multiplex Easystar deel 2.

heb bl motortje,propjes en alles besteld wat ik nodig heb voor de EZ!
aleen nu moet ik het belangerijkste nog bestellen..de easystar zelf!!
waar bestellen jullie hem...ook in het buitenland??

gegroet

Achja, vond al raar dat die vraag door Sadkingbilly werd gesteld. ;)

Maar ik denk dat dezeikkes met BL wel BrushLess bedoelde...:rolling:

grts

niels

haha,met BL bedoelde ik idd BrushLess;)
heb de ez besteld bij Natterer Modellbau.en ook een tube UHU(bedankt voor de tip)
wat is dat paypal ideaal..wou dat ik het eerder ondekt had;)

heb nog 2 servos liggen,hitec hs-55!deze zijn 7 gram,volgens mij 0.8 kg trek kracht!!
ben er van uit gegaan dat deze het niet kunnen doen en 2 van deze mee besteld:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $3.65

verder heb ik nog een indoor 2000 ontvanger van simprop liggen,9 gram!
heb deze altijd zonder problemen gebruikt...is het verstandig om deze ook in de ez te gebruiken of kan ik beter de orginele ontvanger die bij de zender hoort gebruiken??
weet niet hoeveel spanning de regelaar naar de ontvanger stuurt,en hoeveel deze kan hebben!of is dat altijd gelijk?en wat het bereik is,omdat het om een indoor ontvanger gaat!
de ontvanger en servos zijn bijde zoiezo ouder als 5 jaar!!

alvast bedankt jongens;)

Ouder dan vijf jaar zou ik me maar geen zorgen om maken :) als iedereen die zijn zender of ontvangers vijf jaar heeft nieuw spul zou moeten kopen...

Een indoor ontvanger kan wel een probleem opleveren; vooral met mooi weer (thermiek) kan het maarzo voorkomen dat je EZ 300+ meter hoog zit en nog stijgt; dan is een indoor ontvanger met 150 meter bereik niet echt handig ;)

Normaal gesproken stuurt een regelaar 5 of 6 volt naar de ontvanger, afhankelijk van het merk (en soms zelfs van jumper setting); dat is dus normaal gesproken altijd gelijk.

Wat het bereik is van je ontvangertje moet je op het veld uitproberen, da's de enige manier om het zeker te weten. Wél met toestel in de hand natuurlijk en niet gewoon wegvliegen! Antenne helemaal inschuiven, dan één segment uitschuiven en standaard range test doen :)

Nog een tip voor het lijmen van de romphelften: als je POR gebruikt zoals dat hoort (beide kanten dun insmeren, dan laten drogen, dan samenbrengen en aandrukken) kán het gebeuren dat je de helften niet helemaal netjes op elkaar krijgt. Omdat te voorkomen kun je de POR ook éénzijdig (ietsje) dikker opbrengen en de helften direct samendrukken. Dan uitrichten en samen houden met schilderstape. Duurt dan wel 24 uur om te drogen maar dan weet je in ieder geval zeker dat je romp recht is :)

thnxx voor de lijm tips,zal ut onthouden;)

heb met die ontvanger altijd buiten gevlogen,maja..met die kleine modeltjes vlieg je tog niet hoog/ver!
zit te denken aan een nieuwe zender+ontvanger....
de graupner mc-14 die ik gebruik is ook al goed oud en lomp groot,en vertrouw um niet helemaal meer!!
btw,had me verkeken..regelaar is 54 A inplaats van 36 A;)

en nu maar rustig wachten totdat ik alles binnen krijg...

Lo all,

als beginner heb ik me dapper door alle easystar draadjes geworsteld. Wil upgraden naar BL setupje. Mijn plan is dit:

HXT 2835 (380S) 3900kv Brushless Inrunner
TURNIGY Plush 25amp Speed Controller
APC 6x4 Speed 400 Electric

Graag zou ik nog tips krijgen over 2s lipo accu EN een betaalbare LiPo lader, en misschien ook waar te krijgen.

alvast dank!
CaptainSlow

Volgens mij als je door al die threads kijkt komt niemand met de sugestie om een 3900kv motor erin te zetten zelfs op 2S. Deze combinatie kan makkelijk 35A trekken een de prop snelheid zou boven de 30m/s uitkomen (ideaal is 19 m/s) op 18000rpm. Hier heeft een EZ* weinig aan.
Als jij een beginend vlieger ben, zoals ik, raad ik je aan om met de standaard EZ* te vliegen. De einige modificatie die ik zou doen is een extra draadje van de motor pod naar de cockpit te leiden voor het later uitbreiden naar brushless.

Als jij het toch gaat doen volgens mijn berekeningen (Motocalc) voor 2S kan je het beste een 2700kv nemen met die 6x4. Dit combinatie trekt ongeveer 20A max.

Waarom niet ? ik had in mijn EZ een 3900KV binnenloper.

zou alleen wel een 3S lipo met een 35A regelaar doen. is veel leuker :P
en de gewone standaard prop van de EZ (ging bij mij ook erg goed.)

Volgens mij als je door al die threads kijkt komt niemand met de sugestie om een 3900kv motor erin te zetten zelfs op 2S. Deze combinatie kan makkelijk 35A trekken een de prop snelheid zou boven de 30m/s uitkomen (ideaal is 19 m/s) op 18000rpm. Hier heeft een EZ* weinig aan.
Als jij een beginend vlieger ben, zoals ik, raad ik je aan om met de standaard EZ* te vliegen. De einige modificatie die ik zou doen is een extra draadje van de motor pod naar de cockpit te leiden voor het later uitbreiden naar brushless.

Als jij het toch gaat doen volgens mijn berekeningen (Motocalc) voor 2S kan je het beste een 2700kv nemen met die 6x4. Dit combinatie trekt ongeveer 20A max.

Je hebt helemaal gelijk!
Had in de webshop verkeerde type geknipt-geplakt (tja, als beginner is het echt even woudlopen door brushless land!)

Ik BEDOELDE een HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner :(

Hopelijk klopt het zo wel? Blijft de vraag eigenlijk goede accu en lader...
en wat is precies de rol van een balancer? Zit dat in de lader ingebouwd of moet ie er altijd tussen...

Captain Slow

Ik wil niet in een wel eens niet eens terecht komen maar ik ben door het zelfde proces geweest. Ik heb geprobeerd om alle informatie voor mezelf te samenvatten en heb geleerd een paar hulp middelen te gebruiken zoals MotoCalc.

Vogens mij met jou combinatie zou je beter een 50 A ESC gebruiken.

Je hebt helemaal gelijk!
Had in de webshop verkeerde type geknipt-geplakt (tja, als beginner is het echt even woudlopen door brushless land!)

Ik BEDOELDE een HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner :(

Hopelijk klopt het zo wel? Blijft de vraag eigenlijk goede accu en lader...
en wat is precies de rol van een balancer? Zit dat in de lader ingebouwd of moet ie er altijd tussen...

Captain Slow
OK, makkelijk gedaan in deze knip en plak wereld.

Over lipo's kan je weer een aantal dagen gaan uit trekken om alles over te lezen. In het engles zeggen wij "you pay you money and you take your choice". Ik heb gekeuzen voor Hyperion CX maar er zijn veel meningen.

Voor lader heb ik een Hyperion EOS0606i AC/DC genomen. Ook weer veel meningen! Deze heeft een ingebouwd balancer maar je moet mischien een andere balancer kabel bij bestellen afhankelijk van de gekeuzen lipo.

De balancer houd de spanning tussen de cellen gelijk, dit is blijkbaar van belang bij lipo's.

Als je 3S gaat vliegen is de 2200Kv ideal op 2S zou ik toch de 2700kv versie nemen (prijs is hetzelfde). In het begin niet meer dan half gas geven! De EZ* word vrij snel met deze combinaties. Ik gebruik een 2S 3300mah lipo nu van 190g een dit geeft perfect balans.

heb het motortje uit mijn boot gehaald en dit blijkt deze te zijn:

HET-RC EDF-3W
2980 kv.

zou ik deze ook kunnen gebruiken met een 6x4 of gaat dat teveel A trekken??

aangezien ik tog ga experimenteren zoek ik een manier om de motor vast te zetten zonder lijmen,heb al gelezen dat sommige rubber er om doen en dan een batse tape
ook las ik dat er wel eens een tyrip word gebruikt!!

en in hoevere kan ik de kabels van motor naar regelaar verlengen?
wil alles een beetje netjes weg werken!

Blij als een klein kind,de buurvrouw brengt net een doos!!
de ez;)maandag morge besteld,best snel!!
nu nog wachte op de rest van HC

richtingsroer tijdelijk rechts bij mode 2?

Er staat zoveel over geschreven maar volgens mij niet concreet over de Easystar met 3 kan.
Startend met een Easystar heb je naast de snelheid alleen maar een richtingsroer en een hoogteroer en geen rolroeren.
Kies je voor stickmode 2 dan komt het richtingsroer links en het hoogte roer rechts.
Als je de Easystar in de toekomst uit voert met rolroeren is het dan niet beter om tijdens het leren vliegen het richtingsroer tijdelijk rechts te zetten op de plek van de rolroeren?
Wat is beter/ervaring?

Er staat zoveel over geschreven maar volgens mij niet concreet over de Easystar met 3 kan.
Startend met een Easystar heb je naast de snelheid alleen maar een richtingsroer en een hoogteroer en geen rolroeren.
Kies je voor stickmode 2 dan komt het richtingsroer links en het hoogte roer rechts.
Als je de Easystar in de toekomst uit voert met rolroeren is het dan niet beter om tijdens het leren vliegen het richtingsroer tijdelijk rechts te zetten op de plek van de rolroeren?
Wat is beter/ervaring?
Vliegt wel lekkerder met hoogte/richting op één stick. Het gedrag van het richtingsroer op een EZ is dusdanig dat het meer reageert als rolroeren dan richtingsroer en kan dus geen kwaad.

Gewoon doen en na 3x vliegen alsnog richtingsroeren maken. ;)

Richtingsroer tijdelijk(tot je met rolroeren begint te vliegen)rechts bij mode 2, is imo idd het beste.
Ik vlieg ook zo.
Je leert dan alvast sturen met rechts...

niels

EDIT : Sleurhutje was me voor.

Back