multiplex Easystar deel 2.

Ik heb met mijn nieuwe set up gevlogen

Brushless moter hxt 2835 met 3s lipo 2200mAh... prop = 6x4e. Poeh zeg dan gaatie snel..iets te heftig voor een beginner.. bij de landing crashte ik door iets teveel hoogteroer ineens. Vliegt de easy met de HXT 2835 met 2 cels lipo ook nog fijn? Is wel wat rustiger denk ik. Of is een kleinere prop een beter idee om wat beheerster /rustiger te vliegen?

Brushless moter hxt 2835 met 3s lipo 2200mAh... prop = 6x4e. Poeh zeg dan gaatie snel..iets te heftig voor een beginner.. bij de landing crashte ik door iets teveel hoogteroer ineens. Vliegt de easy met de HXT 2835 met 2 cels lipo ook nog fijn? Is wel wat rustiger denk ik. Of is een kleinere prop een beter idee om wat beheerster /rustiger te vliegen?

je kan ook gewoon minder gas geven hoor :)

Kan prima op 2s...
Heb je nog steeds meer vermgen dan de originele setup...

Je kan ook je throttle op 66% zetten, heb je vegelijkbaar met 2s

Hallo,

Ik wil nog mijn ervaringen delen met de drieblads prop.

Niet uitlsuitend postief, moet ik zeggen. Genereert duidelijk meer koppel en moet dus tegensturen bij vol gas. Daarnaast bemerk ik een grote verslechtering van het zweven. Ik neem aan dat dit komt doordat er veel mee oppervlak van de prop in de wind staat. (Want veel minder spoed, en een blad extra).

Overigens over de stijgkracht geen klachten.

Flink wat flat 8's gedraaid op 4 meter hoogte, begint redelijk te lukken.

Conclusie, motor gaat eraf, moet naar hoge Kv en kleinere prop. Doel is een motor van rond de 28 Amp erop te zetten, dus bijna 300 watt.

Groeten,

Marc

Rman, inderdaad gewoon minder gas geven. Ik weet niet hoe je stuurt maar als je je duimen op de knuppels hebt probeer ze eens vast te houden met duim en wijsvingers (ik heb ze vast met duim, wijsvinger en middelvinger zelfs) dat geeft waarschijnlijk een stuk meer controle.

M1traz, dat een drieblads prop geen succes is op een zwever had iedereen je wel kunnen vertellen ;) wat je nog beter kunt doen is een motor van 200W kiezen (de 380S van united hobbies bijvoorbeeld) en deze voorzien van een 6x4 klapprop. Deze monteer je "achterstevoren" (werkt prima, heb er zo zelf ook twee jaar mee gevlogen) en je draait de bladen (boutjes erdoor) niet zo vast aan dat ze open blijven staan als je de motor stopt. Door de wind zullen ze naar achteren vouwen en nog minder weerstand opleveren :)

Duimen

Ik vlieg inderdaad ook met mijn duimen en het kostte wat tijd voordat ik mijn gas stabiel kon houden tijdens het sturen. Dat is bij een EZ niet eens zo erg maar mijn Playmobil Mod (en nog erger, mijn micro Sukhoi) had aanzienlijk minder geduld met verandering van thrust en motorkoppel :rolleyes:

Groeten,

Marc

@Rman

Ik vlieg met dezelfde motor, prop en capaciteit lipo en dit gaat volgas inderdaad erg hard:yes:

Ik vlieg er zelf zelden meer als halfgas mee. (uitzondering is als ik hem snel op hoogte wil brengen). Meer als halfgas vind ik hem erg nerveus vliegen. Of dat nu door het vliegtuig komt of door mij.... tja, als het kip of het ei verhaal;)

@Rman

Ik vlieg met dezelfde motor, prop en capaciteit lipo en dit gaat volgas inderdaad erg hard:yes:

Ik vlieg er zelf zelden meer als halfgas mee. (uitzondering is als ik hem snel op hoogte wil brengen). Meer als halfgas vind ik hem erg nerveus vliegen. Of dat nu door het vliegtuig komt of door mij.... tja, als het kip of het ei verhaal;)
Goed om dat te lezen; Ik ga toch ook nog ff door met mijn 3 cells lipo. Ik denk dat ik de expo en dual rate van de dx6i ga inzetten en inderdaad maar met half vol gas vliegen. Maar eerst ff een nieuwe hoogteroer maken. Gelukkig heb ik laatst een extra easystar kit gekocht voor de reserve onderdelen.

Goed om dat te lezen; Ik ga toch ook nog ff door met mijn 3 cells lipo. Ik denk dat ik de expo en dual rate van de dx6i ga inzetten en inderdaad maar met half vol gas vliegen. Maar eerst ff een nieuwe hoogteroer maken. Gelukkig heb ik laatst een extra easystar kit gekocht voor de reserve onderdelen.

Ik vlieg hem met een 3000 kV motortje op 2S en dan 6x4 prop. Gaat volgas netjes omhoog maar haalt het niet bij jouw setup. Mij setup is door de accu (2S1800) wel lichter en dus kun je er langzamer mee zweven.

Voor wat betreft de expo en dual rate: Dualrate op 70% en Expo -40% op 100% en 70% op zowel als hoogte als richting. Hoogte en richting elk op een aparte schakelaar en je kunt dualrate apart in-uitschakelen.

Ik heb net een Bixler besteld. Het lijkt inderdaad een identieke clone van de EZ maar nauwkeurig bekeken is het dat toch niet. De mooie stevigheid gevende steunribben binnen in het toestel bij de EZ heeft de Bixler niet (V2 kennelijk wel maar united hobbies verkoopt V1 met zwarte canopy in plaats van doorzichtig en met piloot), aan de andere kant is een paar carbon staafjes inlijmen niet zoveel werk. De vleugelbevestiging is ook anders en dient gelijmd te worden of voorzien van bijvoorbeeld twee haakjes en een elastiek anders gaan ze los. Niets wat iemand met een beetje ervaring (of iemand die een beetje kan zoeken, op RCgroups vind je hier bijvoorbeeld heel veel info: Sky Surfer - aka Bixler See Post #2 for parts & mods B4 asking - RC Groups) niet kan oplossen maar voor een absolute beginner zou ik toch de EZ aanraden (al was het maar om niet direct met ailerons te maken te krijgen, toch lastig)

Voor iemand met minimaal wat ervaring met een rudder-elevator toestel is de Bixler prima geschikt (dus bestel er vast ééntje!), zeker gezien het feit dat je 'm vanuit het DE warehouse thuis krijgt voor goed 38 euro...

Modellen die al ailerons hebben vliegen niet goed als je alleen met ruder wil sturen.

Is ook onlogisch ze niet te gebruiken als ze er al op zitten. :D

Mvg Johan

Johan, bij de Bixler maakt het weinig uit (is een EZ clone dus vliegt ook prima zonder ailerons), je kunt allicht de ailerons vastplakken met tape zolang je ze niet gebruikt. Natuurlijk kun je ze ook gewoon niet gebruiken maar wel aansluiten. Scheelt weer afplakken.

Ik ben het wel met je eens dat als je ze toch hebt je ze net zo goed kunt gebruiken (je hoéft ze namelijk niet te gebruiken zolang je je daar niet zeker mee voelt!), voordeel is dat je relaxt rondjes kunt vliegen zonder en indien nodig scherp kunt sturen met. Kun je mooi oefenen :D denk eraan dat als je stuurt met ailerons je altijd iets hoogte bij moet geven.

Easytar opgevoerd... geeft N95 een lift.

Hallo allemaal,

Enige weken geleden heb ik een nieuwe motor op mijn Easystar gezet, een 2200 Kv. Deze vlieg ik op 3S met een 6x5. Met deze setup gaat hij net niet recht omhoog, en ben ik binnen tien, vijftien tellen klaar voor een minutenlange zweefrun.

Het mooie is dat ik ook op 2S kan vliegen met deze setup, waardoor andere batterijen die ik heb liggen ook gebruikt kunnen worden. Alleen: vliegen met een te lichte neus is wat listig...

Inmiddels ook een mobieltje een lift gegeven vandaag. Vond het resultaat niet om over naar huis te schrijven dus ik zal nog geen film posten. Had een N95 rechtop gezet in de 'cockpit' met een elastiek aan een carbonstaaf die ik van links naar rechts door de romp gestoken had.

Het werkte op zich wel, maar met 3S was het geheel te zwaar en vloog de EZ als een draak. Zeker met de eerste poging, toen lag het CG te ver naar voren en had ik de grootste moeite om de boel weer velig aan de grond te krijgen. Op 2S vloog hij goed (al was het klimmen moeizaam). De camera keek toen te ver omhoog waardoor je vooral lucht ziet.

een n95 is een baksteen van ongeveer 130 gram dus een special purpose camera is zeker een betere optie...

Groeten,

Marc

Back