multiplex Easystar deel 2.

Buiten dat ineens vol op het gas gaan slecht voor je electronica én je toestel is (vooral met zo'n stevige brushless motor), geen idee. Wat je zou kunnen proberen is zender aan en volgas zetten, dan je toestel aan. Het "armed and ready" toontje is dan niet compleet. Dan gas dicht en je hoort deze alsnog. Nu weet je regelaar wat volgas en gasdicht is. Probeer het daarna nog eens. Gebeurt het nog, kijk of je propadapter wel goed vast zit.

Ja klopt als er een beetje gas op staat en ik zet het toestel aan dan piept ie en als ik gas dicht doe krijg ik het liedje. Propadapter zit goed vast.. Net nog gevlogen. Is ook niet dat ik dat wil, het gebeurde een keer en het viel me op.

Klein probleempje met keuze easystar

Ik heb een easystar gekocht met de standaard setup nl. de 400 motor.
Maar ik heb enkel 3s 2100 lipo's liggen. Wat kan ik doen?
Wat heb ik nog liggen, Himax hl 2816-0890 met Multicont BL-27 en een
brushless regelaar BLE-18.
Graag jullie advies.
Roel.

Je kunt er mee vliegen. Ik heb met de standaard motor een flinke tijd gevlogen op 3S lipo. Maar er zijn ook mensen die hem na enkele vluchtjes hebben verbrand. De motor is eigenlijk niet geschikt voor 3S LiPo's.

Wil je de LiPo's gebruiken zorg dan wel voor een LiPo regelaar zodat deze bij een te laag voltage van je accu niet door blijft gaan maar de motor stopt. Alternatief is om een BL motor te kopen met een simpele regelaar.

Je kunt overwegen om

easy star

Je kunt er mee vliegen. Ik heb met de standaard motor een flinke tijd gevlogen op 3S lipo. Maar er zijn ook mensen die hem na enkele vluchtjes hebben verbrand. De motor is eigenlijk niet geschikt voor 3S LiPo's.

Wil je de LiPo's gebruiken zorg dan wel voor een LiPo regelaar zodat deze bij een te laag voltage van je accu niet door blijft gaan maar de motor stopt. Alternatief is om een BL motor te kopen met een simpele regelaar.

Je kunt overwegen om
Met standaard motor in easy-star vliegen met 2s gaat lange tijd goed.
op 3 s vliegen vraagt om moeilijkheden
gr, john.

Dan zal ik me maar een brushless motor aanschaffen en die op de multicont bl-27 of de BLE - 18 aansluiten, dan zijn we toch zeker. Motortje is nu ook niet de kop af hé.
groetjes

hoeveel thrust op een EZ?

Hallo allemaal,

Ik ben nu een easystar aan het testen die ik net gebouwd heb. Omdat ik nog spulletjes had liggen van een vliegtuig waar ik nog niet aan toe ben, heb ik deze ingebouwd.

Het gaat om een 1500 Kv outrunner en een bijbehorende regelaar.

Deze outrunner draait normaal een joekel (8x6) van een drieblads prop die niet op de EZ past, daar is 6 inch het maximum. Ik heb dan ook een 6 inch prop erop gezet met een spoed van 5 inch.

Dit draai ik op 3S en het resultaat van een niet al te wetenschappenlijke meetmethode (digitale weegschaal tegen muur, neus van kist er tegenaan en gassen maar) is ongeveer 270 gram thrust. Ik vermoed dat de regelaar daarbij in zijn neus zit te peuteren, want de kist waar hij uitkomt trok met de genoemde prop veel harder (met een 2S lipo).

Het gewicht van mijn spullen in totaal is
278 gram airframe, motor, regelaar, prop, rx, servos
125 gram 3S1500 lipo
160 gram vleugels, wingspar
----
570 gram

Ik neem aan dat deze hoeveelheid thrust ruim voldoende is om boven te komen en te blijven?

Wat is een normale thrust/weight ratio voor een Easystar, ook in verband met het uitwegen wat ik nog moet doen?

Ik geb geprobeerd om de standaard hoeveelheid thrust te vinden van de meegeleverde Permax, maar dat is niet gelukt.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,

Marc

Meetgegevens:
Speed 400 benchtests

Een normale speed400 (standaard in de EZ) met de stanaard günther prop levert ongeveer 250 gram thrust. Je zit er dus redelijk in de buurt maar stel je er niet teveel van voor - de Speed400 was ook al behoorlijk underpowered! Gewoon rondvliegen wil prima en klimmen zal 'ie doen zoals standaard - langzaam en wat moeizaam. Met de brushed motor is de thrust:weight ratio dus ongeveer 1:2, met een degelijke (380S) setup zal dat eerder naar de 1,6:1 zijn.

Wat je kunt doen is zo licht mogelijke lipo's gebruiken, hoe minder gewicht hoe meer vermogen in verhouding (als je lipo's het kunnen leveren in ieder geval)

Als je outrunner normaal een veel grotere prop draait zou je kunnen proberen een 6" prop met een grotere spoed te monteren. Een 6x8 of 6x10 levert dan misschien toch leuker vliegen op. Let dan wel op of je regelaar het trekt (eigenlijk even meten met een wattmeter dus)

Succes!

Ruim voldoende is het dus niet

Prop EZ Star

@SadKingBilly

Zat net even te kijken maar ik kan niet zo 1,2,3 een prop vinden met een grotere spoed dan de diameter... Bestaat dat echt? Kan je misschien een merk noemen?

Is drieblads, vierblads ook hier een optie?

Dank je wel in ieder geval.

Groeten,

Marc

Ok,

Ik heb me maar even verdiept in e-Calc.

Ik heb net een 6x3 drieblads besteld en daar gaan we het mee proberen, maar ik ga eerst met mijn 6x5 tweeblads proberen. Er bestaat ook een MA 6x4 drieblads die ik zo kan bestellen maar ik heb mijn twijfels of de manier waarop ik deze kan monteren op mijn as. Volgens e-Calc is dat wel de beste oplossing.

Ik zie in e-Calc dat ik er met name op de prop stall in de static thrust blijf hangen met die 6x5 tweeblads prop. Klopt het dat als ik in beweging ben met het vliegtuig deze stall veel later optreedt en de thrust meer in de richting van de berekende dynamische thrust zal gaan? Die is namelijk 532 gram in deze configuratie...

Dus als ik eenmaal weg ben, dan valt de prop stall weg en gaat-ie alsnog als de brandweer ? (vraagteken).

Overigens grappig hoe de e-calc waarde klopt met mijn metingen. zit geen tien procent tussen.

Groeten,

Marc

Als je de laatste bent in de rij, en je plaats dan weer een reply, kun je beter je bericht editten.... Zeker als het feitenlijk over het zelfde gaat...

Staat netter...Zo voorkom je dat je 2x je eigen naam onderelkaar ziet.

Emil, mod

Waarom zo,n gezeur over motoren en de prop, neem gewoon de

en een 6x4 prop.
de motor past zo in de easystar en met deze prop vliegt hij geweldig

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op 3s vliegt is een camspeed 5,5x4.3 ook leuk...

klopt heb ik er ook nog op gehad, toch wil je graag meer en dan is een 6x4 de beste
ook kan er niet een grotere op, tussen de staart en de prop zit nu nog ongeveer 1 a 2 mm
ruimte.
Ook valt het mee met de stroom opname, vol gas neemt de motor en de 6x4 prop
15 amp. op,
Ik heb er een 25 amp regelaar in zitten van HK deze wordt bijna niet warm, de 18 amp. regelaar van HK vindt ik iet te klein, maar ook daar heb ik geruime tijd mee gevlogen
alleen is deze in een ander projectje gekomen.

Easystar Maiden

Hallo allemaal,

De 1500 Kv motor, nou ja, de steun, is erin gelijmd al en dus had ik niet zo'n zin om hem te vervangen... natuurlijk is een inrunner mooier op een EZ maar ja, ik wilde nu eerst wel eens zien of ik met een 'echt' vliegtuig kon vliegen...

Ik heb afgelopen vrijdagochtend de maiden gemaakt met de EZ. Hij deed het prima (de drieblads was er nog niet). De eerste start stonden de trims een beetje krom en trok ik het gas direct weer dicht.

De tweede start vloog hij goed weg en vloog drie rondjes voordat ik hem liet landen. De landing was een beetje vroeg, dus ik moest lopen.

Daarna nog vijf vluchten gemaakt op dezelfde accu. Het ging helemaal geweldig, goede controle over het toestel en het toestel vloog makkelijk een halve minuut zonder stick input, zowel met als zonder motor aan.

Na een half uur was de accu nog lang niet leeg.

Op zaterdagochtend en zaterdagavond nog twee keer een accu leeggevlogen, steeds verder en steeds hoger gevlogen met steeds goede controle en landingen 'voor mijn voeten'. Ook het zweven van zo'n 150 meter hoogte naar beneden vond ik leuk. Wel is het duidelijk dat het niet echt een stunttoestel is.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de EZ zonder ailerons ondersteboven te vliegen (te houden).

Als ik de komende week zin en tijd heb, ga ik de aileron mod er maar op toepassen. zouden 3,7 grams servos dat trekken of moeten daar 9 grams servos op?

Nog een ding, maar ik denk dat ik dat in een meter algemeen motor topic moet vragen, is dat mijn motor aangeslagen moet worden, anders blijft de prop bibberen. Ik heb al een andere regelaar geprobeerd (een turnigy plush) maar bij deze regelaar gaat de motor maar zeer moeizaam en ratelen rond. Als ik met de bijbehorende regelaar de motor laat lopen, gaar deze mooi rond na een tik mee. In de lucht start hij hij prima doordat hij dan door de vliegwind en zelfde tik meekrijgt.

Zou het kloppen dat de timing van mijn motor dan nogal kritisch is?

Groeten,

Marc

Ja hoor op de kop is geen probleem, hij zweeft zelf redelijk, op de kop... ;)
Sturen is wat lastiger, maar met oefening lukt dat ook prima!

Zelfs rolls zijn er redelijk makkelijk mee te doen.... Zijn geen strakke rolls, maar het zijn rolls!
Loopings ook geen probleem, inwaarts en uitwaarts, of afwisselend , of overlopend in elkaar, lukt allemaal...

Ik zou inderdaad twee htx900's ofzo gebruiken, 3.7 grams servo's zijn daar te licht voor.
Mocht je ooit in een thermiekbel terechtkomen waar je niet uit lijkt weg te komen (is mij een keer overkomen) dan is op de kop draaien (en vervolgens iets "up" geven zodat je toestel licht gaat aanduiken) ook een goed idee.

Weet je wat ook leuk is? Van piepschuim ofzo een driehoekig blok snijden, deze met wat tape vastzetten onder de buik van je EZ en daar vervolgens je telefoon weer aan tapen. Even de camera op video en vliegen maar :D

Enig nadeel: als iemand je belt terwijl je op 100 meter hoogte rondjes vliegt. Oeps..

Easystar Maiden

Hihi.

Zal mijn baas raar opkijken als ik om een nieuwe blackberry kom vragen. die dingen gaan al kapot als je ernaar kijkt...

Ik denk dat ik het dan toch maar op een keychain camera houd....

Hoewel, ik heb misschien nog wel iets ouds liggen waarmee ik kan experimenteren.

9 Grams moet ik bestellen of weer uit meer net gerepareerde Cessna slopen (waarmee ik graag wil gaan vliegen als ik dat weer zie zitten.) Gaan we maar weer eens shoppen want die vleugel (aileron servo was gestript) is net weer netjes getaped.

Groeten,

Marc

Back