multiplex Easystar deel 2.

Een ferme hap hier, bedankt.
Zal het zo meteen bekijken, en dan even voorleggen aan jullie .
Moet niet echt het goedkoopste zijn, liever het deugdelijk materaal .
Ik moet voor de zender ook maar een toestel kunnen ingeven, dus de easy star, die heeft zich al bewezen, en later dan misschien wel een auadcopter.
Ik moet rekening houden dat ik door spierziekte gebruik moet maken van een elek.scootertje, en daar kom je niet overal mee.
Zal het ook op eigen houtje moeten doen, want een club is veel te veraf hier.
Bedankt.

Laatst bewerkt:
Voor een quadcopter moet je wel behoorlijk goed kunnen vliegen (tenzij je er drie gyro's op wil draaien maar dan is er weinig lol aan) en vergeet niet dat je er een forse klap electronica voor nodig hebt (reken op 200-300 euro alleen voor het toestel!) als je een beetje een serieus toestel wil. Maar dat is voor de toekomst, dus geen stress ;) dit is nu eenmaal een dure hobby, zelfs als je je electronica in china koopt.

Je zegt dat je een electrisch scootertje rijdt, kun je wel (een aantal meters) lopen? Je zult de easystar toch moeten landen op de grond en omdat er geen wielen opzitten kun je niet naar je toe rijden (wat sowieso al niet kan op ieder ander terrein dan asfalt ofzo)

Opgooien kan dus prima en zittend vliegen is ook geen probleem (sterker nog, als ik ga zweven lig ik vaak op de motorkap van mijn auto, lekker relaxed voor je rug en nek) alleen zul je je toestel toch op moeten halen. Helaas is Oostende niet bepaald naast de deur dus ik kan niet helpen met vliegen, misschien kun je iemand in de buurt vinden die ook vliegt?

Als er meer vragen zijn stel ze gerust :)

Zeker mooi! bedankt Sadkingbilly:D:D:D

Zo, de adapter is op de bus maar bij thuiskomst kreeg ik op mijn donder van mijn vrouw. Ik heb decemberzegels gebruikt en kennelijk kan/mag dat niet (wat een idioterie, ik heb er toch gewoon voor betaald en doe er ook nog eens teveel op?)

Mocht de post er dus een probleem van maken weet je er vast van, dan hoor ik het wel :(

Dank je Kingbilly.
Tja, ik heb geen stabiliteit, en moest ik vallen, ik kan niet meer zelfstandig recht, dus dat zal moeilijk worden, wat ik eigenlijk ook al dacht.
Ik zag dan ook de Multiplex Funcub, en die heeft wielen, zelf flink uit de kluiten gewassen.
Zag ook op y.t enkele filmpjes, en die zou dan misschien ook gemakkelijker het camera'tje meenemen, het weegt 235 gr.
Wat denk jij, met uw bijna 2000 postings zal jij wel beter weten dan ik ;-)

235 is geen klein cameraatje maar een fors toestel hoor ;) een kleine camera is bijvoorbeed deze (en redelijke resultaten):

Car Key Chain Hidden Web Spy Camera DVR video Recorder - eBay (item 150516491212 end time Feb-04-11 14:41:12 PST)

Voor video hiervan zie bijvoorbeeld:

4_84UYabeBc[/media] - Ebay Keychain Camera

je3tpYkEsaY[/media] - CopterX (T-Rex 450 Clone), rear mounted key chain camera

Voor wat betreft het probleem met lopen, is er niemand die af en toe een poos mee wil vliegen? Al is het maar om het toestel terug te halen - want de funcub heeft inderdaad wielen en vliegt vrijwel even makkelijk als de easystar maar vergeet niet dat je soms minder perfecte landingen maakt (al is het maar door storing); de funcub kan op zijn neus eindigen of ergens in hoog gras of een struik (of nog erger, bovenin een boom of op het dak van een gebouw, ik spreek uit ervaring) en dan zit je nog met een probleem. Je kunt er niet bij weggaan (want een onbewaakt toestel kan meegenomen worden of als je buiten bereik bent gaat misschien de motor draaien) en je kunt er niet bijkomen.

Hoe ik er ook tegenaan kijk, het lijkt me het verstandigst om (in ieder geval de eerste tijd) samen met iemand te gaan vliegen tot je zeker bent dat je het toestel weer naast je kunt krijgen. Let wel, ik probeer niet nog meer problemen voor je te bedenken maar alleen nuchter te kijken naar wat er mis kan gaan als je ergens alleen naast een veld staat en je toestel 40 meter aan de andere kant van een 1 meter breed slootje op zijn neus staat.

En geloof me, bijna tweeduizend postings hebben heeft niets te maken met dingen beter weten ;) Kijk voor de gein eens hier: bouw-hercules-c-130-willem-bravenboer-kit ik ben bezig met de bouw van dit toestel en loop nog letterlijk dagelijks tegen dingen aan waar ik zo snel geen oplossing voor heb. Máár, daar is dit forum voor :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, natuurlijk kan er wel eens iemand mee, maar je kent dat wel, in deze tijden mag je al eens iets vragen, maar niet te regelmatig, heb ik al ervaren.

Nu, als ik er uit ben wat ik neem, dan kom ik u nog even 'ambeteren' om de set up te bekijken als ik mag.
Maar je had een punt met die wielen, die funcub zal het waarschijnlijk worden, weet wel nog niet als die even goed zweeft als de easy star,
De FC staat aan 85,- bij Natteren, dus is al met al, kompleet wel voor een 350 te krijgen denk ik.
Of zou het ook mogelijk zijn om onder de easy star wielen te plaatsen.
Mijn hobby is fotografie, en wil dan liefst redelijk tot goede beelden, misschien dan wel met een GoPro, die is dacht ik 175 gr. en zou betere beelden geven dan de sleutelcam.
Dank voor uw kennis en tijd.

Altijd prettig om te helpen :)

Ja ik weet het, een paar keer wil iemand nog wel mee maar iedere zondag even vliegen dan zijn ze al snel "hun hele zondagmiddag kwijt". Vertel mij wat :(

De funcub zweeft zeker niet! Is daar natuurlijk ook niet op gebouwd - bij uitschakelen van de motor zal direct daling worden ingezet. De easystar heeft een veel betere glijhoek en kan echt zweven (dus ook, stijgen op thermiek zonder motorloop!)

Zeker is het mogelijk om wielen onder de EZ* te zetten, kijk bijvoorbeeld eens op rcgroups forum (engels), daar zijn een paar draadjes over dit toestel waar je drie weken voor nodig hebt om door te komen.. Alles wat mogelijk is passeert daar wel.

Voor het meenemen van zwaardere fototoestellen is het misschien makkelijk om naar een ander vliegtuig uit te zien, bijvoorbeeld (om het dicht bij huis te houden) een easyglider, ook van MPX. Deze is groter dan de easystar, zowel als zwever al electro-zwever te krijgen (en de laatste dan ook nog in de normale - speed400 - en pro - klaar voor brushless - versie, zeker de pro is ideaal met een goedkope setup uit china (united hobbies) en een normale camera. Mijn Panasonic Lumix DMC-TZ3 weegt 258 gram en heb ik al verschillende keren mee omhoog genomen (ok, echt zweven is er dan ook niet meer bij, tenslotte verzwaar je het toestel met ruim 1/4 van zijn eigen gewicht) maar het vliegt in ieder geval nog goed.

Een andere optie is bijvoorbeeld dit toestel, speciaal ontworpen en gemaakt voor AP en AV:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : EPP-FPV 1.8M X-Large EPP & Carbon Fiber R/C Plane (DE Warehouse)

Helaas op het moment niet in stock (in ieder geval in het warehouse in Duitsland) maar schijnt goed te bevallen. Simpele opzet, goedkoop en degelijk.

Nog een idee, is er ergens bij jullie in de buurt een athletiek vereniging? Die hebben vaak zo'n 'stadium' met een grasveld in het midden en daaromheen een baan van gravel ofzo, daar is waarschijnlijk prima met een electrische scooter op te rijden en tevens prima op te landen. Mocht het toestel dan tever doorrollen ofzo is het een kwestie van erachter aan rijden.

Hier in de buurt is een groot sportpark, met veel grasvelden en wandelpaadjes, dat is de bedoeling om daar te oefenen, eerst met een miniscul vliegertje, en dan een ander.
Jammer dat die speciale uit stock is, zou hem zeker nemen, en enkel vliegen als iemand bereid is mee te gaan ...
Dank je wel voor de sympatieke hulp, en succes met al uw projecten.
Als ik terug info of hulp nodig heb, klop ik weer aan uw deurtje ;-)

Hey Roy, ik kan je 1 advies geven, schaf eerst een goede vlieg simulator aan en ga hier mee aan de gang.
Gezien je eerdere ervaring met een easy star moet je het vliegen nog leren dit in combinatie met je handicap kan het echte vliegen een duur grapje worden.
Ik spreek uit ervaring :rolleyes:.

Voor luchtfotografie zou ik toch bij het multicopter idee blijven, deze zijn hiervoor veel geschikter zeker in jou geval.

Ik zelf vind het vliegen met een multicopter makkelijker als een easy star, ook hier weer in de praktijk ondervonden.

Succes met deze info van een beginnende model piloot.

klopt, de multicopter is idd er makkelijk te vliegen...
Heb de mijne nu weer wat verder afgesteld,(de gyro potmeters zijn nu bijna maximaal los, en geen last van overcompensatie) en zelfs met een redelijk vlagerig windje, kracht 3 tot 4,is het nog steeds zeer voorspelbaar vliegen...

Zit nu zelf nog even te twijfelen of ik weer een ez koop of een easyglider pro.... Want de funjet was me te snel en klein, en deze is al weer weg..

Laatst bewerkt:
In mijn geval is het bijzonder moeilijk een keuze te maken, ondanks alle goede raad die ik hier al kreeg.
Dan denk ik, een vliegtuig heeft minder elektronica dan een multicopter, dus dan is hij minder gevoelig aan storingen, en bij een ongevalletje waarschijnlijk door mij gemakkelijker te herstellen, een nieuw motortje, of eens een stukje schuim terugplakken, dat kan ik wel, maar een milticoper, waar moet je dan heen bij problemen.
Die multicopters zie je op de YT filmpjes ook regelmatig crashen, en zeker in mijn geval wil ik er dan ene met kwalitatief goede onderdelen.
Die ook niet zo hangt te wiebelen, maar stabiel en rustig zijn rondjes draait, aangezien het voor mij geen stunt, kunst en vliegwerk moet zijn, gewoon vliegen, zoals in de natuur een zweefvlieg het doet.
Als je dan leest dat sommige motoren hun magneetjes in de vluch verliezen, dan is dat mijn inziens niet waard om in gelijk welk toestel te zitten.
...En volgens onze vriend Kingbilly : Voor een quadcopter moet je wel behoorlijk goed kunnen vliegen (tenzij je er drie gyro's op wil draaien maar dan is er weinig lol aan) zei, dan wil ik er wel drie of meer gyro's op als het moet om met een gerust hart te vliegeren Oja, en het moet natuurlijk ook betaalbaar blijven, de meeste in zo'n karretje zijn nu niet bepaald de rijksten onder ons.;-)

Laatst bewerkt:
Zo, de adapter is op de bus maar bij thuiskomst kreeg ik op mijn donder van mijn vrouw. Ik heb decemberzegels gebruikt en kennelijk kan/mag dat niet (wat een idioterie, ik heb er toch gewoon voor betaald en doe er ook nog eens teveel op?)

Mocht de post er dus een probleem van maken weet je er vast van, dan hoor ik het wel :(

Adapter is binnen geen probleem met de post:D Helaas net wel mijn oude easystar in het water geparkeerd:(

nou de boel is weer gelijmd en de lipo ligt nog te drogen ben wel heel benieuwd of die het nog gaat doen:-)

Alles doet het behalve het gas. Zojuist nieuw motortje gesoldeerd maar dat mag niet helpen. servo's doen het goed. Als ik het gas open zet gaat het rode lampje op de regelaar knipperen, als ik het gas dicht zet geeft de regelaar 2 piep tonen beep beep. Kan dat met de programmering van de regelaar te maken hebben? Ik heb de standaard setup met 400 permax. Alle suggesties zijn welkom!

het aansluiten van mijn electronica van de easystar

Ik heb eindelijk mijn easystar kunnen kopen alleen nou heb ik zoveel electronica en weet alleen niet precies waar wat op moet wie o wie kan mij helpen (stroomkringschema) alvast bedankt. hier wat foto's
full
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De accu op de rood en zwarte draad van de regellaar, de drie blauwe draden van de regelaar op de motor, als de motor de verkeerde kant op draait dan gewoon 2 willekeurige draden omdraaien.
de kleine stekker van de regellaar ( zwart ) in kanaal 3 van je ontvanger
dan één servo in kanaal 1 en de andere servo in kanaal 2...... klaar is kees ( de rode is de plus en zwarte de min en de witte de Signaaldraad, staat op de regellaar + - S )
probeer de draden van de antene van de regellaar haaks op elkaar de monteren dus één antenedraad recht door laten lopen en één draad haaks om. Staat ook wel in je boek op één van de eerste pagina`s.
Sucses.

O ja schakelaar niet gebruiken, heb je alleen maar meer kan op storingen
Als je in de buurt van Veendam woont wil ik je wel even helpen

Laatst bewerkt:
Hoi menssen,

Omdat de standaard esc x-08 wel erg heet werd, heb ik deze veranderd in een Blue Arrow PP 30 B. (gekocht op een nederlandse rc webshop)

Nu blijft de led op deze esc na het aansluiten van de 2s lipo en het aanzetten van de tx-rx (Spektrum dx6i) knipperen. Zo hier thuis op de tafel werkt alles wel de servo's, motertje enzo.
Volgens de gebruiksaanwijzing van deze esc, betekent het knipperen van de led; te hoge spanning. Vreemd de 2s lipo is ok... en deze ESC is voor een 2 cel lipo.
Ik durf er zo niet mee te vliegen. Iemand een idee? Ik heb de spanning gemeten en die is in orde. (net over de 8 volt)

Laatst bewerkt:
electronica easystar

De accu op de rood en zwarte draad van de regellaar, de drie blauwe draden van de regelaar op de motor, als de motor de verkeerde kant op draait dan gewoon 2 willekeurige draden omdraaien.
de kleine stekker van de regellaar ( zwart ) in kanaal 3 van je ontvanger
dan één servo in kanaal 1 en de andere servo in kanaal 2...... klaar is kees ( de rode is de plus en zwarte de min en de witte de Signaaldraad, staat op de regellaar + - S )
probeer de draden van de antene van de regellaar haaks op elkaar de monteren dus één antenedraad recht door laten lopen en één draad haaks om. Staat ook wel in je boek op één van de eerste pagina`s.
Sucses.

O ja schakelaar niet gebruiken, heb je alleen maar meer kan op storingen
Als je in de buurt van Veendam woont wil ik je wel even helpen

kijk hier heb ik wat aan ik zal proberen een test opstelling te maken voordat ik het vliegtuig inelkaar ga zetten. maar de regelaar aan punt 3 voorziet dus het vliegtuig rechtstreeks voor stroom zonder schakelaar kan geen kwaad?
misschien toch een idee om even in de auto te stappen...

mijn setup had ik nog niet vermeld:

multiplex easystar
Futaba 6ex (zender en ontvanger)
ultramat 8
2 x een 3s lipo van dymond een XC-2250
een regelaar van dymond smart 30
nog 2 losse servo's van dymond type D90 voor de aileron
als motor heb ik een dymond brushless IL2835 2200U/min

ik heb alles los aangeschaft bij een winkel in kampen dus geen kit.

Back