multiplex Easystar deel 2.

mr. Mark, gelukkig zijn rudder & elevator wel recht ten opzichte van elkaar. Ik zou gewoon aan de rechterkant het mes erin zetten (even een nieuw breekmes nemen, liefst een grote zodat het blad niet buigt) en dan een "schijfje" eruit snijden als het ware. Niet gelijk teveel weghalen, een mm per keer is genoeg. Dan goed aandrukken en kijken of het dan recht is. Zo nee, nog meer weghalen. Zo ja, goed verlijmen met CA of bijvoorbeeld UHU POR (maar geen activator meer gebruiken ;))

Je andere optie is (maar dat kan een beetje eng zijn) de staart er helemaal afsnijden (gewoon door de romp heen) en dan iets verdraaien en weer vastlijmen. Maar of dat mogelijk is (met je aansturing naar achteren) moet je zelf beoordelen.

Crielair, klittenband is meer dan voldoende. Twee manieren:
- klittenband aan zowel lipo als onderin de cockpit. Werkt prima maar op den duur trek je de lipo kapot (het folie waarvan de accuwand gemaakt is gaat helemaal bol staan door het steeds lostrekken en dan losliggen van de prut die erin zit - geen idee hoe slecht het voor je lipo's is maar ik heb het risico niet genomen, je zou eerst de lipo op een stuk 1mm triplex kunnen lijmen en er een trekstrip aanmaken waardoor de kracht op het triplex komt met verwijderen in plaats van op de accu
- klittenband onderin de cockpit waar de lipo bovenop komt waarna je deze vastmaakt door het klittenband er overheen te trekken. Klittenband zit dan aan zichzelf vast en geen stress op de accu als je deze verwijderd. Voor mijn gevoel kan de lipo nog wel iets schuiven, een stukje foam (zoals binnenin matrassen enzo zit) kan dan verstandig zijn om de boel op zijn plek te houden..
 
hallo,

ik ben naast rc autotjes rustig eens een beetje aan het kijken naar
vliegtuigen, en na wat struinen op internet kom je steets uit op een easystar of kloon daarvan maar nou vroeg ik mij af wat het beste is

tot nu to vond ik deze

easystar (de echte)
Elektro zweefvliegtuig EasyStar R2F - Zweefvliegtuigen (elektro, R2F) - Conrad Electronic


wildhawk
RTF Wild Hawk 54" Electric 3-Channel Radio Remote Control RC Airplane Ready to Fly w/ EPP Fuselage and Wings


hawk sky
rc vliegtuig, radiografische vliegtuigen


park fusion
PARKFUN FUSION RTF 35MHZ MODE 2 EU PF-200-35M2-EU -


axn floater-jet
HobbyKing Online R/C Hobby Store : AXN Floater-Jet / Ready To Fly EPO


bmi arrow
Arrow RTF 2.4 Ghz


als ik naar de specs kijk lijkt de hawk sky de beste electronica te hebben voor het geld:
een (cheap ass) 2.4Ghz radio set 6CH, rolroeren, brushless en hij werkt op lipo's

iemant een beter idee/goeie rede om toch voor een echte te gaan
of een ander alternatief?

Gr Onno
 
dat is idd wat iedereen roept maar warom de easystar en niet een an zijn broertjes?

Voor zover ik gelezen en gehoord heb zijn dit allemaal namaken van de easystar, dus zullen voldoen.

De Dynam hawk sky lijkt idd de beste electronica te hebben voor die prijs. Hij wordt geleverd met een 1800 mah lipo.

Ik heb zelf een Wild Hawk, maar als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik liever 40 euro extra neerleggen en dus de Dynam hawk sky nemen. De Wild Hawk vliegt prima, maar de dynam heeft meteen al wat meer opties.

Ik heb alleen de Hawk sky in het echt gezien, heb er niet zelf mee gevlogen dus. Maar voorzover ik kon beoordelen, beter voor dat geld haal je niet.
 
Waarom koop je een echte iPhone en geen chinese kloon van 5 tientjes? Omdat het er mischien ongeveer hetzelfde uitziet maar daar de vergelijking ook mee ophoudt. Waar de iPhone snel en efficient is is de kloon.. Nou ja, laat ik het erop houden dat ik het ding na twee dagen meer dan zat ben ;)

Wat je kunt doen (en verreweg de goedkoopste en beste oplossing is) is een echte EZ kopen bijvoorbeeld bij natterer modellbau (52 euro), dan even in dit draadje zoeken naar rechtstreekse linkjes voor de S380 motor van united hobbies, de daarbij aangeraden esc en als je dan toch op de UH website aan het spelen bent bestel je er gelijk even een 2.4G setje voor 30 dollar bij inclusief ontvanger (werkt prima) en een paar lipo's 3S2200 voor 10 dollar per stuk. Voor 25-30 dollar een lipolader erbij en je bent helemaal compleet!

Niet alleen heeft brushed echt zijn tijd wel gehad (35% rendement waar brushless toch al snel op 75% zit) maar de veel grotere vermogens van brushless motoren maakt niet alleen met gas open vliegen leuker maar ook het zweven (wat de EZ erg goed doet!). Even snel hoogte winnen en dan heerlijk rondjes draaien in een thermiekbel gaat zo een stuk sneller :)

Overigens, als je graag ailerons wil kun je gelijk bij UH ook even twee extra HTX900 servo's mee bestellen (naast die voor hoogte en richting, sterk zat!) en die gelijk in de vleugels inbouwen en er ailerons uitsnijden. Paar verlengsnoertjes van een dollar eraan en gaan...

De EZ lijmen kan trouwens prima met de secondenlijm van de WIBRA, 5 tubetjes voor 55 cent, super goedkoop (en altijd makkelijk om bij je te hebben op het veld voor snelle reparaties en daarna weer vliegen) en geen lelijke gele vlekken zoals bijvoorbeeld UHU POR wel veroorzaken.
 
Ik kom ook uit de autootjes, en ben ook begonnen met de Easystar en wel de echte van Multiplex, ik moet het vliegen nog leren dus wil ook een goed toestel die makkelijk vliegt.
Mischien vliegen die clonen ook wel goed maar niemand weet daar iets van en van een easystar weet iedereen wel iets, dus hulp ( en dat ben je echt nodig ) is overal en altijd aanwezig.
Ook ik heb er een Brushless motor ( van bovenstaande Post ) in gezet en echt hij gaat als de brandweer.
Met een 2200 Mah Lipo vlieg je behoorlijk lang, als je een beetje rustig vliegt en geregeld zweeft hou je het wel een 45 minuten vol, geloof me als je net begint met vliegen hou je het van de spanning een minuut of 10 vol dan wil je wel even landen.
Doe net als ik en koop de echte van Multiplex, koop een goede zender bijvoorbeeld een Futaba 6EX het kost een paar centen, maar als je aldoor probelemen hebt is de lol er snel vanaf, en staan de spullen in de kast........ en dat is pas echt duur... en jammer
 
@Sadkingbilly jij bent echt een goeie vent! daar was ik naar opzoek
wat zender betreft zit ik heeel stiekem te kijken naar een aurora 9
is een beetje overkill maar dan ben je meteen klaar voor een paar jaar

ik denk dat het toch maar een originele easystar word

Gr Onno
 
De X-16 regelaar heeft wel een onderspanningsbeveiliging maar die staat ingesteld op 6x0,9V=5,4V (op basis van 6 cellen NiMH). Voor een LiPo is dat aan de erg lage kant en 2,85V/cel is het minimum, met 3,0V/cel zit je heel veilig. Dus de X-16 is wel te gebruiken maar zal de levensduur van je LiPo toch wel enigszins verkorten als je je accu tot de beveiliging leeg vliegt.

En anders de informatie uit deze post gebruiken. Prima regelaartje met een uitstekende beveiligings voor LiPo's. Als je onder de 3V/cel komt (6V vor 2S dus) dan kun je geen gas meer geven en stopt de motor. Alle servo's en zo werken dan nog wel gewoon. Dan doe je het gas helemaal dicht, wacht een seconde en maximaal half gas kun je keurig landen.

Een 2S LiPo is prima te gebruiken omdat de spanning van een LiPo heel lang constant blijft, gemiddeld 3,7V per ce, 7,4V voor een 2S. De spanning van een NiMH zakt langzaam in en is gemiddel 1,0V per cel en slechts 6,0V voor 6 cellen. Dus met een LiPo hebt je heel lang hetzelfde en is het ineens afgelopen terwijl je bij NiMH langzaam aan merkt dat "de fut" er uit is. ;) Als je een LiPo neemt, kies dan een LiPo van minimaal 20C, die kan continu 20x de standaard capaciteit leveren. Dus een 2S 20C LiPo van 2500mAh kan continu 50A leveren. Uiteraard wel ten koste van de totale ontlaadduur. Waar 2,5A gedurende een uur geleverd kan worden, wordt de 50A slechts geduren 3 minuten geleverd en dan is de accu leeg (want 1/20 van 60 minuten = 3 minuten :?). Een Permax 400 met APC-E 6x4" gebruikt vol gas circa 7,5A. Dus 20 minuten continu vol gas vliegen met een 2S 20C 2500mAh accu is geen probleem. Als je wat gaat zweven en half gas vliegt dan kun je makkelijk een uur redden. 8O

Sleurhutje misschien dat je antwoord kan geven als je dit ziet:

1- Hoe moet je die 7,5A terug rekenen naar 20 minuten vliegtijd?
2- Hoe weet je hoe hoeveel A die motor met die prop volgas gebruikt? Kan je dat uitrekenen met gegevens over de motor?
3- Waar moet je op letten als je een snelheidsregelaar koopt voor bijv een Easystar en bijv een EDF?
4- Wat is een ESC en een BEC?
 
@ Sleurhutje: De X16 regelaar kan zelf bepalen of er een NiCD of ee lipo aan hangt. Deze kun je dus beiden gebruiken en de afslagspanning zal dienovereenkomstig ingesteld worden.
Heb deze zelf in mijn EZ zitten. Werd er standaard mee geleverd en tot nu toe geen enkel probleem ondervonden.

Willem.
 
Sleurhutje misschien dat je antwoord kan geven als je dit ziet:

1- Hoe moet je die 7,5A terug rekenen naar 20 minuten vliegtijd?
2- Hoe weet je hoe hoeveel A die motor met die prop volgas gebruikt? Kan je dat uitrekenen met gegevens over de motor?
3- Waar moet je op letten als je een snelheidsregelaar koopt voor bijv een Easystar en bijv een EDF?
4- Wat is een ESC en een BEC?
Puntje 1 en 4 kan ik je wel antwoord op geven:

1- Als je een 2500mAh Lipo hebt betekend dit dat deze een uur lang 2500mA kan leveren. Gebruik je 3x zoveel, dan zal dat ook 3x zo snel op zijn, dus 7,5A doe je 1/3 van een uur mee, 20 minuten dus.

4- Een ESC is je regelaar, stuurt de motor aan (Electronic Speed Controller). Een ESC bevat meestal ook een BEC (Battery Eliminating Circuit), waarmee je ontvanger met 5V gevoed kan worden. Je hebt dan geen aparte ontvangerbatterij meer nodig. Er zijn ook losse BEC's die de Lipo-spanning omzetten in 5V voor de regelaar.
 
Sleurhutje misschien dat je antwoord kan geven als je dit ziet:

1- Hoe moet je die 7,5A terug rekenen naar 20 minuten vliegtijd?
2- Hoe weet je hoe hoeveel A die motor met die prop volgas gebruikt? Kan je dat uitrekenen met gegevens over de motor?
3- Waar moet je op letten als je een snelheidsregelaar koopt voor bijv een Easystar en bijv een EDF?
4- Wat is een ESC en een BEC?

1) Van een lipo nooit meer dan 80% van zijn capaciteit onladen.
Om de tijd te bepalen heb je de volgende informatie nodig :
- de 80% capaciteit in Ampère van de lipo
bijv. 80% van 4000mA = 3200mA is dus 3,2 Ampère
- en de stroom van de motor bij vol-gas en half-gas bijv. 24 Ampère en 10 Ampère
De formule om de tijd te berekenen is
( Lipo capaciteit Amp/motor stroom Amp ) * 60 = Tijd in minuten
Voor constant vol-gas : ( 3,2 / 24) * 60 = 8 minuten
Voor constant half-gas : ( 3,2 / 10) * 60 = 19 minuten

2) De stroom bij half en vol gas meet je met een stroom meter.
3) Als je een snelheidsregelaar koopt ( ESC ) moet je er op letten dat je de ESC niet meer belast dan 80% van de maximale stroom van de motor
4) Zoasl Klaasie zegt: Een ESC is je regelaar, stuurt de motor aan (Electronic Speed Controller). Een ESC bevat meestal ook een BEC (Battery Eliminating Circuit), waarmee je ontvanger met 5V gevoed kan worden. Je hebt dan geen aparte ontvangerbatterij meer nodig. Er zijn ook losse BEC's die de Lipo-spanning omzetten in 5V voor de regelaar
 
Bedankt voor de antwoorden! Snap nu iets meer van het uitrekenen iig.. En hoe weet je tijdens het vliegen dat je op 80% zit moet je dat schatten?
En het lijkt mij beter om dus een ESC met BEC te kopen toch? Waarom worden ze nog los verkocht?
En het is dus handig om een stroommetertje te kopen als je hiermee aan de gang gaat? Heeft iemand zo een voorbeeld van zoiets (linkje als het kan)?
Kan je het gas dan ook zo afstellen dat volgas niet meer dan 80% van de maximale stroom is (in dit geval dus 80% van 24 = 19A?)
 
Laatst bewerkt:
ik houd gewoon in een excel bestandje bij hoe lang ik gevlogen heb (timer op het gas op de zender) en hoeveel er met laden in gaat
dan kan je uitrekenen hoe lang je kan vliegen
 
Bedankt voor de antwoorden! Snap nu iets meer van het uitrekenen iig.. En hoe weet je tijdens het vliegen dat je op 80% zit moet je dat schatten?
En het lijkt mij beter om dus een ESC met BEC te kopen toch? Waarom worden ze nog los verkocht?
En het is dus handig om een stroommetertje te kopen als je hiermee aan de gang gaat? Heeft iemand zo een voorbeeld van zoiets (linkje als het kan)?
Kan je het gas dan ook zo afstellen dat volgas niet meer dan 80% van de maximale stroom is (in dit geval dus 80% van 24 = 19A?)

zoals de berekening van mij liet zien vol gas 8 minuten en half gas 19 minuten, bepaal jezelf hoe je vliegt..alles vol gas dan maximaal 8 minuten vliegen, en na het laden kun je zien wat je in de lipo stopt als dat onder de 80% blijft van de max capaciteit zit je prima.

stroom power meter : HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Watt Meter and power Analyzer

het gaat niet om 80% van de maximale stroom......je mag gerust 100% maximale stroom vliegen maar dan volgens mijn voorbeeld mag je dat maar doen voor 8 minuten
 
Bedankt voor de antwoorden. Heb nog een vraag:

En wat voor een regelaar zou je moeten nemen voor een Easy? Er staat eerder in dit draadje dat je minimaal een 20A met de standaard motor en een 2s2500mAh, maar waarom een 20A? Dat is toch meer dan de 8A die de motor maximaal kan trekken? (Ja sorry weet het echt niet)
 
Dat is inderdaad aanzienlijk meer. Nu wil je sowieso nooit je ESC volledig belasten, dat levert alleen maar een hoop warmte op die je lastig kwijtraakt, maar ruim het dubbele is inderdaad een beetje overdreven (al beweerde de eikel die bij Q in Zwolle werkt(e) bij hoog en bij laag dat ik voor een speed400 minimaal een 35A ESC nodig had (en wist ik veel, het was mijn eerste toestel tenslotte); dat kostte me dus 65 euro waar een exemplaar van 18 euro ook ruim voldoende was geweest.

Ach ja, al doende leert men.
 
Back
Top