?

Als ik je goed begrijp wil je een camera op je EZ zetten en daaroverheen weer een (doorzichtige) kap? Waarom wil je er een kap overheen hebben? Het enige dat je daarmee bereikt is slechte foto's..

Gewoon je camera monteren (tientallen bouwtekeningen te vinden voor houten vervanging van je cockpitkap, daar gewoon op schroeven) en lekker foto's maken. Je easystar gaat niet hard genoeg om iets met de camera te laten gebeuren :)

na een beetje gekeken te hebben hoe andere mensen ailerons op hun easystar gemaakt hebben, vraag ik mij nog steeds af wat je het beste kunt gebruiken als scharnier.
sommige gebruiken speciale tape of iets dergelijks.

Ik heb het volgens dit voorbeeld gedaan dus met tape.
ailerons12.jpg

ailerons13.jpg

insnijdenailerons1.jpg

insnijdenailerons2.jpg

insnijdenailerons3.jpg

insnijdenailerons4.jpg

insnijdenailerons5.jpg

insnijdenailerons6.jpg

insnijdenailerons7.jpg

Ik krijg mijn Easystar niet lekker werkend en ik snap niet meer waar het nu nog in kan zitten. De motor valt iedere keer uit.

Ik gebruik de standaard brushed motor en vlieg op 35MHz (Graupner R16SCAN ontvanger).

Vorige week de maiden gehad, en toen bleek al bij de reikwijdte-test dat de ontvangst niet lekker was; op zo'n 15 meter afstand bij halfgas begon de motor te 'jutteren' en bij zo'n 20 meter viel de motor uit. Na wat herschikken van de ontvanger en de ESC leek het beter te gaan, en wilde toch wel graag vliegen, dus de lucht in met die hap! Hij vloog verder eigenlijk prima, alleen in een bepaalde positie, wanneer hij tijdens een draai recht op me af kwam, gaf hij een tik op het hoogteroer (neus ineens naar beneden). Na zo'n 7 minuten viel de motor uit, batterij leeg dachten we, dus snel geland. Een verse lipo erin en weer de lucht in en na zo'n 5-7 minuten weer motor uit. De lipo's zijn 2S en 3000mAh (!), dat kan dus eigenlijk nooit zo snel leeg zijn, maar ik had ook geen mogelijkheid om te meten. Thuis gemeten bleken de lipo's nog op 8,1V te zitten (8,4V na laden) nog lang niet leeg dus.

Afgelopen week me wat verdiept in mogelijke storingsoorzaken en bleek dat er toch wel het een en ander verbeterd kon worden aan mijn configuratie. Zo heb ik de motor ontstoord door 3 condensators te plaatsen en de motorkabel verlegd. In eerst instantie had ik de kabel van motor naar ESC onderlangs naar de cockpitruimte gelegd. Hierbij liep hij dus een heel stuk vlak bij en parallel met de antenne, niet echt aan te bevelen dus. Heb nu de motorkabel bovenlangs laten lopen, zodat hij niet in de buurt van de antenne komt. Ook heb ik de ESC wat hoger geplaatst, verder weg van antenne en ontvanger en heb ik de kabel van ESC naar ontvanger getwist. Zou heel wat verbeterd moeten zijn zou ik dus denken.

Vanavond weer uitgeprobeerd, met de reikwijdte test leek er weinig verandert te zijn; na zo'n 15 meter bij half gas begon de motor weer te haperen. Tijdens het vliegen echter nu geen tikken gemerkt in het hoogteroer en het vliegtuig bleef ook op aardig grote afstand goed bestuurbaar, dus met de reikwijdte leek het mee te vallen. Echter na zo'n 5 minuten stopte de motor er weer mee, dus weer snel geland. Gas dicht en weer open leek ook niet te werken. Op de grond weer geprobeerd en toen liep de motor weer wel. Thuis weer even gemeten: 8,2V in de lipo dus nog niet zo laag dat de motor door de liposave-functie van de regelaar gestopt wordt. Om eens te kijken hoe lang de lipo nog door kon, heb ik aan de keukentafel met dezelfde lipo een tijd afwisselend half en vol gas gegeven, onderwijl ook 'roerend met de roeren'. Hierbij heb ik ook continue de spanning gemeten. Het duurde maar liefst 20 minuten voordat de motor stopte, dit bij ongeveer 6,3 V. Ook was de regelaar nauwelijks warm geworden. De lipo bleek dus ook nog lang niet leeg.

Heel verhaal, maar blijft de vraag: Waarom stopt de motor tijdens het vliegen na zo'n 5 minuten. Lijkt op de een of ander manier toch een ontvangstprobleem te zijn, (hoewel het vliegtuig juist niet zo ver weg was toen de motor uitviel) ook omdat bij de reikwijdte-test (alleen onderste antennedeel uitgeschoven) al na 15-20 meter de motor hapert en uiteindelijk stopt. De antenne loopt nu wel zo'n 8 cm onder de accu door voordat hij naar buiten gaat, maar dat kan toch het probleem niet zijn? Als de antenne direct naar buiten moet, komt de ontvanger weer vlakbij de ESC te zitten, dus dat lijkt me geen verbetering. De ESC is trouwens een Blue Arrow PP-30B 30A Advanced ESC for Brushed Motors 2S Lipo

Oude opzet:
full

Nieuwe opzet:
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het probleem in de eerste instantie bij je regelaar zoeken als ik dit zo lees. Accu nog lang niet leeg, die kun je uitsluiten. Is de motor nieuw? Loopt deze goed op een andere regelaar? Dan kun je die ook uitsluiten. Kan het inderdaad je ontvanger zijn. Je zegt dat het een scan is, is je zender dat ook? Misschien kun je naar een andere frequentie gaan (een die ver van de vorige afligt), dat heeft bij mij ooit een keer geholpen. Of soldeer er eens een andere regelaar in.

Ik weet niet hoe dat zit met brushed motoren en verlengde draden, ik weet dat een brushless motor het niet leuk vindt. Tsja, en anders is het tijd om over te stappen op een brushless setje (paar tientjes bij UH), dan is het probleem waarschijnlijk ook opgelost ;)

hebben jullie wel eens gehad dat de scanierpunten schurden.?
wat doen jullie hieraan. ik heb er een stuk tape tussen geplakt.

Ik zou het probleem in de eerste instantie bij je regelaar zoeken als ik dit zo lees. Accu nog lang niet leeg, die kun je uitsluiten. Is de motor nieuw? Loopt deze goed op een andere regelaar? Dan kun je die ook uitsluiten. Kan het inderdaad je ontvanger zijn. Je zegt dat het een scan is, is je zender dat ook? Misschien kun je naar een andere frequentie gaan (een die ver van de vorige afligt), dat heeft bij mij ooit een keer geholpen. Of soldeer er eens een andere regelaar in.

Ik weet niet hoe dat zit met brushed motoren en verlengde draden, ik weet dat een brushless motor het niet leuk vindt. Tsja, en anders is het tijd om over te stappen op een brushless setje (paar tientjes bij UH), dan is het probleem waarschijnlijk ook opgelost ;)
Alles is nieuw, ontvanger zat bij mijn zender. Kan inderdaad nog eens proberen naar een andere frequentie te gaan, werd wel gezegd dat dat niet uitmaakt, maar als het jou ook heeft geholpen toch maar proberen. Heb ook geen andere componenten om even om te wisselen, dus lastig testen verder. Zit nu te denken dat misschien de antenne van de ontvanger een breuk heeft opgelopen.

Dacht juist safe te gaan zitten door eerst met het standaard motortje te beginnen. :rolleyes: Had ik dit geweten dan was ik idd direct voor brushless gegaan.

Als ik je goed begrijp wil je een camera op je EZ zetten en daaroverheen weer een (doorzichtige) kap? Waarom wil je er een kap overheen hebben? Het enige dat je daarmee bereikt is slechte foto's..

Gewoon je camera monteren (tientallen bouwtekeningen te vinden voor houten vervanging van je cockpitkap, daar gewoon op schroeven) en lekker foto's maken. Je easystar gaat niet hard genoeg om iets met de camera te laten gebeuren :)

Ik zou er inderdaad een doorzichtige cockpitcap over de camera willen zetten ja, uiteraard zou ik voor de lens een gat voorzien.
Diverse redenen hiervoor - Bescherming van de camera bij de landing
- Geluid van de wind als ik wil filmen ipv foto's
- Puur estetisch
- Aerodynamica

Nog een ander vraagje, de vijsjes waar de besturingsstangen van de hoogte en richting mee bediend worden, borgen jullie die door er bv een druppeltje secondelijm op te doen ?

Thx Emil.

Nee niet met secondenlijm tenzij je heel zeker weet dat ze nooit meer open hoeven. Zelf gebruik ik daarvoor blauwe loctite, geen beweging in maar moet je er ooit bij is één keer draaien met een tang ofzo genoeg om het er weer uit te krijgen.

Wat bedoel je met vijsjes?

ik bedoel inderdaad boutjes, heb er al secondelijm opgedaan, wilde eerst locktite nemen, te laat dus. ;)

Zojuist mijn eerste vlucht gedaan met de EZ. Niet echt bevredigende resultaten.
Volgens mij serieus underpowered.
Onderstaande setup gebruikt op aanraden van de verkoper :

Bionic 2200 mah / 2 cellen accu 7.4 volt
brushless outrunner merk one dime rc , 1800 kV (type 2208/12)
Apc propellor 5.5 - 4.5

Kan je de prop achterstevoren monteren ?
Dacht het al voor de vlucht dat er iets niet klopte, vol gas bleef ie gewoon op mijn hand liggen
Aangezien ik er ook nog een camera op wil monteren zou ik toch graag wat meer vermogen hebben.

Een prop kan inderdaad verkeerdom gemonteerd zijn. De kant met de tekst erop moet altijd naar de voorkant van je toestel wijzen (vast wel uitzonderingen maar dan zit je in 99% van de gevallen goed). En op je hand blijven liggen, tsja je moet inderdaad geen raket verwachten maar ik denk dat je setup ongeveer evenveel vermogen heeft als de standaard speed400. Enigzins genaaid dus door de verkoper ;) volgende keer kun je beter hier advies vragen (hier wil niemand iets aan je verdienen, snappie :D)

Als je motor een 3S lipo aankan zal dat al enorm veel schelen.

Een prop kan inderdaad verkeerdom gemonteerd zijn. De kant met de tekst erop moet altijd naar de voorkant van je toestel wijzen (vast wel uitzonderingen maar dan zit je in 99% van de gevallen goed). En op je hand blijven liggen, tsja je moet inderdaad geen raket verwachten maar ik denk dat je setup ongeveer evenveel vermogen heeft als de standaard speed400. Enigzins genaaid dus door de verkoper ;) volgende keer kun je beter hier advies vragen (hier wil niemand iets aan je verdienen, snappie :D)

Als je motor een 3S lipo aankan zal dat al enorm veel schelen.

Moet dan bij de Easy star de tekst naar de achterkant van het toestel wijzen aangezien het een duwprop is ?

1800kv op 2s is idd tam, vindt 2200kv op 2s al nipt te doen met een 5,5 x4,75 cam speed prop....
2200kv op 3s is meestal een derde tothafgas,zalig, en voor stunten, en snel hoogte winnen, of sterke wind, volgas ook heerlijk!

1800kv op 2s is idd tam, vindt 2200kv op 2s al nipt te doen met een 5,5 x4,75 cam speed prop....
2200kv op 3s is meestal een derde tothafgas,zalig, en voor stunten, en snel hoogte winnen, of sterke wind, volgas ook heerlijk!

maar zou het dan met 3 cellen zeker te doen zijn om een camera ( camera + extra servo 135 gram) mee naar boven te nemen ?
Te motor is ingelijmd dus volgens mij niet zo makkelijk te vervangen.

Back