multiplex Easystar deel 2.

Hoe zijn de ervaringen hier met ailerons? Van de week m'n easystar voorzien van ailerons/flaps/spolerons en ze zijn groot genoeg en werken prima. Echter, echt leuker wordt het vliegen niet naar mijn mening. Ik vermoed dat het komt omdat de EZ* behoorlijk goed te vliegen is met het roer en ik daar toch iets teveel aan gewend ben (terwijl al m'n andere kleine kistjes voornamelijk vlieg met ailerons :P)

Heb nog een set vleugels liggen en denk eraan om die enkel te voorzien van flaps. De spoilerons doen mij weinig en de ailerons zijn voornamelijk handig bij het corrigeren.

Landingsgestel werkte wel weer prima :)

Kort filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ailerons weg, nu enkel nog flaps, vliegt prima. Snel in elkaar gezet filmpje met opstijgen en landen vanaf 'buiten' gefilmd:

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjurk heb jij je vleugels aangepast voor rolroeren? Ik bedoel de gebogen uiteinde van de vleugels.

Ik heb zelf net mijn brushless motor binnen met ESC en propadapter. Ik weet nog niet of ik de reserve kit daarmee optuig of ik dit zet op mijn al bijna afgeragde eerste Easystar.

Vanochtend in het water gedoken... bijna alles van de easy. nat... ook de ontvanger en servo's.

Halve dag drogen en testen ..... geen enkele schade...

Ik heb het idee dat mijn speed motertje minder vermogen heeft. Ik had niet voldoende kracht om op te stijgen.

Laatst bewerkt:
Mocht je nog een speed motortje wilen, heber nog 1 nieuw in doos....
De mijne komt een bl setup in.. Mag tegen verzendkosten werg, pb me maar indien intrsese

Sjurk heb jij je vleugels aangepast voor rolroeren? Ik bedoel de gebogen uiteinde van de vleugels.
Nee, ik twijfelde over het nut van de rolroeren bij de standaard vleugels maar had even geen zin om de buiging eruit te halen, ben dus puur als test gaan vliegen zaterdag.

Ze werken wel maar echt acrobatisch wordt het niet. Rollen ging wel prima maar ailerons op een easystar zijn gewoon niet mijn ding, daar heb ik wel andere kistjes voor. Flaps / ailerons waren wel vrij flink, op het laatste filmpje klappen ze vlak voor de start uit, iets over de helft van de vleugel en 5 cm diep.

Heb inmiddels een nieuwe set vleugels aangepast met flaps die een stukje kleiner waren dan de flaps in de geposte filmpjes, moet bij opstijgen voldoende helpen.

Okee dan ... ik heb een lader besteld (B6 AC) en twee lipo's (S3-2200)
nu ff afwachten waarneer ze in da house zijn :D

Nog even een carbonbuis voor de vleugel (+/- 90cm) halen, dan de richtingsroer en flapperon mod (programmeren in de FC 18 ) uitvoeren :banana:

Dan kunnen we vliegen wanneer het spulletje klaar is :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Nee, ik twijfelde over het nut van de rolroeren bij de standaard vleugels .

Een tijdje geleden heb ik hier ook mijn mening geschreven. Mijn EZ* heb ik ingevlogen met alleen rudder en brushless setup. Maar dat heeft maar 2 min geduurd omdat ik simpelweg niet kon draaien:mad: , Nu het eerste wat ik gedaan heb is in de vleugels gesneden en er metteen rolroeren ingezet. De tip heb ik niet veranderd, de V-stelling aan de tippen zitten er nog altijd in. Het vliegen gaat veel beter nu de rolroeren erin zitten. Veel precieser en makkelijk voor te landen.

Het heeft dus wel niet van die rolroeren, maar ik ga niet zeggen dat je een massive-rollrate gaat hebben. Misschien dat ik in het later stadium de V-stelling er ook uithaal.

Een tijdje geleden heb ik hier ook mijn mening geschreven. Mijn EZ* heb ik ingevlogen met alleen rudder en brushless setup. Maar dat heeft maar 2 min geduurd omdat ik simpelweg niet kon draaien:mad:
Het richtingsroer dat ik er inmiddels op heb zitten is aan de vrij flinke kant, bochten zijn dus geen enkel probleem.

Rollen doe ik niet, landen gaat prima, bochten gaan goed... nee, er komen bij mij geen ailerons meer op ;). Al zit ik wel met het idee te spelen om er retracts in te gaan proppen. Hoe exact weet ik nog niet maar binnenkort maar eens een body bestellen en gaan prutsen :p

Hoi Sjurk, ik heb ook rolroeren erop gezet. Ik vlieg met een brushless motor met een 2200mah 11.1 Lipo. Op de grond is die wel goed uitgebalanceerd maar in de lucht lijkt ie staartlastig; heb vol down getrimd. Bij motor uit zweeft en daalt ie wel normaal. Is toch het zwaartepunt niet goed of geeft die kist altijd veel nose-up bij wat gas?
Ook vind ik dat het lijkt alsof die bij middel/lage snelheid snel wegvalt over een vleugel. Iemand soortgelijke ervaringen?

Als een easystar tipstallt (wat bijna niet kan door de vleugelvorm) is 'ie veel te staartlastig. Veel te. Kun je overigens controleren door (op veilige hoogte) een duik van 45 graden in te zetten en dan de controls los te laten. Trekt de EZ weer vlak is het maar weinig of iets anders, houdt hij dezelfde hoek doe dan eens 50 gram lood in de neus. Vliegt het dan beter is het een kwestie van de goede hoeveelheid lood vinden.

Zit je motor in de originele bevestiging of op een andere manier erop? Door teveel downthrust kan het inderdaad voorkomen dat de neus erg omhoog wil met het gas erop.

Volgens mij hoort het nose-up wel bij de EZ*, mede door de hoek die de motor maakt.

Balans in mijn EZ* is inmiddels prima, de accu zit een fractie naar voren en zolang ik met camera vlieg (ik heb een balsa-vervanging voor de cockpitkap met cameramount), vliegt het heerlijk.

Vanmiddag met m'n broer gaan vliegen (ik EZ*, hij EZcub) en dan is ineens duidelijk wat het prestatieverschil tussen de twee kistjes is, m'n EZ* is veel wendbaarder. M'n volgende krijgt gewoon hetzelfde roer als ik nu heb.

Mijn motor zit zo vast; Outrunner Brushless Motor Mount for EasyStar/Sky Surfer/Others [MOTORMNT] - $4.95 : ReadyMadeRC, Your full service FPV and R/C store!

Wat ik al zei, het zwaartepunt zit goed als ik het controleer.. Er zit al 30 gram in de neus. Of komt het doordat ie overpowered is en dat het beter is om meer lood erbij te doen? Hij vliegt op zich wel oke maar met de rolroeren stuurt ie een beetje vaag. Misschien omdat ik alleen brandstof gewend ben? En de rolroeren zitten met tape vast dus misschien is dat minder stevig en fluttert het meer?

Laatst bewerkt:
Ik heb een soortgelijke mount gemaakt voor mijn motor. Hoeveel vermogen heb je?

Het vage besturen had ik ook last van, daarom geen ailerons meer voor mij. Heb nu enkel flaps van 20 bij 5.

Zwaartepunt inderdaad volgens handleiding de neus mag dan iets naar beneden hangen. 2200 mAh 3S lipo is perfect. Heb naast een 2200 mAh lipo ook een 3000 mAh lipo. Dat laatste zou ik niet doen, lipo helemaal voorin en 25 gram lood aan de staart. Dat vliegt gewoon niet lekker. Heb toch maar een tweede 2200 mAh lipo erbij besteld.

Ik heb een eenvoudige t2m air power BL outrunner op 3S 800mAh, voor het extra gewicht in de neus zorgen een Veho Muvi en het neuswiel + stuurservo. Vliegen doet het super.

Met zoveel power,(3s en 2200kv 5.5x4.3 prop) zou ik idd de boel zo zetten dat het vliegtuig een 3 tot 5cm naar voren hangt met de neus. Dan vliegt hij het lekkerst.

Back